Zondagsschool of kindernevendienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor mealybug » 26 aug 2014 15:49

Bambi schreef:Ik wou dat ze in mijn kerk vroeger een kindernevendienst hadden.
Dan had ik vast meer begrepen van het onderwerp.
Nu zaten wij er voor spek en bonen bij en moesten stil zitten en luisteren naar iets waar we totaal niets van begrepen


Idem dito hier... helemaal mee eens!!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor ajl » 26 aug 2014 18:44

Ik begrijp schelpje wel een beetje. Iets dat je niet kent, mis je ook niet. Ik kende het voorheen ook niet en vond ook niet dat ik iets gemist had. Manlief ( ook onkerkelijk opgevoed) kende het helemaal niet en vond het eveneens niet nodig. Waarschijnlijk kennen jouw kinderen het ook niet, eveneens jouw neefjes en nichtjes en dan mis je het wellicht niet.

Echter, wij zitten nu in een kerk waar wel tijdens de dienst een zondagschool is en ik zie nu overduidelijk de meerwaarde voor de kinderen. Zoals ik aangaf kunnen kinderen ook altijd nog een tweede dienst mee en zitten ze nog genoeg andere zondagen helemaal in de kerk.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boerin » 26 aug 2014 18:53

Boaz schreef:Dat 'gezamenlijk' gebeuren zie ik in veel kerken nauwelijks terug in de diensten.
Ze moeten erg lang stil zitten, en als een kind dit niet goed kan levert dit al gauw irritaties op bij andere kerkgangers. Ik las pas nog een ingezonden stuk in de krant van ouders van een gehandicapt kind die de vraag kregen of ze hun kind wilden thuis houden, ivm het moeizame stilzitten! De tolerantiedrempel ligt niet zo hoog bij de meeste mensen. (Ik had pas op vakantie ergens een flesje water bij me, had belachelijk veel bekijks om zoiets normaals!)

Het taalgebruik gaat ze veel al boven het hoofd, en inderdaad zijn veel diensten erg saai..
Nee, ik vind het geen kindvriendelijke diensten als je bedenkt dat men zegt dat de kinderen er bij horen; in de praktijk zie ik dit niet terug.

In Canada hadden ze dat. Dan hadden de volwassenen diensten doordeweeks en op zondagochtend was het voor de hele familie en speciaal gericht op de kinderen, compleet met poppenspeler en kinderliedjes. Lachen, zouden ze hier eens moeten doen. Benieuwd hoeveel er dan geklaagd gaat worden door volwassenen die gewend zijn dat alles op hen is afgestemd. We hadden een voorganger vroeger met kleine kinderen, die voerde in dat er kinderliedjes gezongen gingen worden. Is je deur nog op slot? Van je krr krr krr
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 20:39

Wat is dit nu voor vreemde opmerking? Het kind zit toch naast je? Dat leg ik net uit.
Jij hebt geen kinderen, wij wel. Ze zijn inmiddels groter dus ik kon vragen of ze de kindernevendienst gemist hadden. Datzelfde heb ik ook wel eens aan de nichtjes en neefjes gevraagd. Totaal niet. Ze vinden het allemaal een overbodig gebeuren.
Ik heb het ook nooit gemist.
Mijn man, buitenkerkelijk opgevoed, begrijpt helemaal niks van nevendiensten. Vind dit eerder een gemiste kans.
Een kerkdienst is een gezamenlijk gebeuren, zoals de Heere Jezus ook sprak voor een groep groten EN kleinen! Hij riep ze bij Hem, zo uit de menigte. Ze stonden niet apart Marnix, bij de schriftgeleerden. In het joodse geloof zijn kinderen trouwens al veel sneller volwassen, op hun 13e. En reken maar dat de islamitistische godsdienstlessen een stuk moeilijker en pittiger zijn dan bij ons. Ik woon vlakbij een ruimte waar dit gegeven wordt. Het duurt veel langer dan een kerkdienst bij ons.


Wat ik bedoel is, ze zitten wel naast je maar je vult zelf de dienst niet in dus laat je op dat vlak de geestelijke opvoeding ook aan anderen over.

Ik ken overigens genoeg kinderen en als ik die enthousiast hoor vertellen wat ze hebben geleerd en gedaan zie ik de meerwaarde er wel van in. Maar mensen verschillen en als mensen het niet gemist hebben is dat prima. Ik had het wel graag gehad als kind.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor JeeWee » 26 aug 2014 21:40

Een goede vriendin van mij was predikant. Toen zij, voordat de preek begon, de stroom kinderen de kerk uit zag gaan, op weg naar de kindernevendienst, verzuchtte zij: "jammer hè, hebben we de kinderen net in de kerk en dan halen we ze er al weer uit".

Crèches voor baby's en peuters: prima.
Maar verder: hou ze in de kerk en doe er wat aan/mee.

In de kerk van mijn zus in Engeland volgt na de Bijbellezing een kort verhaal voor de kinderen: het is de clou in kindertaal waar de preek later over zal gaan. De kinderen worden er actief bij betrokken. Ook later in de dienst, tijdens de preek refereert de dominee naar het 'voorafje voor de kinderen': "Kinderen, wat ik nu zeg, is eigenlijk het zelfde als wat ik jullie net vertelde".
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor jamillah » 26 aug 2014 22:34

Rozijn schreef:Bij ons heb je een (huilende) baby crèche en een peutercrèche. Daar wordt uit een kinderbijbel vvorgelezen, of een Bijbelverhaal verteld.
Oudere kinderen (vanaf 3,5 ofzo) gaan mee.naar de kerk. De ene keer pikken ze meer op dan de andere. Na kerktijd is er zondagsschool voor kinderen vanaf groep 2 tot groep 8.
Zeker voor de jongere kinderen is dat best veel.


Bij ons ook zoiets.

Crèche doe ik niet meer aan. Dan moet ik eens in de zoveel tijd zelf op die gillende kindermeute passen nee dank u 8)

De ds praat bij ons sowieso al heel begrijpelijk, maar gebruikt ook regelmatig eenvoudige voorbeelden. Als er moeilijke woorden zijn legt hij ze uit voor de kinderen. Of zegt: 'vraag dat thuis nog maar even na aan je vader en moeder.' Of hij noemt een aantal punten en zegt dan: 'Probeer die maar eens te onthouden' en komt daar dan later weer op terug. Dat is dan een dominee die zelf vrij jonge kinderen heeft, dat zal ook wel schelen. Die zullen hem wel eens aan zn mouw trekken van pap ik snapte er niks van hoor vandaag, zoiets :wink:

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Rozijn » 27 aug 2014 17:34

Mooi is dat zo! Dat lijkt me ook de beste oplossing, neem de kinderen mee, en dominee, neem de kinderen mee.

Zelf proberen we thuis altijd even na te praten over de preek. Soms verwonder je je over hoeveel een peuter/kleuter heeft opgepikt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 07:13

Ze leren er inderdaad ook wel wat van. Maar ik vind het niet de beste oplossing. Je kan nou eenmaal niet een hele preek in jip en janneke-taal houden, een half uur geconcentreerd luisteren zie ik weinig kleintjes volhouden. En kinderen een beetje kind laten zijn kan ook geen kwaad. Maar goed, het is ook geen punt om te lang over te discussieren, de meesten hier hebben nooit in en knd gezeten....

Ik denk trouwens dat dat "wat meer op rechts) minder gebeurt dan midden en links? Daar hebben ze volgens mij overal al kindernevendiensten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2014 09:29

Marnix schreef: een half uur geconcentreerd luisteren zie ik weinig kleintjes volhouden. En kinderen een beetje kind laten zijn kan ook geen kwaad.
Ik denk trouwens dat dat "wat meer op rechts) minder gebeurt dan midden en links? Daar hebben ze volgens mij overal al kindernevendiensten?

Veel (iets) ouderen evenmin. Na een kwartier beginnen sommigen al te draaien en op hun horloge te kijken.
Op rechts zijn helemaal geen nevendiensten. Er is niet eens overal een zondagsschool.
Catechisatie is vaak ook nog van een andere orde.
Bij ons is het nu meer een gespreksgroep geworden, interactief, want een kwartier naar een docerende predikant te luisteren en vragen beantwoorden, daar is de jeugd te ongedurig en te "wijs" voor geworden.
Maar er is her en der nog echt gedegen catechetisch onderwijs, waarbij de meisjes nog een hoedje op moeten hebben.

Faramir

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 10:06

Zelfs de meeste volwassenen kunnen niet een half uur aandachtig luisteren. Dat zijn simpele didactische gegevens. Het zou verstandiger zijn om de preek kort en krachtig te houden of om de preek op te delen in meerdere brokken met daartussenin een andere activiteit (bidden, zingen, enz).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 10:26

schelpje3 schreef:Veel (iets) ouderen evenmin. Na een kwartier beginnen sommigen al te draaien en op hun horloge te kijken.
Op rechts zijn helemaal geen nevendiensten. Er is niet eens overal een zondagsschool.
Catechisatie is vaak ook nog van een andere orde.
Bij ons is het nu meer een gespreksgroep geworden, interactief, want een kwartier naar een docerende predikant te luisteren en vragen beantwoorden, daar is de jeugd te ongedurig en te "wijs" voor geworden.
Maar er is her en der nog echt gedegen catechetisch onderwijs, waarbij de meisjes nog een hoedje op moeten hebben.


Dat zou ik mijn kind dan weer nooit aandoen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2014 10:50

Faramir schreef:Zelfs de meeste volwassenen kunnen niet een half uur aandachtig luisteren. Dat zijn simpele didactische gegevens. Het zou verstandiger zijn om de preek kort en krachtig te houden of om de preek op te delen in meerdere brokken met daartussenin een andere activiteit (bidden, zingen, enz).

Helemaal mee eens en zo was het ook altijd.
Een preek, een tussenzang en dan een toepassing. Tegenwoordig is de toepassing (als die er nog is) verweven in de preek.
In de GerGem Vlissingen bijvoorbeeld, hebben ze zelfs 2 maal een tussenzang.
Ook heilzaam voor dominee, kan hij rustig even een slokje water nemen en een keelsnoepje.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 11:03

Dat laatste lijkt me niet zo erg, hoewel het goed is om de preek op te splitsen en tussendoor te zingen. 2x een kwartier (maximaal) wat zeggen en tussendoor zingen. Dat verhoogt de concentratie en dus wat er van de preek blijft hangen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Katlheen » 28 aug 2014 13:06

Grappig, dat men zo gespitst is op de preek. En de rest van de dienst? Stelt dat nog wat voor, of is dat alleen opvulling? Is dat maar iets voor erbij? En wat doen we dan in de rest van een dienst?

Wat betreft kinderdienst. Bij ons gaan de kinderen naar de kinderkerk, voor de eerste schriftlezing. De priester babbelt wat met de leider/leidster van de kinderkerk om te vragen waar het over gaat. Aan het eind van de communie komen de kinderen weer terug de kerk in voor een persoonlijke zegen (en de begeleiders van de kinderkerk kunnen zo ook nog deelnemen aan de maaltijd) en de priester vraagt nog een en ander aan de kinderen hoe het was in de kinderkerk en waar het over is gegaan. Vaak worden vol trots de nodige knutselwerken getoond.

Als ik kind had ik ook graag kinderkerk gehad. Ik heb de zondagse diensten altijd als bijzonder vervelend ervaren.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 14:00

In mijn vorige gemeente gingen ze voor de schriftlezing weg (en kwamen meestal niet meer terug) en in mijn huidige gemeente beginnen ze gelijk met de kindernevendienst en komen ze tijdens de collecte terug.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten