Zondagsschool of kindernevendienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor jamillah » 29 aug 2014 22:42

schelpje3 schreef:Een preek, een tussenzang en dan een toepassing. Tegenwoordig is de toepassing (als die er nog is) verweven in de preek.


Ja, de toepassing :-) Vroeger dacht ik soms oneeee de toepassing nog, die duurde in mijn beleving soms langer dan de preek van 3 punten :shock:
Mijn opa zei altijd: 'Als ze ut in een uur nie zegge kenne, kenne ze t in 2 uur ok nie...' 8)

Grappig, dat men zo gespitst is op de preek. En de rest van de dienst? Stelt dat nog wat voor, of is dat alleen opvulling? Is dat maar iets voor erbij? En wat doen we dan in de rest van een dienst?


Zingen-voorlezen wet-zingen-voorlezen bijbelgedeelte-gebed-zang met collecte-preek punt 1 en 2 (doorgaans)-zingen-preekpunt 3-dankgebed-zingen.

Kort samengevat bidden zingen lezen luisteren en danken. Met een doop/ avondmaal is het allemaal net even anders natuurlijk.

Voor de kinderen is het op zich goed te doen. Van mij mogen ze ook best een beetje wiebelen. Ik kan zelf ook niet zo goed stilzitten dus ik weet van wie ze het hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 23:03

Katlheen schreef:Grappig, dat men zo gespitst is op de preek. En de rest van de dienst? Stelt dat nog wat voor, of is dat alleen opvulling? Is dat maar iets voor erbij? En wat doen we dan in de rest van een dienst?

Wat betreft kinderdienst. Bij ons gaan de kinderen naar de kinderkerk, voor de eerste schriftlezing. De priester babbelt wat met de leider/leidster van de kinderkerk om te vragen waar het over gaat. Aan het eind van de communie komen de kinderen weer terug de kerk in voor een persoonlijke zegen (en de begeleiders van de kinderkerk kunnen zo ook nog deelnemen aan de maaltijd) en de priester vraagt nog een en ander aan de kinderen hoe het was in de kinderkerk en waar het over is gegaan. Vaak worden vol trots de nodige knutselwerken getoond.

Als ik kind had ik ook graag kinderkerk gehad. Ik heb de zondagse diensten altijd als bijzonder vervelend ervaren.


Ik vaak ook. En ja, vooral aandacht voor de preek hebben is een soort gereformeerde dwaling, moet nog een beetje aan gewerkt worden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Evelien » 30 aug 2014 03:45

Grappig om al die verschillende meningen te lezen. Als ik kijk naar de kerk waarin ik opgegroeid ben, zo zou ik het absoluut mijn kind niet willen aandoen. Het geloof is een persoonlijk ding, zoiets kan je niet dwingen. En die zondagschool, dat verplichte nummertje :? :? (krijg er buikpijn van als ik daar aan terug denk) net zoals catechisatie.
Ben zo blij met de kerkelijke gemeente waar ik nu heen ga.
Bij ons heb je vlak voor de collect een kindermoment, dan mogen de kinderen die er zijn naar voren komen op het podium en word er meestal een kinderlied, een kleine quiz of een verhaaltje of wat dan ook gedaan. Pas nog spontaan gezongen voor een jarige job.
Daarna gaan ze, vanaf de kleuterleeftijd, naar boven. Tot groep 8.
De baby, dreumesen en de peuters hebben een eigen groep en komen al bij elkaar voor de dienst.
Er zitten ook regelmatig kinderen in de dienst omdat ze geen zin hebben om naar boven te gaan. En het komt ook wel vaak voor dat er geen leiding is voor een bepaalde groep en dan zitten ze ook in de dienst. Maar onze dienst is nooit saai. :wink:

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Katlheen » 30 aug 2014 08:32

Ik vaak ook. En ja, vooral aandacht voor de preek hebben is een soort gereformeerde dwaling, moet nog een beetje aan gewerkt worden.


De reden waarom ik het aankaart, is inderdaad de "obsessie" voor de preek en het "onder het Woord zitten". Veel mensen die ik spreek uit de gereformeerde hoek, hebben toch een preoccupatie wat betreft de preek. Een dienst wordt gekeurd op predikant en preek. En de rest dan? Wat is de waarde dan van de rest? Het komt bij mij over alsof het alleen maar om de preek gaat. En wat nu als de preek tegenvalt? Het gevolg hiervan is dat men diensten waarin een bepaalde predikant voorgaat, gaat mijden. Want zijn preken, daar kan ik niets mee etc. Als het je dan alleen om de preek te doen is, kan je net zo goed thuisblijven en een preek van internet downloaden. Kan je ook nog uitzoeken of de preek in jouw straatje past.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 09:41

jamillah schreef:
Ja, de toepassing :-) Vroeger dacht ik soms oneeee de toepassing nog, die duurde in mijn beleving soms langer dan de preek van 3 punten :shock:
Mijn opa zei altijd: 'Als ze ut in een uur nie zegge kenne, kenne ze t in 2 uur ok nie...' 8)

Zingen-voorlezen wet-zingen-voorlezen bijbelgedeelte-gebed-zang met collecte-preek punt 1 en 2 (doorgaans)-zingen-preekpunt 3-dankgebed-zingen.
Kort samengevat bidden zingen lezen luisteren en danken. Met een doop/ avondmaal is het allemaal net even anders natuurlijk.

Voor de kinderen is het op zich goed te doen. Van mij mogen ze ook best een beetje wiebelen. Ik kan zelf ook niet zo goed stilzitten dus ik weet van wie ze het hebben :mrgreen:

Leuke en wijze opa heb jij Jamillah :wink:
Het gaat niet enkel om de lengte van een kerkdienst, als dominee saaaaai preekt, (leest) dan duren 20 minuten al lang. Maar als dominee een begaafd spreker is, de preek boeiend, is een half uur zo om. En kinderen hebben in een doop- en H.A. dienst, juist wel meer te zien.

Overigens, mensen die vaak zo zeuren over lengte van dienst, het lange zitten, kunnen doorgaans wel een film van 3 uur moeiteloos uitzitten.
Dus het gaat er dan maar om, waar je door geboeid raakt.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Pcrtje » 30 aug 2014 10:15

Katlheen schreef:De reden waarom ik het aankaart, is inderdaad de "obsessie" voor de preek en het "onder het Woord zitten". Veel mensen die ik spreek uit de gereformeerde hoek, hebben toch een preoccupatie wat betreft de preek. Een dienst wordt gekeurd op predikant en preek. En de rest dan? Wat is de waarde dan van de rest? Het komt bij mij over alsof het alleen maar om de preek gaat.
Dat is zo voortgekomen uit de Reformatie. "Niet poespas maar het Woord moet centraal staan." Daarom zijn alle Protestantse kerken zo veel mogelijk leeg wat betreft versieringen en ligt er vrijwel altijd een joekel van een kanselbijbel voorin.

Jamillah schreef:Mijn opa zei altijd: 'Als ze ut in een uur nie zegge kenne, kenne ze t in 2 uur ok nie...' 8)
=D>

Schelpje3 schreef:Het gaat niet enkel om de lengte van een kerkdienst, als dominee saaaaai preekt, (leest) dan duren 20 minuten al lang. Maar als dominee een begaafd spreker is, de preek boeiend, is een half uur zo om. En kinderen hebben in een doop- en H.A. dienst, juist wel meer te zien.
Maar voor een kind zit er nooit een dominee tussen die interessant preekt. Ik snap het echt niet dat er mensen zijn die hun kinderen de dienst in nemen. Ja, ik ken het argument dat de kinderen ook onder 'de woorden Gods' moeten verkeren, maar het lijkt me volstrekt duidelijk dat kinderen daar niets van opsteken en ook totaal geen behoefte aan hebben. (Behalve dat ze bepaalde termen leren. Die gaan ze later tegen je gebruiken.)

Ik herinner me nog goed dat de doop- en avondmaalsdiensten de verschrikkelijkste waren. Die duurden namen nóg langer. :mrgreen: Vooral de avondmaalsdiensten. Het was een best grote gemeente en de predikant des Huizes had de gewoonte om bij élke tafelgang het formulier opnieuw te lezen. Aangezien na drie keer tafelen nog steeds niet iedereen geweest was kwam in de middagdienst dat ellenlange formulier nóg een keer langs. #-o
"Een libelle zweeft over het water..."

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Rozijn » 30 aug 2014 10:20

Maar voor een kind zit er nooit een dominee tussen die interessant preekt.

Gelukkig denken mijn kinderen daar anders over...

Toen onze jongste pas voor het eerst meeging, ging het de verloren zoon. Wat vond hij dat boeiend, want dat verhaal kent hij ook.

Weet je, ik denk dat de invloed van ouders ook groot is. Laten zij zien dat het fijn is om naar de kerk te gaan? Dat maakt het voor een kind al veel aantrekkelijker dan wanneer het voor ouders een soort van verplicht nummer is.
Als de kinderen thuiskomen, merken ze dan dat de ouders geluisterd hebben, kunnen ze praten over wat ze niet snapten, enzovoorts?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 10:44

Pcrtje schreef: Maar voor een kind zit er nooit een dominee tussen die interessant preekt. Ik snap het echt niet dat er mensen zijn die hun kinderen de dienst in nemen. Ja, ik ken het argument dat de kinderen ook onder 'de woorden Gods' moeten verkeren, maar het lijkt me volstrekt duidelijk dat kinderen daar niets van opsteken en ook totaal geen behoefte aan hebben. (Behalve dat ze bepaalde termen leren. Die gaan ze later tegen je gebruiken.)

Dit is zo niet waar.
Het is niet redelijk dat je je eigen frustratie nu over elke dominee en elke kerk uitspreekt.
Rozijn schreef:Toen onze jongste pas voor het eerst meeging, ging het de verloren zoon. Wat vond hij dat boeiend, want dat verhaal kent hij ook.

Weet je, ik denk dat de invloed van ouders ook groot is. Laten zij zien dat het fijn is om naar de kerk te gaan? Dat maakt het voor een kind al veel aantrekkelijker dan wanneer het voor ouders een soort van verplicht nummer is.
Als de kinderen thuiskomen, merken ze dan dat de ouders geluisterd hebben, kunnen ze praten over wat ze niet snapten, enzovoorts?


Precies Rozijn! En wat kunnen ze ons dan ook nog ter opscherping zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 10:49

In een bioscoop heb je pauze Schelpje. En veeeeeeeeeeel lekkerder stoelen die gemaakt zijn om langer op te zitten. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Pcrtje » 30 aug 2014 11:03

schelpje3 schreef:Dit is zo niet waar.
Het is niet redelijk dat je je eigen frustratie nu over elke dominee en elke kerk uitspreekt.
Ach, je hebt ook gelijk. Laat ik het zo zeggen: van de jongens en meisjes waar ik vroeger mee in de kerk zat kende ik er geen die dat uit zichzelf graag wilde.
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 12:09

Pcrtje schreef:Ach, je hebt ook gelijk. Laat ik het zo zeggen: van de jongens en meisjes waar ik vroeger mee in de kerk zat kende ik er geen die dat uit zichzelf graag wilde.

Dacht je dat ik vroeger altijd huppelend mee ging naar de kerk? Natuurlijk niet.
En mijn ouders namen me ook doordeweeks wel eens mee, gelukkig niet vaak :wink:
En als je op koninginnedagavond een lampionnenoptocht voorbij ziet gaan, zit je als kind niet blij in de kerk.
Maar dat zijn incidenten, die je op zn hoogst als "niet zo handig of goedgekozen van ouders" kunt betitelen.
En de vraag van ons was altijd: waarom moeten we nou altijd naar de kerk?
We moeten niet, we mogen, was dan altijd het antwoord.
Ach Pcrtje, het staat zo mooi in Korinthe: Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.


We moeten als kind wel meer dingen doen, waarvan we dachten: bleegh, zo geen zin in, waarvan we achteraf nu denken: ach, het viel op zich best mee.
Saaie verjaardagen bij oude tantes, vond ik soms niet om door te komen. 8-[

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Pcrtje » 30 aug 2014 17:12

schelpje3 schreef:Dacht je dat ik vroeger altijd huppelend mee ging naar de kerk? Natuurlijk niet.
oeps-smile
schelpje3 schreef:En de vraag van ons was altijd: waarom moeten we nou altijd naar de kerk?
We moeten niet, we mogen, was dan altijd het antwoord.
Dat kreeg ik ook vaak te horen, maar het is eigenlijk best een gemeen antwoord. Want als ik dan reageerde met: "Okee, als het niet moet maar mag ga ik niet mee," kon mijn vader ontzettend boos worden en intimiderend kijken. (Als ik het me nu inbeeld kan ik daar nu nog kwaad om worden.)

In feite logen zij.

schelpje3 schreef:We moeten als kind wel meer dingen doen, waarvan we dachten: bleegh, zo geen zin in, waarvan we achteraf nu denken: ach, het viel op zich best mee.
Klopt, maar er zijn ook grenzen. Op zo'n leeftijd moeten kinderen gewoon op het voetbalveld achter een bal aanhollen en touwtje springen. Niet geforceerd en met straffen dreigend kinderen kerk en religie opdringen. :-&
schelpje3 schreef:Saaie verjaardagen bij oude tantes, vond ik soms niet om door te komen. 8-[
Oh help! Daar zie ik nu nog steeds elke keer weer tegenop. ;)
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten