Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 13:12

Ik zie het aanspreken van God met Jij, als een teken van een volkomen gebrek aan respect voor de Almachtige God, in Wiens genade wij mogen leven. Van Mozes staat geschreven dat hij sprak met God, zoals iemand spreekt met zijn vriend. Wij zijn niet zover dat wij hetzelfde kunnen zeggen. Ik heb helaas het plaatselijke kerkbestuur moeten vermanen om een bepaald lied waarin God met Jij werd aangesproken, niet meer te laten zingen in de kerk. Als je respect hebt voor je Hemelse Vader, is het vanzelfsprekend dat je Hem met "U" aanspreekt.

Yoshi

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Yoshi » 03 okt 2015 13:29

Ikzelf spreek God met U aan. Uit gewoonte.
Als een ander God wil aanspreken met Jij dan moet hij/zij dat helemaal zelf weten.

Ik zie het probleem niet zo.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor rotterdam » 03 okt 2015 16:55

elephant60 schreef:Ik heb helaas het plaatselijke kerkbestuur moeten vermanen om een bepaald lied waarin God met Jij werd aangesproken, niet meer te laten zingen in de kerk


En toen ? Heeft de kerkenraad jou vermaand, je niet overal mee te bemoeien ?
Wat moeten ze doen ? Een brief versturen aan alle predikanten dat een bepaald lied niet meer mag worden gezongen in jouw gemeente ?
Een lied, uit een goedgekeurde bundel, neem ik aan.

Tip ; ik zelf vind het lied "God roept ons broeders tot de daad" vreemd - waarom broeders ? waar zijn de zusters ?
dus wordt dit lied gezongen dan, aangekomen bij het woordje "broeders" zing ik gewoon "mensen".
Probleem opgelost zonder te vermanen. :D zo kan het ook.

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 18:17

Hoe de kerkenraad erop reageert is hun eigen verantwoordelijkheid. Maar als het moment daar is dat de Almachtige God hen ter verantwoording roept voor wat zij gedaan hebben, zal de Almachtige God ook aan hen vragen waarom zij zo op de vermaning van hun (eenvoudige) broeder hebben gereageerd. Is de reactie van hen niet welgevallig in de ogen van God, dan dragen zij daarvoor ook zelf de gevolgen.

Liederen die getuigen van een volkomen gebrek aan respect voor de Almachtige God, horen niet thuis in onze kerk. Dat andere mensen die liederen goedkeuren is hun eigen verantwoordelijkheid. Ik wens dat mijn Hemelse Vader, mijn Schepper, met respect wordt benaderd, en daarom voel ik mij verplicht de kerk daarvoor, waar dit nodig is, te vermanen. Dit kan inderdaad tot gevolg hebben dat wij bepaalde liederen die niet aan de eisen van respect voor God voldoen, moeten afkeuren.

Yoshi

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Yoshi » 03 okt 2015 18:28

elephant60 schreef:Hoe de kerkenraad erop reageert is hun eigen verantwoordelijkheid. Maar als het moment daar is dat de Almachtige God hen ter verantwoording roept voor wat zij gedaan hebben, zal de Almachtige God ook aan hen vragen waarom zij zo op de vermaning van hun (eenvoudige) broeder hebben gereageerd. Is de reactie van hen niet welgevallig in de ogen van God, dan dragen zij daarvoor ook zelf de gevolgen.

Liederen die getuigen van een volkomen gebrek aan respect voor de Almachtige God, horen niet thuis in onze kerk. Dat andere mensen die liederen goedkeuren is hun eigen verantwoordelijkheid. Ik wens dat mijn Hemelse Vader, mijn Schepper, met respect wordt benaderd, en daarom voel ik mij verplicht de kerk daarvoor, waar dit nodig is, te vermanen. Dit kan inderdaad tot gevolg hebben dat wij bepaalde liederen die niet aan de eisen van respect voor God voldoen, moeten afkeuren.

Solliciteer voor censor zou ik zeggen.

Het spijt me zeer maar als je daadwerkelijk denkt dat Gods oordeel af zal hangen van het Jij of U zeggen tegen Hem dan twijfel ik zeer aan je inschattingsvermogen.

mohamed

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor mohamed » 03 okt 2015 20:03

In de Bijbel spreekt Jezus de discipelen met 'u' aan, maar ook zijn vijandend op wie hij kwaad is, zie Mat 23. Wat leert ons dat?

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor elephant60 » 03 okt 2015 22:07

God weerstaat de hovaardigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade. Kies er dus voor niet hovaardig (hoogmoedig) te zijn, maar nederig. Wij zijn niet zo ver dat we God met Jij kunnen aanspreken. God met U aanspreken getuigt van nederigheid en van respect voor Zijn soevereine handelen. Dat is een voorwaarde om genade te kunnen verkrijgen. Daarom ageer ik tegen het tutoyeren van de Almachtige God. Dit is alleen voorbehouden aan hen die zeer ver gevorderd zijn in de bediening in het Koninkrijk van God en die oprecht kunnen zeggen dat zij kunnen spreken met God zoals iemand spreekt met zijn vriend.

mohamed

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor mohamed » 04 okt 2015 01:16

elephant60 schreef:God weerstaat de hovaardigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade. Kies er dus voor niet hovaardig (hoogmoedig) te zijn, maar nederig. Wij zijn niet zo ver dat we God met Jij kunnen aanspreken. God met U aanspreken getuigt van nederigheid en van respect voor Zijn soevereine handelen. Dat is een voorwaarde om genade te kunnen verkrijgen. Daarom ageer ik tegen het tutoyeren van de Almachtige God. Dit is alleen voorbehouden aan hen die zeer ver gevorderd zijn in de bediening in het Koninkrijk van God en die oprecht kunnen zeggen dat zij kunnen spreken met God zoals iemand spreekt met zijn vriend.

God is geen Nederlander en daarom denk ik niet dat hem tutoyeren kwaad kan. In Engeland kennen ze het verschil tussen u en jij niet, iedereen wordt daar met 'you' aangesproken, God incluis. En wat te denken van belgen? Ook zij kennen dat Nederlandse onderscheid niet. Volgens mij maak je meer van tutoyeren dan het is.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor pindas83 » 04 okt 2015 07:55

[quote="elephant60"]God weerstaat de hovaardigen, maar aan de nederigen geeft Hij genade. Kies er dus voor niet hovaardig (hoogmoedig) te zijn, maar nederig. Wij zijn niet zo ver dat we God met Jij kunnen aanspreken. God met U aanspreken getuigt van nederigheid en van respect voor Zijn soevereine handelen. [quote]

Tot hier ga ik met je mee.

Quote elephant60:
Dat is een voorwaarde om genade te kunnen verkrijgen. Daarom ageer ik tegen het tutoyeren van de Almachtige God. Dit is alleen voorbehouden aan hen die zeer ver gevorderd zijn in de bediening in het Koninkrijk van God en die oprecht kunnen zeggen dat zij kunnen spreken met God zoals iemand spreekt met zijn vriend.
Quote

Met U aanspreken is een voorwaarde om genade te verkrijgen? Nogmaals, ik met je eens dat als we ons tot Hem richten, het van respect en eerbied getuigt als we Hem met U aanspreken. Maar om dat als voorwaarde voor genade te stellen gaat me veel te ver.

Vervolgens mogen degene die voldoende vergevorderd zijn het van jou wel! Alsof deze vergevorderde respect en eerbied niet zo nauw meer hoeven nemen. Beetje tegenstrijdige gedachten, denk ik zo.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Teus » 04 okt 2015 09:06

pindas83 schreef:Vervolgens mogen degene die voldoende vergevorderd zijn het van jou wel! Alsof deze vergevorderde respect en eerbied niet zo nauw meer hoeven nemen. Beetje tegenstrijdige gedachten, denk ik zo.


Als ik even mag.
elephant60 bedoeld denk ik in relatie met God. We leven niet altijd zo nauw in relatie met Hem.
Je kunt niet zomaar zeggen "God is mijn Vriend" maar als je in nauwe relatie met God bent, compleet vervuld door de Heilige Geest, op een hoger level, dan is God je Vriend, dan is je gemeenschap met Hem zo intens......ik kan het niet omschrijven, iemand die het meegemaakt heeft weet wat ik bedoel, het is onbeschrijflijk wat je dan beleefd. Maar U blijft dan absoluut staan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Marnix » 04 okt 2015 17:22

Ik zeg tegen mijn ouders jij. Dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor ze heb. De conclusie dat "jij" respectloos is, is wat kort door de bocht. Ooit was er geen onderscheid en was alles "gij". Of wel de verbrabantsing van "jij". En daar gaat het denk ik ook weer naartoe. Je hoort steeds minder onderscheid tussen jij en u. Kinderen moeten me ook niet met u aanspreken. Zeg maar jij, zeg ik dan. Respect moet uit gedrag komen, niet uit vormen.

In andere landen zie je dit trouwens ook. In het duits is God gewoon "Du" en in het frans "tu". Zouden we ook als "jij" vertalen.

Ps. Ik vind "u" prettiger klinken, ben daar voorstander van. Maar daarmee is dat zeker geen absolute waarheid waarbij iedereen die daar anders tegenaan kijkt vermaand moet worden....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

elephant60
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 okt 2015 01:09
Contacteer:

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor elephant60 » 04 okt 2015 19:43

Je spreekt iemand met Jij aan als je in hem je gelijke ziet. Je spreekt iemand met U aan als je in hem je meerdere ziet. De satan wilde gelijk aan God zijn, waardoor hij nu voor eeuwig verdoemd is. Laten wij niet in diezelfde val lopen. God staat boven ons, dan komt er een hele tijd niets, en dan pas komen wij. Als je jezelf voor God vernedert, zal Hij je verhogen, te zijner tijd. Wie zichzelf verhoogt, die zal vernederd worden. Ik verbaas mij erover dat deze fundamentele bijbelkennis kennelijk toch niet bij alle refowebleden aanwezig is.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor pindas83 » 04 okt 2015 21:15

Marnix schreef:Ik zeg tegen mijn ouders jij. Dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor ze heb. De conclusie dat "jij" respectloos is, is wat kort door de bocht. Ooit was er geen onderscheid en was alles "gij". Of wel de verbrabantsing van "jij". En daar gaat het denk ik ook weer naartoe. Je hoort steeds minder onderscheid tussen jij en u. Kinderen moeten me ook niet met u aanspreken. Zeg maar jij, zeg ik dan. Respect moet uit gedrag komen, niet uit vormen.

In andere landen zie je dit trouwens ook. In het duits is God gewoon "Du" en in het frans "tu". Zouden we ook als "jij" vertalen.

Ps. Ik vind "u" prettiger klinken, ben daar voorstander van. Maar daarmee is dat zeker geen absolute waarheid waarbij iedereen die daar anders tegenaan kijkt vermaand moet worden....


Ben ik met je eens, gedrag zegt meer dan de vorm.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8818
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor elbert » 05 okt 2015 07:14

Marnix schreef:In het duits is God gewoon "Du" en in het frans "tu". Zouden we ook als "jij" vertalen.
Inderdaad. Dus Luther en Calvijn spraken God aan met "du" resp. "tu". Het is dus blijkbaar geen kwestie van gebrek aan eerbied, maar een uiting van vertrouwelijke omgang met God.
Het aanspreken van God met U is iets wat typisch bij het Nederlands hoort.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2015 09:09

Klopt, maar dat is wel later een keer zo ontstaan, daarvoor was het anders. Het is dus een cultuur-ding waaruit blijkt dat het ook anders kan. Daarom moeten we wat terughoudend zijn met oordelen vellen over dit soort zaken. En mensen beoordelen op het hart en niet op vormen. Stel dat er iemand "jij" zou zeggen. Dan moeten we kijken hoe die persoon met God leeft, hoe hij God ziet en dan pas er wat van vinden.

Elephant60 schreef:Je spreekt iemand met Jij aan als je in hem je gelijke ziet. Je spreekt iemand met U aan als je in hem je meerdere ziet. De satan wilde gelijk aan God zijn, waardoor hij nu voor eeuwig verdoemd is. Laten wij niet in diezelfde val lopen. God staat boven ons, dan komt er een hele tijd niets, en dan pas komen wij. Als je jezelf voor God vernedert, zal Hij je verhogen, te zijner tijd. Wie zichzelf verhoogt, die zal vernederd worden. Ik verbaas mij erover dat deze fundamentele bijbelkennis kennelijk toch niet bij alle refowebleden aanwezig is.


Je argumentatie klopt niet. Misschien doe jij het zo maar daarmee doet niet iedereen dat zo. Dat is je denkfout, om van dat wat jij logisch vindt, te stellen dat iedereen het daarom dus ook moet vinden.

Ik spreek ongeveer iedereen met "jij" aan in het dagelijks leven. Ook mensen die ik niet als mijn gelijken zie. Mijn ouders, bepaalde collega's, de predikant, mijn baas enzovoorts. Niemand die dat "zelfverhoging" of wat dan ook noemt. Mijn baas heeft met nog nooit verweten dat ik zelf de baas wil zijn omdat ik geen "u" zeg. Als we het over fundamentele Bijbelkennis hebben moet jij toch ook wel weten dat dit niet gaan om aanspreekvormen, dat die niet zoveel zeggen.... maar dat het gaat om je hart. En als dat voor jou tot uiting komt in aanspreekvormen is het prima dat je "u" zegt waar ik misschien wel "jij" zeg. Maar kijk uit voor de hoogmoedige gedachte dat iedereen dit precies zo moet ervaren en doen als jij en er anders bij hen iets mis is omdat wat jij voelt en ervaart en gewend bent de absolute waarheid is....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron