Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap staan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Teus » 31 jul 2014 19:43

Anoniem_89 schreef:Dus zonder doop kun je niet beloven ze in geloof te laten opgroeien? (:)

schelpje3 schreef:Wat een vreemde vraag?
Als je hen niet laat dopen, aan wie beloof je dan op welk moment??

Leg dit dan eens uit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Anoniem_89 » 31 jul 2014 20:09

Opdragen is niet per se nodig.
Het is meer dat de gemeente of gemeentelid (vaak ouderling of voorganger) het kind zegent.
Dat men God vraagt om de ouders het kind goed op te voeden, in geloof voorleven enz.
Elkaar in gebed aan de Heer opdragen zo noem ik het.


Dit is hoe ik het zie, het kan overal anders zijn :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2014 08:41

Inderdaad. Dat opdragen een onbijbels ritueel is, daar ben ik het niet helemaal mee een. In feite is het niet meer dan om een zegen vragen, het leven van het kind in Gods handen leggen, voorbede doen. Wat in gereformeerde kerken ook gebeurt bij nieuw leven, bij ziekte enz. Je dankt God voor het ontvangen leven en je geeft het weer aan Hem, dit is uw kind, wilt u er voor zorgen, het zegenen, ons zegenen zodat we het kunnen opvoeden in de kennis van U.

Als men op basis van de Bijbel veronderstelt dat de doop wordt toegepast als het kind later zijn geloof belijdt, lijkt me dit heel logisch om te doen. Wij doen het zelf ook bij de doop, als we denken dat de kinderdoop juist is. En doen dan later weer een geloofsbelijdenis in de kerk (waarvan bijbelse onderbouwing ook niet zo heel riant is)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 01 aug 2014 09:08

Marnix schreef:... En doen dan later weer een geloofsbelijdenis in de kerk (waarvan bijbelse onderbouwing ook niet zo heel riant is)

Waarom ga je dan naar niet naar een gemeenschap die een en ander wel bijbels weet te onderbouwen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2014 10:23

Niet zo flauw he... doorgaans is alles in mijn kerkverband prima te onderbouwen. Daarnaast zijn er weinig gemeenten waar ze geen geloofsbelijdenis of opdragen hebben dus zo is er altijd wel iets. Als jij je graag blind wil staren op dat soort details, prima, maar ik ga naar een kerkverband maar men zich verbonden voelt in Hem, door Zijn lijden en opstanding en met een oprecht hart God wil dienen. Dat is voor mij voldoende. De perfecte kerk bestaat helaas niet, daarvoor moeten we nog wat geduld hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 01 aug 2014 10:33

Marnix schreef:Niet zo flauw he... doorgaans is alles in mijn kerkverband prima te onderbouwen. Daarnaast zijn er weinig gemeenten waar ze geen geloofsbelijdenis of opdragen hebben dus zo is er altijd wel iets. Als jij je graag blind wil staren op dat soort details, prima, maar ik ga naar een kerkverband maar men zich verbonden voelt in Hem, door Zijn lijden en opstanding en met een oprecht hart God wil dienen. Dat is voor mij voldoende. De perfecte kerk bestaat helaas niet, daarvoor moeten we nog wat geduld hebben.


Dat laatste ben ik met je eens, dus dat is al heel wat gewonnen :wink:
maar praat jij een ander na in een vastomlijnde belijdenis, of mocht je zelf belijden wat jij wilde zeggen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2014 11:44

Dat mocht wel maar vond ik niet nodig.... en desalniettemin stond ik er wel achter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Teus » 04 aug 2014 20:45

Opdragen staat inderdaad niet letterlijk in de Bijbel omschreven maar het is puur Bijbels.
Er staan wel meer dingen niet letterlijk in de Bijbel omschreven.
Als iemand zijn kind zijn leven in Gods Handen wil leggen en vraagt om hulp en zegen bij het opvoeden, vind ik zeker wel Bijbelser als het dopen zoals het gedaan wordt, dat is zelf bedacht.
Verlangt God niet van ons dat we naar Hem opzien in alles wat we doen? Is het niet je verlangen, als je de Genade ontvangen mocht hebben, in afhankelijkheid van God te leven?
Elke dag draag ik mijn kinderen aan God op, God verlangd het van ons. Dan gaan we dat toch geen ritueel noemen en zeggen dat het niet per se nodig is.
In een samenkomst doe je het met z,n alle, door de verbondenheid met elkaar in Jezus Christus, dan gebeurt er iets van binnen. Dan merk je de saamhorigheid, de gemeenschap der Heiligen, en een ieder bid mee in zijn hart. Zij willen ook dat het kindje een nabij leven krijgt omdat ze weten wat het is, nooit meer kwijt willen en daardoor een ander het ook zo gunnen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 21:05

Teus schreef:Opdragen staat inderdaad niet letterlijk in de Bijbel omschreven maar het is puur Bijbels.
Jawel hoor, het staat gewoon in de bijbel. Het was in het oude testament zelfs verplicht. Net als besnijden bijvoorbeeld. Begrijp ik goed dat je jou kinderen ook hebt laten besnijden?

Er staan wel meer dingen niet letterlijk in de Bijbel omschreven.
Met zo'n drogreden kun je alles goed praten natuurlijk... :roll:

Als iemand zijn kind zijn leven in Gods Handen wil leggen en vraagt om hulp en zegen bij het opvoeden, vind ik zeker wel Bijbelser als het dopen zoals het gedaan wordt, dat is zelf bedacht.
Hoezo, zelf bedacht? Dopen is een nieuwtestamentisch bevel. En door wie zou dat dan wel zelf bedacht zijn geweest?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Teus » 04 aug 2014 21:25

Teus schreef:Opdragen staat inderdaad niet letterlijk in de Bijbel omschreven maar het is puur Bijbels.
Jvslooten schreef:Jawel hoor, het staat gewoon in de bijbel. Het was in het oude testament zelfs verplicht. Net als besnijden bijvoorbeeld. Begrijp ik goed dat je jou kinderen ook hebt laten besnijden?

Nee, je hebt het niet begrepen omdat je niet goed leest.
Je begrijpt van je zelf niet waarom je die vraag stelt.

Teus schreef:Er staan wel meer dingen niet letterlijk in de Bijbel omschreven.
Jvslooten schreef:Met zo'n drogreden kun je alles goed praten natuurlijk... :roll:

Hier blijkt ook dat je niet goed leest en het dus niet begrijpt.

Teus schreef:Als iemand zijn kind zijn leven in Gods Handen wil leggen en vraagt om hulp en zegen bij het opvoeden, vind ik zeker wel Bijbelser als het dopen zoals het gedaan wordt, dat is zelf bedacht.

Jvslooten schreef:Hoezo, zelf bedacht? Dopen is een nieuwtestamentisch bevel. En door wie zou dat dan wel zelf bedacht zijn geweest?

Hier heb je ook niet goed gelezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 22:23

* leesbrilletje kopen doet * :)C

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 22:27

Jvslooten schreef:Hoezo, zelf bedacht? Dopen is een nieuwtestamentisch bevel.

Dopen komt uit het Oude Testament
En alsjeblieft zeg, lees Rom 6 eens.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 07:51

Jvslooten schreef:Jawel hoor, het staat gewoon in de bijbel. Het was in het oude testament zelfs verplicht. Net als besnijden bijvoorbeeld. Begrijp ik goed dat je jouw kinderen ook hebt laten besnijden?


Onder het oude verbond was alles ''GIJ ZULT''.
De geestelijke besnijdenis des harten nu, waarvan de lichamelijke besnijdenis een zinnebeeldige voorafschaduwing was, is dus een zaak van het hart, die niet gedwongen kan worden, dus natuurlijk laat hij zijn kinderen niet besnijden (om godsdienstige redenen)
Aan het aantal vragen in de vragenrubriek omtrent deze zaken, kun je zien dat er gelukkig nauwelijks nog mensen zijn, die de babydoop als vervanging zien van de lichamelijke besnijdenis.
En aangezien sommige kerken dit wel als gronslag hanteren, zijn er dus meer mensen dan je denkt, die niet volledig achter die grondslag staan, om het maar on topic te houden :wink:

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Teus » 05 aug 2014 20:59

Jvslooten schreef:* leesbrilletje kopen doet * :)C


Zou ik zeker doen, is aan jou wel besteed, je bent nogal gek op letters. :J
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 07:27

Op wat voor vragen doel je dan Mealybug, die bewijzen dat mensen niet geloven dan de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten