'Slecht' weer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

'Slecht' weer?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 12:44

Vandaag is het een bewolkte dag. Het regent af en toe. Afgelopen zondagavond onweerde het toen ik naar de kerk ging.

Er zijn enkele teksten in de Bijbel die iets zeggen over Gods werking in weersomstandigheden. In noem er twee (ik citeer de NBG'51-vertaling):

Psalm 147:16-18
16 Hij geeft sneeuw als wol,
Hij strooit de rijp als as,
17 Hij werpt zijn ijs als stukken;
wie kan bestaan voor zijn koude?
18 Hij zendt zijn woord en doet ze smelten,
Hij doet zijn wind waaien, – daar vloeien de wateren.


Psalm 29:3
3 De stem des HEREN is over de wateren,
de God der heerlijkheid doet de donder weerklinken,
de HERE over de geweldige wateren.



Uit deze teksten kun je duidelijk afleiden dat God de weersomstandigheden bestuurt. Ik heb ook weleens iemand horen zeggen: "Slecht weer mag je niet zeggen. Wat God bestuurt is niet slecht." Ik vind dit wel een goed punt. Als het regent of hard waait, dan zeggen wij vaak: "Het is vandaag slecht weer." Is het inderdaad beter om dit niet te zeggen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2014 12:53

En waarom zou je dat niet mogen zeggen? Als we zo redeneren kan God ook ziekte sturen maar daar hoeven we daarom toch nog niet blij mee te zijn?

Het spreekwoord is inderdaad "wie moppert op het weer, moppert op de Heer". En nou zijn we als Nederlanders heel goed in mopperen, zeker op het weer. Dat mag best wel eens wat minder. Maar als iemand verzucht dat het zo warm is of iemand baalt dat hij/zij natregent, of iemand bibberend klaagt dat het zo koud is, is dat dan ondankbaarheid of het ageren tegen Gods wil in het weer? Dat lijkt me wel een beetje bont. We mogen ons verblijden in alle omstandigheden maar dat is wat anders dan dat we blij moeten zijn met alle omstandigheden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 13:03

Wat is dan een goed alternatief voor de uitdrukking 'slecht weer'?
Vervelend weer? Dat kan dan ook niet, want dan mopper je nog steeds.
Hondenweer? nee, dat staat ook niet netjes t.o.v. God.
Weer waar ik niet zo van houd? Dan mopper ik eigenlijk ook, want ik wil het liever niet.

Geen idee. Ik vind het wel heel erg als iemand zegt wat een ...(enge ziekte of vloekwoord)... weer is het vandaag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 13:24

Marnix schreef:En waarom zou je dat niet mogen zeggen? Als we zo redeneren kan God ook ziekte sturen maar daar hoeven we daarom toch nog niet blij mee te zijn?

Kan?

'Zie nu in dat Ik, Ik Die ben, er is geen God naast Mij. Ík dood en Ik maak levend, Ik verwond en Ík genees en er is niemand die uit Mijn hand redt!' (Deut 32,39)

Of dit voor alle generaties geldt weet ik niet, maar zeker wel in de tijd van Mozes was dit hoe God zich manifesteerde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2014 14:29

Precies. Ik zeg toch dat Hij dan kan doen in ons leven? En dat we dan ook niet juichend en springend roepen: Hoera, we hebben ziekte mogen ontvangen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 18:41

Marnix schreef: Het spreekwoord is inderdaad "wie moppert op het weer, moppert op de Heer".


Wist niet dat dit een spreekwoord is! Rijmt nog op elkaar ook (weer - Heer), net als "niet de leer, maar de Heer".

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 19:01

Spreeuw, wat vind je zelf van de term 'slecht weer'?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 19:04

Ik geloof niet eigenlijk dat God invloed heeft op het weer.

Zou ik wel raar vinden als mensen in Afrika sterven van de dorst en Hij daarvoor gezorgd zou hebben.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 19:07

Anoniem_89 schreef:Zou ik wel raar vinden als mensen in Afrika sterven van de dorst en Hij daarvoor gezorgd zou hebben.
Als er mensen in Afrika sterven van honger of dorst, ligt dat dan aan God? Volgens mij ligt dat eerder aan de mensen die genieten van hun centjes en de kraan open kunnen zetten, om een uur te douchen. Als iedereen zijn geld wat hij over had/niet nodig had aan zijn naaste zou geven die het wel nodig had, dan was er geen armoede of honger of dorst.

Ik denk dat dat eerder richting de bedoeling van God gaat, tenminste als ik de bijbel goed lees.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 19:18

mona schreef:Spreeuw, wat vind je zelf van de term 'slecht weer'?


Ik vind het problematisch, omdat het "slechte" van de duivel komt, en niet van God. Terwijl het weer door God bestuurd wordt.

Psalmen 145:17
17 De HERE is rechtvaardig in al zijn wegen,
goedertieren in al zijn werken.
(NBG'51)

Anoniem_89

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 jul 2014 19:21

mona schreef:Dat kan je vinden, en dat snap ik ook wel, maar dat betekent niet dat God de schuldige van de honger en dorst is in Afrika, maar de mens.


Volgens mij is er miscommunicatie.
Ik geef God ook niet de schuld van de honger of dorst in Afrika.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor mona » 15 jul 2014 19:28

Anoniem_89 schreef:Volgens mij is er miscommunicatie.
Ik geef God ook niet de schuld van de honger of dorst in Afrika.
O, excuus, ik las dat in je woorden. Hoe bedoel je het dan precies?

Spreeuw schreef:k vind het problematisch, omdat het "slechte" van de duivel komt, en niet van God. Terwijl het weer door God bestuurd wordt.
Alles in het leven ligt onder Gods bestuur. Ik zeg ook wel eens: ik heb een slechte dag gehad. Maar daarmee bedoel ik dan niet dat ik van God een slechte dag heb gekregen, en dat ik Hem daarvoor verantwoordelijk houd . Maar meer dat het niet zo lekker liep die dag.

Wat voor alternatief zou er zijn voor het woord 'slecht'?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 19:33

mona schreef:Alles in het leven ligt onder Gods bestuur. Ik zeg ook wel eens: ik heb een slechte dag gehad. Maar daarmee bedoel ik dan niet dat ik van God een slechte dag heb gekregen, en dat ik Hem daarvoor verantwoordelijk houd . Maar meer dat het niet zo lekker liep die dag.

Wat voor alternatief zou er zijn voor het woord 'slecht'?


De Bijbel spreekt expliciet over het weer, dat door Hem bestuurd wordt, zie teksten in de openingspost.
Alternatief: "nat" weer (in geval van regen), o.i.d..

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Boerin » 15 jul 2014 20:18

Spreeuw schreef:Vandaag is het een bewolkte dag. Het regent af en toe. Afgelopen zondagavond onweerde het toen ik naar de kerk ging.

Er zijn enkele teksten in de Bijbel die iets zeggen over Gods werking in weersomstandigheden. In noem er twee (ik citeer de NBG'51-vertaling):

Psalm 147:16-18
16 Hij geeft sneeuw als wol,
Hij strooit de rijp als as,
17 Hij werpt zijn ijs als stukken;
wie kan bestaan voor zijn koude?
18 Hij zendt zijn woord en doet ze smelten,
Hij doet zijn wind waaien, – daar vloeien de wateren.


Psalm 29:3
3 De stem des HEREN is over de wateren,
de God der heerlijkheid doet de donder weerklinken,
de HERE over de geweldige wateren.



Uit deze teksten kun je duidelijk afleiden dat God de weersomstandigheden bestuurt. Ik heb ook weleens iemand horen zeggen: "Slecht weer mag je niet zeggen. Wat God bestuurt is niet slecht." Ik vind dit wel een goed punt. Als het regent of hard waait, dan zeggen wij vaak: "Het is vandaag slecht weer." Is het inderdaad beter om dit niet te zeggen?

Ik leid er helemaal niet uit af dat God altijd overal het weer bestuurt, maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik geloof niet dat God heel de dag regelt dat het hier heet is en daar koud, kan wel eens, je kunt ook bidden voor lekker weer met een evangelisatie-activiteit of zo, maar de kinderen vroegen eens of ik dat wilde doen en ik zei: Ja en dan bidt die boer daar op de hoek net dat het lekker gaat regenen voor z'n plantjes, naar wie moet God dan luisteren?
Die tekst ervoor laat zien dat het een zegen is als Hij regen geeft, droogte was juist met Elia toen ze gezondigd hadden.

Zingt de HERE een loflied toe,
psalmzingt onze God met de citer,
8 Hem, die de hemel met wolken bedekt,
die voor de aarde regen bereidt,
die op de bergen gras doet uitspruiten,
9 die het vee zijn voeder geeft,
de jonge raven, als zij roepen.

Tegenwoordig denken we hier alleen maar aan lekker in de zon bakken en niet of het gewas goed groeit, zodat we wat te eten hebben.
We hebben hier niet te klagen, we hebben hier nooit extreme droogte of orkanen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: 'Slecht' weer?

Berichtdoor Bambi » 15 jul 2014 20:37

Mooi gezegd Boerin.

Als we nu 's nachts regen hebben en overdag zon, is iedereen tevree.
Want als de zon schijnt zijn mensen vanzelf al vrolijker en de plantjes hebben dan ook water.
En God krijgt geen gezeur meer over het weer, toch?

Fout, want de mens heeft altijd wat te zeuren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten