Thuislezen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Thuislezen

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 15:02

Ja maar je vraag waarom refo's zich niet aan Bijbelse aanbevelingen houden is wat te simplistisch. Want ze denken zelf dat ze het wel doen. Meningen daarover verschillen vaak nogal en iedereen vindt zijn eigen aanpak Bijbels.

Wat thuislezers betreft, gezien de enorme breedte van de christelijke kerk in diverse verbanden waarbij iedereen denkt Bijbels te handelen, is er bijna altijd wel een kerkverband dat grotendeels aansluit bij wat mensen Bijbels vinden. De meeste thuislezers zijn heel rechts en alle kerken die er zijn zijn voor hen nog te links.... of ze wonen in een gebied waar geen reformatorische kerken zijn en vinden kerken die er wel zijn te links. Dat zijn de meest voorkomende redenen om thuis te gaan lezen denk ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezen

Berichtdoor schelpje3 » 08 aug 2014 15:20

mealybug schreef:
Bij refo's zwijgt iedereen, (behalve de voorganger).
Er is geen interactie, geen vermaningen, de voorganger weet het en mag niet eens betwist worden.
Door mensen opgestelde regels staan de werking van de Geest in de weg.

Waar slaat dit op? Bij thuislezers is ook geen interactie, als pa aan zijn echtgenote en evt kinderen een preek voorleest.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Thuislezen

Berichtdoor Optimatus » 08 aug 2014 15:58

Interactie vind je vooral in de katholieke en lutherse liturgieën, die mij derhalve ook eigenlijk veel meer aanspreken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Anoniem_89

Re: Thuislezen

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 16:30

mealybug schreef:Waarom houden refo's zich niet aan deze bijbelse aanbevelingen, vraag ik me dan af?


Het is mijn inziens zo normaal geworden.
Mensen zijn er voor elkaar, de tekst die je in je latere post citeerde klopt.
We hebben allemaal iets in te brengen..
Waarom is dan alleen de voorganger aan het woord.
Er speelt iemand orgel en de rest van de gemeente heeft niets in te brengen over hoe een dienst eruit komt te zien. En dan heb je nog tafelwachters die toezien of iemand wel/niet mag meedoen met het avondmaal :(


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten