Wedergeboren christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Wedergeboren christenen

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2014 22:06

Er zijn mensen die zich wedergeboren christenen of wedergeboren kinderen van God zijn. Het lijkt me interessant om eens te spreken over dit thema. Wanneer is iemand een wedergeboren kind van God en kun je dit wel van jezelf zeggen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Boerin » 25 aug 2014 23:26

Optimatus schreef:Er zijn mensen die zich wedergeboren christenen of wedergeboren kinderen van God zijn. Het lijkt me interessant om eens te spreken over dit thema. Wanneer is iemand een wedergeboren kind van God en kun je dit wel van jezelf zeggen?

Als je Jezus hebt gevraagd in je hart te komen, je aan te nemen als Zijn kind en je hebt beleden dat je een zondaar bent en hebt gezondigd en Hem hebt gevraagd je te vergeven en je Jezus als Heer belijdt en gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt.
Alleen het gebed niet echt gemeend opzeggen zonder bekering werkt overigens niet, dan kan een papegaai ook wedergeboren worden.
Je kunt het van jezelf zeggen. Al wie door de Geest Gods geleid worden zijn zonen Gods. De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 aug 2014 23:28

Ik geloof zelf persoonlijk als iemand tot inkeer komt, Jezus in zijn leven aanneemt en zich vervolgens laat dopen en daarmee laat zien dat hij zijn oude leven achterlaat en met Hem een 'nieuw' leven wilt beginnen. Zich laat leiden door Zijn Heilige Geest, vernieuwing van zijn denken vraagt iedere dag.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het leven dan perfect is of dat je er dan al bent, verre van dat.
Maar hij houdt steeds Christus voor ogen als hoogste doel in het leven.
Daarnaast is bij mij ieder geval het zo dat ik heel graag die liefde aan de mensen wil uitdelen.

Daarom kan ik mezelf wel een wedergeboren kind van God noemen.

Spreek hier over mezelf, maar anderen herkennen zich vast hier ook wel in.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 09:03

Wat mij is opvallen, is dat de mensen die zich zo noemen vaak heel fel zijn, fanatiek, en weinig compassie met de wereld om zich heen tonen. Heb ik dan alleen de nepperts gezien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 09:08

Optimatus schreef:Wat mij is opvallen, is dat de mensen die zich zo noemen vaak heel fel zijn, fanatiek, en weinig compassie met de wereld om zich heen tonen. Heb ik dan alleen de nepperts gezien?

Dat is wel interresant. Ik zou er intolerant aan toe willen voegen.

Volgens mij houd wedergeboren enkel en alleen in dat je gedoopt bent (en of dat nou als baby, kind of volwassene gebeurd is doet er niet toe). Niet meer en niet minder. Dat er vervolgens allerlei welhaast mythische eigenschappen aan gehangen worden door bepaalde sub-denominaties dient mijn inziens slechts om de eigen sub-denominatie te verheerlijken en te verhogen ten opzichte van andere denominaties.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Boerin » 26 aug 2014 09:14

Optimatus schreef:Wat mij is opvallen, is dat de mensen die zich zo noemen vaak heel fel zijn, fanatiek, en weinig compassie met de wereld om zich heen tonen. Heb ik dan alleen de nepperts gezien?

Nou ja nep, misschien net wedergeboren en nog niet echt gegroeid. Iedereen die zegt een kind van God te zijn zegt daarmee eigenlijk dat ie wedergeboren is, hoe kun je anders God je Vader noemen?
Ik zat vroeger in een erg fanatieke club en daar hadden ze juist nooit gehoord van wederomgeboren worden, vreemd. Die zeiden altijd: Wij zijn radicaal.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 09:25

Optimatus schreef:Wat mij is opvallen, is dat de mensen die zich zo noemen vaak heel fel zijn, fanatiek, en weinig compassie met de wereld om zich heen tonen. Heb ik dan alleen de nepperts gezien?

En o wee, als je er ook maar één vraag over stelt. Want, hoe durf jij aan mij te twijfelen, is dan de reactie.
Terwijl we van de discipelen leren, dat zij bedroefd worden, ootmoedig worden.
Ben ik het Heere?
En zo is het met Gods volk, ze zien zichzelf als de grootste verrader en zullen zichzelf nooit op de borst kloppen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 11:50

Zachtmoedigheid is deze fanatici volledig vreemd. Daarom denk ik dat de hardste schreeuwerds juist het minst wedergeboren is, hoogstens wederverloren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 12:13

Faramir schreef:Dat is wel interresant. Ik zou er intolerant aan toe willen voegen.

Volgens mij houd wedergeboren enkel en alleen in dat je gedoopt bent (en of dat nou als baby, kind of volwassene gebeurd is doet er niet toe). Niet meer en niet minder. Dat er vervolgens allerlei welhaast mythische eigenschappen aan gehangen worden door bepaalde sub-denominaties dient mijn inziens slechts om de eigen sub-denominatie te verheerlijken en te verhogen ten opzichte van andere denominaties.


Die hovaardij zien we inderdaad veel. Je merkt ook een vorm van sektarisme en cognitieve dissonantie. Met veel geschreeuw (holle planeten/vaten klinken immers het hardst) wordt het eigen gelijk gepredikt, zonder ook maar een moment acht te slaan op wat anderen te melden hebben. Eigenlijk, maar dat is mijn persoonlijke mening, wordt God door deze fanatici misbruikt en als een soort Trekpaard voor de eigen mestkar gespannen, hetwelk ik een onwelriekende vorm van blasfemie vind.

Hoe bereik je dergelijke mensen, opdat zij van hun dwaalwegen terugkeren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Boerin » 26 aug 2014 12:27

Faramir schreef:Volgens mij houd wedergeboren enkel en alleen in dat je gedoopt bent (en of dat nou als baby, kind of volwassene gebeurd is doet er niet toe). Niet meer en niet minder. Dat er vervolgens allerlei welhaast mythische eigenschappen aan gehangen worden door bepaalde sub-denominaties dient mijn inziens slechts om de eigen sub-denominatie te verheerlijken en te verhogen ten opzichte van andere denominaties.

Jezus zei tegen Nicodemus dat hij wedergeboren moest worden. Dat is als je Hem hebt aangenomen en de doop beeldt dat uit, dat we zijn gestorven en opgestaan met Christus. De oude mens is dood en je bent opnieuw geboren. Ik vind dat niet de eigen denominatie verheerlijken, maar wel als er gezegd wordt, wat ik toch weleens gehoord heb in de loop der jaren, dat die lui van die andere kerken niet wedergeboren zijn of: ja zelfs in de katholieke of gereformeerde kerk zitten echte christenen hoor. Tsja, dat is wel heel erg, maar dat heb je misschien overal wel van die figuren: wij hebben het, ons subclubje. Las ook een keer bij een artikel een opmerking van een Messiaans Joodse vrouw die zich serieus afvroeg of die christenen dan ook wel echt gered zijn want ze houden de sabbat en de spijswetten niet, LOL.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 12:29

Die dame heeft het Nieuwe Testament dan ook echt niet begrepen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor mona » 26 aug 2014 12:49

Optimatus schreef:Wat mij is opvallen, is dat de mensen die zich zo noemen vaak heel fel zijn, fanatiek, en weinig compassie met de wereld om zich heen tonen.

Eehhh, denk je soms aan een speciaal persoon nu je deze vraag stelt........????
Optimatus schreef:Heb ik dan alleen de nepperts gezien?
Ik hoop dat je in je omgeving mensen hebt waarvan je weet dat ze de Heere kennen. Als het forum zou dienen als geestelijke graadmeter, nou dan stond het er maar droevig voor. Ik vraag me dan ook best regelmatig af of het forum, door alle irritatie en grote woorden wel zo onschuldig is als het lijkt.

Een wedergeboren mens is te herkennen aan zijn levenswandel.
De vruchten van de Geest, iedereen weet hier wel welke dat zijn.
Het verdrietige is alleen dan we ook met onze oude natuur en karakter te maken hebben.
Een cynisch of driftig mens kan vaak last hebben van zijn aard. Hij heeft het verlangen tot eer van God te leven, zachtmoedig en geduldig te zijn, en hij gaat wel tig keer per dag de fout in. Dat geeft strijd in zijn binnenste, en verdriet over zijn zonden.
Dus als iemand de fout in gaat, zou een ander kunnen zeggen: het is een neppert. Maar het hoeft niet!
En als je jezelf kent, met al je fouten, dan zeg je niet zomaar: iemand is een neppert. Dan weet je hoe moeilijk de strijd kan zijn tegen jezelf.
Wie kent het gevecht van een ander in zijn binnenste?

Als iemand zegt wedergeboren te zijn, en je ziet geen vruchten, mag je hem er wel naar vragen.
Onder vier ogen!
Optimatus schreef:kun je dit wel van jezelf zeggen

Ja je kan en je mag het van jezelf zeggen. De brieven van de apostelen laten het ronduit zien dat dat mag. Maar altijd zal er een getuigenis zijn van het genadewerk van Jezus Christus! Niets om de verdienste van jou als mens, maar door Zijn verzoeningswerk.

Maar niet iedereen zal zich zo uit durven spreken, maar in wie wel de tere liefde voor God in het hart is gewerkt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wedergeboren christenen

Berichtdoor Optimatus » 26 aug 2014 13:32

mona schreef:Eehhh, denk je soms aan een speciaal persoon nu je deze vraag stelt........????


Niet direct, maar de persoon in kwestie was wel de aanleiding om een en ander in een breder perspectief te plaatsen.

mona schreef:Ik hoop dat je in je omgeving mensen hebt waarvan je weet dat ze de Heere kennen. Als het forum zou dienen als geestelijke graadmeter, nou dan stond het er maar droevig voor. Ik vraag me dan ook best regelmatig af of het forum, door alle irritatie en grote woorden wel zo onschuldig is als het lijkt.


Ik ken een grote groep mensen waarvan ik weet dat ze de Heer kennen en ze zitten in verschillende kerkgemeenschappen: RK, OK, PKN, GG, GGiN, en ga zo maar door.

mona schreef:Een wedergeboren mens is te herkennen aan zijn levenswandel.
De vruchten van de Geest, iedereen weet hier wel welke dat zijn.
Het verdrietige is alleen dan we ook met onze oude natuur en karakter te maken hebben.
Een cynisch of driftig mens kan vaak last hebben van zijn aard. Hij heeft het verlangen tot eer van God te leven, zachtmoedig en geduldig te zijn, en hij gaat wel tig keer per dag de fout in. Dat geeft strijd in zijn binnenste, en verdriet over zijn zonden.
Dus als iemand de fout in gaat, zou een ander kunnen zeggen: het is een neppert. Maar het hoeft niet!
En als je jezelf kent, met al je fouten, dan zeg je niet zomaar: iemand is een neppert. Dan weet je hoe moeilijk de strijd kan zijn tegen jezelf.
Wie kent het gevecht van een ander in zijn binnenste?


Je spreekt heldere, liefdevolle woorden - zachtmoedige woorden zelfs. Echter, als iemand structureel in dezelfde gedragspatronen blijft zitten, die ogenschijnlijk tegenstrijdig zijn met wat er in de Bijbel staat over wat de vruchten van de Geest zijn, dan vraag ik me oprecht af of iemand wel inderdaad een wedergeboren kind van God is en niet iemand die naarstig op zoek is naar God, maar intussen niet van het eigen gelijk af te brengen is.

mona schreef:Als iemand zegt wedergeboren te zijn, en je ziet geen vruchten, mag je hem er wel naar vragen.
Onder vier ogen!


Het probleem is, dat deze mensen vaak bijzonder moeilijk benaderbaar zijn. Ik kan heel slecht met extremisten opschieten, of ze nu moslim, christen, communist of PVV zijn. Het is niet het slag mensen waar ik mee in gesprek kan gaan, zonder een vorm van medelijden en/of ironie te vertonen. Daarom ben ik ook niet geschikt voor het ambt van predikant (het is voor iedereen beter als ik gewoon organist blijf).

mona schreef:Ja je kan en je mag het van jezelf zeggen. De brieven van de apostelen laten het ronduit zien dat dat mag. Maar altijd zal er een getuigenis zijn van het genadewerk van Jezus Christus! Niets om de verdienste van jou als mens, maar door Zijn verzoeningswerk.

Maar niet iedereen zal zich zo uit durven spreken, maar in wie wel de tere liefde voor God in het hart is gewerkt.


Voor mezelf sprekende, ik getuig eerder door daden en muziek dan door woorden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten