Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 21:10

mona schreef: Ik vind het juist weldadig die orde en rust. Er is altijd en overal herrie aan je kop.
Ik kan me juist slecht concentreren als er veel lawaai is.
En saai is het nooit als je hart erbij betrokken is!

Er is niet veel lawaai, alleen geen orgelmuziek. Maar het is meer hoe ze preken. Sommige evangelische voorgangers vind ik ook saai. Het moet je wel een beetje wakker houden, anders dut ik in. Ik hou ook wel van die schreeuwpredikers. Maar ze roepen bij ons niet continu door de preek heen: Amen!! en preach it brother!! LOL, weleens meegemaakt dat iemand dat riep, toen zei ie: I'm trying, I'm trying.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 21:14

mona schreef:He??? Dat wist ik niet! Nog veel meer dan de gereformeerde en reformatorische splintertjes bij elkaar, als ik het goed begrijp.....

Elke evangelische kerk is weer anders. Er zijn wat overeenkomsten, maar je hebt Word of Faith-achtig en pinkster en charismatisch en hypercharismatisch en vol evangelisch, halfvol, LOL. Evangelisch is denk ik de verzamelterm.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 21:20

mona schreef: :shock: He??? Dat wist ik niet! Nog veel meer dan de gereformeerde en reformatorische splintertjes bij elkaar, als ik het goed begrijp.....


Overdreven is het ook wel..
Het gaat erom dat ze heus niet allemaal een eigen mening hebben en dat daardoor een scheuring is ontstaan ofzo of hoe je erover denkt.?

Het gaat er gewoon om dat iedere evangelische gemeente zelf bepaald hoe een dienst eruit ziet.
Niet zoals bij een refo-kerk dat je eigenlijk wel een beetje weet wat je ervan kan verwachten ;)

Bij de ene evangelische gemeente zitten ze meer, bij de ander is veel 'vrijer'..
Ach het antwoord staat boven het van mij eigenlijk :D

Jvslooten

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Jvslooten » 29 aug 2014 22:16

naamloos schreef:Tjah, wie de schoen past.... In Nederland heb je 120 soorten evangelisch, dus generaliseren is heel niet op z'n plaats.
Wat een verdeeldheid.. dan valt het bij die refo's nog best wel mee dus. :?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 22:17

Boerin schreef: Ik hou ook wel van die schreeuwpredikers.


In de wereld komt je de "God is dood" theorie tegen.
In evangelische kringen de "God is doof" theorie. :mrgreen:

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 22:48

Jvslooten schreef:Wat een verdeeldheid.. dan valt het bij die refo's nog best wel mee dus. :?


Trol?

rotterdam schreef:In evangelische kringen de "God is doof" theorie.

Welnee man ;)

Beetje schreeuwen kan geen kwaad.
Het hoeft ook geen schreeuwen te zijn. Als iets diep vanuit iemands hart komt...
Of passie... Of nadruk ergens op leggen..
Zo zie ik het..

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 22:59

Niks mis met passie, maar is een beetje orde en rust echt teveel gevraagd? Ik vind evangelische bijeenkomsten erg vaak erg "werelds" en chaotisch. Ik zoek God in de stilte, in muziek, in het woord, in het gebed, maar ik vind Hem niet in chaotische bijeenkomsten waar mensen met hun armen in de lucht staan te zwaaien. Dat zwaaien doe ik wel als Feyenoord een keer wint (komt weinig voor...)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 23:09

Jvslooten schreef:Wat een verdeeldheid.. dan valt het bij die refo's nog best wel mee dus. :?
Dat kun je niet met elkaar vergelijken, wij hebben geen synodes.
Als ik de antwoorden hier in de vragenrubriek lees, dan zie ik ook verdeeldheid in de eigen kerkgroep.
De ene G.G. Ds. zegt iets anders dan de andere.
Als het bij jullie net zo gaat als bij ons, dan worden de cijfers anders.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 23:15

Optimatus, dat is maar wat je gewend bent, heeft met culturen en subculturen te maken. Bij wat jij sacraal vindt valt een ander in slaap en wat een afrikaan eerbiedig vindt vind jij weer oneerbiedig en vice versa. Bestempel dingen niet te snel als werelds op basis van wat jij gewend bent, dan kan je nog meer gaan genieten van de diversiteit in Gods kerk dan je nu al doet. Zonder alles gelijk mooi te hoeven vinden ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 06:40

Anoniem_89 schreef:Beetje schreeuwen kan geen kwaad.
Zo zie ik het..


De profeet Jesaja zegt het zo mooi over Christus

Hij zal niet twisten of schreeuwen, en niemand zal op de pleinen zijn stem horen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 07:18

rotterdam schreef:De profeet Jesaja zegt het zo mooi over Christus

Hij zal niet twisten of schreeuwen, en niemand zal op de pleinen zijn stem horen.
Context, context, context ](*,)
Op andere plaatsen staat dat Jezus in het openbaar zijn stem verhief.
De cultuur was daar in het oosten nogal uitbundig, daar werd in het openbaar gejuicht, gehuild, gezongen, gedanst. (Met of zonder attributen) En nog regelmatig in opdracht van de Heer ook!

Optimatus, denk eens in plaatjes, dat ziet er in jouw optiek dan ook werelds, chaotisch en oneerbiedig uit?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Katlheen » 30 aug 2014 07:52

Als oud-katholiek heb ik gelukkig geen last van allerlei opwekkingversjes en het "hiep hiep hoera handjes in de lucht anders ben je niet bekeerd" fenomeen. Anderzijds word ik ook niet gehinderd door stemmige 45 minuten preken (in 3 punten anders is het geen echte gereformeerde preek) en zingen op hele noten . Een ieder waarbij hij of zij zich prettig voelt zal ik maar zeggen.
Ik ben God dankbaar dat ik Hem kan ontmoeten in de mis, waarbij ieder onderdeel bijdraagt aan die ontmoeting. Maar goed, ik weet ook wel dat anderen dat weer niets vinden en gillend wegrennen. Het zij zo.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 08:00

Mooi toch, al die verschillen? Als mensen dat nou wat meer zouden waarderen in plaats van bij verschillen te roepen: zoals wij het doen is het goed en zoals zei het doen is het slecht...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2014 08:05

Katlheen schreef:Ik ben God dankbaar dat ik Hem kan ontmoeten in de mis, waarbij ieder onderdeel bijdraagt aan die ontmoeting. Maar goed, ik weet ook wel dat anderen dat weer niets vinden en gillend wegrennen. Het zij zo.
Tja, de calvinisten leren dat de mis een vervloekte afgoderij is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 08:14

Leerden. Ik heb het recent weinig calvinisten horen zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten