Foto's nemen tijdens een doopdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Boanerges » 14 jul 2014 13:44

In de vragenrubriek verbaasde ik mij over het antwoord op de volgende vraag.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/218 ... -van-doop/

Ik had graag op deze vraag gereageerd maar kwam tot de ontdekking dat de reactiemogelijkheid hiervoor is uitgeschakeld.

Ik ben er beslist niet op uit om de deskundige tegen te spreken maar dit gaat mij toch meer dan te ver. Ik ken de bijbel van kaft tot kaft en lees werkelijk nergens in Gods Woord dat Zijn engelen extra aanwezig zouden zijn om toezicht te houden tijdens een samenkomst/kerkdienst om er daar op toe te zien of alles volgens Zijn wil verloopt. Dat is onvervalste inlegkunde. Ik heb ontzettend veel moeite met de exclusieve claim van deze predikant dat hij weet wat op dit punt de wil van God precies zou zijn. Daarmee sla je elk gesprek hieromtrent op voorhand dood.

En dan "Het zou de mensen maar afleiden……" jaja, net zoals de koster die het licht aan doet wanneer het onverwacht te donker wordt in de kerk of de organist die bij het verlaten van de orgelbank per ongeluk zijn voet op een pedaal zet. En wat dacht je van die domme, domme, oliedomme wijkverpleegster die vergat om haar telefoon op de trilstand te zetten tijdens haar wachtdienst waardoor het onvervalste Nokiageluid te horen was. Of natuurlijk dat meisje dat automatisch “amen” zegt nadat de voorganger zijn gebed afsluit met “om Jezus wil”

Kom op zeg, een kerkdienst mag wat mij betreft behoorlijk ingetogen zijn om daarmee eerbied aan te geven maar meet de “heiligheid” daarvan maar niet af aan het (zeer beperkte) aantal flitsen dat je van een fotocamera ziet komen.

Hoe denken jullie daarover?

Faramir

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 13:47

Ik begrijp wel dat het niet gewenst is om tijdens een dienst allerlei mensen met een fototoestel te hebben. Makkelijkst is om 1 iemand aan te wijzen die de foto's maakt en dat die later dan gedeeld worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 13:55

Ik had eerder dit topic: viewtopic.php?f=31&t=28108
geopend, over de aanwezigheid van de engelen tijdens de kerkdienst. :D

Om op jouw vraag een antwoord te geven:
De dominee verbiedt het niet he!
Hij gebruikt dit argument: Ik ben zelf voor zoveel mogelijk eerbied in een kerkdienst. Daar wil de HEERE namelijk Zijn volk ontmoeten en zijn de engelen in grote getale aanwezig om erop toe te zien of alles volgens Gods wil verloopt. Daar past de hoogste eerbied bij

en verder geeft hij (de k.r.) de mogelijkheid om een foto te nemen na afloop van de dienst. Of vóór de dienst.
Ik zie de meerwaarde niet zo van foto's op het moment supreme.
Elke doop ziet er wat dat betreft hetzelfde uit.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Boanerges » 14 jul 2014 14:11

schelpje3 schreef:Ik had eerder dit topic: viewtopic.php?f=31&t=28108
geopend, over de aanwezigheid van de engelen tijdens de kerkdienst. :D


Dag Schelpje,
Ik heb inderdaad niet goed gekeken voordat ik het topic opende. Dat had me wat moeite kunnen schelen. Dom van me ;) (dit is overigens de eerste discussie die ik open….)

De predikant verbiedt het inderdaad niet expliciet maar legt er wel een zware claim op. Hij verbindt het – wat mij betreft - onterecht aan een gebrek aan eerbied en tussen de regels van zijn antwoord is overduidelijk te lezen dat hij het veroordeelt. Sterker nog hij zegt te weten wat Gods wil is op dit gebied. Dat vind ik dan weer een behoorlijk gevaarlijke (arrogante) overtuiging.

Ik vind het wel mooi dat men in de gemeente van deze dominee het fotograferen voor en na de dienst wel toestaat maar jouw stelling dat alle foto’s van het moment suprême er “hetzelfde uitzien” kun je natuurlijk ook van toepassing verklaren op de eerste kus van bruid en bruidegom op het stadhuis, het doorknippen van de navelstreng door de kersverse vader enzovoort….. Dat vind ik nu niet direct een heel sterk argument. Wanneer het jouw leven betreft dan wil je toch graag je eigen (unieke)foto’s?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 14:26

Ik snap ook niet waarom dat zou afleiden. Flits kan je beter niet gebruiken, worden de foto's doorgaans ook niet mooier van. Zeker niet bij een witte doopjurk :)

Maar goed, er zijn ook andere mogelijkheden. Zo was er in mijn gemeente standaard een videocamera aanwezig op de eerste gallerij. Deze stond standaard zo ingesteld dat in een overzicht de doopouders, de predikant en het doopvont zichtbaar waren. Tijdens de doop zelf werd nog een beetje ingezoomd. De gemeente had er geen last van. En video is veelzeggender dan foto's denk ik.

Na afloop van de dienst kregen de doopouders als geschenk de DVD van de hele dienst mee naar huis in een mooi hoesje. Bij het opvoeden worden de ouders verplicht hun kinderen hun doop te leren verstaan. De DVD met de preek, de doop met bijbehorende belofte en eis kunnen dan later aan hun kinderen terug laten zien en ze de betekenis van de doop uitleggen. Ik vind dat heel mooi.

Ik heb sowieso geen moeite met foto's, als de fotograaf niet constant in beeld is. Ik snap niet waarom dat oneeerbiedig zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 14:35

Boanerges schreef:
Dag Schelpje,
Ik heb inderdaad niet goed gekeken voordat ik het topic opende. Dat had me wat moeite kunnen schelen. Dom van me ;) (dit is overigens de eerste discussie die ik open….)

De predikant verbiedt het inderdaad niet expliciet maar legt er wel een zware claim op. Hij verbindt het – wat mij betreft - onterecht aan een gebrek aan eerbied en tussen de regels van zijn antwoord is overduidelijk te lezen dat hij het veroordeelt. Sterker nog hij zegt te weten wat Gods wil is op dit gebied. Dat vind ik dan weer een behoorlijk gevaarlijke (arrogante) overtuiging.

Ik vind het wel mooi dat men in de gemeente van deze dominee het fotograferen voor en na de dienst wel toestaat maar jouw stelling dat alle foto’s van het moment suprême er “hetzelfde uitzien” kun je natuurlijk ook van toepassing verklaren op de eerste kus van bruid en bruidegom op het stadhuis, het doorknippen van de navelstreng door de kersverse vader enzovoort….. Dat vind ik nu niet direct een heel sterk argument. Wanneer het jouw leven betreft dan wil je toch graag je eigen (unieke)foto’s?

Nee hoor, het is goed dat je het zo gedaan hebt, want dit is een andere discussie. Maar ik noemde het om te voorkomen dat het hier over de engelen zou gaan. :D

Ik vind het geen vergelijk, eerste kus, navelstreng doorknippen, om dat met een doop te vergelijken.
Het is sowieso in de rechts bevindelijke kerken not done om foto's/films te maken. (In sommige kerken moet je zelfs je bruidsboeket en corsages afdoen, alvorens je de kerk betreedt)
Maar over de foto.
Ik heb later, thuis, een paar foto's gemaakt van de baby-in-de-kerk-draagster, en van het kindje in de doopjurk.
Foto's in de kerk nemen is echt iets van de laatste jaren pas, en dan in de links/midden gezindte, verder zie ik het nooit.
Het gaat dominee om de eerbied in de EREdienst, zijn wij ons ervan bewust dat wij naar de kerk gaan tot eer van de Heere en niet van onszelf?
We krijgen een doopbewijs mee, BEWIJS, het woord zegt het al. :wink:

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Boanerges » 14 jul 2014 15:16

schelpje3 schreef:Ik vind het geen vergelijk, eerste kus, navelstreng doorknippen, om dat met een doop te vergelijken.
Het is sowieso in de rechts bevindelijke kerken not done om foto's/films te maken. (In sommige kerken moet je zelfs je bruidsboeket en corsages afdoen, alvorens je de kerk betreedt)
Maar over de foto.
Ik heb later, thuis, een paar foto's gemaakt van de baby-in-de-kerk-draagster, en van het kindje in de doopjurk.
Foto's in de kerk nemen is echt iets van de laatste jaren pas, en dan in de links/midden gezindte, verder zie ik het nooit.
Het gaat dominee om de eerbied in de EREdienst, zijn wij ons ervan bewust dat wij naar de kerk gaan tot eer van de Heere en niet van onszelf?
We krijgen een doopbewijs mee, BEWIJS, het woord zegt het al. :wink:


Ik snap natuurlijk best waar dit vandaan komt. In de rechts bevindelijke kerken heeft men vaak een stevig – al dan niet op tradities en voorvaderen gefundeerd- standpunt en wordt dit standpunt ook vaak onderstreept door de “waarheidskaart” te trekken. In de zin van “Zo is het, Zo is de wil van de HEERE en wie dát tegenspreekt die……vul maar in”

Ten eerste vind ik dat vrij onbehoorlijk, men breekt op deze manier elk gesprek over een dergelijk onderwerp in de knop en in de tweede plaats reflecteert men ook niet meer op het eigen gedrag en de daaruit voortkomende (of daaraan ten grondslag liggende) overtuigingen. Door te claimen dat je de HEERE aan je kant hebt sta je blijkbaar heel sterk.

Ik vind het mooi dat je bij je eigen kinderen een foto van de “draagmoeder” :) hebt gemaakt. Dat is blijkbaar jouw manier. Ik hoop dat je ook kunt begrijpen dat er andere manieren zijn die net zo valide zijn en die echt niet tegen welk gebod dan ook maar ingaan hoor.

Dingen veranderen nu eenmaal. Zaken die wij vroeger “zeker wisten” blijken nu niet meer zo zeker te zijn. Een mooi voorbeeld in dit geval vind ik altijd de regel dat er voor de eerste automobielen in Nederland een man met een rode vlag uit moest lopen om het gevaar aan te kondigen. Of de zorg die de tegenstanders van de trein aan het begin van de 19e eeuw uitspraken en daarbij claimden dat de koeien er zure melk van zouden gaan geven :lol:

Het gaat de ouders van kinderen die tijdens de doop gefotografeerd worden heus niet om hun eigen eer hoor. Dat vind ik ook maar een dooddoener. Gun elkaar de christelijke vrijheid. Wees niet bang voor veranderingen. De God die is, die was en die komt blijft echt onveranderlijk!

Tenslotte, een doopkaart is ook maar een vorm. Het is namelijk het bewijs van HET BEWIJS.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2014 15:39

schelpje3 schreef:Maar over de foto.
Ik heb later, thuis, een paar foto's gemaakt van de baby-in-de-kerk-draagster, en van het kindje in de doopjurk.
Foto's in de kerk nemen is echt iets van de laatste jaren pas, en dan in de links/midden gezindte, verder zie ik het nooit.
Het gaat dominee om de eerbied in de EREdienst, zijn wij ons ervan bewust dat wij naar de kerk gaan tot eer van de Heere en niet van onszelf?
We krijgen een doopbewijs mee, BEWIJS, het woord zegt het al. :wink:
We moeten ook niet vergeten dat we steeds meer in een beeldcultuur gaan leven.
Ik heb geholpen met een kerkbouwen. De koster wilde een groot beeldscherm in de hal om mededelingen te doen. Tjonge, dat heeft heel wat voeten in de aarde gebracht maar het is hem gelukt.
Het was toch wel een vrij modern kerkgebouw en de koster wilde ook links en recht van de preekstoel elektronische liturgieborden / beeldschermen voor de Psalmen. Dat heeft hij niet voor elkaar gekregen. Nu hangen er koude witten borden met zwarte letters die hij er handmatig op moet hangen.
Natuurlijk moet het ordelijk gebeuren maar ik begrijp niet dat er geen foto’s gemaakt mogen worden tijdens de doopplechtigheid. Nogmaals het moet netjes gebeuren. Ik heb van mijn dochter ook foto’s en een film van haar geloofsdoop. één man in de baptisten gemeente verzorgt dat, keurig netjes en ordelijk, ik heb hem zelfs niet eens gezien.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 14 jul 2014 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 15:40

Boanerges schreef:
Ik snap natuurlijk best waar dit vandaan komt. In de rechts bevindelijke kerken heeft men vaak een stevig – al dan niet op tradities en voorvaderen gefundeerd- standpunt en wordt dit standpunt ook vaak onderstreept door de “waarheidskaart” te trekken. In de zin van “Zo is het, Zo is de wil van de HEERE en wie dát tegenspreekt die……vul maar in”

Ten eerste vind ik dat vrij onbehoorlijk, men breekt op deze manier elk gesprek over een dergelijk onderwerp in de knop en in de tweede plaats reflecteert men ook niet meer op het eigen gedrag en de daaruit voortkomende (of daaraan ten grondslag liggende) overtuigingen. Door te claimen dat je de HEERE aan je kant hebt sta je blijkbaar heel sterk.

Ik vind het mooi dat je bij je eigen kinderen een foto van de “draagmoeder” :) hebt gemaakt. Dat is blijkbaar jouw manier. Ik hoop dat je ook kunt begrijpen dat er andere manieren zijn die net zo valide zijn en die echt niet tegen welk gebod dan ook maar ingaan hoor.

Dingen veranderen nu eenmaal. Zaken die wij vroeger “zeker wisten” blijken nu niet meer zo zeker te zijn. Een mooi voorbeeld in dit geval vind ik altijd de regel dat er voor de eerste automobielen in Nederland een man met een rode vlag uit moest lopen om het gevaar aan te kondigen. Of de zorg die de tegenstanders van de trein aan het begin van de 19e eeuw uitspraken en daarbij claimden dat de koeien er zure melk van zouden gaan geven :lol:

Het gaat de ouders van kinderen die tijdens de doop gefotografeerd worden heus niet om hun eigen eer hoor. Dat vind ik ook maar een dooddoener. Gun elkaar de christelijke vrijheid. Wees niet bang voor veranderingen. De God die is, die was en die komt blijft echt onveranderlijk!

Tenslotte, een doopkaart is ook maar een vorm. Het is namelijk het bewijs van HET BEWIJS.

Het fototoestel gaat hierbij niet op, want ten tijde van de oudvaderen, waren die immers nog niet uitgevonden. :wink:
En ja, zo dienen discussies hieromtrent wel te gaan. Niet wat de mensen willen, maar hoe wil God het? Als je in de Bijbel leest, hoe het er in de tempel aan toe ging!
En ik ben niet persé tegen vernieuwing hoor, al lijkt dit voor sommige lezers zo.
Maar het moet nut hebben en niet ten koste gaan van...
En we komen zo gemakkelijk in de glijdende schaal.
Ach, even een fotootje, de volgende gaat een heleboel foto's nemen, de 3e gaat vervolgens uitgebreid filmen.
Op dit forum wordt de doop uiterst serieus genomen. Velen vechten ervoor om het pas op volwassen leeftijd plaats te laten vinden, na bekering.
En dan, ook foto's nemen?
Ga je later echt erover zitten praten: kijk, zo werd onze Marietje gedoopt, kijk, dit is onze Piet, hij was net 22 jaar geworden.

Misschien moeten we het eerst maar hebben over het doel en nut van een foto op zich.
Ons gebed NA de doop, om onze kinderen gedurig aan de troon der Genade te brengen, zou belangrijker moeten zijn dan een foto, die vervaagt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 15:54

schelpje3 schreef:Nee hoor, het is goed dat je het zo gedaan hebt, want dit is een andere discussie. Maar ik noemde het om te voorkomen dat het hier over de engelen zou gaan. :D

Ik vind het geen vergelijk, eerste kus, navelstreng doorknippen, om dat met een doop te vergelijken.
Het is sowieso in de rechts bevindelijke kerken not done om foto's/films te maken. (In sommige kerken moet je zelfs je bruidsboeket en corsages afdoen, alvorens je de kerk betreedt)
Maar over de foto.
Ik heb later, thuis, een paar foto's gemaakt van de baby-in-de-kerk-draagster, en van het kindje in de doopjurk.
Foto's in de kerk nemen is echt iets van de laatste jaren pas, en dan in de links/midden gezindte, verder zie ik het nooit.
Het gaat dominee om de eerbied in de EREdienst, zijn wij ons ervan bewust dat wij naar de kerk gaan tot eer van de Heere en niet van onszelf?
We krijgen een doopbewijs mee, BEWIJS, het woord zegt het al. :wink:


Waarom is het maken van een aantal foto's door een fotograaf in strijd met eerbied? Je kan prima eerbiedig zijn en op de achtergrond blijvend een aantal foto's maken. Dat is niet in strijd met Gods eer. Je maakt ook geen foto's zodat je er zelf eer aan kan behalen maar zodat de doopouders ze kunnen laten zien aan de gedoopte en aan mensen die er niet bij waren.... tot meerdere eer en glorie van God. Het gaat bij de doop immers om een ZICHTBAAR teken en met een paar foto's is dat ook zichtbaar voor mensen die er niet bijwaren en bovenal voor de gedoopte zelf. Daar is niets oneerbaar aan, het is ook niet in strijd met dat de nadruk op het belang van de doop moet liggen, integendeel. En dat is tegelijkertijd ook het nut ervan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 15:56

Marnix schreef:
Waarom is het maken van een aantal foto's door een fotograaf in strijd met eerbied? Je kan prima eerbiedig zijn en op de achtergrond blijvend een aantal foto's maken. Dat is niet in strijd met Gods eer. Je maakt ook geen foto's zodat je er zelf eer aan kan behalen maar zodat de doopouders ze kunnen laten zien aan de gedoopte en aan mensen die er niet bij waren.... tot meerdere eer en glorie van God. Het gaat bij de doop immers om een ZICHTBAAR teken en met een paar foto's is dat ook zichtbaar voor mensen die er niet bijwaren en bovenal voor de gedoopte zelf. Daar is niets oneerbaar aan, het is ook niet in strijd met dat de nadruk op het belang van de doop moet liggen, integendeel. En dat is tegelijkertijd ook het nut ervan.

Heb jij een foto van jouw doop Marnix?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2014 15:56

schelpje3 schreef:Misschien moeten we het eerst maar hebben over het doel en nut van een foto op zich.
Ons gebed NA de doop, om onze kinderen gedurig aan de troon der Genade te brengen, zou belangrijker moeten zijn dan een foto, die vervaagt.
Dat is totaal off-topic en moet ik jou uitleggen wat het doel van een foto is? kom nou zeg.
Hoe God het wil? Ik denk dat God gruwelt van onze gescheiden / gescheurde kerken. Kijk eens hoe de eerste christen gemeente samen kwamen. Dat was niet in een hoog kerkgebouw met torens en opgepoetste kroonluchters. Ik heb niets tegen een kerkgebouw maar die schieten wel door in luxen tegenwoordig. Niet erg maar dan wel tegen een foto zijn vind ik belachelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 16:00

benefietdiner schreef:Dat is totaal off-topic en moet ik jou uitleggen wat het doel van een foto is? kom nou zeg.
Hoe God het wil? Ik denk dat God gruwelt van onze gescheiden / gescheurde kerken. Kijk eens hoe de eerste christen gemeente samen kwamen. Dat was niet in een hoog kerkgebouw met torens en opgepoetste kroonluchters. Ik heb niets tegen een kerkgebouw maar die schieten wel door in luxen tegenwoordig. Niet erg maar dan wel tegen een foto zijn vind ik belachelijk.

Toevallig ken ik de kerken waar deze ds stond en staat en dat zijn heel eenvoudige gebouwen, zonder enkele luxe. En ds houdt hier ook helemaal niet van!
Ik heb nu het gevoel dat ik het voor hem op moet nemen, daar er aanvallende argumenten bijgehaald worden.
Dit is een tamelijk nieuw probleem. Alhoewel er al tientallen jaren fototoestellen zijn, is het maken van foto's tijdens een kerkdienst nog niet zo lang een issue.
Ik vraag het jou ook, heb jij een foto van jouw doop BD?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor naamloos » 14 jul 2014 16:14

schelpje3 schreef:Op dit forum wordt de doop uiterst serieus genomen. Velen vechten ervoor om het pas op volwassen leeftijd plaats te laten vinden, na bekering.
En dan, ook foto's nemen?
Ik heb m'n doop op dvd :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2014 16:18

schelpje3 schreef:Ik vraag het jou ook, heb jij een foto van jouw doop BD?
Nee heb ik niet, maar dat is ook alweer heel wat jaartjes geleden dat ik gedoopt ben. Van mijn, zoals ik zei, dochter heb ik het wel en van een kind heb ook foto’s. Die zijn stiekem gemaakt vanaf de galerij. Toe de kerkenraad er achter kwam moesten we allen voor henn verschijnen. Nou dat was dus geen prettig ontmoeting. Ik zal maar niet verhalen wat er allemaal gezegd is, maar het is wel een van de punten(tjes) geweest dat ik afscheid heb genomen van de Ger.Gem.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten

cron