Het laatste oordeel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor Teus » 07 sep 2014 15:00

schelpje3 schreef:
En juist Gods kinderen kunnen die dag zo vrezen, de ontmoeting met God, Die alles van hen weet. Omdat zij zichzelf hebben leren kennen en dat er van nature geen onderscheid is tussen die bokken en schapen, maar dat zij de eeuwige dood verdiend hebben.

Zulk soort uitspraken komen veel voor in sommige kringen.
Het lijkt wel of het gekoesterd wordt, men zich er aan troost.
Het is ongeloof en ongeloof is een grote zonde.
Een kind van God weet dat Hij het eeuwige Leven gekregen heeft, hij weet wat God hem beloofd heeft. Zeker er kan soms een twijfeling ontstaan maar dienen er direct mee naar God te gaan en om Hem duidelijkheid en vergeving te vragen.
Ik vraag me af waarom het altijd van deze kant komt.
Waarom niet.... Gods kinderen kunnen zo verlangen naar deze dag, verlangen naar hetgeen Hij hen beloofd en voorbereidt heeft.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het laatste oordeel

Berichtdoor ben db bd » 07 sep 2014 17:54

ook m.i. komen christenen niet in het laatste oordeel voor Gods grote witte troon. Wie denken dat dit wel zo is , zijn de werkelijkheid van het Vrederijk m.i. 'vergeten'. (nooit gelezen? of niet geloven?)
Na > 1000 jaar in de hemel te zijn geweest, is het een rare gedachte om te veronderstellen dat je dan nog in een toekomstbepalend oordeel terecht komt.
Er is m.i. nu ook al veel te veel informatie over gezaligden in de hemel. (zelf heb ik ook mogen zien waar mijn vader heen ging. Eerder vertelde ik ook dat ik het zien van de heerlijkheid van een vriend in de hemel helemaal niet eens verdragen kon.) Nee, de Heere wacht in liefde op ons hoor. Ons behoud behoeft niet betwijfelt te worden, maar onze beloning hangt wel af van de vruchten van de charismata zoals elders hier al is gesteld.

Toch als ik er niet overheen heb gelezen, dan heb ik nergens gelezen dat ongelovigen welke niet op grond van het laatste oordeel in het eeuwige vuur worden geworpen, (de slachtoffers van deze boze wereld, de wat ik graag noem 'Lazarussen') dan wél op de nieuwe aarde bij de volken welke zalig worden, gerekend mogen worden. Daar mankeert de theologie m.i. schromelijk! (hier wordt ik graag op gecorrigeerd, indien ik het mis heb hoor!)

En dat komt dan weer door de rare theologie dat wie niet Gelooft überhaupt in de hel komt. Daar is m.i. wel wat van waar als het om bewust gekozen ongelovigen gaat, (de Weg geweten, maar niet bewandeld) of uitgesproken zondaren zoals in Openb.21:8 opgesomd, maar doet daarbuiten geen recht aan de eeuwige rechtvaardigheid van de grote Schepper van hemel en aarde. En daar heeft m.i. de Heere Jezus alle rechten, omdat hij voor de zonden van alle mensen heeft betaald, om zijn nu nog onuitgesproken genade voor zondaren te laten prevaleren voor wie hier slechts slachtoffer zijn geweest.
Dat is geen pleidooi voor 'algemene genade', maar wel voor duidelijk verschil voor bijv. in Rom.2 genoemde ongelovigen, welke de wet Gods in hun hart dragen t.o.v. wie er hier een zooitje van hebben gemaakt.

Op de achtergrond speelt ook dat ik meen dat de RK kerk niet gek is als ze op een genoegdoening aan Gods recht wijzen in het wat zij noemen het vagevuur en wat door de Here Jezus wordt geduid als de buitenste duisternis waar wening is en knersing der tanden, in het dodenrijk, het Hades (wat duurt tot aan het laatste oordeel, dus niet eeuwig is.)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten