'Slecht' weer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 21:25

Anoniem_89 schreef:Volgens mij is er miscommunicatie.
Ik geef God ook niet de schuld van de honger of dorst in Afrika.
mona schreef:O, excuus, ik las dat in je woorden. Hoe bedoel je het dan precies?


Nee mijn excuses :wink:
Ik bedoelde er meer mee te zeggen,
als God het weer zou regelen dan zou Hij ook verantwoordelijk zijn voor de droogte in Afrika, wat niet het geval is denk ik.


@Boerin,

Ik geloof best dat God gebeden verhoort over het weer.
Tijdens Opwekking was er ook een keer een tyfoon of iets dergelijk vlakbij de conferentie.
Ze zaten met handen in het haar hoe ze mensen in veiligheid moesten brengen.
Toen hadden ze ervoor gebeden en de tyfoon verdween en kwam volgens mij 10-20 kilometer verder weer op.
Dat is een verhoord gebed, dat weet ik zeker.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 08:58

Spreeuw schreef:
Ik vind het problematisch, omdat het "slechte" van de duivel komt, en niet van God. Terwijl het weer door God bestuurd wordt.

Psalmen 145:17
17 De HERE is rechtvaardig in al zijn wegen,
goedertieren in al zijn werken.
(NBG'51)


Het slechte komt ook van de mens. Het is het gevolg van de zondeval. In hoeverre rampen gericht naar een plaats worden gebracht of God de ontspoorde natuur soms haar vrije loop laat, daar kunnen we beter geen uitspraken over doen. En zo is het misschien ook wel met het weer. Soms stuurt God het, soms laat God het "op zijn beloop" wat niets aan Zijn almacht afdoet, Hij heeft het gemaakt, de natuur, de natuurwetten en het valt niet uit Zijn hand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 09:00

ps. "slecht weer" is een relatief begrip. De vakantieganger hoopt op warm en zonnig weer, de boer hoopt ondertussen op regen, oude mensen vaak op koelte.... de een wil in de winter schaatsen, de ander heeft een hekel aan kou. Wat voor de een slecht weer is is voor de ander goed. "slecht" weer heeft dan ook niets met de duivel te maken. Wat men bedoelt met "slecht weer" is dat men liever een ander weerbeeld had gezien... niet dat de regen een vorm van "kwaad" is :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Boerin » 16 jul 2014 09:35

Bambi schreef:Mooi gezegd Boerin.

Als we nu 's nachts regen hebben en overdag zon, is iedereen tevree.
Want als de zon schijnt zijn mensen vanzelf al vrolijker en de plantjes hebben dan ook water.
En God krijgt geen gezeur meer over het weer, toch?

Fout, want de mens heeft altijd wat te zeuren.

:lol: Pfffff wat is het heet. Ach ja, anders heb je hier in Nederland ook geen gespreksonderwerp.
Ik wil zo graag dat het mooi weer wordt voor de kinderen, kunnen we leuk wat doen met de vakantie en laatst was het mooi weer, zeggen ze: pfff wat heet, ik heb liever regen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 10:02

Marnix schreef:Het slechte komt ook van de mens. Het is het gevolg van de zondeval. In hoeverre rampen gericht naar een plaats worden gebracht of God de ontspoorde natuur soms haar vrije loop laat, daar kunnen we beter geen uitspraken over doen. En zo is het misschien ook wel met het weer. Soms stuurt God het, soms laat God het "op zijn beloop" wat niets aan Zijn almacht afdoet, Hij heeft het gemaakt, de natuur, de natuurwetten en het valt niet uit Zijn hand.
Waar lees je dat God dingen ''op z´n beloop laat''?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 10:33

Niet.... ik denk dat op basis van wat ik zie gebeuren. Als er een orkaan ergens is geloof ik dat God de wetten heeft gemaakt waardoor zo'n orkaan ontstaat. Maar ik vraag me af of de getroffen gebieden bewust worden "uitgekozen". Als het ergens lang droog is vraag ik me af of dat gebied daar bewust voor uitgekozen is. Misschien denk ik het daarom, omdat je anders snel uitkomt op dingen als: De natuurrampen zijn een straf voor de getroffen gebieden vanwege hun zonden. Zoiets. Wat volgens mij niet in strijd is met Gods bestuur, Hij maakte de natuurwetten waardoor het weer loopt zoals het loopt, waardoor er orkanen ontstaan enz. Op z'n beloop laten" komt misschien wat over als "at random" maar God maakte zelf die wetten waardoor het weer "loopt zoals het loopt"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 11:41

Marnix schreef:Niet.... ik denk dat op basis van wat ik zie gebeuren. Als er een orkaan ergens is geloof ik dat God de wetten heeft gemaakt waardoor zo'n orkaan ontstaat. Maar ik vraag me af of de getroffen gebieden bewust worden "uitgekozen". Als het ergens lang droog is vraag ik me af of dat gebied daar bewust voor uitgekozen is. Misschien denk ik het daarom, omdat je anders snel uitkomt op dingen als: De natuurrampen zijn een straf voor de getroffen gebieden vanwege hun zonden. Zoiets. Wat volgens mij niet in strijd is met Gods bestuur, Hij maakte de natuurwetten waardoor het weer loopt zoals het loopt, waardoor er orkanen ontstaan enz. Op z'n beloop laten" komt misschien wat over als "at random" maar God maakte zelf die wetten waardoor het weer "loopt zoals het loopt"

Ik begrijp dat niet goed.. in de Bijbel staan letterlijk talloze voorbeelden van hoe God het weer bestuurd. Hij neigt de harten der koningen.. maar het weer laat Hij op z´n beloop? Dat klinkt voor mij niet logisch, sorry.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 12:44

Oke. Ik kan het niet nader toelichten dus laten we het hier maar even bij houden dan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Spreeuw » 19 jul 2014 11:04

Marnix schreef:ps. "slecht weer" is een relatief begrip. De vakantieganger hoopt op warm en zonnig weer, de boer hoopt ondertussen op regen, oude mensen vaak op koelte.... de een wil in de winter schaatsen, de ander heeft een hekel aan kou. Wat voor de een slecht weer is is voor de ander goed. "slecht" weer heeft dan ook niets met de duivel te maken. Wat men bedoelt met "slecht weer" is dat men liever een ander weerbeeld had gezien... niet dat de regen een vorm van "kwaad" is :)


Ja, dat klopt. Nu is het heel erg warm weer (34 graden!). Maar toch durft niemand dit "slecht" weer te noemen.Toch vinden velen het wel "te" warm. De term "slecht weer" wordt toch wel beduidend vaker geassocieerd met regen. Ik zeg "slecht weer" liever niet, omdat ook regen hard noodzakelijk is. Waar zijn we, als God geen regen geeft? Dan sterven we uit.

Bambi

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Bambi » 19 jul 2014 17:57

Was beetje erg warm vandaag, maar binnen ging het wel met een beetje aanpassingen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor mealybug » 19 jul 2014 18:02

Jvslooten schreef:Ik begrijp dat niet goed.. in de Bijbel staan letterlijk talloze voorbeelden van hoe God het weer bestuurd. Hij neigt de harten der koningen.. maar het weer laat Hij op z´n beloop? Dat klinkt voor mij niet logisch, sorry.


Een voorbeeld ook uit het Nieuwe Testament?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2014 18:30

Ik heb wel eens gehoord van een ds. die in z'n gebed voor de preek altijd God dankte voor het weer.
En toen was het een keer zulk verschrikkelijk barre hondenweer met sneeuwstorm enzo -het was nog in de tijd dat iedereen lopend naar de kerk ging- dat de hele gemeente benieuwd was of de predikant deze keer ook God zou danken voor het weer.
En toen zei de predikant " God, wij danken u dat het niet altijd zulk weer is als vandaag".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Bambi » 19 jul 2014 18:58

naamloos schreef:Ik heb wel eens gehoord van een ds. die in z'n gebed voor de preek altijd God dankte voor het weer.
En toen was het een keer zulk verschrikkelijk barre hondenweer met sneeuwstorm enzo -het was nog in de tijd dat iedereen lopend naar de kerk ging- dat de hele gemeente benieuwd was of de predikant deze keer ook God zou danken voor het weer.
En toen zei de predikant " God, wij danken u dat het niet altijd zulk weer is als vandaag".

Prachtig. :lol:

Anoniem_89

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 jul 2014 20:17

naamloos schreef:Ik heb wel eens gehoord van een ds. die in z'n gebed voor de preek altijd God dankte voor het weer.
En toen was het een keer zulk verschrikkelijk barre hondenweer met sneeuwstorm enzo -het was nog in de tijd dat iedereen lopend naar de kerk ging- dat de hele gemeente benieuwd was of de predikant deze keer ook God zou danken voor het weer.
En toen zei de predikant " God, wij danken u dat het niet altijd zulk weer is als vandaag".



Lopend naar de kerk..
Over welke tijd spreek je dan? :o :shock:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2014 20:55

Nou, toen er nog (bijna?) geen auto's en fietsen waren denk ik hè! :D
Ik heb wel eens gehoord dat een ds. gewoon ging lopen als hij in een ander dorp moest preken wanneer er geen paard en wagen beschikbaar was.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten