Zondagsschool of kindernevendienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 09:31

Faramir schreef:Wat dan nuttig kan zijn is ook om je kind in de week voor de dienst/viering voor te bereiden op de lezingen van die zondag. Dan zal het kind tijdens de lezingen en tijdens de preek punten van herkenning hebben.

Op zich een goede tip, ware het niet dat wij meestal niet weten waar de dominee het over gaat hebben.
Zeker een gastpredikant niet. :D

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor ajl » 26 aug 2014 10:15

Wij hebben zondagschool ( 4-10 jaar) tijdens de dienst. Bij de psalm voor de preek gaan de kinderen daar heen. Het verschil met een kindernevendienst is dat een kindernevendienst in samenspraak gaat met de ds en ook dezelfde thema's behandeld als de ds heeft in zijn diensten. Bij de zondagschool wordt globaal in 6 jaar tijd alle bijbelverhalen behandeld en ook de wet en andere zaken.
Daarnaast hebben wij een jaarthema, waar de ds 6 keer per jaar itijdens de dienst ets uit behandeld. Afgelopen jaar was dat de vruchten van de Geest en het jaar ervoor de wapenen van het geloof. Zo gaat het wel bij de kinderen leven. Ze werken namelijk dan ook bij de zondagschool met dit thema.
De zondagschool is alleen tijdens schoolweken. De vakantieweken zijn ze gewoon in de kerk en ook met bijzondere dagen zoals themazondagen en doopdiensten grotendeels.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Rozijn » 26 aug 2014 10:42

Faramir schreef:Wat dan nuttig kan zijn is ook om je kind in de week voor de dienst/viering voor te bereiden op de lezingen van die zondag. Dan zal het kind tijdens de lezingen en tijdens de preek punten van herkenning hebben.

Dat zou heel mooi zijn, maar dan moet je wel weten waar het over gaat... En dat zie je bij ons pas bij binnenkomst. En dan alleen nog maar het Bijbelgedeelte. Voor de dienst vertel ik soms wel aan de kinderen waar we over gaan lezen (voor diegenen die zelf nog niet meelezen in de Bijbel). Dat helpt soms al wel wat zodat ze iets meer oppikken.

Afgelopen zondag ging de preek over "God kwijt", naar aanleiding van Psalm 42. In de preek kwam het voorbeeld voor dat iemand zijn poes kwijt was.
Dus onze jongste, die heel net meegaat, wist nog waar de preek over ging. "De poes was kwijt." :)

Faramir

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 10:49

Het zou als geloofsgemeenschap best aan de verschillende predikanten kunnen vragen om een week of 2 vooraf aan te geven welke bijbel gedeelten behandeld worden. Niet in de laatste plaats zodat voorkomen wordt dat er in een paar maand een paar keer hetzelfde onderwerp behandeld wordt. Die informatie zet je vervolgens op de website zodat mensen er thuis wat mee kunnen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Pcrtje » 26 aug 2014 11:09

Zouden we de kinderen überhaupt wel moeten meenemen naar de dienst? Ik kwam laatst op Freethinker een interessante vraag tegen: hoe zou de wereld eruit zien als we kinderen pas op hun vijfde les over religie en godsdienst begonnen te geven en dan pas mee zouden nemen naar de bijeenkomsten? Leer je ze zo niet beter zélf na te laten denken?
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 11:14

Pcrtje schreef:Zouden we de kinderen überhaupt wel moeten meenemen naar de dienst? Ik kwam laatst op Freethinker een interessante vraag tegen: hoe zou de wereld eruit zien als we kinderen pas op hun vijfde les over religie en godsdienst begonnen te geven en dan pas mee zouden nemen naar de bijeenkomsten? Leer je ze zo niet beter zélf na te laten denken?

Nee. Je ziet hier op het forum genoeg voorbeelden van mensen die een degelijke christelijke opvoeding hebben gehad en later een vrijdenker zijn geworden.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boerin » 26 aug 2014 11:38

Pcrtje schreef:Zouden we de kinderen überhaupt wel moeten meenemen naar de dienst? Ik kwam laatst op Freethinker een interessante vraag tegen: hoe zou de wereld eruit zien als we kinderen pas op hun vijfde les over religie en godsdienst begonnen te geven en dan pas mee zouden nemen naar de bijeenkomsten? Leer je ze zo niet beter zélf na te laten denken?

Zal best, maar God zegt dat we het onze zonen in moeten prenten en dat het Koninkrijk voor de kinderen is. Het is juist handig om ze als ze klein zijn alles uit te leggen wat ze willen weten, stukken makkelijker dan bij een volwassen vrijdenker, dan nemen ze tenminste nog iets van je aan en kunnen ze ook God ontmoeten en ervaringen met Hem hebben heel makkelijk. LOL een hoop van die vragen stelde m'n zoontje ook, waarom heeft God vulkanen gemaakt, waarom heeft Hij de duivel gemaakt, wist Hij dat hij ging zondigen, als ik dat lees op zo'n forum denk ik: Had je moeder vroeger geen zin om je dat uit te leggen of mocht je geen vragen stellen of zo?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 12:15

schelpje3 schreef:Als kind snapte ik soms helemaal niks van hetgeen de dominee zei. Diensten duurden toen ook nog langer. En s'avonds zat ik onder het overhangend kleed van de tafel, heel stilletjes, dan vergaten ze me. En dan hoorde ik van alles vertellen en snapte ook daar niets van.
En nu ben ik 50plusser en komt er zoveel bij me in herinnering.
En bij mij niet alleen.
Als ik mijn beste vriendin spreek (vanaf onze 8ste) zegt ze in ieder gesprek wel een keer: ....zou jouw vader.....zou mijn moeder zeggen.
Het zaad wordt gezaaid in je allervroegste jaren en dan kan het ontkiemen. Soms verstikt het, dat zie je helaas bij sommige forummers ook.
En als je geen christelijke opvoeding mocht krijgen, zoals mijn man, merk je dat ook je hele leven. Want er ontbreekt een basis die je nooit meer in kan halen.
Zeg niet te snel dat een kind helemaal niks hoort en raampjes gaat tellen. Het spreekwoord is niet voor niets: kleine potjes hebben grote oren.
Net als thuis, pikken ze heel veel op, ook in de kerk dus.
En kinderen moeten dat gewoon leren. Als ze op hun 4e op school komen, zegt de juf ook niet: doe maar wat je zelf leuk vindt. Nee, dan moeten ze in de kring leren zitten, op een teken van de juf en op elkaar wachten.
Zeker in deze tijd is een kind maar kort kind, merk ik. Sommige zijn op hun 10e al volwassenen in een klein lijfje.
Er zijn ouders die hun jonge kind meenemen naar popconcerten.
Waarom zou je hen dan niet mee kunnen nemen naar de kerk?


Op school zijn de lessen aangepast naar kinderniveau. In de kerk niet. Dat is het verschil. Als ze dan op een kindernevendienst veel meer opsteken dan in de kerkbanken is dat volgens mij alleen maar winst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor ajl » 26 aug 2014 12:46

Klopt!

Ik moest in het begin ook erg wennen aan zondagschool en kindernevendiensten. Ik was dat van vroeger ook niet gewend. Het fijne is dat kinderen al op heel jonge leeftijd hun leeftijdsgenoten leren kennen en daar een band mee opbouwen. Ik had dat nl als kind bij ons in de kerk helemaal niet. Ik zag de kinderen op zondag in de kerk en daar bleef het bij. Ik zie met name bij de oudere jeugd dat die nog steeds veel met elkaar optrekken en dat komt echt door de nevendiensten, de clubs en de voreg catechesatie ( bij ons ook al vanaf 10 jaar)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 13:48

ajl schreef:Klopt!

Ik moest in het begin ook erg wennen aan zondagschool en kindernevendiensten. Ik was dat van vroeger ook niet gewend. Het fijne is dat kinderen al op heel jonge leeftijd hun leeftijdsgenoten leren kennen en daar een band mee opbouwen. Ik had dat nl als kind bij ons in de kerk helemaal niet. Ik zag de kinderen op zondag in de kerk en daar bleef het bij. Ik zie met name bij de oudere jeugd dat die nog steeds veel met elkaar optrekken en dat komt echt door de nevendiensten, de clubs en de voreg catechesatie ( bij ons ook al vanaf 10 jaar)

De kindernevendiensten hebben er niet voor gezorgd dat er geen kerkverlating meer zou zijn. Dat getal is hoger dan het ooit was.
En die band opbouwen kun je ook op de zondagsschool. En veel kerken hebben ook een club op woensdagmiddag of zaterdag.
En vanaf de middelbareschoolleeftijd heb je de catechisatie en de jongerenverenigingen, daar worden ook banden gesmeed hoor.
De nevendiensten geven als boodschap af in feite, dat kerkdiensten maar heel saai en moeilijk zijn voor kinderen.
En ook ziet het kind niet hoe jij reageert, als de predikant iets zegt wat jou in je hart raakt op dat moment.
Ik vond het heel bijzonder als ik naast mijn pappa zat en ik zag bij hem een traan over zijn wang lopen. Thuis vroeg ik hem dan waarom dat was en dan legde hij dat op een kinderlijke wijze uit.
Godsdienstige opvoeding begint thuis, bij de ouders!
Er wordt al zoveel uitbesteed, vanwege creche en dagverblijven en speelzalen.
Zou je dan dit ook nog uit handen gaan geven?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor ajl » 26 aug 2014 14:00

Heeft niets met uit handen geven te maken, maar juist met het kind extra onderwijzen. Er zijn namelijk genoeg diensten per jaar waar een kind wel gewoon bijzit. In de vakanties bijvoorbeeld. Dan is er geen kindernevendienst/zondagschool. En je kan ze ook gewoon nog 's avonds meenemen. Dat doen wij ook regelmatig in de vakanties. Dan gaan ze regelmatig 2 keer naar de kerk.

En banden smeden als tiener in de kerk. Ik heb er niets van gemerkt. Ik kende de jeugd ternauwernood toen ik op mijn 12e naar de catechesatie ging en ben ze ook niet gaan kennen, omdat iedereen hard weer naar huis fietste. En de clubs vond ik maar stom, omdat ik er niemand kende. Daarnaast starten de meeste clubs ook pas als kinderen een jaar of 10 zijn. De zondagschool is dan allang afgelopen (althans bij ons) en gaan ze gwoon naar cathechesatie

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 14:17

schelpje3 schreef:De kindernevendiensten hebben er niet voor gezorgd dat er geen kerkverlating meer zou zijn. Dat getal is hoger dan het ooit was.
En die band opbouwen kun je ook op de zondagsschool. En veel kerken hebben ook een club op woensdagmiddag of zaterdag.
En vanaf de middelbareschoolleeftijd heb je de catechisatie en de jongerenverenigingen, daar worden ook banden gesmeed hoor.
De nevendiensten geven als boodschap af in feite, dat kerkdiensten maar heel saai en moeilijk zijn voor kinderen.
En ook ziet het kind niet hoe jij reageert, als de predikant iets zegt wat jou in je hart raakt op dat moment.
Ik vond het heel bijzonder als ik naast mijn pappa zat en ik zag bij hem een traan over zijn wang lopen. Thuis vroeg ik hem dan waarom dat was en dan legde hij dat op een kinderlijke wijze uit.
Godsdienstige opvoeding begint thuis, bij de ouders!
Er wordt al zoveel uitbesteed, vanwege creche en dagverblijven en speelzalen.
Zou je dan dit ook nog uit handen gaan geven?


Dit is wat tegenstrijdig. Als je ze mee naar de kerk neemt geef je niet meer uit handen dan wanneer ze naar de kindernevendienst gaan. Juist omdat zoals je zelf al zegt, godsdienstoge opvoeding thuis begint. En dat sommige dingem voor kinderen lastig zijn is een feit en kinderen weten dat zelf ook. Daar is niets mis mee. Je moet een kind ook niet naar een politiek debat laten kijken / luisteren, ze hebben hun eigen tv-programma's, kinderliedjes enzovoorts. Gewoon omdat je die doelgroep anders moet benaderen dan volwassenen, omdat ze nog niet alles snappen enzovoorts. Daarom ben ik voorstander van de kindernevendienst, je kan ze op hun niveau onderwijzen en zo veel meer meegeven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor schelpje3 » 26 aug 2014 14:49

Marnix schreef:
Dit is wat tegenstrijdig. Als je ze mee naar de kerk neemt geef je niet meer uit handen dan wanneer ze naar de kindernevendienst gaan. Juist omdat zoals je zelf al zegt, godsdienstoge opvoeding thuis begint. En dat sommige dingem voor kinderen lastig zijn is een feit en kinderen weten dat zelf ook. Daar is niets mis mee. Je moet een kind ook niet naar een politiek debat laten kijken / luisteren, ze hebben hun eigen tv-programma's, kinderliedjes enzovoorts. Gewoon omdat je die doelgroep anders moet benaderen dan volwassenen, omdat ze nog niet alles snappen enzovoorts. Daarom ben ik voorstander van de kindernevendienst, je kan ze op hun niveau onderwijzen en zo veel meer meegeven.

Wat is dit nu voor vreemde opmerking? Het kind zit toch naast je? Dat leg ik net uit.
Jij hebt geen kinderen, wij wel. Ze zijn inmiddels groter dus ik kon vragen of ze de kindernevendienst gemist hadden. Datzelfde heb ik ook wel eens aan de nichtjes en neefjes gevraagd. Totaal niet. Ze vinden het allemaal een overbodig gebeuren.
Ik heb het ook nooit gemist.
Mijn man, buitenkerkelijk opgevoed, begrijpt helemaal niks van nevendiensten. Vind dit eerder een gemiste kans.
Een kerkdienst is een gezamenlijk gebeuren, zoals de Heere Jezus ook sprak voor een groep groten EN kleinen! Hij riep ze bij Hem, zo uit de menigte. Ze stonden niet apart Marnix, bij de schriftgeleerden. In het joodse geloof zijn kinderen trouwens al veel sneller volwassen, op hun 13e. En reken maar dat de islamitistische godsdienstlessen een stuk moeilijker en pittiger zijn dan bij ons. Ik woon vlakbij een ruimte waar dit gegeven wordt. Het duurt veel langer dan een kerkdienst bij ons.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Boaz » 26 aug 2014 15:08

Dat 'gezamenlijk' gebeuren zie ik in veel kerken nauwelijks terug in de diensten.
Ze moeten erg lang stil zitten, en als een kind dit niet goed kan levert dit al gauw irritaties op bij andere kerkgangers. Ik las pas nog een ingezonden stuk in de krant van ouders van een gehandicapt kind die de vraag kregen of ze hun kind wilden thuis houden, ivm het moeizame stilzitten! De tolerantiedrempel ligt niet zo hoog bij de meeste mensen. (Ik had pas op vakantie ergens een flesje water bij me, had belachelijk veel bekijks om zoiets normaals!)

Het taalgebruik gaat ze veel al boven het hoofd, en inderdaad zijn veel diensten erg saai..
Nee, ik vind het geen kindvriendelijke diensten als je bedenkt dat men zegt dat de kinderen er bij horen; in de praktijk zie ik dit niet terug.

Ik heb in een kerk eens meegemaakt dat er alleen maar oppas was, men wilde vooral n iet de indruk wekken dat het een vervangende dienst was voor de kinderen. Dàt vond ik pas een gemiste kans.
Ik heb niks tegen eigen diensten voor de kinderen, maar er moet wel een goede invulling zijn, aangepast aan het nivo van het kind.

Bambi

Re: Zondagsschool of kindernevendienst?

Berichtdoor Bambi » 26 aug 2014 15:11

Ik wou dat ze in mijn kerk vroeger een kindernevendienst hadden.
Dan had ik vast meer begrepen van het onderwerp.
Nu zaten wij er voor spek en bonen bij en moesten stil zitten en luisteren naar iets waar we totaal niets van begrepen.
schelpje3 schreef:Wat is dit nu voor vreemde opmerking? Het kind zit toch naast je? Dat leg ik net uit.
Jij hebt geen kinderen, wij wel. Ze zijn inmiddels groter dus ik kon vragen of ze de kindernevendienst gemist hadden. Datzelfde heb ik ook wel eens aan de nichtjes en neefjes gevraagd. Totaal niet. Ze vinden het allemaal een overbodig gebeuren.
Ik heb het ook nooit gemist.
Mijn man, buitenkerkelijk opgevoed, begrijpt helemaal niks van nevendiensten. Vind dit eerder een gemiste kans.

Je hebt een bijzondere familie. 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten