Foto's nemen tijdens een doopdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Boanerges » 14 jul 2014 16:21

schelpje3 schreef:En ja, zo dienen discussies hieromtrent wel te gaan. Niet wat de mensen willen, maar hoe wil God het? Als je in de Bijbel leest, hoe het er in de tempel aan toe ging!
En ik ben niet persé tegen vernieuwing hoor, al lijkt dit voor sommige lezers zo.
Maar het moet nut hebben en niet ten koste gaan van...
En we komen zo gemakkelijk in de glijdende schaal.
Ach, even een fotootje, de volgende gaat een heleboel foto's nemen, de 3e gaat vervolgens uitgebreid filmen.
Op dit forum wordt de doop uiterst serieus genomen. Velen vechten ervoor om het pas op volwassen leeftijd plaats te laten vinden, na bekering.
En dan, ook foto's nemen?
Ga je later echt erover zitten praten: kijk, zo werd onze Marietje gedoopt, kijk, dit is onze Piet, hij was net 22 jaar geworden.

Misschien moeten we het eerst maar hebben over het doel en nut van een foto op zich.
Ons gebed NA de doop, om onze kinderen gedurig aan de troon der Genade te brengen, zou belangrijker moeten zijn dan een foto, die vervaagt.


Ik ben het ten dele wel met je eens hoor Schelpje. We moeten zeker alles toetsen aan het Woord van God. Het is echter vaak moeilijk te ontdekken wat de HEERE God nu precies wil, zeker wanneer het zulke triviale zaken betreft. Jouw angst dat we ons daarmee op een glijdende schaal begeven deel ik niet. Ik vind het ook zeker niet gepast (zelfs oneerbiedig) dat er “op hun buik liggende paparazzi” voor de doopvont liggen opgesteld. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets gaat ontaarden. Wees daarin gerust en ga dan uit van de goede intenties van de medegeloofsgenoten. Zij hebben ook echt wel gevoel voor stijl hoor. Ook zij willen leven tot Gods eer. Dát geloof je toch wel??

Ik ben overigens een hartstochtelijk aanhanger van de kinderdoop, God doet de eerste stap, dat hangt helemaal niet van het kindje af. Hij zegt: Jij hoort bij mij. Ik roep Mijn Naam over jouw leven uit. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat je van dát moment nu juist een tastbare, visuele herinnering wilt hebben. Ik heb ze van mijn eigen kinderen niet, toen waren we in onze gemeente nog niet zo ver :D

Wanneer je wijst op de tempeldienst bedoel je dan dat het er daar secuur en heilig aan toe ging? In dat geval heb je daarmee zeker een punt. De HEERE wil beslist een nauwgezet leven.
Ik hoop echter dat je dan óók beseft dat de “bevindelijke eredienst” met haar langgerekte zang op hele noten, haar "donkere", plechtige en ingetogen bezoekers op geen enkele manier overeenstemmen met de vrolijke muzikale, dansende en klappende menigte die daar voor het aangezicht van de HEER hun offers bracht.
Zo zie je maar…….. vormen (ook al doen we ze al eeuwen) zijn lang niet altijd in overeenstemming met Gods Woord. Zijn ze daarmee fout? Nee hoor niet persé. Kunnen ze daarom (omdat we het al eeuwen zó doen) nooit veranderen? Nee, ook niet natuurlijk. Christelijke vrijheid! We leven vandaag voor Zijn aangezicht en mogen daarvoor alle middelen inzetten wat mij betreft mits het eerlijk, eerbiedig en tot Zijn eer gebeurt.

Ik vind het argument dat de foto vervaagt een beetje flauw. Dat doet een trouwfoto in dat geval ook.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Boanerges » 14 jul 2014 16:30

schelpje3 schreef:Ik heb nu het gevoel dat ik het voor deze dominee op moet nemen, daar er aanvallende argumenten bijgehaald worden.


Schelpje, jij hoeft hem niet te verdedigen hoor ook al zeg je hem te kennen. Voel je ook niet aangevallen zuster!
De rest van de reageerders roep ik op om een zuivere liefdevolle discussie te voeren hier. Laten we elkaar in onze waarde laten. We hebben niks aan het aanvallen van elkaar!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 17:22

schelpje3 schreef:Heb jij een foto van jouw doop Marnix?


Nee. Maar dat zegt niets. Dat iets nu een issue wordt is geen reden om aan te nemen dat het dus niet goed is. Ik zou graag beelden van de doopdienst hebben.

Terecht wordt gesteld dat het gaat om hoe God het wil maar ik zie dan geen redenen om aan te nemen dat God tegen het maken van foto's bij een kerkdienst is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor EdW » 14 jul 2014 17:28

Ik denk wel dat het goed is dat een kerkenraad regels stelt rond fotograferen, omdat het de dienst te veel verstoort als er links en rechts camera's te voorschijn gehaald worden.

Het idee om één persoon aan te wijzen die - op een onopvallende manier - wat foto's maakt, lijkt me een prima optie. Maar natuurlijk kan een kerkenraad ook ervoor kiezen om alleen voor en na de dienst het maken van foto's toe te staan.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 19:07

Boanerges schreef:
Ik ben het ten dele wel met je eens hoor Schelpje. We moeten zeker alles toetsen aan het Woord van God. Het is echter vaak moeilijk te ontdekken wat de HEERE God nu precies wil, zeker wanneer het zulke triviale zaken betreft. Jouw angst dat we ons daarmee op een glijdende schaal begeven deel ik niet. Ik vind het ook zeker niet gepast (zelfs oneerbiedig) dat er “op hun buik liggende paparazzi” voor de doopvont liggen opgesteld. Ik kan mij niet voorstellen dat zoiets gaat ontaarden. Wees daarin gerust en ga dan uit van de goede intenties van de medegeloofsgenoten. Zij hebben ook echt wel gevoel voor stijl hoor. Ook zij willen leven tot Gods eer. Dát geloof je toch wel??

Ik ben overigens een hartstochtelijk aanhanger van de kinderdoop, God doet de eerste stap, dat hangt helemaal niet van het kindje af. Hij zegt: Jij hoort bij mij. Ik roep Mijn Naam over jouw leven uit. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat je van dát moment nu juist een tastbare, visuele herinnering wilt hebben. Ik heb ze van mijn eigen kinderen niet, toen waren we in onze gemeente nog niet zo ver :D

Wanneer je wijst op de tempeldienst bedoel je dan dat het er daar secuur en heilig aan toe ging? In dat geval heb je daarmee zeker een punt. De HEERE wil beslist een nauwgezet leven.
Ik hoop echter dat je dan óók beseft dat de “bevindelijke eredienst” met haar langgerekte zang op hele noten, haar "donkere", plechtige en ingetogen bezoekers op geen enkele manier overeenstemmen met de vrolijke muzikale, dansende en klappende menigte die daar voor het aangezicht van de HEER hun offers bracht.
Zo zie je maar…….. vormen (ook al doen we ze al eeuwen) zijn lang niet altijd in overeenstemming met Gods Woord. Zijn ze daarmee fout? Nee hoor niet persé. Kunnen ze daarom (omdat we het al eeuwen zó doen) nooit veranderen? Nee, ook niet natuurlijk. Christelijke vrijheid! We leven vandaag voor Zijn aangezicht en mogen daarvoor alle middelen inzetten wat mij betreft mits het eerlijk, eerbiedig en tot Zijn eer gebeurt.

Ik vind het argument dat de foto vervaagt een beetje flauw. Dat doet een trouwfoto in dat geval ook.

Ik vroeg je bewust naar een foto, ik heb hem ook niet, van onze kinderen ook niet en als ik nu voor de keuze zou staan, zou ik het ook niet doen.
Alles wat aards is, is vluchtig. Het vergaat.
Ik dacht er eerst ook anders over.
Er is echter nog een punt, we mogen geen ergernis voor iemand zijn. Dus stel dat er in die kerk Gods Volk zit, die hier smart over hebben, wat dan?
Het maken van een foto, gaat over wat IK WIL, maar dat is in de kerk niet aan de orde.
Allereerst, wat wil de Heere van ons en dan als tweede, wat willen onze broeders en zusters?
En niemand boven een bepaalde leeftijd, heeft een foto van zijn of haar doop en misten we dit?
Ik denk het niet, want het was totaal geen issue en nu moet ineens alles op beeld gezet worden.
Ten koste waarvan? Dat is mijn zorg.
Ik vroeg het tijdens de maaltijd nog aan onze kinderen, ze keken me heel verbaasd aan.
En zij zijn van dit tijdperk, twitter, FB, maar kennelijk gaat dit ook voor hen een stap te ver.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor MissF » 14 jul 2014 19:21

Zelf had ik het heel mooi gevonden als wij foto's hadden van de doop van onze kinderen. Gister hadden we een doopdienst en zoon van 5 vroeg: ben ik ook gedoopt? Net zoals deze baby's? Hoe zag dat er uit?'
Vertellen kan wel, maar ik had het mooi gevonden als ik een foto had kunnen laten zien, niet van hem in het wit met zijn tante die hem binnenbracht, want dat voegt voor mij niks toe (doopjurken krijgen mijn kinderen sowieso al niet aan, dus daarmee pronken hoefde ook niet ;) ), maar het moment supreme wel.
Wij mochten ook geen foto's maken tijdens onze trouwdienst, onze dominee is nogal snel afgeleid, dus hij vond dat niet prettig. heel begrijpelijk, het was gewoon zijn eigen ding zeg maar dat hij dat niet fijn vond, maar toch mis ik die foto's als ik ons trouwalbum doorblader. Dat moment was voor ons hét moment waarvoor we trouwden, de rest was uiteindelijk bijzaak, en daar hebben we wel honderden foto's van. Helemaal niet erg hoor, maar wel jammer dat zo'n belangrijk moment er niet op staat.
En dat vind ik met dopen ook.
Nu wordt er tijdens trouwdiensten bij ons wel gefotografeerd, maar dan vanaf het balkon, bij het orgel, dan heeft niemand er last van, en vindt de dominee het wel prima. Hadden wij dat maar bedacht toen :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor rotterdam » 14 jul 2014 20:41

van mij mag je foto's maken in de kerk, er zijn fantastische telelenzen dus het is mogelijk dit te doen zonder anderen te hinderen.

Faramir

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 20:44

Daarnaast en dat zeg ik als hobbyfotograaf moet ik er niet aan denken dat er meer dan 1 persoon foto's gaat maken tijdens een belangrijke gebeurtenis. Het verstoort idd. Daarom heb ik op mijn bruiloft een fotograaf ingehuurd die zo discreet mogelijk foto's kon maken.

Wel eens het geluid van een klappende spiegel en/of mechanische sluiter gehoord wat uit een beetje camera komt? Als je er daar meer dan 2 van hebt dan stoort dat echt wel.

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Byte » 14 jul 2014 20:49

Draai het eens om, als er nu eens enkelen (uit het kerkverband) zijn die de dienst niet kunnen bijwonen en graag een foto zien van de dienst stellen we ons dan weer zo onzelfzuchtig op Schelpje?
Zonder ons te kunnen verstoppen achter tradities? Want dit is nogal makkelijk kiezen en eerlijk is eerlijk dit is niet zelfopoffering maar je verstoppen achter de meute en een traditie!

Ik vind het nogal krampachtig namelijk, tijdje terug een trouwdienst wel foto's ging er zeer geordend aan toe, even daarna nog een trouwdienst , geen foto's maar het ontbreken van structuur zorgde voor minder orde als met foto's wat is nu goed?...

Ik weet het wel en voor je het vraagt ik heb foto's van mijn bruiloft maar vind het persoonlijk niet zo'n issue.

Een fotograaf is trouwens zoals faramir al schrijft meer dan voldoende!


Gr en zegen Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor JeeWee » 14 jul 2014 21:49

Faramir schreef:Wel eens het geluid van een klappende spiegel en/of mechanische sluiter gehoord wat uit een beetje camera komt? Als je er daar meer dan 2 van hebt dan stoort dat echt wel.


Wat een kul argument! Heb je wel eens het geluid van ritselende snoeprollen gehoord?

Laat elkaar toch de ruimte!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 21:50

JeeWee schreef:
Wat een kul argument! Heb je wel eens het geluid van ritselende snoeprollen gehoord?

Laat elkaar toch de ruimte!

Met je I pad kun je ook foto's nemen JeeWee :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor JeeWee » 14 jul 2014 21:52

Boanerges schreef: Gun elkaar de christelijke vrijheid. Wees niet bang voor veranderingen. De God die is, die was en die komt blijft echt onveranderlijk!

En daar wil ik graag een hartgrondig AMEN op roepen!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Anoniem_89

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jul 2014 23:00

Boanerges schreef:
....................
....................
....................
Hoe denken jullie daarover?


Tja wat moet ik ervan denken?
Wat doe je er tegen? :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Marnix » 15 jul 2014 07:31

schelpje3 schreef:Met je I pad kun je ook foto's nemen JeeWee :mrgreen:


En dan maakt het geen geluid ook.

Leuk is dat mensen dit soort zaken snel over de boeg van eerbied gooien, maar uiteindelijk komt het er meestal op neer dat ze zich zelf er aan storen en dat dat op basis daarvan dan wordt bepaald dat God dus geen camera's in de kerk wil. Die manier vor redeneren (can eigen mening Gods mening maken) zie je vaak in de kerk en dat is riskant. Want dan kan je ook enorme conflicten om dingen krijgen om dat je niet meer discussieert over een eigen mening maar mensen het als "Gods wil" zijn gaan zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Foto's nemen tijdens een doopdienst

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 08:47

Marnix schreef:En dan maakt het geen geluid ook.

En ook geen mooie foto's. Een iPad is bijzonder ongeschikt om echt foto's mee te nemen. Kiekjes schieten, dat lukt nog wel met een iPad maar dan wel in een zeer goed verlichte omgeving (buiten overdag dus).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten