Staand bidden voor en tijdens de kerkdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Staand bidden voor en tijdens de kerkdienst

Berichtdoor JeeWee » 21 aug 2014 12:23

Optimatus schreef:Ook dat verschilt per gemeente. Ik heb in de GerGem wel meer mannen zien staan dan alleen de dienstdoende kerkenraadsleden.


ja, maar da's in de Ger.Gem.
In sommige gemeenten gaan ook de jongens staan.
Nog weer anders is dat er tijdens het 'grote gebed' (voor de preek) minder mannen staan dan tijdens het 'kleine gebed' (na de preek). Dat laatste duurt korter, dus is staan makkelijk nuit te houden.

Vroeger gingen vooral boeren ook nog wel eens staan tijdens de preek, als ze dreigden in slaap te vallen....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Anoniem_89

Re: Staand bidden voor en tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 aug 2014 16:42

JeeWee schreef:Vroeger gingen vooral boeren ook nog wel eens staan tijdens de preek, als ze dreigden in slaap te vallen....


Dus tijdens de preek sliepen ze wil je zeggen?
Zou wel eens willen weten hoe dat zit.
Mijn grootouders waren ook boer. Kan mij niet voorstellen dat zij in slaap zouden vallen tijdens een kerkdienst.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Staand bidden voor en tijdens de kerkdienst

Berichtdoor rotterdam » 21 aug 2014 18:49

schelpje3 schreef:Maar wisten jullie dat er predikanten knielden onderaan de kansel, als ze baden voor de dienst?
Het verwoordde hun ootmoed.
Het bidden is eigenlijk, onze lege handen voor de Heere houden zodat Hij ze kan vervullen.
Bidden is nooit zomaar iets!
I.i.g. niet met je hoofd op de bank vóór je gaan liggen, als dominee gaat bidden.


Helemaal eens schelpje3, in de P.k.N. zijn er nog steeds predikanten die knielen op de kanseltrap of bidden staande met geopende geheven handen.
Eigenlijk is knielen m.i. de meest correcte Bijbelse gebedshouding.
We kunnen wat dit betreft nog wat leren van de moslims - geknield / hoofd op de grond.
In de oosterse kerken zie je dit nog wel.

Lees 1 Kon. 18 hoe Elia bad op de Karmel.

Elia boog zich ter aarde en legde zijn aangezicht tussen zijn knieën.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Staand bidden voor en tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2014 07:30

Anoniem, zo vreemd is dat niet als je bedenkt dat die mensen in de zomer vaak iedere dag om half 5 opstonden. En iedereen weet denk ik wel hoe het is om met flink slaaptekort naar een lange preek te moeten luisteren.

In de katholieke kerk had je hellebaardiers die door de kerk liepen en als je dan in slaap viel werd je met de hellebaard weer wakker gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Staand bidden voor en tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Katlheen » 23 aug 2014 08:57

Als oud-katholiek ben ik gewend om te knielen tijdens de gebeden, dus dat is de andere kant uit :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten