Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 07:03

In Nederland is het gebruikelijk om God met "U" aan te spreken. Ook wordt God regelmatig met "Gij" aangesproken. Dit is ook verschillend per vertaling. De SV en de NBG'51 gebruiken veelvuldig het woordje "Gij", in andere vertalingen wordt God met "U" aangesproken. In bijvoorbeeld gedichten gebeurt het echter wel dat God met "Jij" aangesproken wordt.
Maar in Duitsland spreekt men God altijd aan met "Du" ("Jij"). Ook in vele andere Europese talen wordt God met "Jij" aangesproken. Voor zover ik weet gaat het dan niet om een vorm van brutaliteit, maar ligt dit aan de intieme band. Toch heb ik er persoonlijk moeite mee om God met "Jij" aan te spreken.

Lees ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... -jij.dhtml


Wat vindt u ervan om God te tutoyeren?

mohamed

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2014 08:49

Jezus tutoyeerde zijn eigen discipelen ook niet, waarom wilt u God dan met 'jij' aanspreken?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Pcrtje » 08 aug 2014 09:51

Mohamed schreef:Jezus tutoyeerde zijn eigen discipelen ook niet, waarom wilt u God dan met 'jij' aanspreken?
Dat is onzin want in het (Koinè-)Grieks is er geen onderscheid 'u' en 'jij'. Dat onderscheid is door de statenvertalers gemaakt en komt bijvoorbeeld ook voor in de King James ("Thou shall...").

In die tijd en in die taal hadden beleefdheidsvormen andere vormen. Waar wij bijvoorbeeld 'u' zeggen tegen een oude vrouw op straat zegt met in Engeland gewoon 'you' en probeert men met bijvoorbeeld werkwoorden enige beleefdheid tot uiting te laten komen. ("Might I help you?")
Laatst gewijzigd door Pcrtje op 08 aug 2014 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor schelpje3 » 08 aug 2014 09:59

Spreeuw schreef:
Wat vindt u ervan om God te tutoyeren?

Neem de geldende etiquetteregels, dan hoef je er niet eens zoveel woorden aan vuil te maken:
Wanneer de ander geen toestemming heeft gegeven om te tutoyeren, niet doen!

Uit het etiquetteboek:
Beleefdheidsvormen zijn er om afstand uit te drukken. In alle talen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 10:04

Pcrtje schreef: Dat is onzin want in het (Koinè-)Grieks is er geen onderscheid 'u' en 'jij'. Dat onderscheid is door de statenvertalers gemaakt en komt bijvoorbeeld ook voor in de King James ("Thou shall...").


Klopt.
Maar wat fijn dat we in het nederlands wel dat onderscheid hebben, zodat we daar weer een paar pagina's lang over kunnen gaan bakkeleien. :mrgreen:

mohamed

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2014 10:21

Mohamed schreef:Jezus tutoyeerde zijn eigen discipelen ook niet, waarom wilt u God dan met 'jij' aanspreken?

Pcrtje schreef:Dat is onzin want in het (Koinè-)Grieks is er geen onderscheid 'u' en 'jij'. Dat onderscheid is door de statenvertalers gemaakt en komt bijvoorbeeld ook voor in de King James ("Thou shall...").

In die tijd en in die taal hadden beleefdheidsvormen andere vormen. Waar wij bijvoorbeeld 'u' zeggen tegen een oude vrouw op straat zegt met in Engeland gewoon 'you' en probeert men met bijvoorbeeld werkwoorden enige beleefdheid tot uiting te laten komen. ("Might I help you?")

Dat kan wel wezen maar de strekking blijft gelijk, het hele topic is dus onzin en ook jouw reactie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 10:56

mohamed schreef:Dat kan wel wezen maar de strekking blijft gelijk, het hele topic is dus onzin en ook jouw reactie.


Het is geen onzin, want jij schreef iets wat niet waar is, en in andere landen, met name Duitsland wordt God altijd met "Jij" aangesproken. Het is wel degelijk een discussie waard.

Het is daarom flauw dat je nu ook op Pcrtje afgeeft.

Deze reactie is niet netjes van je!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 14:56

Pcrtje schreef:'Gij' en 'U' betekenen hetzelfde en in feite is er geen enkel verschil. 'Gij' komt meer in de zuidelijke Nederlanden voor en 'U' wordt meer gebruikt in de noordelijke Nederlanden.


Gij en jij betekenen in principe ook het zelfde. "U" en "Jij" verschillen van origine ook niet, "Gij" is gewoon een verbrabantsing van "Jij" en betekent zowel "jij als U" net als het Franse "Tu", het Duitse "Du" enz.

Maar in deze tijd hebben we "jij" en "U" dus lijkt "U" me geschikter en bijna altijd wordt dat ook aangehouden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

maaarten

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor maaarten » 08 aug 2014 16:05

Spreeuw schreef:In Nederland is het gebruikelijk om God met "U" aan te spreken. Ook wordt God regelmatig met "Gij" aangesproken. Dit is ook verschillend per vertaling. De SV en de NBG'51 gebruiken veelvuldig het woordje "Gij", in andere vertalingen wordt God met "U" aangesproken. In bijvoorbeeld gedichten gebeurt het echter wel dat God met "Jij" aangesproken wordt.
Maar in Duitsland spreekt men God altijd aan met "Du" ("Jij"). Ook in vele andere Europese talen wordt God met "Jij" aangesproken. Voor zover ik weet gaat het dan niet om een vorm van brutaliteit, maar ligt dit aan de intieme band. Toch heb ik er persoonlijk moeite mee om God met "Jij" aan te spreken.

Lees ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... -jij.dhtml


Wat vindt u ervan om God te tutoyeren?


Het verschil tussen 'u' en 'jij' in het NL is - als ik het goed begrepen heb - niet helemaal parallel aan 'du' en 'Sie' in het Duits, dus de vergelijking met Duits gaat niet helemaal op. In het Duits wordt met 'Sie' ook meer een soort afstandelijkheid uitgedrukt, dan dat 'u' in het NL impliceert. In het NL is blijf je in sommige gevallen ook mensen die je goed en persoonlijk kent met 'u' aanspreken, terwijl dat in het Duits volgens mij niet het geval is. Maar in het NL is het ook aan het veranderen. Vroeger was het heel normaal dat iedereen zijn ouders met 'u' aansprak en in veel gezinnen is dit nog steeds het geval, waar je dus door ziet dat het niet perse afstand impliceert. Maar tegenwoordig zie je toch dat de meeste kinderen hun ouders met 'jij' aanspreken.

Verder is 'gij' oorspronkelijk helemaal geen beleefdheidsvorm. Alleen in het noorden van Nederland is het een beleefdheidsvorm geworden, omdat het in alledaags taalgebruik niet meer gebruikt wordt en alleen nog maar in sommige Bijbelvertalingen en soms in gebeden etc. tot God gebruikt wordt. Daarom heeft het een plechtstatige invulling gekregen die het ten tijde vam de SV helemaal niet had. Hetzelfde is gebeurt in het Engels. Daar was 'thou' oorspronkelijk gewoon een normaal alledaags woord. Maar in het dagelijks taalgebruik is het vervangen door 'you', terwijl het in bijvoorbeeld de King James vertaling van de Bijbel nog wel gebruikt wordt en soms ook in gebeden etc. naar God. Daarom heeft 'thou' in modern Engels ook een hele plechtstatige associatie, terwijl het dat oorspronkelijk ten tijde dat de King James vertaling gemaakt dat helemaal niet had.

In het zuiden van Nederland en in Vlaanderen wordt 'gij' vaak nog wel in alledaags taalgebruik gebruikt wordt en helemaal geen speciale formele lading heeft. In sommige streken in Vlaanderen spreken ze ook iedereen aan met 'u' inplaats van met 'gij/ge' of 'jij', zonder dat dat een bepaalde beleefdheidsvorm is.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 16:35

Marnix schreef: Gij en jij betekenen in principe ook het zelfde. "U" en "Jij" verschillen van origine ook niet, "Gij" is gewoon een verbrabantsing van "Jij" en betekent zowel "jij als U" net als het Franse "Tu", het Duitse "Du" enz.

Maar in deze tijd hebben we "jij" en "U" dus lijkt "U" me geschikter en bijna altijd wordt dat ook aangehouden.


Betekent het Duitse "du" zowel "u" als "jij"? Dat betekent alleen "jij". "Sie" betekent "u".
Betekent het Franse "tu" zowel "u" als "jij"? Dat betekent alleen "jij". "Vous" betekent "u".

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 19:11

Nu wel maar iets oudere Duitse vertalingen zeggen bij God niet Sie maar Du. En bij Franse liederen wordt "Tu" gezongen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Pcrtje » 08 aug 2014 21:20

Laten we toch allen ad maiorem Dei gloriam teruggaan naar het Latijn. Lumen mundi es.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 21:25

Gij was in het Middelnederlands gewoon de 2e persoon enkelvoud. Pas later kreeg dit woord een plechtige betekenis. In Vlaanderen zeggen ze nog steeds gij waar wij jij zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor mona » 09 aug 2014 10:18

Bij ons in de streek wordt ook 'gij' gezegd als er 'jij bedoelt wordt.
Maar in het dialect waarmee ik opgegroeid ben, zegt men 'ie' of 'oe' voor jij', maar ook voor 'u' . Dus daar zit geen onderscheid in.
In het gewoon algemeen Nederlands spreekt men mensen die men respecteert, aan met U (ouderen, ouders, gezagdragers enz)
Hoe veel te meer dan God, die alleen het beste waard is. Ook onze aanspreek vorm.
Je kunt zeggen: ja, maar God wil een relatie met ons, of Hij wil dichtbij ons zijn, Hij wil vriendschap met ons. Allemaal waar, maar het is nooit gelijkwaardig. Daarom, omdat God een Heilige Vader is, past een eerbiedige aanspreekvorm. Ook al veranderen de menselijke omgangsvormen door tijd en cultuur, God staat daar boven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Spreken we God aan met "U" of met "Jij"?

Berichtdoor Teus » 09 aug 2014 15:44

Spreeuw schreef:In Nederland is het gebruikelijk om God met "U" aan te spreken. Ook wordt God regelmatig met "Gij" aangesproken. Dit is ook verschillend per vertaling. De SV en de NBG'51 gebruiken veelvuldig het woordje "Gij", in andere vertalingen wordt God met "U" aangesproken. In bijvoorbeeld gedichten gebeurt het echter wel dat God met "Jij" aangesproken wordt.
Maar in Duitsland spreekt men God altijd aan met "Du" ("Jij"). Ook in vele andere Europese talen wordt God met "Jij" aangesproken. Voor zover ik weet gaat het dan niet om een vorm van brutaliteit, maar ligt dit aan de intieme band. Toch heb ik er persoonlijk moeite mee om God met "Jij" aan te spreken.

Lees ook: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... -jij.dhtml


Wat vindt u ervan om God te tutoyeren?


@Spreeuw, we zijn hier in Nederland, als je een gesprek met de koningin aangaat zeg je dan ook jij?
Wil je respectvol bij God komen of als ouwe jongens krentebrood.
Het interesseert me totaal niets hoe het ergens anders de gewoonte is, wellicht gaat er met hun gewoonte zeer veel respect uit maar we leven in Nederland. Ik wil zo dicht mogelijk bij God leven, zo veel mogelijk met Hem samen zijn. Hoe dichter ik bij Hem ben hoe meer respect ik voor Hem krijg omdat Hij steeds Groter voor me wordt. Dan kan ik Hem niet anders aanspreken met de grootste U die er bestaat. Hoe groter de U des te meer ik me geborgen bij Hem voel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron