Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Katlheen » 30 aug 2014 08:25

En de vervloekte afgodendienst betrof overigens de RKK mis, niet de OKK mis (de OKK bestond toen nog niet :mrgreen: ).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 08:32

Precies :lol:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 09:01

naamloos schreef:Context, context, context ](*,)
Op andere plaatsen staat dat Jezus in het openbaar zijn stem verhief.
De cultuur was daar in het oosten nogal uitbundig, daar werd in het openbaar gejuicht, gehuild, gezongen, gedanst. (Met of zonder attributen) En nog regelmatig in opdracht van de Heer ook!


Met je hoofd tegen de muur bonzen en "context" roepen, zelfs 3 keer, zonder nadere toelichting is vrij zinloos.
Christus die spreekt met "luide stem" is eigenlijk alleen maar te vinden in de kruiswoorden.
Of denk je, serieus, dat Hij de schare al die gelijkenissen stond toe te schreeuwen ?

Let wel, het maakt mij niet uit of mensen op zondag naar een schreeuwende voorganger willen luisteren, vrijheid-blijheid. Het kan geen kwaad maar ik vind het niet mooi en ik zie het nut er niet van in.
Schreeuwen komt veel voor bij mensen die een tekort hebben aan argumenten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 09:18

Katlheen schreef:Als oud-katholiek heb ik gelukkig geen last van allerlei opwekkingversjes en het "hiep hiep hoera handjes in de lucht anders ben je niet bekeerd" fenomeen.
Van m'n leven nog niemand horen zeggen dat je niet bekeerd bent als de handen niet in de lucht gaan enzo.
Ik leer hier allemaal nieuwe dingen over m'n eigen geloofsgroep, van outsiders nog wel!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Katlheen » 30 aug 2014 09:22

Tja, het kan verkeren. Maar goed, nogmaals, ieder zijn eigen ding. Vriend van me is evangelisch en als ik het over symboliek heb, moet hij gelijk een of ander modern lied )(heel hard) opzetten met de mededeling: "wij doen ook aan symboliek hoor, want er wordt hier over Openbaringen gezongen"....Met andere woorden, je kunt beter in mijn club zitten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 09:43

rotterdam schreef:Met je hoofd tegen de muur bonzen en "context" roepen, zelfs 3 keer, zonder nadere toelichting is vrij zinloos.
Christus die spreekt met "luide stem" is eigenlijk alleen maar te vinden in de kruiswoorden.
Of denk je, serieus, dat Hij de schare al die gelijkenissen stond toe te schreeuwen ?

Let wel, het maakt mij niet uit of mensen op zondag naar een schreeuwende voorganger willen luisteren, vrijheid-blijheid. Het kan geen kwaad maar ik vind het niet mooi en ik zie het nut er niet van in.
Schreeuwen komt veel voor bij mensen die een tekort hebben aan argumenten.
En Jezus stond en riep en zei ....Joh. 7:37.
Toen hij het tempelplein schoonveegde ging dat ook niet zachtzinnig.
En toen hij ver Jeruzalem weende deed hij dat luidkeels, dat is alleen niet zo letterlijk meevertaald.
Jesaja 42 gaat niet zozeer over het volume van de stem, maar over het schreeuwerig opdringen van de boodschap.
God heeft Hem de Geest gegeven, hij hoef het niet van verbaal geweld te hebben. (Genoeg toelichting?)
Bij ons schreeuwen de predikers ook niet hoor. Het zingen met de band is idd luidruchtig, ik hou daar wel van.
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 aug 2014 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 30 aug 2014 09:47

Marnix schreef:Optimatus, dat is maar wat je gewend bent, heeft met culturen en subculturen te maken. Bij wat jij sacraal vindt valt een ander in slaap en wat een afrikaan eerbiedig vindt vind jij weer oneerbiedig en vice versa. Bestempel dingen niet te snel als werelds op basis van wat jij gewend bent, dan kan je nog meer gaan genieten van de diversiteit in Gods kerk dan je nu al doet. Zonder alles gelijk mooi te hoeven vinden ;-)


Dat snap ik maar popmuziek hoort m.i. op (jeuk) NPO 3FM en de handjes in de lucht bij Max Nederland in Beweging.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 09:47

Katlheen schreef:Als oud-katholiek heb ik gelukkig geen last van allerlei opwekkingversjes en het "hiep hiep hoera handjes in de lucht anders ben je niet bekeerd" fenomeen. Anderzijds word ik ook niet gehinderd door stemmige 45 minuten preken (in 3 punten anders is het geen echte gereformeerde preek) en zingen op hele noten . Een ieder waarbij hij of zij zich prettig voelt zal ik maar zeggen.
Ik ben God dankbaar dat ik Hem kan ontmoeten in de mis, waarbij ieder onderdeel bijdraagt aan die ontmoeting. Maar goed, ik weet ook wel dat anderen dat weer niets vinden en gillend wegrennen. Het zij zo.

Dan kan ik je bij deze geruststellen dat dit steeds vaker ook 2 punten betreft, of zelfs helemaal geen punten maar een thema.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Katlheen » 30 aug 2014 09:56

Wat, 2 punten of helemaal geen punten meer? Hellend vlak!! Als dat maar goed gaat! *overweegt nieuwe scheuring....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boaz » 30 aug 2014 11:31

Optimatus
Dat snap ik maar popmuziek hoort m.i. op (jeuk) NPO 3FM en de handjes in de lucht bij Max Nederland in Beweging.


'Laten wij met de handen ons hart opheffen tot God in de hemel'
Klaagliederen 3:41

Wees blij dat er een kerk is waar jij je thuisvoelt! Waarom zouden we alleen enthousiast mogen zijn bij een voetbalwedstrijd, en mogen we niet ons hele lijf gebruiken als we in de kerk tot eer van de vader zingen en Hem aanbidden?

Ik ervaar veel kerken als erg afstandelijk, op het zakelijke af.
Ben erg blij dat er bij mij in de kerk ruimte is jezelf te zijn. Als mijn buurman op zijn knieën wil gaan, mag dat, zonder dat anderen een druk voelen om dat ook te 'moeten' doen.
Persoonlijk vind ik de meeste Opwekkingsliederen juist erg mooi, hoewel wij ook wel eens een psalm zingen.
(Met een band klinken die ook mooi, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur, ik houd namelijk absoluut niet van orgels..)

_________________

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 11:43

Optimatus schreef:
Dat snap ik maar popmuziek hoort m.i. op (jeuk) NPO 3FM en de handjes in de lucht bij Max Nederland in Beweging.


Volgens jou wel ja. Volgens mij niet. Dat was precies mijn punt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Teus » 30 aug 2014 12:08

Optimatus schreef:Dat snap ik maar popmuziek hoort m.i. op (jeuk) NPO 3FM en de handjes in de lucht bij Max Nederland in Beweging.


Vaak is het wel overdreven en lijkt het een gewoonte maar heb je nog nooit gehad, in een lied, dat je handen eigenlijk vanzelf omhoog gaan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 30 aug 2014 12:19

naamloos schreef:Bij ons schreeuwen de predikers ook niet hoor.

Ik had hier een keer een link gepost van een geweldige prediker van de Bay revival en sommigen vonden 'm maar schreeuwen. LOL, hij was gewoon enthousiast en praatte niet zo monotoon.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 12:36

Optimatus schreef:Niks mis met passie, maar is een beetje orde en rust echt teveel gevraagd? Ik vind evangelische bijeenkomsten erg vaak erg "werelds" en chaotisch. Ik zoek God in de stilte, in muziek, in het woord, in het gebed, maar ik vind Hem niet in chaotische bijeenkomsten waar mensen met hun armen in de lucht staan te zwaaien. Dat zwaaien doe ik wel als Feyenoord een keer wint (komt weinig voor...)


Dan verschillen wij daarin.
Wat je ook kunt denken is waarom je wel zwaait als iemand in de wereld een overwinning behaald.
Maar niet omdat Jezus dé grootste overwinning behaald heeft.
Chaotisch is wel erg overdreven, daarnaast als men daarmee God eer bewijst, wie zijn wij om daar tegen te zijn?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 12:53

In de tijd van de profeten, Jezus en de discipelen was de versterker nog niet uitgevonden.
Dus die moesten voor een menigte wel ff een keel op kunnen zetten!

Ontopic:
Relativeren, relativeren...is dat niet het beste hier dames en heren?
Calvinistisch etiketje op je evangelische koffertje? of andersom?
Kijk daar loopt Faramir met zijn katholieke hutkoffer.
Maar....wat doet het er wezenlijk toe?
Is je persoonlijk heil afhankelijk van hoe en op welke manier u/jij God aanbidt, prijst en dankt?
Ik denk hierbij aan het verhaal van David die danste op straat toen de ark van de Heer werd binnen gehaald. Zijn vrouw, vond het niet kies: "en verachtte hem met haar hart"(!)
(2 Samuel 6:14 en verder.)
Dus om elkaar de maat te nemen "over de beleving van de dienst" dat wordt een lang (zinloos???) onderwerp?

Maar het nieuw calvinisme wat handelt over dat niet iedereen zalig zal worden
(Als ik het kort samenvat wat ik er van begrepen heb...)

Tsja bij de evangelischen ben je mss wel eens te "makkelijk" zalig?
Hup: een belijdenis, een Praiselied, een dankgebed en ik ben vervuld en behouden?
(Schoffeer ik nu??)
Hoe kijkt een volbloed rkk-er als jij tegen dit bovenstaande aan trouwens Faramir?
En Boerin, Boaz, Naamloos, Schelpje3, Benefietdiner, Anoniem-89 en Teus?
En allen die ik vergeet te noemen; excuus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten

cron