Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Spreeuw » 29 aug 2014 11:19

Aan het begin van de kerkdienst spreekt de predikant die voorgaat votum en groet uit. Wat betekent dit? Denken wij daar eigenlijk wel over na? Want het is natuurlijk niet voor niets dat de predikant votum en groet uitspreekt. Ik ben daar nu wel over aan het nadenken en zou toch meer willen weten over de betekenis van votum en groet, zodat ik er ook meer bij na ga denken als ik in de kerk zit en de predikant votum en groet uitspreekt.

Votum en groet:
Onze hulp is in de Naam van de HERE, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft, Die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen.
Genade zij u en vrede van Hem, Die is en Die was en Die komen zal, en van de zeven geesten die voor Zijn troon zijn, en van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de eerstgeborene uit de doden en de overste van de koningen der aarde. Amen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 11:39

Het is een betoon van afhankelijkheid van God. Je spreekt uit dat je je van Hem afhankelijk weet, dat Hij je Koning is. En Hij zegent je met genade en vrede. Het komt uit Psalm 121 overigens. (vers 2)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 12:39

Sinds een aantal jaar wordt het steeds meer de gewoonte bij sommige predikanten, om de groet met één hand uit te spreken.
Het spijt me, maar ik ben het daar niet mee eens.
Het argument zou zijn: het is geen zegen maar een groet.
Maar waarom moeten wij dan onze ogen sluiten?
Als ik iemand groet, kijk ik hem aan nl.
En zeker als dominee heel flauwtjes zijn rechterhand een beetje heft, wat is dan de waarde van dat handje? Eeuwenlang waren het 2 handen, waarom dat in de jaren 80 en 90 (althans bij ons) opeens moet veranderen, wie kan mij dat uitleggen.
Zeker omdat predikanten het niet met elkaar eens zijn hierover.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 12:51

Ik ben het daar wel mee eens. Maar ik ben het er niet mee eens dat je je ogen moet sluiten bij de groet. Dat doe ik dan ook niet (en volgens mij doet haast niemand het)

Het idee van de ene hand is niet zo vreemd. Groeten gebeurde doorgaans met 1 (opgeheven) hand. Het is dus prima om dat met 1 hand te doen. Met 2 handen kan ook want het is een zegengroet en zegenen gebeurde vaak met twee handen. Het is dus allebei niet verkeerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 13:00

Marnix schreef:Ik ben het daar wel mee eens. Maar ik ben het er niet mee eens dat je je ogen moet sluiten bij de groet. Dat doe ik dan ook niet (en volgens mij doet haast niemand het)

Het idee van de ene hand is niet zo vreemd. Groeten gebeurde doorgaans met 1 (opgeheven) hand. Het is dus prima om dat met 1 hand te doen. Met 2 handen kan ook want het is een zegengroet en zegenen gebeurde vaak met twee handen. Het is dus allebei niet verkeerd.

Ik had dit antwoord wel verwacht van jou, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.

Ik vond in de vragenrubriek een antwoord van een predikant van de Herst. Herv. kerk:

Het eerste in een kerkdienst na het stil gebed is een bede en belijdenis met betrekking tot Gods hulp. Onze hulp is in de Naam des HEEREN enz. Die belijdende bede is het zogenaamde votum. Die wordt door elke predikant biddend uitgesproken, met gevouwen handen en gesloten ogen.

Misschien dat het opheffen van één hand bij een groet, ook als die namens de HEERE wordt uitgesproken, het meest natuurlijk/het meest 'gewoon' is. (We groeten in het gewone omgaan met elkaar iemand ook niet door twee handen in de lucht te steken). Al valt er geen bezwaar te maken tegen het opheffen van beide handen bij de groet, dat nog bij vele predikanten gewoonte is (onder wie bij de beantwoorder van deze vraag).

Legt een predikant meer accent op het zegenkarakter van de groet, dan zal hij bij het uitspreken ervan zijn ogen gesloten houden. Onderstreept hij meer het groetend karakter ervan, dan zal hij daarbij zijn ogen open houden en de gemeente aanzien.

Het gehele antwoord is HIER TE LEZEN

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor MissF » 29 aug 2014 15:35

schelpje3 schreef:Sinds een aantal jaar wordt het steeds meer de gewoonte bij sommige predikanten, om de groet met één hand uit te spreken.
Het spijt me, maar ik ben het daar niet mee eens.
Het argument zou zijn: het is geen zegen maar een groet.
Maar waarom moeten wij dan onze ogen sluiten?
Als ik iemand groet, kijk ik hem aan nl.
En zeker als dominee heel flauwtjes zijn rechterhand een beetje heft, wat is dan de waarde van dat handje? Eeuwenlang waren het 2 handen, waarom dat in de jaren 80 en 90 (althans bij ons) opeens moet veranderen, wie kan mij dat uitleggen.
Zeker omdat predikanten het niet met elkaar eens zijn hierover.


Het lijkt mij juist raar dat het met 2 handen gedaan wordt. Wij hadden een poosje terug een gehandicaptendienst, met een erg fijne dominee, en hij vertelde: ik groet jullie nu in de naam van de Heere. En dat doe ik door mijn hand op te steken, en ook echt die groet over te brengen. Als wij elkaar groeten steken we ook 1 hand op, en kijken we elkaar aan. Dus dat doen we nu ook, als ik jullie groet in Zijn Naam.

Ogen dichthouden tijdens het groeten vind ik ook zoiets vreemds, ik zou het erg vervelend vinden als dat ik mijn hand opsteek naar iemand om te groeten, diegene zijn ogen dicht doet.

Dus ik ben gewend om met de zegen mijn hoofd te buigen (de zegenende handen die je als het ware opgelegd krijgt, en daarna open ik mijn ogen om de dominee aan te kijken als hij mij in Zijn Naam groet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Rozijn » 29 aug 2014 15:57

Volgens mijn godsdienstdocent van vroeger stamt de tweede hand uit WO II. Één hand leek teveel op één bepaalde groet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 16:08

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet zo belangrijk of het met 1 of 2 handen gebeurt, of mensen met gesloten of open ogen er naar luisteren. Beiden zijn prima als het met de goede motivatie gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 16:21

Het toont i.i.g weer aan dat er weinig begrip is voor de rechts reformatorische gewoonten.
Al dit soort dingen wordt als een niet terzake doend onderwerp ter zijde geschoven.
We hoeven er geen hoofdzaak van te maken, maar ik wilde toch graag aan de orde stellen dat dit een doorn in het oog van vele kerkgangers is, omdat de ene helft van de predikanten het wel doet en de andere helft niet. En vaak gaat dat samen met een bepaalde (bevindelijke) prediking.
In de PKN is het groeten met 1 hand al jaren de gewoonte en weet men inmiddels niet beter meer. Omdat elke predikant dit doet (hoop ik dan nog, misschien zijn er inmiddels wel die de ene hand zelfs al niet meer heffen?)
Maar juist als een helft het niet met de andere helft eens is, moeilijk.
En moet de gemeente zich dan aan de gastpredikant aanpassen of de gastpredikant met 2 handen groeten, wanneer dat in de uitnodigende gemeente de gewoonte is?

Bambi

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Bambi » 29 aug 2014 17:04

schelpje3 schreef:In de PKN is het groeten met 1 hand al jaren de gewoonte en weet men inmiddels niet beter meer. Omdat elke predikant dit doet (hoop ik dan nog, misschien zijn er inmiddels wel die de ene hand zelfs al niet meer heffen?)

Misschien eerst de dingen maar even onderzoeken voor je uitspraken doet.
Kerkdienst van Hervormde PKN Wijkgemeente van 10 augustus jl.:

http://www.youtube.com/watch?v=UxDrV5un ... 9aQg#t=447

Anoniem_89

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 18:02

Rozijn schreef:Volgens mijn godsdienstdocent van vroeger stamt de tweede hand uit WO II. Één hand leek teveel op één bepaalde groet.


Ja en 2 handen komt TE evangelisch over :lol:


Maar ze hebben het ook over de '7 geesten'...
Welke geesten zijn dat?

Iemand die het weet of het kan vragen? :)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 18:08

Anoniem_89 schreef:

Maar ze hebben het ook over de '7 geesten'...
Welke geesten zijn dat?

Iemand die het weet of het kan vragen? :)


Openbaring 1,4

Van Johannes, aan de zeven gemeenten in Asia. Genade zij u en vrede van hem die is, die was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon,

Anoniem_89

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 19:08

rotterdam schreef:Openbaring 1,4
Van Johannes, aan de zeven gemeenten in Asia. Genade zij u en vrede van hem die is, die was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon,


Ja dat wist ik :)

Alleen wie zijn die geesten dan? :roll:

Jvslooten

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor Jvslooten » 29 aug 2014 19:22

Anoniem_89 schreef:
Ja dat wist ik :)

Alleen wie zijn die geesten dan? :roll:
Dat is de Heilige Geest. Het is een verwijzing naar de zevenvoudige bediening van de Geest zoals beschreven in Jesaja 11:2.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Votum en groet (aan het begin van de kerkdienst)

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 19:26

Anoniem_89 schreef:Alleen wie zijn die geesten dan? :roll:


Jesaja 11 ; 2 noemt ze alle zeven ;

De geest van de HEER zal op hem rusten:
een geest van wijsheid en inzicht,
een geest van kracht en verstandig beleid,
een geest van kennis en ontzag voor de HEER.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 77 gasten