Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 19:54

Jvslooten schreef:Hier een mooi artikel van een evangelische broeder: http://www.goednieuwsbediening.nl/artikelen-2/192-de-kwetsbaarheid-van-de-evangelische-beweging

Past ook mooi bij dit topic.
naamloos schreef:Tjah, wie de schoen past.... In Nederland heb je 120 soorten evangelisch, dus generaliseren is heel niet op z'n plaats.


Ik denk het, jij zegt het :mrgreen:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 20:06

naamloos schreef:Nou ja, smaken verschillen. Ik vind zo'n stoffig orgel afschuwelijk.
En hoe kom je in hemelsnaam bij dat "individualisme"? Ooit eens ergens gehoord?
Voor mij heel niet herkenbaar! Ga eens iets doen aan dat generaliseren van je :^o


Kijk voor de grap eens in een opwekkingsbundel. Ik ben nog niet zo bot dat ik in staking ga als het gespeeld moet worden, maar het zijn vaak van die inhoudsloze feel-good-liedjes, een soort popmuziek die kerk "cool" moet maken. Als je iets moois wilt, probeer dan eens een mooie negro-spiritual of iets dergelijks.

Een kerkdienst hoeft niet uitsluitend op orgel begeleid te worden, maar als je iets anders doet, dan graag wel iets met een zekere vorm van harmonie en niet een of ander schreeuwnummer dat me vooral aan een stonend rolling stone doet denken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 20:15

Optimatus schreef:Kijk voor de grap eens in een opwekkingsbundel. Ik ben nog niet zo bot dat ik in staking ga als het gespeeld moet worden, maar het zijn vaak van die inhoudsloze feel-good-liedjes, een soort popmuziek die kerk "cool" moet maken. Als je iets moois wilt, probeer dan eens een mooie negro-spiritual of iets dergelijks.

Een kerkdienst hoeft niet uitsluitend op orgel begeleid te worden, maar als je iets anders doet, dan graag wel iets met een zekere vorm van harmonie en niet een of ander schreeuwnummer dat me vooral aan een stonend rolling stone doet denken.
Die opwekkingsbundel ken ik natuurlijk. Het ene lied spreekt me meer aan dan het andere, net als met de psalmen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En over smaak valt niet te twisten, geef mij maar een goeie band.
Trommel, fluit, snarenspel, cimbaal, trompet ect. Hartstikke bijbels nog ook.
En de begeleiding is niet zo individualistisch zoals bij jullie :lol: :lol: :lol:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 20:16

Maar doorgaans meer pop- dan sacrale muziek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 20:18

Optimatus schreef:Maar doorgaans meer pop- dan sacrale muziek.
Nou en, maakt dat iets uit?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 20:19

Ik ben meer voor eerbied en rust in een kerkdienst, de wereld is al jachtig genoeg. Daarom vind ik gregoriaanse, byzantijnse en kiëvse muziek ook zo mooi in de kerk: eerbied, kracht, schoonheid, welluidend en sacraal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Faramir » 29 aug 2014 20:24

Anoniem_89 schreef:Sorry voor de toon waar op ik het zei.

Maar waarom is dat zelden zo?
Iedere gemeente gaat daar verschillend mee om.
Dat er ook veel mis is klopt wel.
Maar zelden is wel een groot woord.

Wat je dus eigenlijk wil zeggen dat het afhangt van de invalshoek. Vreemd dat je die nuance nooit betracht wanneer het de RKK betreft. Vanuit mijn invalshoek is het zelden dat het bijbels is. Dat heeft met een verscheidenheid aan dingen te maken zoals de bijbel uit haar context trekken, eenzijdige bijbeluitleg, en geshop.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 20:25

Optimatus schreef:Ik ben meer voor eerbied en rust in een kerkdienst, de wereld is al jachtig genoeg. Daarom vind ik gregoriaanse, byzantijnse en kiëvse muziek ook zo mooi in de kerk: eerbied, kracht, schoonheid, welluidend en sacraal.
Eerbied zit in het hart hoor :D God loven en prijzen op trommel, fluit, snarenspel enzo, dat kun je moeilijk rustig doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 20:28

Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.

Ik ben een keer bij een pinkstergemeente geweest. Wat was ik blij dat ik weer naar huis kon. Ze lopen daar te springen en met hun handen in de lucht en hun ogen dicht door elkaar te wandelen op de maat (nou ja, maat) van afschuwelijke herriemuziek en halleluja amen te roepen. Geen enkele vorm van orde, meer een soort new age met een beat en volumeknop helemaal doorgedraaid.

Het komt zelden voor dat ik me niet kan afsluiten om even te bidden, maar het is me in een Rwandese moskee, een volgepakt voetbalstadion en in een Oostenrijkse berghut met jodelmuziek beter gelukt dan in die herrie in Schoonhoven.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 29 aug 2014 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 aug 2014 20:28

Ja het nieuwe Opwekkingslied 'Zegekroon' spreekt mij wel aan.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 20:37

elbert schreef:Inderdaad, maar dat geldt ook bij de redding van zondaren. Dat komt helemaal bij Hem vandaan. Daar heeft Hij onze toestemming niet voor nodig.

Verder is het wel vreemd dat een baptist waarschuwt tegen calvinisme in zijn gezindte. Gaat hij dan ook waarschuwen tegen Spurgeon? Of vele andere predikers die zowel baptist als calvinist waren (en zijn)?

Hij moet wel eerst altijd even aan de evangelischen vragen of het wel mag. Dat preken we elke week. Ik vind juist dat calvinistische zo lekker gelaten, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar ook weinig vanaf weet en ook heerlijk generaliseer: Hij doet toch wel wat Hij wil en wij hebben geen verantwoordelijkheid om te doen wat Hij wil dat we doen om mensen te redden.
Die man die ik linkte waarschuwde niet, hij kwam er alleen achter dat ie zelf calvinistisch was zonder het te weten. Volgens mij vond ie het wel leuk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 20:39

Optimatus schreef:Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.

Ik ben een keer bij een pinkstergemeente geweest. Wat was ik blij dat ik weer naar huis kon. Ze lopen daar te springen en met hun handen in de lucht en hun ogen dicht door elkaar te wandelen op de maat (nou ja, maat) van afschuwelijke herriemuziek en halleluja amen te roepen. Geen enkele vorm van orde, meer een soort new age met een beat en volumeknop helemaal doorgedraaid.

Het komt zelden voor dat ik me niet kan afsluiten om even te bidden, maar het is me in een Rwandese moskee, een volgepakt voetbalstadion en in een Oostenrijkse berghut met jodelmuziek beter gelukt dan in die herrie in Schoonhoven.

Gelukkig maar dan dat er meer kerken zijn, voor elk wat wils. In een gereformeerde kerk hou ik het niet uit, 3 keer geprobeerd. Pfffff zo saai.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 20:40

Een van de redenen dat ik een groeiende voorkeur voor de Lutherana en de Anglicana heb.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor mona » 29 aug 2014 21:04

Boerin schreef:Pfffff zo saai.
Ik vind het juist weldadig die orde en rust. Er is altijd en overal herrie aan je kop.
Ik kan me juist slecht concentreren als er veel lawaai is.
En saai is het nooit als je hart erbij betrokken is!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen.

Berichtdoor mona » 29 aug 2014 21:07

naamloos schreef:In Nederland heb je 120 soorten evangelisch
:shock: He??? Dat wist ik niet! Nog veel meer dan de gereformeerde en reformatorische splintertjes bij elkaar, als ik het goed begrijp.....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten