Leerdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2014 15:45

Ik herinner me nog de pittige discussies, die mijn ouders hadden met de R.K. buren, DIT was nl. een verschil, waar zij verder heel goed met elkaar door één deur konden.

Ik vond dit op de site van de Hervormde gemeente Lopik:
De Rooms Katholieke Kerk leert dat er zeven sacramenten zijn die de verborgen genade van God zichtbaar en tastbaar maken, en die in die zin ook de genade bewerkstelligen: doop, vormsel, eucharistie, biecht, oliesel, priesterwijding en huwelijk. Omdat het huwelijk in Ef.5:32 een mysterion of sacramentum wordt genoemd, heeft dit er mede toe geleid dat de Rooms Katholieke Kerk het huwelijk als een sacrament is gaan beschouwen.
De Reformatie heeft het woord sacrament gehandhaafd, maar er wel een inhoud aan gegeven die voor een belangrijk deel nieuw was: er kwam meer de nadruk te liggen op de belofte van God die in het sacrament naar voren treedt, en werd het sacrament niet alleen als een teken of verwijzing, maar ook als een zegel of bevestiging gezien. Sacramenten zijn volgens de Heidelbergse Catechismus heilige zichtbare tekenen, door God ingesteld om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie des te beter te doen verstaan en die voor ons te bezegelen of te bevestigen. Bij doop en Avondmaal zegt God dat het beloofde heil voor ons geldt, dat wij in geloof bij doop en Avondmaal mogen ontvangen. Doop en Avondmaal versterken het geloof, en ondersteunen (de verkondiging van) het Woord.
Sommige kerken hebben moeite met het begrip ‘sacrament’, omdat het ten eerste niet in de bijbel voorkomt, en ten tweede omdat het een beladen begrip is geworden in de loop van de geschiedenis van de kerk en de theologie. Bekend is de kerkhistorische discussie omtrent de woorden van Jezus als Hij het brood breekt: “Dit is mijn lichaam” (Mt.26:26). De officiële leer van de Rooms Katholieke Kerk zegt dat op het moment dat de priester het brood breekt en deze woorden uitspreekt, het brood werkelijk het lichaam van Christus wordt (de zogenaamde transsubstantiatieleer).
De Reformatie wijst de transsubstantiatieleer uitdrukkelijk van de hand, maar zij ziet in brood en wijn meer dan alleen maar tekenen, die verwijzen naar de offerdood van Jezus aan het kruis. Het Avondmaal is tevens een zegel en bevestiging: Christus is door Zijn Geest aanwezig bij de viering van het Avondmaal en verleent Zijn zegen.

Maar Spreeuw: dit hoort eigenlijk in het topic Heilig Avondmaal thuis. :D

Jvslooten

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 15:53

schelpje3 schreef:Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de Paapse Mis?

Het Avondmaal des Heeren betuigt ons, dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de énige offerande van Jezus Christus, die Hijzelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft , en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd , die nu naar zijn menselijke natuur niet op de aarde, maar in den hemel is, ter rechterhand Gods zijns Vaders , en daarvan ons wil aangebeden zijn. Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte desbroods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Wat is hier fout?

Vraag en antwoord 80 zijn later nog aan de HC toegevoegd en richt zicht tegen het leerstuk van de Werkelijke Tegenwoordigheid.

Anoniem_89

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 aug 2014 16:09

En laten we het daarom maar houden op de bijbel.

Men neme 2 Timotheüs 3:16-17* en begint met lezen. :mrgreen:



*16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Leerdiensten

Berichtdoor moderngelovige » 05 aug 2014 14:52

Goed,

Niet de bedoeling om de hier Heidelberger Cathecismus inhoudelijk ter discussie te stellen, daar gaat iig het topic niet over toch?
Maar over het nut van leerdiensten, niet uitsluitend de HC word behandeld, ik meen ook de 12 art. des Geloofs.(?)
Spreeuw plaatst dit vanuit de "hoek" waarin dit soort diensten gehouden worden.
Gereformeerd bevindelijk, maar ook modernere PKN-kerken houden leerdiensten.

Bovendien is het wat al te goedkoop om de HC af te doen als: door mensen gemaakt. (dus niet goed?)
De HC worden als het ware Bijbels getoetst en uitgelegd. (Klopt toch schelpje en Spreeuw??)
Dan kunnen we de Opwekkingstekst die je in je profiel hebt staan Anoniem-89 ook ter discussie gaan stellen... (Ga ik overigens dus niet doen, begrijp me goed...)

Persoonlijke noot: ik ben het niet met alles eens v.w.b. de HC, immers rkk geworden, maar ten overvloede daar gaat het niet over!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 15:06

moderngelovige schreef:
Bovendien is het wat al te goedkoop om de HC af te doen als: door mensen gemaakt. (dus niet goed?)
De HC worden als het ware Bijbels getoetst en uitgelegd. (Klopt toch schelpje en Spreeuw??)

Inderdaad M.G. :D
Ik vind het nogal van "hoogmoed" getuigen, wanneer iemand beweert het beter te weten dan de opstellers van de H.C.
Daarmee zeg ik niet dat je alles klakkeloos, zonder zelf na te denken, moet aannemen.
Daarom zijn de leerdiensten zo nuttig. Dominee beantwoordt de vraag, waar jij (misschien) mee loopt.

Het is misschien wel aardig om het volgende hierover nog te zeggen, dat ik deze week las:

In het geestelijk leven moet ieder zijn plaats weten.
Er zijn nogal eens "pasgeborenen", die de geoefenden willen regeren.
Als er geen bescheidenheid is bij hen, die nog niet geoefend zijn op de weg des levens, dan vallen ze de "ouderen" in de genade lastig.
Dan krijg je daardoor twist, als betweterige jongelingen de leiding willen nemen.
Hete hoofden en koude harten is dan het gevolg.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 15:08

Maar waarom zou ik de H.C. lezen, als ik ook een Bijbel heb? De H.C. is een interpretatie van de Bijbel door mensen uit een bepaalde tijd. Er zijn ook een L.C, een C van de K.K., een Helvetische C, en en en en en en.

Welke is dan waar?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 15:13

Optimatus schreef:Maar waarom zou ik de H.C. lezen, als ik ook een Bijbel heb? De H.C. is een interpretatie van de Bijbel door mensen uit een bepaalde tijd. Er zijn ook een L.C, een C van de K.K., een Helvetische C, en en en en en en.

Welke is dan waar?

Je onderschrijft toch ook de Nederlandse Geloofsbelijdenis? (hoop ik)

Ds. den Boer schreef er o.m. dit over:
De functie van de belijdenis

Nog eens: waarom heeft de kerk een belijdenis? Is dat een stok om mee te slaan? Ja, want dwaalleraars moeten onder de tucht gezet kunnen worden, als zij bijvoorbeeld een kernzaak als de verzoening door voldoening loochenen of beweren, dat Jezus Christus niet lichamelijk is opgestaan. Daarmee ondergraven zij het fundament van de kerk. Maar de belijdenis is ook een stok om mee te gaan. De gelovigen wandelen ermee door dit leven als reizigers naar het land van Gods belofte.
En...dat is het belangrijkste: de belijdenis is vooral ook een zaak van beleving. Wat zegt u bijvoorbeeld van vraag en antwoord 1 van de Heidelbergse Catechismus over de enige troost? Op één van de wanden van een gevangeniscel was door een gevangene geschreven: HC1. Lange tijd wist men niet wat dat betekende. De gevangene was terechtgesteld Aan hem kon men het dus niet meer vragen. Toen ontdekte iemand het: HC1 = Heidelbergse Catechismus, zondag 1. Daarin lag blijkbaar het geloof van de gevangene verwoord. Een ander voorbeeld: lees ook eens, hoe rijk er in artikel 21 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis gesproken wordt over het enig redmiddel van het geloof: het alles reinigend bloed van Christus Jezus ('wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden'). En wat te denken van wat de Dordtse Leerregels (hoofdstuk I, art.16) zeggen met betrekking tot een vroeg gestorven kind (wat een troost voor gelovige ouders): 'godzalige ouders moeten niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, die God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt'.

Als je de moeite wil nemen om het gehele artikel te lezen:https://www.google.com/search?q=noodzaak+heidelberger+catechismus&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&gws_rd=ssl
is hier de link

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 15:16

Ik onderschrijf de drie oude geloofsbelijdenissen: die van Nicea, die van Athanasius en de Apostolische Geloofsbelijdenis. Deze drie geloofsbelijdenissen zijn bij alle christelijke kerken van het Avondland "in gebruik".

Voor mij zijn deze belijdenissen voldoende. Ik respecteer de drie Formulieren van Enigheid, maar ik committeer me er niet aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 15:26

Optimatus schreef:
Voor mij zijn deze belijdenissen voldoende. Ik respecteer de drie Formulieren van Enigheid, maar ik committeer me er niet aan.

Ik kan nooit zoveel met zo'n uitspraak, zoiets zou ik ook tegen een moslim zeggen, w.b.t. de koran.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 15:29

Het verschil tussen belijdenisgeschriften en de Heilige Schrift is toch dat de Heilige Schrift door God geïnspireerd is en de belijdenisgeschriften interpretaties zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Leerdiensten

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 15:31

Anoniem_89 schreef:En laten we het daarom maar houden op de bijbel.

Men neme 2 Timotheüs 3:16-17* en begint met lezen. :mrgreen:



*16 Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust.


Inderdaad.
maar volgens mij heerst ook hier de overtuiging dat (JvSlooten verwoordde dat al eerder vandaag) pas voor het hiernamaals is. dan pas wprdt de volkomenheid en volmaaktheid bereikt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 15:33

Optimatus schreef:Het verschil tussen belijdenisgeschriften en de Heilige Schrift is toch dat de Heilige Schrift door God geïnspireerd is en de belijdenisgeschriften interpretaties zijn.

Niet helemaal.
Dat is echt een onderwaardering van de H.C.
Ik vraag mij af of alle criticasters de H.C. wel kennen en op waarde geschat hebben.
Vooral op fora zie je soms dat het napapegaaien wordt.
Ik begrijp ook niet waar deze ongefundeerde kritiek vandaan komt.
Zelfs in de "gewone" gereformeerde kerk werd hierin onderwezen, wekelijks.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 15:35

Waaruit zou blijken dat de H.C. geïnspireerd is?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leerdiensten

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 15:38

Optimatus schreef:Waaruit zou blijken dat de H.C. geïnspireerd is?


Op drie punten hebben de jonge kerken in de Nederlanden behoefte aan een uitgave als de Heidelberger. In de eerste plaats is men het er breed over eens dat in de erediensten op zondag de leer van de kerk consequent en structureel moet worden onderwezen. Dat is, met zo veel pas bekeerden, die nog weinig kennis hebben, echte noodzaak. Daar is een leergang voor nodig.

In de tweede plaats is er sterke behoefte aan een leerboek voor de jeugd. Voor gebruik op catechisatie, op school en thuis.

En in de derde plaats zijn de kerken over het algemeen van mening dat de predikanten zich moeten binden aan het Woord van God door ondertekening, naast een belofte van trouw aan de Bijbel, van belijdenisgeschriften. Daardoor wordt niet alleen de zuivere Woordverkondiging maar ook de eenheid van de kerk gewaarborgd.
De nieuwe catechismus uit Heidelberg past daar precies in. Door de kerken wordt hij herkend en aanvaard als een echt gereformeerd geschrift. De Heidelberger krijgt dan ook al gauw de status van hèt leerboek van de kerken, waaruit gepreekt en onderwezen wordt, maar ook de status van belijdenisgeschrift. Een van de formulieren van eenheid, die door predikanten en andere ambtsdragers ondertekend moet worden.
Synode van Dordrecht

Verschillende predikanten maken zelf al heel snel goed gebruik van de Heidelberger. Dat gebeurt o.a. in Amsterdam. Maar ook in Delft en in Dordrecht. In andere gereformeerde kerken verloopt de invoering, ook al wil men wel, trager en rommeliger. Vergeet niet: het is oorlog. Vandaag een vrije stad met een vrije kerk, morgen in handen van de Spanjaarden. De Spaanse furie trekt over de Nederlanden.
Daarnaast zijn er ook nog andere catechismussen in omloop. Eigenlijk is het een groot wonder dat in zon tijd de kerk zo krachtig gebouwd wordt en dat er zulke eenheid van gevoelen is over de Catechismus.
In 1574 vindt er voor het eerst een synode plaats binnen de Nederlandse gewesten. Twee jaren na de eerste vrije Statenvergadering van Holland. De gewestelijke synode van Holland. In Dordrecht. Op die synode spreken de kerken in Holland af om in alle kerken de Heidelbergse Catechismus te gaan gebruiken. Er gaat uit gepreekt worden. Dominees gaan elkaar helpen met het uitleggen van de Catechismus. En ook de schoolmeesters moeten de Catechismus gaan gebruiken. Kerkenraden moeten daarop gaan letten. Op de Nationale Synode in Dordrecht in 1578, vier jaar later, van alle Nederlandse kerken, wordt dit bevestigd.
Heel belangrijke besluiten die zegenrijk hebben gewerkt.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Leerdiensten

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 15:46

Maar dat is nog geen antwoord op mijn vraag, doch een verklaring van de vermeende noodzaak van een catechismus.

Er zijn tig catechismi, zoals de Lutherse, de Katholieke, de Helvetische, de Anglicaanse, de Westminsterse (meerdere) e.v.a.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten