Interviewtje over retraite/klooster/rust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 12:19

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 12:20

maaarten schreef:Heb je Opwekking 5 wel eens gezongen? :mrgreen:
Jvslooten schreef:Of 9, of 14, of 17, of 21, of 38, of.. :-oo



Ik ken niet alle liederen, ik hoor graag wat er verkeerd aan is van jullie ;)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 12:37

Brandnetel schreef:
Je moet je dus wel laten meeslepen door allerhande misleidingen?

Als evangelisch christen heb ik niet veel met niet-ritmisch psalmen zingen. Maar niet-ritmisch psalmen zingen is nog altijd niet het herhalen van een mantra teneinde in een geestvervoering te raken. Men blijft volledig nuchter, volledig bij het verstand.
Ik heb mijn eigen manier niet genoemd en evenmin beweerd dat iedereen op dezelfde manier moet lofprijzen.

Taizé is juist wel van het gevoel. Mensen beweren daar God te voelen. De enige verhalen die taizéliefhebbers mij vertellen zijn verhalen over ervaringen. Het gevoel daar is zogenaamd geweldig.
"Ben je er geweest?" is geen steekhoudend argument, maar vooral een flauwe smoes om iemand af te serveren.

Flauw argument hoor, 'Je argumenten zijn niet steekhoudend', kun je ook uitleggen waarom ze niet steekhoudend zijn? Of interesseert het je niet dat taizé een ander evangelie heeft?

Het lijkt er meer op dat je eigen verhaal niet deugt. Je eigen argumenten zijn al niet bijster steekhoudend gebleken.

"Oordeel niet" is ook zo'n mooie dooddoener.
http://jaapfijnvandraat.nl/index.php?pa ... el&id=2210


Meeslepen door allerhande misleidingen ? dat is jouw waardeoordeel, jij denkt kennelijk dat het nodig is over alles en iedereen een mening te hebben.

Er is maar een Evangelie maar er zijn verschillende interpretaties. Er is geen enkele reden denkbaar waarom Brandnetel het beter zou weten dan de broeders van Taize.

Mijn argumenten zijn volgens jou niet bijster steekhoudend ? Hier moet ik hard om lachen, ik moet persoonlijk niet al teveel hebben van allerlei Evangelische groepjes maar ik gun iedereen zijn of haar recht om dat wel prettig te vinden.

M.b.t. "oordeel niet" verwijs je naar Jaap Fijnvandraat, ik verwijs liever naar Math.7 ;
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. 3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet? 4 Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is? 5 Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen

En daar hebben we Jaap niet voor nodig daar is geen woord Frans bij.

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 12:50

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 13:18

Brandnetel, ik heb nog geen goed argument gezien waarom de vormen bij Taize verkeerd zijn en andere door mensen bedachte vormen niet. Je haalt argumenten aan zoals verwijzingen naar brieven waarbij je de boodschap van die brieven totaal verdraait en andere loze beweringen die totaal niet overeenkomen met wat ik er van heb gehoord van anderen. Misschien bekijk je het allemaal een beetje door een donkere bril, maar zolang ik geen betere argumenten zie doe ik niet mee aan het zwartmaken van medechristenen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 13:32

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 13:38

Brandnetel schreef:Ja, over misleidingen een oordeel hebben is hard nodig.

Ik vind jouw oordeel een misleiding - wat nu ?

De interpretatie dat niemand verloren gaat, dat niemand zich hoeft te bekeren, dat Jezus niet voor onze zonden gestorven is en dat Jezus' offer geen verlossing brengt voor de gelovigen, die interpretatie is geen interpretatie maar misleiding.

Heb je nog meer ? Aardige opsomming maar ik ben er zeker van dat als mensen aan al jouw voorwaarden voldoen dan kom jij wel weer met iets anders. Polariseren heet dat.

Ja, ik verwijs naar Fijnvandraat. Die behandelt namelijk de misvatting dat je niet mag oordelen. De Bijbel roept op andere plekken wel op te oordelen. Daar hoor je alleen nooit iemand over, om onduidelijke redenen. Oordelen is in sommige gevallen juist goed. Zeker als iemand een ander evangelie verkondigt.

Daar hoor ik juist iedereen over, de ander wat ruimte bieden is veel mensen vreemd. Geloven is verworden tot het beamen van dogmatische stellingen. Tot het zien wat voor ogen is en horen wat voor oren is, dit in tegenstelling tot de Heere die het hart aanziet.

Volgens jou waren de mijne niet steekhoudend. Kan ik ook om lachen, want je bracht er geen enkel argument tegenin.
Jouw argumenten daarentegen bleken tamelijk onhoudbaar, niet steekhoudend.

Dus jij vind je eigen argumenten nog al sterk ? Steekhoudend en houdbaar ?

Dit is echt lollig, dat je dat zegt, en nu ? wat gaan we doen met die prachtige steekhoudende houdbare argumenten van jou ? De wereld verbeteren ? "k Zou zeggen "begin bij jezelf".



Voor de liefhebbers ; https://www.youtube.com/watch?v=pm6Zr3EqIhE

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 13:50

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 14:35

Brandnetel schreef:"waarbij je de boodschap van die brieven totaal verdraait"
Toon dat dan aan. Wel klagen dat ik geen goede argumenten heb, maar zelf een beetje loze beweringen doen.


Bijvoorbeeld je opmerking: Nee, als het aan de broeders ligt is het idee dat Jezus' lijden heilswaarde zou hebben zelfs godslasterlijk (met daarbij een link naar een artikel)

Ik heb het artikel gelezen en wat jij hier zegt is een uit zijn verband gerukt zinnetje. De strekking van het artikel is dat als je het lijden loskoppelt van de opstanding, het lijden geen heilswaarde zou hebben. Jezus is niet slechts de God die leed en stierf maar zo ook opstond en de dood overwon en daarin ligt de heilswaarde ook. Wat Paulus ook zegt, als de doden niet opstaan is het evangelie zonder kracht en zijn wij hoogst beklagenswaardig.

Dat bedoel ik dan ook met door een donkere bril lezen... je filtert losse flodders uit zo'n artikel, zonder de context te zien.... en levert er dan kritiek op. De andere artikelen idem dito.

"totaal niet overeenkomen met wat ik er van heb gehoord van anderen"
Dus ik moet alles bewijzen, onderbouwen met bronnen en jij mag je baseren op wat je gehoord hebt van anderen?


Het gaat niet om dingen bewijzen. Het gaat om veroordeling. We moeten de ander niet veroordelen zonder geldig bewijs. Ik ben er niet geweest en kan alleen afgaan op wat ik van anderen hoor en dus veroordeel ik niet. Jij veroordeelt wel, zonder dat je er ooit bent geweest. Daar heb ik moeite mee.

3 Maar hoe u of een menselijke instelling over mij oordeelt interesseert me niet, en hoe ik over mezelf oordeel telt evenmin. 4 Ik ben me weliswaar van geen kwaad bewust, maar dat betekent niet dat mij niets ten laste kan worden gelegd. Het is de Heer die over mij oordeelt. 5 Houd dus op te oordelen en wacht de tijd af dat de Heer komt, omdat hij het is die aan het licht zal brengen wat in het duister verborgen is en zal onthullen wat de mensen heimelijk beweegt. En dan zal God het zijn die ieder de lof geeft die hem toekomt.

Ophouden met oordelen ooit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2014 14:38

Opwekkingsliederen vind ik vaak erg oppervlakkig en muzikaal en theologisch zwak en eindeloos herhalend.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 14:41

Dat mag je vinden. Dat is een kwestie van smaak ook. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 14:47

Optimatus schreef:Opwekkingsliederen vind ik vaak erg oppervlakkig en muzikaal en theologisch zwak en eindeloos herhalend.



Eindeloos herhalend is onzin, gebeurt wel soms, maar heus niet veel.
Misschien zit jij heel kritisch te luisteren als je psalmen, gezangen of opwekking hoort/zingt, maar als je Jezus verheerlijkt tijdens de aanbidding of zingen hoe je het noemen wilt ga je echt niet kritisch luisteren (wel natuurlijk of de boodschap bijbels is).
Tenminste lijkt mij logisch.
Je richt je op Hem, dan let je daar totaal niet op van oh het is wel erg oppervlakkig en theologisch zwak.

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 15:05

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 15:38

Het gaat ook niet alleen om "verkondiging" in wat christenen opbouwt. Van belang is ook: Rust, een tijd van overdenking... zeker in deze tijd waarin mensen vaak opgaan in de drukte van het dagelijks leven. Daarnaast ook het samenzijn met christenen uit allerlei culturen, met allerlei achtergronden.... samen verbonden zijn, samen bidden, zingen en delen hoe Hij in je werkt, welke vragen je hebt enz.

Ik heb tal van mensen gesproken die een tijdje naar een klooster gingen of naar Taize en daar wel degelijk zijn opgebouwd in hun geloof, dichter bij Hem gekomen, gesterkt door de ontmoeting met medechristenen. Dat jij vindt dat het weinig toevoegt (zonder er geweest te zijn) overtuigt me niet zo als ik van tal van anderen andere geluiden hoor. Misschien komt het ook wel omdat jij je blijkbaar focust op wat er verkondigd wordt... maar daar gaat het niet alleen om. Het gaat in de Kerk om gemeenschap.

Dat je zegt dat daar wordt gesteld dat het godslasterlijk ik dat God het lijden nodig zou hebben is volgens mij waar. God heeft het lijden niet ergens voor nodig... Wat er wordt gezegd is dat het lijden van Jezus Christus op zich niet Gods wil was, wel de verlossing door dat lijden. Het lijden zelf is echter het gevolg van de zonde, de menselijke gebrokenheid.... De enige manier waarop dat lijden betekenis krijgt is in het licht van Gods liefde. Hij nam ONZE zonden op zich en droeg onze smarten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 15:48

Brandnetel schreef:Wat nu? Jij vindt wat, maar bent niet in staat dat te beargumenteren.

Ik moet iets bekennen, het interesseert me eigenlijk niet zo veel, wat jij er van denkt.
Je behoort tot een kleine minderheid die altijd alles beter weet, de interpretatie van de Waarheid claimt als alleenrecht. Daarbij leef ik niet in de veronderstelling dat ik je kan overtuigen en eigenlijk wil ik dat ook niet. Doe het zoals jij denkt dat goed is maar stop met anderen te oordelen.


Weer geen argumenten, alleen maar verdachtmakingen. Dát heet polariseren.

Onzin

Ruimte bieden aan wat? Valse evangeliën? Nooit. Er gaan mensen verloren! Dan moet je geen vals evangelie gaan verkondigen. Dat heeft niets met irrelevante dogma's te maken. Het gaat om de KERN van het geloof en op dat terrein zijn weinig concessies te doen.

Inderdaad, de Heere ziet het hart aan. Maar jij weet waarschijnlijk ook wel dat iedereen, niemand uitgezonderd, de Heere Jezus nodig heeft om gered te worden. Dat mist nou juist in het evangelie van taizé.


Volhouden hé - jouw interpretatie is de juiste.
Het evangelie van Taize bestaat niet, alleen het evangelie van Jezus Christus.
En niemand heeft daar het alleenrecht van in pacht, de broeders niet, ik niet, brandnetel niet.



Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten