Leerdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Leerdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 20:05

Veel gemeenten in de bevindelijke gereformeerde traditie kennen de zogenaamde leerdiensten.

In het Reformatorisch Dagblad van 8 september 2010 stond het volgende:
Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk raadt aan ieder jaar minimaal zeventien leerdiensten over de Heidelbergse Catechismus te beleggen.


Maar in sommige kerken wordt bijna elke zondagavond een leerdienst over een zondag uit de Heidelbergse Catechismus belegd. Ook leerdiensten vanuit de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels zijn mogelijk.

Wat vindt u van dit fenomeen? Zijn leerdiensten raadzaam (en vooral: leerzaam) of moet "gewoon" een Bijbeltekst centraal staan tijdens de preek?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Leerdiensten

Berichtdoor mealybug » 02 aug 2014 20:21

Spreeuw schreef:Veel gemeenten in de bevindelijke gereformeerde traditie kennen de zogenaamde leerdiensten.

In het Reformatorisch Dagblad van 8 september 2010 stond het volgende:
Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk raadt aan ieder jaar minimaal zeventien leerdiensten over de Heidelbergse Catechismus te beleggen.


Maar in sommige kerken wordt bijna elke zondagavond een leerdienst over een zondag uit de Heidelbergse Catechismus belegd. Ook leerdiensten vanuit de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordtse Leerregels zijn mogelijk.

Wat vindt u van dit fenomeen? Zijn leerdiensten raadzaam (en vooral: leerzaam) of moet "gewoon" een Bijbeltekst centraal staan tijdens de preek?

Wat valt er te leren?
Zoek eerst het Koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.
De volgorde klopt dus niet.
het Koninkrijk is bovendien niet te ''leren''

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Boerin » 02 aug 2014 20:28

Wij hebben altijd Bijbelstudies naast de zondagpreek.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 aug 2014 20:57

Spreeuw schreef:Het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk raadt aan ieder jaar minimaal zeventien leerdiensten over de Heidelbergse Catechismus te beleggen.


Zouden er vergaderingen zijn geweest hoe vaak de leerdiensten gehouden zouden kunnen worden? :roll:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 21:01

Anoniem_89 schreef: Zouden er vergaderingen zijn geweest hoe vaak de leerdiensten gehouden zouden kunnen worden? :roll:


Ik weet het niet, ik ben wel benieuwd hoe men op het getal 17 is uitgekomen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Leerdiensten

Berichtdoor moderngelovige » 03 aug 2014 12:32

Enkele veronderstellingen:

Indeling kerkelijk jaar (?) advent en lijdenstijd vallen af.
Neem aan dat de predikant die de gemeente bedient deze diensten op zich neemt,
die is er natuurlijk niet altijd: (studie)verlof en vervullen preekbeurten in andere gemeenten.
En als laatste het is een aanbeveling. (geen plicht dus)

Anoniem_89

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 aug 2014 15:08

moderngelovige schreef:Enkele veronderstellingen:

Indeling kerkelijk jaar (?) advent en lijdenstijd vallen af.
Neem aan dat de predikant die de gemeente bedient deze diensten op zich neemt,
die is er natuurlijk niet altijd: (studie)verlof en vervullen preekbeurten in andere gemeenten.
En als laatste het is een aanbeveling. (geen plicht dus)


Whatever, laat een predikant beslissen waar hij over preekt of iets actueels.. :mrgreen:



Spreeuw, hoe denk je er zelf over?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 15:05

Anoniem_89 schreef: Spreeuw, hoe denk je er zelf over?


Ik hecht wel waarde aan de prediking vanuit de HC, maar de HC is feilbaar en de Schrift niet. Dus ik vind het niet nodig om hier al te vaak uit te preken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 15:16

Dat lijkt me geen punt als men de HC als kapstok gebruikt maar wel vanuit de Schrift preekt. Je kan dus een vraag en antwoord uit de HC gebruiken en dan met Bijbelteksten een preek er over maken die volledig op de Bijbel en niet op de HC is gestoeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 15:18

Marnix schreef:Dat lijkt me geen punt als men de HC als kapstok gebruikt maar wel vanuit de Schrift preekt. Je kan dus een vraag en antwoord uit de HC gebruiken en dan met Bijbelteksten een preek er over maken die volledig op de Bijbel en niet op de HC is gestoeld.


Dat kan uiteraard, maar het is dan wel vreemd als je dingen in de preek zegt die anders zijn dan datgene wat verwoord is in de HC.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2014 15:26

Spreeuw schreef:Ik hecht wel waarde aan de prediking vanuit de HC, maar de HC is feilbaar en de Schrift niet. Dus ik vind het niet nodig om hier al te vaak uit te preken.

Toon eens met een voorbeeld dat de H.C. feilbaar is, dus wijs eens een grove fout aan.
Ik lees voortdurend dat de formulieren menselijke bedenksels zouden zijn, dus bij voorbaat al verdacht.
Dit is onzin, want het is nl. direkt te toetsen aan Gods Woord, de teksten staan er bij!
Ook een predikant is feilbaar, in feite.
Maar zo kom je tot vrome cirkelredeneringen.
Zelfs Paulus was feilbaar!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 15:31

schelpje3 schreef:Toon eens met een voorbeeld dat de H.C. feilbaar is, dus wijs eens een grove fout aan.
Ik lees voortdurend dat de formulieren menselijke bedenksels zouden zijn, dus bij voorbaat al verdacht.
Dit is onzin, want het is nl. direkt te toetsen aan Gods Woord, de teksten staan er bij!
Ook een predikant is feilbaar, in feite.
Maar zo kom je tot vrome cirkelredeneringen.
Zelfs Paulus was feilbaar!


Bijvoorbeeld Zondag 30, vraag en antwoord 80.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2014 15:34

Deze dus:

Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?

Het Avondmaal des Heeren betuigt ons, dat wij volkomen vergevingvan al onze zonden hebben door de énige offerande van Jezus Christus, die Hijzelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft , en dat wij door den HeiligenGeest Christus worden ingelijfd , die nu naar zijn menselijke natuur niet op de aarde, maar in den hemel is, ter rechterhand Gods zijns Vaders , en daarvan ons wil aangebeden zijn. Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte desbroods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Wat is hier fout?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 15:38

schelpje3 schreef:Deze dus:

Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?

Het Avondmaal des Heeren betuigt ons, dat wij volkomen vergevingvan al onze zonden hebben door de énige offerande van Jezus Christus, die Hijzelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft , en dat wij door den HeiligenGeest Christus worden ingelijfd , die nu naar zijn menselijke natuur niet op de aarde, maar in den hemel is, ter rechterhand Gods zijns Vaders , en daarvan ons wil aangebeden zijn. Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte desbroods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Wat is hier fout?


Christus wordt niet dagelijks voor de levenden en de doden door de Mispriesters geofferd. De RK-Kerk leert duidelijk dat Christus' offer eenmalig geschied is.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Leerdiensten

Berichtdoor moderngelovige » 04 aug 2014 15:44

Over de leerdiensten:
In "georganiseerde" gemeenten waar de Spreeuw nestelt (excuse me) of zich in begeeft, niet alleen zaak van de weleerwaarde ds. maar tevens van de kerkeraden.

En als jij dat Spreeuw dat niet zo nodig vindt, zou je dit mee kunnen nemen in je overwegingen bij verkiezingen van ambtsdragers, of......je stelt je zelf verkiesbaar!
Dan hebben we een ouderling of diaken op het forum... en stof voor jaren.
Zou jij de leerdiensten trouwens uitbannen?; ik zie de 1e kerkelijke geschillen al opdoemen of ben ik wat te pessimistisch?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten