Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Spreeuw » 28 jul 2014 16:06

Dit is het kerkje van Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg. Het staat iets ten westen van Culemborg, aan de Rietveldseweg 23b.

Afbeelding


De Filadelfiagemeente in Culemborg is in 1933 gesticht door Jacobus den Hartog en beschouwt zich als een "vrije gemeente op hervormde grondslag". De gemeente heeft ook een eigen site: http://www.kerkgenootschapfiladelfia.nl/index.html

Ook op Wikipedia heeft Kerkgenootschap Filadelfia een eigen pagina. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Filadelfia ... (Culemborg)
Hier staat dat er in deze gemeente geen sacramenten worden bediend en dat de kinderen dus niet gedoopt zijn. De gemeente sluit toekomstige doopbediening echter niet uit. Ook kent men (nog) geen ambten. Jan van Klinken, oud-columnist van het Reformatorisch Dagblad, schrijft Filadelfia trekken toe van een sekte, onder meer vanwege de centrale positie van Jacobus den Hartog in deze gemeente en de opmerkelijke gedachten van Den Hartog.

Tussen 2005 en 2011 is het aantal leden van de Filadelfiagemeente gestaag afgenomen, om diverse redenen. Onder meer omdat de Filadelfiagemeente alleen preken van Jacobus den Hartog leest en deze oud-voorganger een twijfelachtig seksueel leven had.

In zijn columns in het Reformatorisch Dagblad (september 2011) schreef Jan van Klinken onder meer het volgende over Jacobus den Hartog:
Wat in ieder geval van hem gezegd kan worden, is dat hij omstreden opvattingen had. Ook op zijn zelfbeeld valt het een en ander af te dingen. Zo zijn er de laatste jaren in kleine kring brieven opgedoken waarin hij zich verdedigt nadat was uitgekomen dat hij een buitenechtelijk kind had verwekt. De betreffende vrouw, zo schrijft Den Hartog, „heeft de schande aanvaard en is de 
hoer om mijnentwil. Maar nochtans ook de maagd Gods en de bruid van de hemelse Bruidegom, omdat de Almachtige mijn gerechtigheid 
is in eeuwigheid.” En: „Buiten deze bediening Gods, ben ik een zondaar, ja, de grootste der zondaren. Maar in de bediening Gods, ben ik als God Zelf.”

Zulke bijna blasfemische passages maken duidelijk dat er iets grondig mis was met deze man.


Jan van Klinken wijst tevens op de gang van zaken in de Filadelfiagemeente:
Het weinige wat in de loop der jaren naar buiten kwam, wees erop dat er binnen de gemeente een vrij strak regime heerste. Zeker toen er nog veel jeugd naar de kerk ging, was er nogal eens sprake van directe bemoeienis vanuit de leiding met de keuze van de huwelijkspartner. „De gebruikelijke wijze waarop men elders aan elkaar pleegt te komen” acht het kerkbestuur in een document uit 1994 „strijdig met het leven naar Gods wil.” Als voorbeeld wordt Izak genoemd. Zijn vader Abraham stuurt zijn knecht Eliëzer eropuit om een vrouw te zoeken.

Zelfs bestaande verkeringen moesten onder druk van leidinggevenden worden verbroken, ook al ging het om een koppel uit de eigen 
kerk. Gevolg van het huwen binnen de groep 
was dat velen familie van elkaar werden, zelfs 
in de vorm van neef-en-nichtrelaties.


In het tweede gedeelte schreef Van Klinken onder meer het volgende:
Een gemeente die zozeer focust op één persoon, moet er niet gek van opkijken dat ze met een sekte in verband wordt gebracht. Nu zijn er sekten in allerlei soorten en maten, maar hoezeer ze onderling verschillen, er zijn steeds sterke overeenkomsten. Een van de belangrijkste is dat alles draait om één bepaalde, dominante figuur. ... De leider mag dan al meer dan een halve eeuw uit de tijd zijn, alles wat hij vond, dacht en schreef is bepalend. De foto van Cobus den Hartog die vrijwel alle leden van Filadelfia in de woonkamer hebben staan, is in dit verband eveneens een veeg teken. Het wijst op een ongezonde cultus.

Een ander kenmerk van sekten is dat de groep een geïsoleerd bestaan leidt. Met de buitenwacht wordt niet of nauwelijks contact gemaakt.

Verder speelt het beschikbaar stellen van financiële middelen bij sekten en sektarische gezelschappen meestal een belangrijke rol.


Zie: http://www.refdag.nl/opinie/achterstevo ... g_1_590690
en: http://www.refdag.nl/opinie/achterstevo ... d_1_590691


Culemborg TV is tijdens Monumentendag 2013 bij Kerkgenootschap Filadelfia langs geweest:
http://www.culemborg.tv/videos/video/mo ... filadelfia


Is het terecht om Kerkgenootschap Filadelfia in Culemborg als een sekte te beschouwen?

Anoniem_89

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 18:26

Citaat uit Wiki;
In 1933 sticht Jacobus den Hartog (1892 - 1963) met enkele familieleden een gemeente in 's Heeren kracht, onder Zijn aanbiddelijke leiding, op Zijn gezegend bevel. De gemeente gelooft dat de Geest Gods is geweken uit de kerken in Nederland sinds ds. Th. van der Groe in 's Heeren Naam op 19 februari 1777 naar aanleiding van Jesaja 6:9 en 10 zijn "vloekvonnis" over Nederland uitsprak.

* verwijderd door moderator: laat scheldwoorden maar achterwege *

Daarnaast, waarom zou Gods Geest uit de kerk geweken zijn als Jezus zelf zei dat hij de Helper zou sturen die ALTIJD bij ons zou blijven?

Zo kan ik vast nog wel even doorgaan.

Misschien een keer naar die gemeente gaan om te evangeliseren, wie weet ga ik er wel een keer heen :roll:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor mealybug » 28 jul 2014 20:07

Anoniem_89 schreef:Citaat uit Wiki;
In 1933 sticht Jacobus den Hartog (1892 - 1963) met enkele familieleden een gemeente in 's Heeren kracht, onder Zijn aanbiddelijke leiding, op Zijn gezegend bevel. De gemeente gelooft dat de Geest Gods is geweken uit de kerken in Nederland sinds ds. Th. van der Groe in 's Heeren Naam op 19 februari 1777 naar aanleiding van Jesaja 6:9 en 10 zijn "vloekvonnis" over Nederland uitsprak.


Dat is weer eens wat anders dan het ''Zegent wie u vervloeken''.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Majiem » 28 jul 2014 20:10

Intrigerend; ik wist niet dat Van der Groe een vloekvonnis over Nederland had uitgesproken..

In hoeverre het een sekte is moet je aan dit lijstje afvinken:

- Een christelijke sekte komt vaak voort uit een afscheiding van een aantal leden van een christelijke geloofsgemeente die een eigen gemeente op wil richten. Deze geloofsgemeenschap trekt zelf een voorganger aan die hen moet gaan leiden.
- Een sekte is gebaseerd op een eigen, herkenbare religieuze ideologie van een recente datum (vanaf WO II). Bij christelijke sekten is de grondslag van de boodschap of denkbeelden - uiteraard - gerelateerd aan het christendom.
- Een sekte kan drie tot duizenden leden hebben en de achtergronden van de leden zijn divers.
- Binnen een christelijke sekte is er, zoals bij elke sekte, sprake van charismatisch leiderschap. De leider is in driekwart van de gevallen mannelijk, is verbaal sterk en heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Hij heeft een persoonlijke binding met zijn volgelingen en vaak ook met God. “Hij weet je te raken, hij legt zaken bloot en het klopt,” zegt een ex-sektelid in een interview. “Hij heeft mensenkennis en dan ontstaat er een soort erkenning.”
- Mensen sluiten zich om diverse redenen aan bij een sekte. Zo kunnen ze op zoek zijn naar zingeving, geestelijke groei of antwoorden op religieuze vraagstukken, maar ook naar de geborgenheid en veiligheid die de sekte biedt: het zogeheten ‘warme bad’.
- Er kunnen wekelijkse bijeenkomsten plaatsvinden, maar het is ook mogelijk dat volgelingen met hun leider in een commune wonen. De christelijke sekten draaien vaak om de samenkomsten en aanverwante activiteiten.
- De volgeling van de christelijke sekte is relatief lager opgeleid dan een lid van een sekte in het algemeen.
- De meeste sekten bestaan uit eerstegeneratievolgelingen; bij christelijke sekten is er ook vaak sprake van tweedegeneratievolgelingen. Een grote groep volgelingen is geboren in een sekte, omdat er weinig geboortebeperking is.
- Beklemming, dwang, oppervlakkigheid, willekeur, isolatie, niet-toegestane relaties en een gebrek aan openheid: allemaal redenen die worden genoemd om de sekte te verlaten.


bron: http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/ch ... de-douche/
deep water faith in the shallow end

Anoniem_89

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 21:45

mealybug schreef:Dat is weer eens wat anders dan het ''Zegent wie u vervloeken''.


Tja gemeenteleden schijnen het allemaal heel normaal te vinden.
Ziende blind noemt men dat.
Schijnt wel vaker voor te komen
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_740751

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 21:55

Spreeuw schreef:Is het terecht om Kerkgenootschap Filadelfia in Culemborg als een sekte te beschouwen?

Spreeuw: het lijkt er soms op of jij als een soort Evert Santegoeds hier op dit forum ronddwarrelt, allerlei vragen stelt, waar maar slechts weinigen antwoord op kunnen geven.
Hoeveel (ex)leden van Filadelfia verwacht jij hier op dit forum?
Ieder ander kan geen antwoord op jouw vraag geven nl.
Dit verzandt alleen maar in speculatie en geroddel, niet echt christelijk!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Spreeuw » 28 jul 2014 22:07

Spreeuw schreef:Is het terecht om Kerkgenootschap Filadelfia in Culemborg als een sekte te beschouwen?

schelpje3 schreef:Spreeuw: het lijkt er soms op of jij als een soort Evert Santegoeds hier op dit forum ronddwarrelt, allerlei vragen stelt, waar maar slechts weinigen antwoord op kunnen geven.
Hoeveel (ex)leden van Filadelfia verwacht jij hier op dit forum?
Ieder ander kan geen antwoord op jouw vraag geven nl.
Dit verzandt alleen maar in speculatie en geroddel, niet echt christelijk!


Jawel, want ik vraag naar jullie mening of het hier wel of niet om een sekte gaat. Ook een oud-columnist van het RD heeft hier uitspraak over gedaan (open en bloot in de krant!), waarom zouden wij dat niet doen op een forum, waar alle ruimte is voor verschillende meningen?
De leden van Filadelfia zullen hun gemeente zeer waarschijnlijk geen sekte willen noemen!
Hoeveel leden van Filadelfia lid van dit forum zijn, weet ik niet. De meesten willen namelijk anoniem blijven.
Het is beslist niet mijn bedoeling om te gaan roddelen. Maar dat betekent toch niet dat wanneer er iets aan de hand is in een gemeente, dit maar te moeten verzwijgen? Dat valt toch echt niet onder roddelen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 22:10

Spreeuw schreef:
Jawel, want ik vraag naar jullie mening of het hier wel of niet om een sekte gaat. Ook een oud-columnist van het RD heeft hier uitspraak over gedaan (open en bloot in de krant!), waarom zouden wij dat niet doen op een forum, waar alle ruimte is voor verschillende meningen?
De leden van Filadelfia zullen hun gemeente zeer waarschijnlijk geen sekte willen noemen!
Hoeveel leden van Filadelfia lid van dit forum zijn, weet ik niet. De meesten willen namelijk anoniem blijven.
Het is beslist niet mijn bedoeling om te gaan roddelen. Maar dat betekent toch niet dat wanneer er iets aan de hand is in een gemeente, dit maar te moeten verzwijgen? Dat valt toch echt niet onder roddelen!

Van een journalist MAG en MOET je verwachten dat hij/zij gedegen onderzoek naar de feiten heeft gedaan. Hier wordt het anoniem geroddel, ik heb gehoord dat....
Er zijn meer van dit soort gemeentes in Nederland, ga je die allemaal afzonderlijk onder een loep leggen?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor moderngelovige » 28 jul 2014 22:12

Eeeh, eerlijk zeggen Anoniem-89.
Het stukje over de hof-ds. die niet meer persoonlijk gelooft is hier wat minder op z'n plaats.

Tsja, wat moet je er van zeggen, ik ken geen Filadelfianen.
(Wel mooi kerkgebouwtje, overigens...)

Zelf ken ik wat jonge mensen die van de ger. gem. zijn overgegaan naar Nehemia Ministries te Zwijndrecht en in de buurt doordeweeks bijeenkomsten houden.
Google er maar eens op; het frappante is dat Youtube-filmpjes over de voorganger Bert ??? dan weer sterke overeenkomsten hebben met dit verhaal.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Spreeuw » 28 jul 2014 22:14

Van een journalist MAG en MOET je verwachten dat hij/zij gedegen onderzoek naar de feiten heeft gedaan.
Ja, dat moet je van een columnist verwachten, maar je hoeft het niet met hem eens te zijn.
Hier wordt het anoniem geroddel, ik heb gehoord dat....
Natuurlijk niet, als je de feiten binnen een gemeente bestudeert, kun je toch tot een persoonlijke mening komen?
Er zijn meer van dit soort gemeentes in Nederland, ga je die allemaal afzonderlijk onder een loep leggen?
Nee, ik ga niet elke gemeente afzonderlijk onder de loep nemen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 22:16

Ik ken wat mensen die hier kerken, maar ik voel mij niet geroepen om hier iets over te vertellen. De situatie is al schrijnend genoeg.

Anoniem_89

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 jul 2014 22:49

moderngelovige schreef:Eeeh, eerlijk zeggen Anoniem-89.
Het stukje over de hof-ds. die niet meer persoonlijk gelooft is hier wat minder op z'n plaats en heeft hier weinig mee van doen.

Als mensen geloven dat Gods Geest niet meer in Nederland is dan is dat net zo dom als een dominee die zegt dat hij toch niet naar de hemel gaat.
Het is beide voor mij igg duidelijk dat ze allebei onzin vertellen.
Dat bedoel ik, misschien niet helemaal duidelijk, maar ik ben ook vaak onduidelijk :lol:

Zelf ken ik wat jonge mensen die van de ger. gem. zijn overgegaan naar Nehemia Ministries te Zwijndrecht en in de buurt doordeweeks bijeenkomsten houden.
Google er maar eens op; het frappante is dat Youtube-filmpjes over de voorganger Bert ??? dan weer sterke overeenkomsten hebben met dit verhaal.


Ja Bert de Haan.
Nou Bert de Haan heb ik wel eens een preek van gehoord.
Wat een vage man is dat..
Hij zei een keer 'Als ze mij aanvallen, dan vallen ze Christus aan, dan gaan ze TEGEN Christus wil in'.
Nou zo was er nog wel wat, maar dit zat nog in mijn hoofd van 2 á 3 jaar geleden toen hij die uitspraak deed volgens mij..
Terwijl ik ik Nehemia Ministries zo bijzonder altijd gevonden heb, ik weet niet wat ik er nu van moet vinden/denken.. :(
Toets alles..


Weet je ook waarom er mensen van de Ger. Gem. overgegaan zijn naar de NEM?
Ik denk zelf, geestelijke vernieuwing.
Mensen laten zich niet alles meer wijsmaken wat iemand zegt, Zijn Woord is de waarheid.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor moderngelovige » 29 jul 2014 06:32

Schelpje-3: Nee ik zou wel de laatste zijn hier persoonlijke verhalen te plaatsen en daar van te smullen. En ook niet om je er over te vermaken. Maar mag je er niet over van gedachten wisselen?

In hoeverre kan zo'n gemeente of beweging omslaan naar "geloofsdwang" en bepaalde "plichten"?
Hoe herken je het? Lijkt me moeilijk zeker als je al bent opgenomen in zo'n kring.

maaarten

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor maaarten » 29 jul 2014 11:28

Ik heb die preek van Van Der Groe wel eens gelezen, toen ik eerder over die Filadelfia gemeente heb gelezen. Ik moet zeggen dat ik toch wel problemen heb prediking van Van Der Groe, maar dat ik toch het idee heb dat die lui van de Filadelfia gemeente hem iets de schoenen schuiven wat hij niet bedoelt heeft. Hij gaat vreselijk te keer over de zonde van het Nederlandse volk en hij gebruikt daar een tekst uit Jesaja bij, hij zegt dat Gods toorn tegen NL ontstoken is en dies meer, hij gebruikt zelfs het woord vloekvonnis. Nou daar valt het een en ander over te zeggen, maar het idee dat Gods Geest niet meer werkt op het moment dat Van Der Groe een of andere vloek uitspreekt, dat heb ik niet zo een twee drie in die preek terug kunnen vinden. Hij noemt ook dat ook al is het Nederlandse volk misschien goddeloos geworden, dat God wel een gelovig overblijfsel bewaart; dus dat Gods Geest dan niet meer zou werken lijkt me lastig uit te leggen aan de hand van die preek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 12:00

maaarten schreef:
Ik heb die preek van Van Der Groe wel eens gelezen, toen ik eerder over die Filadelfia gemeente heb gelezen. Ik moet zeggen dat ik toch wel problemen heb prediking van Van Der Groe, maar dat ik toch het idee heb dat die lui van de Filadelfia gemeente hem iets de schoenen schuiven wat hij niet bedoelt heeft. Hij gaat vreselijk te keer over de zonde van het Nederlandse volk en hij gebruikt daar een tekst uit Jesaja bij, hij zegt dat Gods toorn tegen NL ontstoken is en dies meer, hij gebruikt zelfs het woord vloekvonnis. Nou daar valt het een en ander over te zeggen, maar het idee dat Gods Geest niet meer werkt op het moment dat Van Der Groe een of andere vloek uitspreekt, dat heb ik niet zo een twee drie in die preek terug kunnen vinden. Hij noemt ook dat ook al is het Nederlandse volk misschien goddeloos geworden, dat God wel een gelovig overblijfsel bewaart; dus dat Gods Geest dan niet meer zou werken lijkt me lastig uit te leggen aan de hand van die preek.

Precies Maaarten.
Je kunt een preek lezen, of lezen EN verstaan!
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Ik denk dat in de tijd dat v.d. Groe leefde, er ook het e.e.a. aan de hand was in Nederland, op kerkelijk gebied. What's new?
Je moet, als je oudvaders leest, dat ook in dat tijdskader plaatsen.
Ik las laatst dat het in de middeleeuwen soms voorkwam, dat mensen dronken aan het H.A. verschenen. Verschrikkelijk.
Nu denk je, hoe kan dat nou, zo uit de kroeg de kerk in?
Maar dat lag anders denk ik. De mensen dronken bier, ipv water en wellicht een paar bekers te veel, alvorens ze ter kerke gingen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten