Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap staan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap staan

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 17:31

Je moet volledig achter de grondslag (kerkorde) van het kerkgenootschap, waar je lid van bent, kunnen staan. Dit horen we regelmatig zeggen. Ook al doet je plaatselijke gemeente het iets anders dan zoals in de grondslag/kerkorde vermeld staat, dat doet er niet toe, want je bent lid van het landelijke kerkgenootschap. Is deze redenatie terecht? Is het zo, dat je als lid bent van een bepaald kerkgenootschap, je volledig achter de grondslag/kerkorde van je "eigen" kerkgenootschap moet staan? Of is dat niet noodzakelijk?

Anoniem_89

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 17:37

Spreeuw schreef:Je moet volledig achter de grondslag (kerkorde) van het kerkgenootschap, waar je lid van bent, kunnen staan. Dit horen we regelmatig zeggen. Ook al doet je plaatselijke gemeente het iets anders dan zoals in de grondslag/kerkorde vermeld staat, dat doet er niet toe, want je bent lid van het landelijke kerkgenootschap. Is deze redenatie terecht? Is het zo, dat je als lid bent van een bepaald kerkgenootschap, je volledig achter de grondslag/kerkorde van je "eigen" kerkgenootschap moet staan? Of is dat niet noodzakelijk?


Ik ken het wel, maar ik dat kan dat gewoon niet.
Waarom zou dat moeten?
Iedereen gelooft persoonlijk en anders.
Zelf weet ik wel zeker dat Jezus dit nooit gewild heeft.


Wat denk je zelf Spreeuw?

Jvslooten

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Jvslooten » 21 jul 2014 18:12

Spreeuw schreef:Je moet volledig achter de grondslag (kerkorde) van het kerkgenootschap, waar je lid van bent, kunnen staan. Dit horen we regelmatig zeggen. Ook al doet je plaatselijke gemeente het iets anders dan zoals in de grondslag/kerkorde vermeld staat, dat doet er niet toe, want je bent lid van het landelijke kerkgenootschap. Is deze redenatie terecht? Is het zo, dat je als lid bent van een bepaald kerkgenootschap, je volledig achter de grondslag/kerkorde van je "eigen" kerkgenootschap moet staan? Of is dat niet noodzakelijk?

Ik sta volledig achter de grondslag en de kerkorde van "mijn" kerkgenootschap. Toch voel ik mij geneigd om op je vraag of dat noodzakelijk is ontkennend te antwoorden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een situatie waarin er simpelweg geen kerk in de omgeving is waar je volledig achter kan staan. Dan is het toch goed om je bij een plaatselijke gemeente aan te sluiten, denk ik.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 21 jul 2014 18:19

Jvslooten schreef:Ik sta volledig achter de grondslag en de kerkorde van "mijn" kerkgenootschap. Toch voel ik mij geneigd om op je vraag of dat noodzakelijk is ontkennend te antwoorden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een situatie waarin er simpelweg geen kerk in de omgeving is waar je volledig achter kan staan. Dan is het toch goed om je bij een plaatselijke gemeente aan te sluiten, denk ik.

Er is maar 1 gemeente.

Ik ben niet het bezit van een groep feilbare mensen wiens fundament gestoeld is op en ontstaan is door scheuring en onenigheid en die mij onderwerpt aan de door hen opgestelde regels en wetjes, maar gekocht door Christus.

Jvslooten

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Jvslooten » 21 jul 2014 18:28

mealybug schreef:Er is maar 1 gemeente.
Dat mag jij menen, maar dat is geen Bijbelse mening. De Schrift spreekt nadrukkelijk over gemeenten, die "gemeenten van Christus" (Rom. 16:16), "gemeenten van God" (1 Kor. 11:16) en "gemeenten van de heiligen" (1 Kor. 14:33) worden genoemd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 18:41

Jvslooten schreef:Ik sta volledig achter de grondslag en de kerkorde van "mijn" kerkgenootschap. Toch voel ik mij geneigd om op je vraag of dat noodzakelijk is ontkennend te antwoorden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een situatie waarin er simpelweg geen kerk in de omgeving is waar je volledig achter kan staan. Dan is het toch goed om je bij een plaatselijke gemeente aan te sluiten, denk ik.


Ja, ik ben geneigd om ontkennend te antwoorden, omdat de grondslag of belijdenis van een kerk nooit voor 100% zuiver kan zijn. Alleen de Schrift is door God ingegeven/geïnspireerd.

Als je protestants bent, en er staan alleen katholieke kerken in de omgeving, sluit je je dan bij de katholieke kerk aan?

Anoniem_89

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 18:49

Jvslooten schreef:Dat mag jij menen, maar dat is geen Bijbelse mening. De Schrift spreekt nadrukkelijk over gemeenten, die "gemeenten van Christus" (Rom. 16:16), "gemeenten van God" (1 Kor. 11:16) en "gemeenten van de heiligen" (1 Kor. 14:33) worden genoemd.



De gemeenten, is dat niet algemeen bedoeld? Dus alle gemeentes van Christus?
In Romeinen 16:16 staat er nog wat achter hé;
Vers 16; Groet elkaar met een heilige kus. Alle gemeenten van Christus laten u groeten.


1 Korintiërs 14:33
Ik heb het gevoel dat je teksten compleet uit het verband haalt.
Het gaat hier over tongentaal en profeteren.

Jvslooten

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Jvslooten » 21 jul 2014 19:22

Spreeuw schreef:Als je protestants bent, en er staan alleen katholieke kerken in de omgeving, sluit je je dan bij de katholieke kerk aan?

Ik zou wel op enige wijze aansluiting zoeken inderdaad, denk ik. Hoe dat precies vorm zou moeten krijgen is vanuit mijn huidige positie een beetje koffiedik kijken..

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 21 jul 2014 19:24

Jvslooten schreef:Dat mag jij menen, maar dat is geen Bijbelse mening. De Schrift spreekt nadrukkelijk over gemeenten, die "gemeenten van Christus" (Rom. 16:16), "gemeenten van God" (1 Kor. 11:16) en "gemeenten van de heiligen" (1 Kor. 14:33) worden genoemd.

Ok, er is maar 1 Kerk.
Zo beter?

Jvslooten

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Jvslooten » 21 jul 2014 19:51

mealybug schreef:Zo beter?
dat weet ik niet, dat ligt er maar net aan welke definities jij hanteert. In de Bijbel wordt hetzelfde woord gebruikt.

Ik geloof in èèn heilige, algemene christelijke Kerk. En ik geloof ook in "de gemeenten van Christus", als individuele manifestaties waarin het lichaam van Christus gestalte heeft.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor mealybug » 21 jul 2014 20:19

Jvslooten schreef:dat weet ik niet, dat ligt er maar net aan welke definities jij hanteert. In de Bijbel wordt hetzelfde woord gebruikt.

Ik geloof in èèn heilige, algemene christelijke Kerk. En ik geloof ook in "de gemeenten van Christus", als individuele manifestaties waarin het lichaam van Christus gestalte heeft.

In de Bijbel wordt een enigszins andere geloofsbelijdenis gehanteert.
Een van 3 eeuwen voor Nicea, die dan wel apostolisch heet, maar dat niet is want alle aposteln waren al lang heengegaan.
Dit is er wel een die apostolisch, van de apostel, genoemt mag worden:

''Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof van de zoon van God, die mij liefheeft en Zichzelf voor mij overgeeft. Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.'' (Gal2:20,21)

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Rozijn » 21 jul 2014 21:08

De diepste grondslag van een ref. kerk is de Bijbel, Gods Woord.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat men verwacht dat je die volledig onderschrijft.

Dat je op een enkel puntje een ander accent legt dan in de 3FvE of op details de dingen anders ziet, lijkt mij geen punt, zij zijn feilbaar, van lagere orde dan de Bijbel.
Een voorbeeld: ik ben er niet zo zeker van dat Paulus de Hebreeën brief schreef, maar dat staat wel in de NGB.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Rozijn » 21 jul 2014 21:15

Je kunt nog wat van dr Ouweneel leren, die vindt dat ook de evangelischen kunnen leren van de belijdenisgeschriften...

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 21:27

Rozijn schreef:De diepste grondslag van een ref. kerk is de Bijbel, Gods Woord.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat men verwacht dat je die volledig onderschrijft.

Dat je op een enkel puntje een ander accent legt dan in de 3FvE of op details de dingen anders ziet, lijkt mij geen punt, zij zijn feilbaar, van lagere orde dan de Bijbel.
Een voorbeeld: ik ben er niet zo zeker van dat Paulus de Hebreeën brief schreef, maar dat staat wel in de NGB.


Dat vind ik ook. Ik ben lid van de PKN en van familieleden/kennissen die niet met de fusie meegingen heb ik weleens het bezwaar gekregen dat je niet achter de grondslag van de PKN kan staan (en zij daarom niet meegingen), omdat er bijvoorbeeld onbijbelse/ongereformeerde zaken in de Augsburgse Confessie staan, die ook door de PKN is erkend. En ook het huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht. Ik heb die bezwaren ook, maar ik vind het te ver gaan om te zeggen dat je hierdoor niet met de PKN mee kunt. Vandaar ook mijn vraag, is het noodzakelijk om volledig achter de belijdenis van je eigen kerkverband te staan?

Brandnetel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 jul 2014 10:11
Locatie: Hier

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Brandnetel » 21 jul 2014 21:31



Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten