Thuislezen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Thuislezen

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 06:32

Er zijn mensen die 's zondags niet naar de kerk gaan, maar thuis een preek lezen.

De oorzaken hiervoor kunnen divers zijn. Ik ken iemand die thuisleest. Hij geeft aan achter geen enkel kerkgenootschap te kunnen staan. Hij zegt dat er in ieder kerkverband wel iets is wat niet voldoet aan de waarheid, de Bijbel. Daarom leest hij 's zondags een preek, die hij samen met zijn gezinsleden overdenkt.

Ik ben benieuwd of jullie ook mensen kennen die thuislezen, en wat hun redenen hiervoor zijn. Is het altijd zo dat men zich bij een kerkgenootschap hoort aan te sluiten? Het kan natuurlijk zijn dat er in de omgeving geen kerk te vinden is waar het Woord van God trouw verkondigd wordt. Dan kan thuislezen wel een optie zijn. Maar volgens mij hoort het thuislezen zoveel mogelijk voorkomen te worden. Volgens mij prijst de Bijbel het thuislezen niet aan. Ik denk dan vooral aan onderstaande tekst:


Hebreeën 10:25 (Herziene Statenvertaling)
25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Thuislezen

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 07:03

Als je ergens woont waar geen kerk is heb je geen keuze. Als die er wel is kan je je beter bij het kerkverband aansluiten die het meest overeenkomt met wat je gelooft, dan thuislezer worden. Het gaat namelijk niet maar om een preek, om het comsumeren. Kerk zijn is zoveel meer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Thuislezen

Berichtdoor Boaz » 08 aug 2014 08:35

'Hij geeft aan achter geen enkel kerkgenootschap te kunnen staan. Hij zegt dat er in ieder kerkverband wel iets is wat niet voldoet aan de waarheid, de Bijbel. Daarom leest hij 's zondags een preek, die hij samen met zijn gezinsleden overdenkt.'

Eerlijk gezegd komt dit nogal betweterig over. Hij alleen heeft de juiste visie.. tjonge!

Ik denk dat het heel realistisch is te zeggen dat er geen enkel kerkverband zal zijn waar je het altijd in alle opzichten helemaal zult vinden naar jouw overtuiging, maar moet dat dan? Ik kan er prima mee leven als een tekst anders wordt uitgelegd dan ik het zelf doe of iets anders gaat dan ik het zou doen, maar in de grote lijnen kan ik me er wel in vinden.

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat je op een eilandje leeft met je gezin, zonder gemeenteleden die je kunnen bemoedigen, corrigeren, stimuleren etc en voor wie je omgekeerd hetzelfde kan betekenen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Thuislezen

Berichtdoor benefietdiner » 08 aug 2014 08:59

Waarom zijn er zo veel godsdiensten die zich christelijk noemen?
Valse profeten hebben het christendom bedorven en hebben het voor hun eigen voordeel gebruikt. Zoals Jezus had voorspeld, doen ze zich voor als zijn schapen maar gedragen ze zich als hongerige wolven (Mattheüs 7:13-15, 21, 23). Het valse christendom breidde zich vooral na de dood van Jezus’ apostelen uit. (Handelingen 20:29, 30.)

mohamed

Re: Thuislezen

Berichtdoor mohamed » 08 aug 2014 09:10

Wie zegt dat er bij de onderlinge samenkomsten gepreekt werd? Is stichten hetzelfde als preken? En wat kan je beter lezen dan de bijbel als je niet naar een kerk gaat? Het bezoeken van een kerk is nooit een plicht geweest, dat is er later bij verzonnen. Wie geroepen is in vrijheid wordt niet gedwongen maar kiest uit zichzelf.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Thuislezen

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 09:20

Bij de samenkomst gaat het om het samen zijn.
Samen de liefdesmaaltijd gebruiken.
Maar ook samen orderlijk praten en elkaar vermanen en toetsen.
En dat mag niet meer, sinds synodes en kerkeraden de waarheid voor de ''leek'' bepaald hebben.
Paulus beschrijft duidelijk hoe de samenkomsten eruit dienen te zien.
Dus als je de kerkeraad of voorganger ineens niet meer mag tegenspreken, ga je thuislezen.
maar dat is niet hoe Paulus het wilde, denk ik.
Ergens staat volgens mij ook dat er groepen van 50 man gemaakt moesten worden en als het meer werd dan dat, moesten ze weer splitsen .
De groep mocht niet te groot worden.
Dat is dus ook helemaal anders dan megakerken van duizenden...

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Thuislezen

Berichtdoor Julian Brasser » 08 aug 2014 10:52

Je hebt natuurlijk verschillende voorkeuren:
- beloftenprediking
- verbondsprediking
- 'aanbod van genade' -prediking
- Prediking van hoe God een mens brengt tot wat in mijn onderschrift staat.

En dan kunnen één van die vier soorten prediking ook nog eens niet 'recht' gepredikt worden. Dan hou je natuurlijk altijd thuislezers.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Thuislezen

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2014 11:18

Boaz schreef:'Hij geeft aan achter geen enkel kerkgenootschap te kunnen staan. Hij zegt dat er in ieder kerkverband wel iets is wat niet voldoet aan de waarheid, de Bijbel. Daarom leest hij 's zondags een preek, die hij samen met zijn gezinsleden overdenkt.'

Eerlijk gezegd komt dit nogal betweterig over. Hij alleen heeft de juiste visie.. tjonge!

Ik denk dat het heel realistisch is te zeggen dat er geen enkel kerkverband zal zijn waar je het altijd in alle opzichten helemaal zult vinden naar jouw overtuiging, maar moet dat dan? Ik kan er prima mee leven als een tekst anders wordt uitgelegd dan ik het zelf doe of iets anders gaat dan ik het zou doen, maar in de grote lijnen kan ik me er wel in vinden.

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat je op een eilandje leeft met je gezin, zonder gemeenteleden die je kunnen bemoedigen, corrigeren, stimuleren etc en voor wie je omgekeerd hetzelfde kan betekenen.


Ja, klopt, het klinkt erg betweterig. Hij is boer van beroep, ik ken hem vrij goed, ik kom hem regelmatig tegen met zijn trekker. Misschien wel een karaktereigenschap die veel boeren gemeen hebben? Ik ken namelijk meer boeren die zo eigenwijs overkomen.

Ik geloof ook niet dat het tot stichting is. Hij vindt geen enkele kerk "zwaar" genoeg, heb ik het idee.

Ik kan er ook wel mee leven als het net iets anders is dan beoogd, we zijn er voor elkaar en we kunnen immers van elkaar leren.

Anoniem_89

Re: Thuislezen

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 aug 2014 12:35

mealybug schreef:Bij de samenkomst gaat het om het samen zijn.
Samen de liefdesmaaltijd gebruiken.
Maar ook samen orderlijk praten en elkaar vermanen en toetsen.
En dat mag niet meer, sinds synodes en kerkeraden de waarheid voor de ''leek'' bepaald hebben.
Paulus beschrijft duidelijk hoe de samenkomsten eruit dienen te zien.
Dus als je de kerkeraad of voorganger ineens niet meer mag tegenspreken, ga je thuislezen.
maar dat is niet hoe Paulus het wilde, denk ik.
Ergens staat volgens mij ook dat er groepen van 50 man gemaakt moesten worden en als het meer werd dan dat, moesten ze weer splitsen .
De groep mocht niet te groot worden.
Dat is dus ook helemaal anders dan megakerken van duizenden...


Zo is het ook hier bij de gemeente waar ik heen ga:)
Dan heb ik het over dat we elkaar moeten corrigeren enz en dat de gemeente niet groter wordt dan 50 man, om zo toch eenheid te bewaren en iedereen erbij te betrekken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Thuislezen

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 12:53

Anoniem_89 schreef:Zo is het ook hier bij de gemeente waar ik heen ga:)
Dan heb ik het over dat we elkaar moeten corrigeren enz en dat de gemeente niet groter wordt dan 50 man, om zo toch eenheid te bewaren en iedereen erbij te betrekken.


Waarom houden refo's zich niet aan deze bijbelse aanbevelingen, vraag ik me dan af?

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Thuislezen

Berichtdoor janneke7337 » 08 aug 2014 12:55

mealybug schreef:Waarom houden refo's zich niet aan deze bijbelse aanbevelingen, vraag ik me dan af?

Weet je waar dit ergens staat? Ik heb het namelijk nog nooit gelezen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Thuislezen

Berichtdoor schelpje3 » 08 aug 2014 13:05

Spreeuw schreef:Er zijn mensen die 's zondags niet naar de kerk gaan, maar thuis een preek lezen.

De oorzaken hiervoor kunnen divers zijn. Ik ken iemand die thuisleest. Hij geeft aan achter geen enkel kerkgenootschap te kunnen staan. Hij zegt dat er in ieder kerkverband wel iets is wat niet voldoet aan de waarheid, de Bijbel. Daarom leest hij 's zondags een preek, die hij samen met zijn gezinsleden overdenkt.

Ik ben benieuwd of jullie ook mensen kennen die thuislezen, en wat hun redenen hiervoor zijn. Is het altijd zo dat men zich bij een kerkgenootschap hoort aan te sluiten? Het kan natuurlijk zijn dat er in de omgeving geen kerk te vinden is waar het Woord van God trouw verkondigd wordt. Dan kan thuislezen wel een optie zijn. Maar volgens mij hoort het thuislezen zoveel mogelijk voorkomen te worden. Volgens mij prijst de Bijbel het thuislezen niet aan. Ik denk dan vooral aan onderstaande tekst:


Hebreeën 10:25 (Herziene Statenvertaling)
25 Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

Schaf dit boekje aan Spreeuw, en je weet alles:

Afbeelding

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Thuislezen

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 13:19

janneke7337 schreef:Weet je waar dit ergens staat? Ik heb het namelijk nog nooit gelezen.



26 Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen wel een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg. Laat alles gebeuren tot opbouw.
27 En als iemand in een andere taal spreekt, laat het dan door twee of hoogstens drie mensen gedaan worden, ieder op zijn beurt, en laat één het uitleggen.
28 Maar als er geen uitlegger is, laat hij dan in de gemeente zwijgen, maar laat hij tot zichzelf spreken en tot God.
29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen.
30 En als aan een ander die daar zit, iets geopenbaard wordt, laat dan de eerste zwijgen.
31 Want u kunt allen, de één na de ander, profeteren, opdat allen leren en allen bemoedigd worden.
32 En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.
33 Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.
34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt.

Bij refo's zwijgt iedereen, (behalve de voorganger).
Er is geen interactie, geen vermaningen, de voorganger weet het en mag niet eens betwist worden.
Door mensen opgestelde regels staan de werking van de Geest in de weg.

Dat van groepen van 50 kan ik niet zo gauw vinden, misschien is het iets wat ik had gelezen, en wat behoort tot de werkwijze van evangelisten...ik zoek nog

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Thuislezen

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 13:48

Off-topic geneuzel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Thuislezen

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 14:07

Marnix schreef:Off-topic geneuzel.


Als iedereen 100% overtuigd was van de bijbelgetrouwheid van hun voorgangers, zouden er geen thuislezers zijn, lijkt me.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten