Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeuwig

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeuwig

Berichtdoor rotterdam » 10 jul 2014 11:58

RD van 10/7 : In eigen land echter houden de bevindelijk gereformeerden de kerkdeuren, behalve op zondag, vaak hermetisch gesloten. Het gebouw is dan een ontmoetings­plek voor de eigen gemeenteleden, waar buitenstaanders niets te zoeken hebben.

De SGP in Urk vindt dat daar verandering in moet komen, in elk geval tijdens de zomermaanden. Fractievoorzitter Bakker zegt elders in deze krant: „In onze ontkerstende maatschappij is voor velen de drempel naar het kerkgebouw hoog. Doordeweekse openstelling maakt het makkelijker voor mensen om binnen te komen. Wie weet hoeveel goeds dat kan opleveren.”

Dat is een sympathieke gedachte. Er spreekt in ieder geval bewogenheid uit met mensen buiten de eigen kring, met mensen die zomaar eens uit nieuwsgierigheid –misschien voor het eerst van hun leven– een kerk binnenwandelen. Mensen die net zo goed als de zondagse kerkgangers het bloed van Christus tot redding nodig hebben. De kerk is immers geen besloten genootschap, maar heeft een boodschap voor de wereld. Jezus gaf Zijn discipelen de opdracht om het Evangelie „in de gehele wereld” en „aan alle creaturen” te verkondigen. Dan ligt het toch voor de hand dat kerken in elk geval de deur openzetten voor vreemdelingen die op de stoep staan.

Ook al komen mensen alleen voor het orgel, voor de glas-in-loodramen, voor de architectuur, voor een moment van rust, een kerkgebouw biedt genoeg aanknopingspunten om met bezoekers in gesprek te raken over wezenlijke zaken.

Juist in dit verband is het van belang dat kerk­gebouwen –letterlijk– midden in de maat­schappij staan en niet te snel een plekje ergens aan de rand opzoeken, hoe aantrekkelijk dat soms ook lijkt. Om een zoutend zout te kunnen zijn, is het van belang dat kerken present zijn in de samenleving, zeker nu op steeds meer plaatsen winkels zeven dagen van de week voor zich opeisen.

Natuurlijk zijn er allerlei praktische bezwaren tegen een doordeweekse openstelling van kerken in te brengen. Er moeten voldoende vrijwilligers beschikbaar zijn en de kerk mag inderdaad geen attractie worden. Maar de grondgedachte is dat christenen –ook reformatorische– hun talenten niet in een zweetdoek opbergen. Het is hun roeping om met bewogenheid om te zien naar voorbijgangers, passanten met een ziel voor de eeuwigheid. Zoals Jezus innerlijk met ontferming werd bewogen bij het zien van de grote menigte mensen die als schapen zonder herder waren (Markus 6:34). Die houding kenmerkt, als het goed is, elke christen. Dan zet hij graag de deur van zijn hart, zijn huis en van zijn kerk wijd open voor de medemens.

Wat denken jullie van dit idee ?

Jvslooten

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 12:01

rotterdam schreef:Wat denken jullie van dit idee ?
Ik vind het een heel goed idee, hadden we veel eerder moeten verzinnen. :D

Anoniem_89

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 12:26

Zouden veel meer kerken moeten doen.

In Duitsland heb je een soort café in de kerk.
Doordeweeks even binnenlopen om anderen te ontmoeten of voor gebed.
Ook voor niet gelovigen, gewoon als iemand behoefte heeft aan een luisterend oor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 13:36

Een uitstekend idee.
Mijn oom was jarenlang koster en hij was elke dag wel in de kerk te vinden, er was altijd iets te repareren, schoon te maken, te regelen.
En de deuren stonden heel vaak wijd open, zeker als het mooi weer was.
Dan kwamen er zo wel eens mensen binnen stappen. Vroegen aan oom e.e.a. en of ze even in de bank mochten zitten. Ja hoor, zei hij. En als de organist "toevallig" oefende op het orgel, was het helemaal dubbel genieten.
En als tante kwam roepen dat de koffie bruin was, nam oom hen ook nog mee in huis.
Ik weet zeker dat veel mensen hier nog aan terugdenken.
Nu hoor ik van sommige kosters dat ze dit vaak niet meer durven, uit angst dat er opeens iemand binnenstapt met kwade bedoelingen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 13:45

Goed idee, ik vind het ook jammer dat ons kerkgebouw buiten de zondag vrijwel nooit geopend is. Terwijl het een mooie kerk is. Je kunt passanten ook op straat aanspreken bijvoorbeeld, maar mijn ervaring leert dat dit vaak lastiger is. Mensen willen dan snel verder lopen, omdat ze veel van plan zijn om te doen (die winkel, dat moet ik nog hebben, enz.). Maar kerkgebouwen mogen vaker open ja. Sommigen vinden dat rooms. Dat vind ik onterecht. Ja, ik ben weleens in Limburg geweest en daar was een kerk in een klein dorp open (dat bleek toen ik aan de deur voelde), zonder dat er iemand bij was. Ik vind dat prachtig, maar tegelijkertijd weet ik dat dit zonder toezicht niet zomaar allemaal mogelijk is.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor rotterdam » 10 jul 2014 13:54

Spreeuw schreef: Ik vind dat prachtig, maar tegelijkertijd weet ik dat dit zonder toezicht niet zomaar allemaal mogelijk is.


Ja klopt - toezicht is helaas nodig - in onze kerk is de kanselbijbel een keer gepikt :-oo

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 14:03

rotterdam schreef:
Ja klopt - toezicht is helaas nodig - in onze kerk is de kanselbijbel een keer gepikt :-oo


Toen de kerk zonder toezicht openstond, of is er ingebroken?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor rotterdam » 10 jul 2014 14:55

Spreeuw schreef:Toen de kerk zonder toezicht openstond, of is er ingebroken?


Onze kerk is open op zaterdag voor toeristen.
Het was een hele oude dus ik hoop (i.v.m. de leesbaarheid) dat het een refodief was en honger had naar het woord.

Spreuken 6 ; 30 Men doet eenen dief geene verachtinge aen, als hy steelt om sijne ziele te vullen, dewijle hy honger heeft;

Faramir

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Faramir » 10 jul 2014 15:04

Goed idee (beter eeuwen te laat dan nooit zullen we maar zeggen), maar de SGP heeft daarover als politieke partij helemaal niets over te zeggen.

Jvslooten

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 15:06

rotterdam schreef:
Ja klopt - toezicht is helaas nodig - in onze kerk is de kanselbijbel een keer gepikt :-oo
Die van ons is vorig jaar ook gestolen - op eerste kerstdag. Exact twee maanden later werd ie zwaarbeschadigd teruggevonden door het waterschap, gedumpt langs het kanaal. Blijkbaar geeft het mensen toch een soort kick of zo..

Afbeelding

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor rotterdam » 10 jul 2014 15:12

Jvslooten schreef:Die van ons is vorig jaar ook gestolen - op eerste kerstdag.


Tjoe tjoe en dat op Urk :mrgreen:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 15:14

rotterdam schreef: Onze kerk is open op zaterdag voor toeristen.
Het was een hele oude dus ik hoop (i.v.m. de leesbaarheid) dat het een refodief was en honger had naar het woord.

Spreuken 6 ; 30 Men doet eenen dief geene verachtinge aen, als hy steelt om sijne ziele te vullen, dewijle hy honger heeft;


De dief had honger naar geld waarschijnlijk.
Maar de Bijbel leert dat we (geestelijke) wijn en melk zonder geld en zonder prijs kunnen kopen (Jesaja 55:1).

Jvslooten

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 15:15

Faramir schreef:Goed idee (beter eeuwen te laat dan nooit zullen we maar zeggen), maar de SGP heeft daarover als politieke partij helemaal niets over te zeggen.
De SGP mag daar natuurlijk wel alles over vinden, en volgens mij is er geen idealer moment dan nu om er ook wat over te zeggen. Van de twee kerken waar het om gaat is de een immers al voor de helft eigendom van de gemeente Urk, en de ander heeft net € 50.000 subsidie + een renteloze lening van € 150.000 gehad. Quid pro quo.

Jvslooten

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 15:18

rotterdam schreef:Tjoe tjoe en dat op Urk :mrgreen:
Tja.. ´t kan verkeren.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkdeuren wijd open voor passanten met ziel voor de eeu

Berichtdoor rotterdam » 10 jul 2014 15:18

Spreeuw schreef:
De dief had honger naar geld waarschijnlijk.
Maar de Bijbel leert dat we (geestelijke) wijn en melk zonder geld en zonder prijs kunnen kopen (Jesaja 55:1).


Goed, laten we hopen dat de dief (of dievegge) dat gelezen heeft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 53 gasten