Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 13:00

Boerin schreef:Ik had hier een keer een link gepost van een geweldige prediker van de Bay revival en sommigen vonden 'm maar schreeuwen. LOL, hij was gewoon enthousiast en praatte niet zo monotoon.


Weet je Boerin, enige tijd geleden was hier een topic over een ouderwetsche dominee met een preekstem, de kritiek was niet mals.
Nu blijkt dat velen zondags gewoon naar een andere soort preekstem met plezier luisteren.
Ik ben wel eens bij apostel Edgar Holder van de levende steen ministries in Rotterdam geweest.
Je gaat me toch niet vertellen dat die man altijd zo praat.
Als hij dit op straat zou doen staan de broeders van de G.G.D. binnen een minuut klaar met een spanlaken. :mrgreen:

Faramir

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 13:09

moderngelovige schreef:Hoe kijkt een volbloed rkk-er als jij tegen dit bovenstaande aan trouwens Faramir?

Wat wil je precies weten?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 13:35

Je sluit je aan bij een evangelische beweging:
Voorganger schreeuwt " en jij geloof jij in Jezus"?
Jaaa, (applaus en amens klinken uit de zaal)
Nou prijs de Heer, Faramir hier; enfin de rest van zo'n verhaal kun je zelf invullen.
En dan?
Is je hele "geloofsonderhoud" het roepen van kreten en zingen van Praiseliederen?

Ik weet het is allemaal kort door de bocht, en mss schoffeer ik evangelische forumleden hier hevig mee, laat me rustig weten.
Maar zo zie ik het....
Wil ik graag weten hoe jullie daar in staan.

En dat etiketjesverhaal blijf ik bij.

Faramir

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 13:51

Ik vind de vergelijking met fastfood wel treffend.

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 13:52

moderngelovige schreef:Tsja bij de evangelischen ben je mss wel eens te "makkelijk" zalig?
Hup: een belijdenis, een Praiselied, een dankgebed en ik ben vervuld en behouden?
(Schoffeer ik nu??)
Hoe kijkt een volbloed rkk-er als jij tegen dit bovenstaande aan trouwens Faramir?
En Boerin, Boaz, Naamloos, Schelpje3, Benefietdiner, Anoniem-89 en Teus?
En allen die ik vergeet te noemen; excuus.


Het geloof is simpel, alleen maken mensen het vaak heel moeilijk.

Als wij oprecht tegen God zeggen dat wij Hem willen leren kennen, dan is dat toch voldoende?

Net als de kamerling..
>Wat is er op tegen dat ik gedoopt wordt?
<Indien u van ganser harte gelooft dan is het geoorloofd...

Natuurlijk zijn er verschillen over opvattingen welke doop goed is.
Bij evangelischen is het zo dat als je Jezus in je hart aangenomen hebt dat je dan gedoopt mag worden.
Want zij zien de doop als teken van nieuw leven en een vraag om een zuiver geweten.
Daarna volgt het onderwijs..

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 14:12

Begrijp me goed Anoniem-89,

Ik heb niets tegen de manier waarop en hoe een dienst "beleefd" wordt.
Zoals ik in een eerdere reactie schreef: Je moet elkaar niet de maat gaan nemen daarop!
Van uitbundig (zie het aangehaalde voorbeeld van David) tot ingetogen (Je zelf terugtrekken in de woestijn; staat ook in de Bijbel)
Zinloos en lijdt tot oeverloze discussies die je in dit topic niet moet willen voeren.

Maar zelf ben ik niet zo'n hupsakee-er.
Heb je een probleem, bidden we en hoppa God helpt wel, klaar volgend probleem...
Instant evangelisch opgelost, ja Fastfood zoals Faramir schreef.
Nogmaals ik bedoel het NIET beledigend naar jou toe Anoniem-89.

Gesterkt kan ik wel worden door bidden, Bijbellezing, belijden en lofprijzing.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 14:14

moderngelovige schreef:Je sluit je aan bij een evangelische beweging:
Voorganger schreeuwt " en jij geloof jij in Jezus"?
Jaaa, (applaus en amens klinken uit de zaal)
Nou prijs de Heer, Faramir hier; enfin de rest van zo'n verhaal kun je zelf invullen.
En dan?
Is je hele "geloofsonderhoud" het roepen van kreten en zingen van Praiseliederen?
Ik ben niet anders gewend dat de stem van de voorganger past bij z'n betoog.
Soms enthousiast, of vurig, ernstig, blij of wat dan ook, net wat ie aan het zeggen is.
En het "geloofsonderhoud" is het "eten" van het woord, zodat je groeien kan en vrucht gaat voortbrengen Gal. 5:22. En bidden met en voor elkaar, en persoonlijk natuurlijk.
En idd, we blijven ook zingen " zing een lied voor de Heer" staat er in mijn bijbel.
moderngelovige schreef:Ik weet het is allemaal kort door de bocht, en mss schoffeer ik evangelische forumleden hier hevig mee, laat me rustig weten.
Maar zo zie ik het....
Nou idd, voor mij niet meer dan een karikatuur :-& :-& :-&
Zo kan ik het ook, maar ik zal het maar niet doen =; =; =;
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 aug 2014 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Teus » 30 aug 2014 14:32

rotterdam schreef:Uit het R.D. van 29 augustus ; Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Wie deelt deze zorgen van Ary Geelhoed ?

Ik merk het gelukkig niet in mijn omgeving, maar als het zo is, is het zeker zeer zorgelijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 14:36

Naamloos,

De karikatuur gebruik ik idd vaker om te verduidelijken.
Anoniem-89 kent me wss al beetje beter op dit terrein.
Aan de ene kant heb ik een soort jaloezie (geen nijdige afgunst hoor...) hoe makkelijk dat uitgesproken wordt. (Ik neem aan dat je evangelisch-opwekkende diensten bezoekt?)
Ik kan het echter niet, voel me daar te geremd voor.

En nogmaals, voor de laatste keer dan, ik wil jou, Anoniem-89 daar niet de maat op nemen.
Somber kijkend en in het zwart gekleed naar eredienst is mijn ding ook niet.
(Wie dat doet, moet dat zelf weten, maar dit niet aan anderen als maatstaf opleggen.)

BTW, wie is Ary Geelhoed, wat voor autoriteit heeft deze heer?
Sry, ik weet net aan hoe de plaatselijke dominees hier heten, waar ze voor staan; weet dat mijn provinciebisschop Mgr. van der Hende is, de paus Franciscus is en dan stopt het wel zo'n beetje :x

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 30 aug 2014 16:53

moderngelovige schreef:Tsja bij de evangelischen ben je mss wel eens te "makkelijk" zalig?
Hup: een belijdenis, een Praiselied, een dankgebed en ik ben vervuld en behouden?
(Schoffeer ik nu??)

Het kan wel voorkomen dat iemand gewoon het zondaarsgebed opzegt en men neemt maar aan dat ie dan behouden is en later blijkt het tegenovergestelde. Ik kende iemand, die had het zondaarsgebed wel 3 keer opgezegd en daarna geloofde ie niet eens dat God bestond. Het is wel heel makkelijk inderdaad, bij ons werd OSAS geleerd: once saved, always saved en dat is aan de ene kant wel een zekerheid, maar ook zo van: ik kan in al m'n rottige dingen blijven hangen en ben toch wel gered. En veel de schuld aan de duivel geven, genade, genade en ik kan er ook niks aan doen, ik ben nog niet vrij. Dat vind ik een manco, maar heb je niet in al die kerken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 30 aug 2014 19:45

Teus schreef:Vaak is het wel overdreven en lijkt het een gewoonte maar heb je nog nooit gehad, in een lied, dat je handen eigenlijk vanzelf omhoog gaan?


Nee, om drie redenen.

Ten eerste, daar ik doorgaans de liederen op het orgel begeleid en ik dan mijn handen in de buurt van de toetsen moet houden.
Ten andere, als ik niet orgel speel, ben ik vaak dirigent van het koor en zijn ritmische bewegingen doorgaans praktischer dan eindeloos de handen in de lucht te houden.
Ten derde, als ik geen orgel speel of het koor dirigeer, zit ik in de kerk met een liedboek in mijn handen en dan is het ook niet handig om de handen in de lucht te steken, want dat zingt erg vervelend, ook voor de mensen achter me.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 aug 2014 19:56

moderngelovige schreef:Begrijp me goed Anoniem-89,

Ik heb niets tegen de manier waarop en hoe een dienst "beleefd" wordt.
Zoals ik in een eerdere reactie schreef: Je moet elkaar niet de maat gaan nemen daarop!
Van uitbundig (zie het aangehaalde voorbeeld van David) tot ingetogen (Je zelf terugtrekken in de woestijn; staat ook in de Bijbel)
Zinloos en lijdt tot oeverloze discussies die je in dit topic niet moet willen voeren.

Maar zelf ben ik niet zo'n hupsakee-er.
Heb je een probleem, bidden we en hoppa God helpt wel, klaar volgend probleem...
Instant evangelisch opgelost, ja Fastfood zoals Faramir schreef.
Nogmaals ik bedoel het NIET beledigend naar jou toe Anoniem-89.

Gesterkt kan ik wel worden door bidden, Bijbellezing, belijden en lofprijzing.



Beledigend vat ik het niet op hoor ;)
Als mensen maar wat roepen op basis van één enkele keer dat ze een bezoek gebracht hebben aan een bepaalde stroming dan zou ik zou ik zeggen dat ze wel wat vaker zouden moeten gaan en naar andere gemeentes van die stroming.

Dus we delen hierin dan gewoon niet dezelfde mening (:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 20:00

:D

Teus ik ken dat wel maar ik ken ook genoeg mensen die dat niet kennen, ook al zingen ze net zo vanuit hun hart mee. Ook dat heeft met cultuur te maken, als je zoiets totaal niet kent of gewend bent gaan je handen minder snel omhoog dan wanneer dat wel het geval is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

maaarten

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor maaarten » 30 aug 2014 20:13

Misschien is het van belang op te merken dat er doorheen heel de evangelische beweging altijd een deel geweest is dat affiniteit had met de klassieke gereformeerde leer. Het evangelicalisme heeft zich in Amerika ontwikkelt met enkele grote opwekkingen in de 18e en 19e eeuw; de eerste daarvan was "The First Great Awakening". Belangrijke namen daaruit zijn bijvoorbeeld Jonathan Edwards en George Whitefield, die allebei zonder meer gereformeerd te noemen zijn. In baptistische kringen heb je ook altijd een onderscheid gehad tussen de meer gereformeerde baptisten (a la Spurgeon zeg maar) en meer arminiaanse baptisten. Het enige wat er verandert is, is dat er nu een hype is met een paar evangelische voorgangers uit het meer gereformeerde deel van de evangelische beweging in Amerika. Als evangelischen iets meer historisch besef zouden hebben, zouden ze weten dat er eigenlijk weinig nieuws onder de zon is. 100 jaar geleden waren er ook John Pipers en Tim Kellers en dat soort lui.

Niets mis mee trouwens, bij dat 'nieuwe calvinisme' zitten een paar problematische figuren, zoals de hier al genoemde Marc Driscoll. Maar John Piper of Tim Keller zijn volgens mij gewoon degelijke evangelische voorgangers, die een affiniteit met de gereformeerde traditie hebben. En toevallig zijn ze nu 'in', in sommige delen van de evangelische wereld.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor elbert » 31 aug 2014 11:26

@eens met maaarten, behalve dan dat Tim Keller Presbyteriaans is en dus feitelijk van gereformeerde huize is. De kracht van mensen als Piper en Keller is, dat ze het gereformeerde gedachtegoed op een aansprekende manier weten te brengen. Mijns inziens is dat een goede mix van het gereformeerde en het evangelische: gereformeerd qua inhoud, evangelisch qua verwoording.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten