Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 12:02

maaarten schreef:Ik heb die preek van Van Der Groe wel eens gelezen, toen ik eerder over die Filadelfia gemeente heb gelezen. Ik moet zeggen dat ik toch wel problemen heb prediking van Van Der Groe, maar dat ik toch het idee heb dat die lui van de Filadelfia gemeente hem iets de schoenen schuiven wat hij niet bedoelt heeft.

Dezelfde bezwaren heb ik met de uitspraak van B. d Haan: Als ze mij aanvallen, dan vallen ze Christus aan, dan gaan ze tegen Christus' wil in'.
Bert is er gewoon van overtuigt dat hij de waarheid spreekt, en Jezus is de waarheid, dus is zijn gedachtengang logisch.
Hetzelfde zien we hier op het forum zo vaak: 'dat zeg ik niet, maar de schrift zegt....'
Vertel mij het verschil....
Ik heb op fam7 een aantal preken van hem gehoord, ben het niet altijd met hem eens., maar je (ik bedoel niet speciaal jou) moet niet net doen alsof hij denkt dat hij god is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jul 2014 17:23

maaarten schreef:Ik heb die preek van Van Der Groe wel eens gelezen, toen ik eerder over die Filadelfia gemeente heb gelezen. Ik moet zeggen dat ik toch wel problemen heb prediking van Van Der Groe, maar dat ik toch het idee heb dat die lui van de Filadelfia gemeente hem iets de schoenen schuiven wat hij niet bedoelt heeft. Hij gaat vreselijk te keer over de zonde van het Nederlandse volk en hij gebruikt daar een tekst uit Jesaja bij, hij zegt dat Gods toorn tegen NL ontstoken is en dies meer, hij gebruikt zelfs het woord vloekvonnis. Nou daar valt het een en ander over te zeggen, maar het idee dat Gods Geest niet meer werkt op het moment dat Van Der Groe een of andere vloek uitspreekt, dat heb ik niet zo een twee drie in die preek terug kunnen vinden. Hij noemt ook dat ook al is het Nederlandse volk misschien goddeloos geworden, dat God wel een gelovig overblijfsel bewaart; dus dat Gods Geest dan niet meer zou werken lijkt me lastig uit te leggen aan de hand van die preek.


Alsnog zo'n uitspraak dat Gods toorn tegen NL ontstoken is. :roll:
Als het zo'n zonde was in Nederland moet je bidden en vasten.
Niet als een malle tekeer gaan.
Staat ook in Jesaja (Jesaja 58:6-12 NBG '51)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Teus » 29 jul 2014 19:00

Spreeuw schreef: Is het terecht om Kerkgenootschap Filadelfia in Culemborg als een sekte te beschouwen?


Hoe belangrijk is het om dat te weten?
Het is foute boel, distantieer je ervan en bid voor die mensen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Spreeuw » 31 jul 2014 19:37

Spreeuw schreef: Is het terecht om Kerkgenootschap Filadelfia in Culemborg als een sekte te beschouwen?

Teus schreef:Hoe belangrijk is het om dat te weten?
Het is foute boel, distantieer je ervan en bid voor die mensen.


Op het filmpje van Culemborg TV zegt de koster van de Filiadelfiagemeente dat de Bijbel het richtsnoer is. De preeklezer zegt dat God uit drie Personen bestaat: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Onder het orgel in de Filadelfiakerk staat de tekst van Paulus uit 1 Kor. 4:16, "Zijt mijne navolgers". Daar wordt niet de stichter van de kerk mee bedoeld, aldus de koster, maar de apostel Paulus zegt "gelijkerwijs ik aan Christus". Wij hebben allemaal Christus nodig, zegt de koster.

Waarom is het dan foute boel?


Wel kwam ik op de site van het televisieprogramma "Opgelicht" tegen dat de zoon van de oprichter van de Filadelfiagemeente, Co den H., straffen uitzit voor oplichting en flessentrekkerij. En zelden kreeg "Opgelicht" zoveel gedupeerden te horen. Zie: http://www.opgelicht.nl/dossiers/detail/4002/


Wat is hier aan de hand? Als je de koster en de preeklezer hoort praten, is er niets aan de hand, maar als je verhalen van buitenstaanders leest, dan is er opeens van alles aan de hand.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Teus » 31 jul 2014 20:23

Spreeuw schreef: Is het terecht om Kerkgenootschap Filadelfia in Culemborg als een sekte te beschouwen?

Teus schreef:Hoe belangrijk is het om dat te weten?
Het is foute boel, distantieer je ervan en bid voor die mensen.


Spreeuw schreef:Op het filmpje van Culemborg TV zegt de koster van de Filiadelfiagemeente dat de Bijbel het richtsnoer is. De preeklezer zegt dat God uit drie Personen bestaat: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Onder het orgel in de Filadelfiakerk staat de tekst van Paulus uit 1 Kor. 4:16, "Zijt mijne navolgers". Daar wordt niet de stichter van de kerk mee bedoeld, aldus de koster, maar de apostel Paulus zegt "gelijkerwijs ik aan Christus". Wij hebben allemaal Christus nodig, zegt de koster.

Waarom is het dan foute boel?


Wel kwam ik op de site van het televisieprogramma "Opgelicht" tegen dat de zoon van de oprichter van de Filadelfiagemeente, Co den H., straffen uitzit voor oplichting en flessentrekkerij. En zelden kreeg "Opgelicht" zoveel gedupeerden te horen. Zie: http://www.opgelicht.nl/dossiers/detail/4002/


Wat is hier aan de hand? Als je de koster en de preeklezer hoort praten, is er niets aan de hand, maar als je verhalen van buitenstaanders leest, dan is er opeens van alles aan de hand.


Ik ga van jou informatie uit en dat is niet goed. Stel dat ze die regels die ze erop na hielden nog steeds naleven, dan gaat er iets mis. Dat die meneer in de fout is gegaan, is ook niet goed natuurlijk, kunnen we eigenlijk niets van zeggen, we zijn niet beter, want misschien heeft hij het voor God gebracht en is er vrij van.
Wellicht oordelen we te snel, ik nu ook, het is beter voor ze te bidden als over ze te praten.
Daarom, hoe belangrijk is het om het er over te hebben, voor wie zou het meerwaarde hebben.
Als het aan je hart gaat kun je eens een gesprekje aangaan.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkgenootschap Filadelfia te Culemborg

Berichtdoor Spreeuw » 23 nov 2015 07:18

Teus schreef:Ik ga van jou informatie uit en dat is niet goed. Stel dat ze die regels die ze erop na hielden nog steeds naleven, dan gaat er iets mis. Dat die meneer in de fout is gegaan, is ook niet goed natuurlijk, kunnen we eigenlijk niets van zeggen, we zijn niet beter, want misschien heeft hij het voor God gebracht en is er vrij van.
Wellicht oordelen we te snel, ik nu ook, het is beter voor ze te bidden als over ze te praten.
Daarom, hoe belangrijk is het om het er over te hebben, voor wie zou het meerwaarde hebben.
Als het aan je hart gaat kun je eens een gesprekje aangaan.


Dat kan, maar de buitenwereld is niet tevreden met "hij heeft het voor God gebracht en is er vrij van". Denk jij dat gedupeerde mensen hier genoegen mee nemen? Zelfs vele christenen hebben hier moeite mee. Natuurlijk is het gebed een krachtig wapen. Dat neemt onze verantwoordelijkheid echter niet weg. Het is: "bid én werk". Dat betekent dat we elkaar horen te wijzen op misstanden. Dit is een algemeen feit, en daarom is het m.i. ook goed om concrete voorbeelden te noemen. Voorbeelden kunnen helpen ter illustratie.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: johannes1 en 74 gasten