Interviewtje over retraite/klooster/rust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 08:41

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 09:50

Brandnetel schreef:
Bovendien zetten de joden hun psalmen niet op langzame, gregoriaans aandoende herhaalmelodieën om je in een of andere mystieke geestvervoering te brengen.


Vallen ook sommige opwekkingsliederen hieronder ?

Wat een kletspraat van de "vette Hollandse klei".
Wat de boer niet kent dat eet hij niet.

Lees vooral ook psalm 87 nog eens, het 7de vers werd door de zangers, de muzikanten en de dansers eindeloos herhaald.

Zij zingen, dansen en blijven zingen:
‘Al mijn bronnen vind ik in u.’

SV ; En de zangers, gelijk de speellieden, mitsgaders al mijn fonteinen, zullen binnen u zijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 10:01

Het houden van een retraite in een klooster (een goede gewoonte die ik sinds mijn bekering jaarlijks tracht te herhalen) is voor mij een rustpunt in het doorgaans nogal hectische leven.
Gesprekken met de broeders, waarmee je, hoewel er op bepaalde punten een kloof ziet, het belangrijkste onderdeel van je leven gemeen hebt.
Rust en stilte, iets wat ik in het dagelijks leven zoek, maar niet vind.
Tijd voor God, hoewel ik het morgenofficie nog wel eens aan me voorbij heb laten gaan.
En 's avonds een goed glas abdijbier, met sommige van de diepste gesprekken die ik in mijn leven gevoerd heb. Gesprekken met vrienden, af en toe met een monnik, soms met een wildvreemde, maar altijd diepgravend.

Aangezien een vriend van mij ooit is ingetreden in een klooster bezoek ik over het algemeen dát klooster.
En geloof me: Oosterse spiritualiteit, Taizé, eindeloos herhaalde mantra's: Ik heb het (in het Norbertijnenklooster van Postel) nog niet meegemaakt.
Ik zou het een ieder durven aanraden!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

maaarten

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor maaarten » 22 jul 2014 10:05

Brandnetel schreef:Zo kun je de 'fundamentele werkelijkheid' alleluia op 20 verschillende manieren zingen. Je kunt natuurlijk 1 keer alleluia op papier zetten en dat 1000 keer herhalen, maar voor de afwisseling kun je 'alleluia' ook 2,3 of 4 keer op je blaadje zetten en dat 1000 keer herhalen. Een ander dromerig melodietje is natuurlijk ook leuk.


Heb je Opwekking 5 wel eens gezongen? :mrgreen:

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 10:13

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 10:15

maaarten schreef:Heb je Opwekking 5 wel eens gezongen? :mrgreen:
Of 9, of 14, of 17, of 21, of 38, of.. :-oo

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 10:15

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 10:18

Bijzonder dat een onderwerp over kloosterretraite uitmondt in een discussie over opwekkingsliederen (waar ze in de meeste kloosters nog nooit van hebben gehoord) en Taizé (wat ook in de meeste kloosterordes volledig buiten de deur gebleven is).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 10:45

Brandnetel schreef:
Psalm 87, die eindeloze herhaling verzin je dus zelf. Er staat niet dat zij eindeloos herhalen. En zie je het verschil met taizé niet? De joden dansen, zijn in beweging, zijn er met hun verstand bij. In tegenstelling tot taizé, waar men stilzit, sloom zingt en en er met het verstand uiteindelijk niet meer bij is.


Nee hoor dat verzin ik niet zelf, volg je eigen advies op ; onderzoek.

Deze psalm heeft een weerkerend refrein (in 4,5 en 6): ‘Ieder is daar geboren’ en dit refrein zindert nog na in vers 7- juichend: ‘Al mijn bronnen zijn in U’.

De beste vertaling is ; Zij zingen, dansen en blijven zingen:
‘Al mijn bronnen vind ik in u.’

Daarbij, waarom zou je oordelen over de manier waarop "de ander" de Heere denkt te prijzen, ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 10:56

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 11:41

Brandnetel schreef:Heb je behalve het woord 'onderzoek' ook de rest van de alinea gelezen?

Het woord 'blijven' vinden we alleen in de Willibrordvertaling en dan moet je het ook nog eens interpreteren als 'oneindig herhalen'.
Dan blijft ook nog steeds het verschil tussen de joodse manier van zingen en de manier van taizé.

"Daarbij, waarom zou je oordelen over de manier waarop "de ander" de Heere denkt te prijzen, ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is."
Waarom? Omdat de taizégemeenschap de bron is. Ik heb je al uitgelegd wat mijn bezwaren zijn, maar die laat je links liggen.
Ik geloof niet zo in het relativisme van tegenwoordig, dat alles maar goed is zolang het maar goed voelt, zolang jij het leuk vindt. Er zijn dingen die je beter niet kunt doen.


Ja hoor, alles gelezen, dat je ""Laat u niet misleiden met mooiklinkende redeneringen" van toepassing acht op Taize vind ik een verzinsel, zelf bedacht.

Het verschil van de Joodse manier van zingen en Taize ; denk je dat niet-ritmisch gezongen psalmen iets te maken hebben met "de zangers, dansers en muzikanten" uit deze psalm?
Nogmaals, waarom moet iedereen het lofprijzen op dezelfde manier doen (de jouwe) ?

De mensen van Taize hebben niet met relativisme en als het maar "goed voelt", waarom zeg je dat ? Ben je er geweest ?

Klopt jouw bezwaren liet en laat ik links liggen, vindt ze niet steekhoudend.

Er zijn dingen die je beter niet kunt doen ; ja dat klopt "oordelen" is daarvan een goed voorbeeld.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2014 12:01

Brandnetel schreef:Als zo'n retraite daadwerkelijk gericht is op rooms-katholieke spiritualiteit zou ik daar niet naartoe gaan. Volgens mij wordt er in sommige katholieke kerken, kloosters en overige katholieke oorden ook oosterse spiritualiteit gepraktiseerd. Geen van al die soorten spiritualiteit ben ik ooit in de Bijbel tegengekomen, vandaar dat ik mij er niet mee wil inlaten.
Evenmin doe ik aan taizé, weliswaar zeer populair onder christelijke studenten (en wellicht onder 'spirituele' niet-christelijke studenten) al weet ik als evangelische student niet hoe populair het onder gereformeerde studenten is, maar in mijn ogen is het nauwelijks christelijk te noemen. De theologie die daarvandaan komt is van bedroevend niveau. Er gebeuren daar in dat Franse oord nauwelijks christelijke dingen. Van de taizévieringen in Nederland, PKN-kerken organiseren ze regelmatig, hoef je ook niets te verwachten.


Ben jij wel eens in een klooster geweest? Nee. Hoe weet jij dan dat er aan oosterse spiritualiteit wordt gedaan? Van horen zeggen? Vooroordeel?

Ben jij wel eens in Taizé geweest? Nee. Hoe weet jij dan dat er in "dat Franse oord" nauwelijks christelijke dingen gebeuren en dat de theologie "van bedroevend niveau" is? Van horen zeggen? Vooroordeel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2014 12:04

Ik ben benieuwd naar welke kerk Brandnetel gaan, waar alles precies zoals in de Bijbel staat gebeurt, zonder culturele invloeden enz?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 12:08

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Interviewtje over retraite/klooster/rust

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2014 12:15

Psalm 136 lijkt anders ook op een mantra. Waarom zou herhaling van een tekst niet goed zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten