Foto's nemen tijdens een doopdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 13:12

Eerbied is zeker op zijn plaats. De vraag is alleen wat eerbiedig is. Dat zal ik even toelichten:

Een veelgehoord argument is: Als je bij de koning op bezoek gaat trek je toch ook je netste pak aan?

Maar daar zijn een aantal dingen op aan te merken:

1. Ik zou dat doen als dat gevraagd werd. Maar niet uit eerbied. Ik vind pakken vreselijk zitten, ze zijn warm, onhandig. Eerbied zit hem niet in kleding.

2. De koning ziet je normaal niet. God ziet je altijd. Niet alleen als je naar de kerk gaat. Ook als je onder de douche staat, in bed ligt... Mensen bidden voor het slapengaan in hun ondergoed en Hij luistert ook want eerbied zit hem niet in kleding maar in het hart.

3. God is niet alleen onze Koning, in Jezus Christus is Hij ook onze Vader. Zo mogen we Hem aanspreken. Jezus leert ons niet bidden: Grote Koning die in de hemelen zijt.... maar Onze Vader. Als ik bij mijn vader op bezoek ga trek ik niet mijn beste kleren aan. Ik mag komen zoals ik ben en zo word ik geaccepteerd. En mijn vader vindt het niet oneerbiedig als ik in korte broek op bezoek kom. Want eerbied zit hem niet in kleding.

En dan hebben we ook gelijk het punt te pakken van het oude verbond en het nieuwe verbond. In het oude verbond golden strenge regels wat betreft kleding, reinheid en wie er het heilige naar binnen mocht en het heilige der heiligen. In Christus is dat weggenomen. Waar vroeger 1 priester een keer per jaar voor God mocht verschijnen mogen we nu allen met vrijmoedigheid voor Zijn troon verschijnen. Al die voorschriften hadden te maken met de zondigheid van de mens tegenover Gods heiligheid. Vandaar ook de offers, de rituele wassingen enz. In Christus zijn die weggenomen.

In Hebreeën wordt dit uitgebreid behandeld:

6 In het aldus ingerichte heiligdom gaan de priesters voortdurend de voorste tent binnen om hun dienst te vervullen, 7 maar in de tweede tent gaat alleen de hogepriester binnen, slechts eenmaal per jaar en nooit zonder het bloed dat hij offert voor zichzelf en voor de zonden die het volk uit onwetendheid heeft begaan. 8 Hiermee maakt de heilige Geest duidelijk dat de weg naar het hemelse heiligdom niet zichtbaar is zolang de eerste tent nog dienstdoet. 9 Dit alles is een zinnebeeld voor de huidige tijd: er worden daar gaven en offers gebracht die het geweten van degenen die ze opdragen niet tot volmaakte zuiverheid kunnen brengen; 10 het gaat alleen om voedsel, drank en rituele wassingen, om bepalingen over uiterlijkheden die slechts gelden tot aan de nieuwe orde.
11 Christus daarentegen is aangetreden als hogepriester van al het goede dat ons is toebedacht: hij is door een indrukwekkender en volmaakter tent – die niet door mensenhanden gemaakt is en niet behoort tot onze schepping – 12 voor eens en altijd het hemelse heiligdom binnengegaan, en dan niet met bloed van bokken en jonge stieren maar met zijn eigen bloed. Zo heeft hij een eeuwige verlossing verworven. 13 Want als het lichaam van wie onrein is al wordt gereinigd en geheiligd wanneer het besprenkeld wordt met het bloed van bokken en stieren of bestrooid met de as van een jonge koe, 14 hoeveel te meer zal dan niet het bloed van Christus, die dankzij de eeuwige Geest zichzelf heeft kunnen opdragen als offer zonder smet, ons geweten reinigen van daden die tot de dood leiden, en het heiligen voor de dienst aan de levende God?


Eerbied is belangrijk maar hoe komt het tot uiting? Door het niet maken van foto's tijdens de dienst? Of door het dragen van mooie pakken? Eerbied zit hem in het hart, hoe je tot Hem spreekt en over Hem spreekt, wat je doet met Zijn woorden. We mogen Hem danken met het offer van ons hart.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 jul 2014 13:23

Anoniem_89 schreef:Dat heb je mooi gezegd Marnix :)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor mona » 16 jul 2014 19:58

Marnix schreef:Eerbied is zeker op zijn plaats. De vraag is alleen wat eerbiedig is. Dat zal ik even toelichten:
Dat is jouw mening Marnix, en deels kan ik die volgen, maar deels ook niet.
Marnix schreef:Mensen bidden voor het slapengaan in hun ondergoed
Dat zou ik dus zelf niet doen, maar dat is persoonlijk. Ik zou me er onbehaaglijk bij voelen om mijn stille tijd in mijn ondergoed te doen.
Marnix schreef:Als ik bij mijn vader op bezoek ga trek ik niet mijn beste kleren aan. Ik mag komen zoals ik ben en zo word ik geaccepteerd
Dat is waar, en dat doe ik ook niet bij mijn vader. Maar God de Vader is naast Vader ook Heilig. Ik zie soms in de kerk het verschil niet tussen meisjes die naar het strand gaan of naar de kerk. Of oudere vrouwen met blote ruggen boven de kerkbanken uit... Ik vind dat echt ongepast, en ook oneerbiedig, vooral als men ook zo ten avondmaal gaat.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor GDK » 16 jul 2014 20:51

Marnix schreef: Eerbied zit hem niet in kleding.


Dank voor je reactie.
Nee, eerbied zit niet in kleding of in fototoestellen, maar in je hart. Akkoord. Maar eerbied blijkt ook uit je gedrag en je verschijnen. Tuurlijk is dat persoonlijk. Maar juist daarom mag ook een kerkenraad best vinden dat foto's nemen in de eredienst niet gepast is. Ik hou wel van een beetje stijl in de kerk, we zijn daar al zoveel van kwijtgeraakt. Vind ik.
Overigens vind ik het antwoord van de ds over de engelen in kerk niet geweldig, maar dat terzijde.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 22:28

Ik hou niet zo van stijl in de kerk, het zorgt vaak voor een poppenkast en voor veroordeling en schept soms afstand. Maar dat is inderdaad persoonlijk. De Bijbelse norm om je ingetogen en zedig te kleden is wel goed. En ja, een kerkenraad kan het nemen van foto's verbieden, dat heb je dan te accepteren, maar van mij hoeft dat niet. Ik denk niet dat het oneerbiedig is.

Ik draag zelf op zondag geen andere kleren dan door de week trouwens, behalve dat ik geen korte broeken die niet over mijn knieen vallen draag, en geen mouwloze shirts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor ajl » 17 jul 2014 08:16

Ga jij ook in korte broek naar je werk?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 09:19

Ja, als het warm is wel. Ik zit nu in een "lange korte broek" op het werk. En ik ben heel blij dat dat hier kan, ik ben erg warmbloedig aangelegd en als ik nu een lange broek zou dragen loop ik de hele dag te zweten en te plakken.... vreselijk is dat en heel slecht voor de concentratie.

Naar de kerk doe ik vaak nog wel een lange broek aan die thuis dan gelijk wordt omgewisseld voor een korte broek maar als het heel warm is doe ik die wel aan.... niet zo'n hele korte hoor, hij valt altijd over mijn knieen. Als dat voor roklengte lang genoeg is zal het voor korte broek toch ook wel lang genoeg moeten zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor ajl » 17 jul 2014 09:56

Ligt eraan, het is niet wat de mores van het bedrijf is. Op mijn werk worden mannen die in korte broek komen echt naar huis gestuurd om zich om te kleden, terwijl rokken van die lengte toch echt wel geaccepteerd worden. Hier wordt nu juist de discussie gevoerd om de kledingvoorschriften aan te passen. Men vindt toch dat personeel niet 'gepast' naar hun werk gaat. En ik ben het er eigenlijk wel mee eens. Wat wil je uistralen als bedrijf? Op het werk van mijn man idem, mannen verschijnen eigenlijk ook niet met blote armen, maar overhemden met lange mouwen ( met t-shirt eronder)

Persoonlijk stoor ik mij niet aan een korte broek, maar gekleed vind ik het niet. Er zijn wel meer dingen die ik persoonlijk niet gekleed vind en ik volop zie

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 10:38

Het verschilt inderdaad per bedrijf en ik ben blij dat het hier prima kan. Als mensen het niet prettig zouden vinden zou ik me graag aanpassen. Maar ik doe het vooral vanwege praktische zaken. Ik loop denk ik zo'n 8-9 maanden per jaar met korte mouwen. Ik heb het erg snel warm en geloof me, dan zijn lange mouwen en boven een graad of 25 lange broeken echt niet prettig en bevorderen de productiviteit totaal niet, integendeel. Mocht ik ooit nog een voor een kerkenraad worden gevraagd, dan ga ik ook wel aangeven dat ik echt niet in de zomer met lange mouwen of zelfs een jasje in de kerk ga zitten, dan kunnen ze me na 20 minuten opvegen. Maar goed, ik ben een apart geval, ik heb het nooit koud, winterjassen zijn me in de winter ook veel te warm, als ik twee uur in een woonkamer zit waar het boven de 20 graden is ga ik wandelen om af te koelen enz :) Dus het heeft niet alleen met mijn algemene visie op kleding te maken (ik vind korte broeken in de kerk niet oneerbiedig en vind het prima, heb niks met kleding die professionaliteit, eerbied of wat dan ook zou uitstralen maar daarin is niet iedereen het met me eens) maar het ligt ook aan hoe ik lichamelijk in elkaar zit, dat speelt ook een rol. Misschien is het lastig voor te stellen.... maar als ik zondag met lange broek en lange mouwen in de kerk ga zitten voelt het alsof ik 1,5 uur in een sauna moet zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor ajl » 17 jul 2014 11:01

Het is ook maar net waar je aan went. Manlief loopt ook het liefst zomer en winter op blote voeten en in een korte broek. Hij heeft een paar jaar terug 9 mnd zonder werk gezeten en had nooit een lange broek aan, blote voeten, korte broek en t-shirt. De eerste weken op zijn nieuwe werk heeft hij het ook behoorlijk warm gehad, maar ach dat went ook wel weer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 11:18

Klopt voor een deel, alleen is het bij niet alleen gewenning. Je hebt nou eenmaal ook warmbloedige en koudbloedige mensen. Sommigen hebben het snel koud, anderen snel warm. Daar kan je een beetje aan proberen te wennen maar voor een deel ligt het ook gewoon aan hoe je lichamelijk in elkaar zit. En ik heb op het werk niet zo vaak contact met externe partijen, zeker in de zomer niet. Dat plus de bedrijfscultuur maken dat niemand er ook vreemd van opkijkt als je bij warm weer in een korte broek op het werk zit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 76 gasten