Komen we zo ooit een stap verder ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Jvslooten » 27 aug 2014 14:36

schelpje3 schreef:Oudvader Smijtegelt zei het zo:

"De ware kerk is daar God het meest verhoogd wordt, daar de zondaar op het diepst vernederd wordt, daar die vernederde en verlegene zondaar het bondigst naar Gods Woord getroost wordt, en daar die getrooste zondaar wordt aangezet tot de allerinnigste godsvrucht."
Mooi Schelp. Calvijn schrijft:

Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1) (Matth. 11:5) (Luc. 4:18) [...] Hij is gezonden om onwaardigen te zegenen; maar opdat een ieder zich bekere van zijn boosheid. De Schrift is vol van dergelijke woorden. [...] Daarbij moet echter opgemerkt worden, dat die voorwaarde niet zo daarbij gezet wordt, alsof onze boetvaardigheid het fundament was tot het verdienen van vergeving [...].

[...] ..ik ben van oordeel, dat hij het meest gevorderd is; die zichzelf het meest heeft leren mishagen: niet om in dit slijk te blijven steken, en niet verder voort te gaan, maar meer om zich tot God te haasten en naar Hem te verlangen; opdat hij in de dood en het leven van Christus ingelijfd, bedacht zij op een voortdurende boetvaardigheid, zoals ongetwijfeld niet anders kunnen zij, die door een echte haat jegens de zonde bevangen zijn. Want niemand heeft ooit de zonde gehaat, dan wanneer hij eerst door liefde tot de gerechtigheid bevangen was. Deze opvatting is niet alleen de eenvoudigste van alle, maar scheen mij ook het best overeen te stemmen met de waarheid der Schrift.


Calvijn, Institutie, boek III, hfst 3, par. 20

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Boaz » 27 aug 2014 14:59

Ik begrijp nu hoe men er aan komt, hoewel het volgens mij wel een verschil is of men zichzelf vernedert, of dat daar het accent van de prediking ligt.
Het werpt trouwens wel licht voor mij op prediking die ik in sommige kerken hoor.

Ik denk dat je niet in een zin kan samenvatten wat een voluit Bijbelse leer is, en dat deze definitie dan ook onvolledig is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 15:11

Boaz schreef:Ik begrijp nu hoe men er aan komt, hoewel het volgens mij wel een verschil is of men zichzelf vernedert, of dat daar het accent van de prediking ligt.
Het werpt trouwens wel licht voor mij op prediking die ik in sommige kerken hoor.

Ik denk dat je niet in een zin kan samenvatten wat een voluit Bijbelse leer is, en dat deze definitie dan ook onvolledig is.

Nee Boaz, als het echt is, vernedert de mens zichzelf niet, dat kan hij juist niet. Dat is het probleem.
Daar heeft de uitdrukking: God van de troon en wij erop, of: men neemt nog heel wat mee, goede werken, vrome wandel en handel en dat moet nu allemaal weg mee te maken.
Met al onze vroomheid kunnen we de Heere nog erg in de weg zitten.
De kastijding, of zelfvernedering, heeft M. Luther ook eerst geprobeerd maar hij moest erachter komen dat dit het nu juist niet was!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 15:31

Maar God vernedert de mens ook niet.

Hoe kan het dan dat Jezus zegt dat wie zichzelf vernedert, verhoogd zal worden?

En jij zegt dan dat de mens zichzelf niet kan vernederen? Dat snap ik niet.

Vernederen gaat om wie je centraal stelt in je leven. God en niet jezelf.

Wat het vernederen van zondaren betreft, zoals in het citaat staat, dat gaat niet om mensen vernederend toespreken.... maar door het evangelie te brengen en te wijzen op Gods genade en heiligheid. Dan gaan mensen ontdekken dat ze uit zichzelf slecht zijn en vluchten ze naar Hem die zondaren vergeeft en verhoogt en vernieuwt.

13 De tollenaar echter bleef op een afstand staan en durfde niet eens zijn blik naar de hemel te richten. In plaats daarvan sloeg hij zich op de borst en zei: “God, wees mij zondaar genadig.” 14 Ik zeg jullie, hij ging naar huis als iemand die rechtvaardig is in de ogen van God, maar die ander niet. Want wie zichzelf verhoogt zal vernederd worden, maar wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden.’

Dat is jezelf vernederen. Ontdekken dat jij het niet kan, het alleen erger maakt... en dan gaat God toe vluchten. Daar vind je vergeving, Hij verandert je van binnen, Hij verhoogt je omdat je ontdekt dat je in Zijn ogen geliefde en waardevol bent. En dan mag je dat ook geloven. Ik ben slecht maar door Hem ben ik goed, niet uit mezelf, maar door Zijn bloed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Boaz » 27 aug 2014 15:40

@ Marnix: je bent me net voor, ik had naar diezelfde tekst willen verwijzen.
Net zoals de Bijbel de mens eindeloos oproept tot bekering, zegt men ook hier weer dat de mens het niet kan.
God zegt iets, maar bedoelt niet wat Hij zegt, aldus de kerkleer...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 15:54

Die tekst slaat daar niet op. Het is zo gemakkelijk om teksten naar onze hand te zetten, als dat uitkomt.
Die vernedering slaat op de verachten. Waar iedereen nu overheen ziet, zij zullen verhoogd worden.
En Boaz: de Bijbel roept inderdaad op tot bekering, maar dat is iets anders dan wedergeboren zijn!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 15:55

We kunnen het niet uit onszelf maar Hij maakt ons bereid en geschikt. Het antwoord op "Bekeert u" kan dan ook nooit zijn: "Maar dat kan ik niet"
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 aug 2014 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 15:56

Marnix schreef:We kunnen het niet uit onszelf maar Hij maakt ons bereid en geschikt. Het antwoord op "Bekeert u" kan dan ook nooit zijn: "Maar dat kan ik niet"

Misschien toch wel Marnix.
We hoeven het zelf niet te doen, we mogen vragen aan de Heere of Hij het wil doen.
En zo zal Hij het ons schenken!
Maar dat is toch wezenlijk anders dan het "Praxis" bekeren.
Dan zal het geen dageraad kennen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 15:59

Bekering is niet iets wat passief in je gebeurt. God maakt het mogelijk maar de mens moet zich wel omdraaien, actief. Daarom zegt de Bijbel overal: Bekeert u. Dat is een oproep die tot een actie vraagt. Niet tot passief wachten en vragen. Bidden en werken, dat is het.

En Schelpje, bekering en wedergeboorte zijn niet los te koppelen. Wie bekeerd is is ook wedergeboren, wie niet wedergeboren is heeft zich ook niet bekeerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 16:03

Marnix schreef:
En Schelpje, bekering en wedergeboorte zijn niet los te koppelen. Wie bekeerd is is ook wedergeboren, wie niet wedergeboren is heeft zich ook niet bekeerd.

Ja Marnix, maar ik zie toch een scheidslijn tussen degenen die zich bekeerd noemen en diegenen die gekend zijn door de Heere Zelf.
Want dan zal het zijn: gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend!
En dat zijn niet de buitenkerkelijken en onverschilligen.
Nee, het zijn de mensen die goede werken hebben gedaan, menen zij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 16:10

Klopt. Als je zegt bekeerd te zijn maar je bent het niet, heb je je nooit bekeerd en ben je dus ook niet wedergeboren. Maar daar ging het in dit topic niet over. Het ging om de bekeringsopdracht en of we daarop moeten reageren of "vragen en afwachten".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 16:17

Marnix schreef:Klopt. Als je zegt bekeerd te zijn maar je bent het niet, heb je je nooit bekeerd en ben je dus ook niet wedergeboren. Maar daar ging het in dit topic niet over. Het ging om de bekeringsopdracht en of we daarop moeten reageren of "vragen en afwachten".

Nou nee Marnix, het sloeg weer een zijpad in. :wink:
Hier ging het topic over:
Antwoord van Ds. H.Korving (ingekort): Ik zou zeggen: bezint eer ge begint, bepaal eerst je keuze tegenover God en Zijn dienst (en dus ook ten opzichte van de kerk, de leer en de bijbehorende manier waarop aan de geloofsbeleving vorm wordt gegeven). Het is namelijk allemaal niet één pot nat. En probeer begrip te hebben voor een vader en moeder die ooit met jou bij het doopvont stonden en graag zien dat je in die lijn van de christelijke en gereformeerde opvoeding zelf verder gaat.

Vraag ; Komen we zo ooit een stap verder ? Bezint eer ge begint ? Kun je dat zeggen tegen een christelijk meisje die een christelijke jongen heeft ontmoet ?
En begrip vragen voor de ouders die aan een systeem vasthouden (kerkistisch denken) wat z'n langste tijd heeft gehad - kan dat nog in de huidige tijd ?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor moderngelovige » 27 aug 2014 17:51

Back on topic: ben ik zo onbescheiden een deel van m'n eigen antwoord/vraagstelling te herhalen.

Gemengde relaties (ander volk, ander geloof - geen jodendom) kwamen in de Bijbel ook voor.
Werden afgeraden (Ik verzocht om Schriftgedeelten door de kenners..)
Maar de gemengde relaties gaven de "geschiedenis"> bloedlijn naar Jezus geboorte soms een verrassende wending!
Dus?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Komen we zo ooit een stap verder ?

Berichtdoor Rozijn » 27 aug 2014 18:21

Dus zou ik vanuit die geslachtslijn één ding wel en één ding niet willen concluderen:
Wel: je ziet dat de Heere dwars door alle menselijkheden heen werken wil.
Niet: dit zijn dus voorbeelden ter navolging.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten