Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 28 mei 2016 06:01

rotterdam schreef:
Lees je alleen dit topic ?
Vandaag heb ik nog geschreven (in een ander topic)

Ik las het inderdaad maar pas na dat ik mijn reactie had getypt, helaas.

De reformatie was toen hard nodig en heeft ook invloed gehad op de R.K.K.

ik waag te betwijfelen of dit wel zoveel invloed heeft gehad op de RKK, in elk geval niet op leer.

Verscheidenheid is een juiste benaming voor veelkleurigheid binnen een groep.
Dat andere heet verdeeldheid

en toch zijn we als christenen één groep, mooi hè?!

Voorbeeld ; hazelnoot - cashew - amandel zijn allemaal noten (verscheidenheid), een pinda hoort daar niet bij, da's een peulvrucht.


Mooi gevonden en hoe treffend! Ik moet zeggen dat ik toch een klein beetje trots op je ben =D>

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 28 mei 2016 07:20

[quote="Chaya"]
Lees je wel goed, want hier houd ik dus een vurig betoog voor (wat me door sommige CGKers niet in dank wordt afgenomen)

Waarschijnlijk niet, maar volgens de dokter is het geen dyslectie.
Maar dan zijn wij als echte CGK-ers het in ieder geval met elkaar eens!


Heb je weleens gehoord van het spreekwoord: een dode vis laat zich meevoeren met de stroom, een levende vis zwemt tegen de stroom in?

Nee daar heb ik nog nooit van gehoord.

Maar wat wil je doen dan? Ik ga er ook niet in mee maar ik kan niemand tegenhouden die dat wel wil. Ook denk ik niet dat wij als CGK de enige ware kerk zijn, er zullen er vast meer zijn.
En volgens een oud chinees gezegde;
De ene vis smaakt meestal weer anders dan een andere maar als er niks is, is spiering ook vis



Die lijdelijkheid van veel mensen kan wel eens heel cruciaal en gevaarlijk zijn in bepaalde momenten als het erop aankomt.

op de barricade dan maar! Maar Chaya, wat zou voor jouw de druppel zijn om op te stappen? Persoonlijk vind ik een samenwerking met andere protestantse kerken helemaal niet verkeerd. Dat betekent niet dat je ook gelijk hoeft te fuseren natuurlijk.

Als je lid bent van de CGK (hoeveel jaar?) en je weet niet wat Bewaar het Pand betekent, vraag ik me af in hoeverre je je verdiept hebt in het ontstaan van deze kerkelijke stroming.

32 jaar Chaya. Gedoopt in de GG, (ja, ik kom eerlijk voor uit!) en 32 jaar dooplid in CGK (die accepteren de 'GG doop' ook, wist je dat?) nu sinds 4 weken belijdend lid.
Dan zou je toch wel zeggen dat je van de hoed en rand weet, toch?
Nou gedurende de jaren zijn die hoed, al dan niet met rand gelijdelijk aan verdwenen, zoals ook het, alleen maar psalmen op O.B (oude berijming hè) zingen en het uitnodigen van dominees die het waagden na 11:00 nog geen amen te hebben gezegd.

Maar.... ! sinds de oprichting van onze CGK hebben wij altijd in hetzelfde pand onze diensten belegd. In die zin hebben wij het 'Pand Bewaard'
Maar het blijven natuurlijk wel geleende pandjes!




Jaja, een verzachtende uitdrukking.

zalig zijn de zachtmoedigen


Ow

ja!?

Hier toon je gelukkig ruggengraat. Laat je alsjeblieft niet aanpraten dat je een eenheid zou tegenhouden, als je onverkort vasthoudt aan een bepaald standpunt. Mits je het maar bijbels kunt onderbouwen!

Van vissengraat naar ruggengraat, het kan verkeren! :wink:
Ik beloof bij deze dat ik me niks laat aanpraten! en als onze CGK met de Roomsen verder gaan dan kom ik naar die van jou!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 28 mei 2016 09:05

pindas83 schreef:Waarschijnlijk niet, maar volgens de dokter is het geen dyslectie.
Maar dan zijn wij als echte CGK-ers het in ieder geval met elkaar eens!

Het gebeurt mij ook wel eens dat ik ergens overheen gelezen heb, reactie gemist, of zin verkeerd geïnterpreteerd. Kan gebeuren. :D
pindas83 schreef:aar wat wil je doen dan? Ik ga er ook niet in mee maar ik kan niemand tegenhouden die dat wel wil. Ook denk ik niet dat wij als CGK de enige ware kerk zijn, er zullen er vast meer zijn.
En volgens een oud chinees gezegde;
De ene vis smaakt meestal weer anders dan een andere maar als er niks is, is spiering ook vis

Nee, de CGK is niet de enige ware kerk, ik denk dat geen één kerk onder deze noemer kan vallen, want het is allemaal met lek en gebrek.
Je hoeft niemand tegen te houden, maar het gaat over de vernieuwingen die soms in zo rap tempo worden doorgevoerd door een klein groepje "vernieuwers", en als de behoudende leden dit gelaten over zich heen laten komen, omdat de andere partij een grotere mond heeft, gaat het heel snel.
En zo herken je veel gemeentes dus niet meer.
pindas83 schreef:op de barricade dan maar! Maar Chaya, wat zou voor jouw de druppel zijn om op te stappen? Persoonlijk vind ik een samenwerking met andere protestantse kerken helemaal niet verkeerd. Dat betekent niet dat je ook gelijk hoeft te fuseren natuurlijk.

Ik denk dat jij een hele lieve pindaman bent, :D als het niet in je karakter zit, is het toch lastig.
Ik vind samenwerking ook helemaal niet verkeerd, (zie je wel dat je ergens overheen gelezen hebt :lol: ik kom regelmatig in de PKN/ger bond/HHK en dat mag direkt van mij. Er wordt hier en daar al van kansel geruild in de CGK, met een HHK ds, Tot beider genoegen!

W.b. de vis, ja, je kunt het ook met vis in blik doen en nep-krab in tijden van schaarste, maar het smaakt toch niet zo goed als je de verse vis gewend bent.
Een dooie vis drijft met het water mee de grote zee op, hij kan ook niks anders dan zich laten meevoeren. Het is eigenlijk het beeld van de onbekeerde. Maar wanneer de vis nu levend gemaakt is, zwemt hij tegen de stroom in, want hij kan zich niet lijdelijk laten meevoeren met alle water,

De druppel zou voor mij zijn als er een innige samenwerking zou komen met een linksere gemeente, of als de gemeente zodanig nog verder verwatert, dat ik de prediking niet meer herken, als God niet meer op het hoogst verheerlijkt wordt, omdat er teveel van de mens in wordt gelegd.
Echt pinda, je weet niet half hoeveel kleine vosjes er in de laatste jaren zijn ingeslopen en het was nog steeds niet gewichtig genoeg om mijn attestatie op te vragen. Maar het doet wel pijn!
Als er een rechtse predikant komt, blijven veel mensen weg, dan zitten we maar met een handje vol. Die prediking (die toch echt voluit CGK is en elders wel de kerk helemaal vol laat zitten) wordt als te zwaar, te depressief ervaren. Mensen worden er depressief van, zeggen ze tegen mij.
pindas83 schreef:32 jaar Chaya. Gedoopt in de GG, (ja, ik kom eerlijk voor uit!) en 32 jaar dooplid in CGK (die accepteren de 'GG doop' ook, wist je dat?) nu sinds 4 weken belijdend lid.

De doop wel, maar de belijdenis toch niet? Althans, andersom niet, want dat heet "overgaan met de koude hand".
De doop wordt zelfs geaccepteerd als deze in de RK kerk is verricht, mits het in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is gedaan, volgens mijn informatie.
pindas83 schreef:Ik beloof bij deze dat ik me niks laat aanpraten! en als onze CGK met de Roomsen verder gaan dan kom ik naar die van jou!

Nee, laten we dan samen een nieuwe gemeente zoeken. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2016 23:36

Wel vreemd, ik herken helemaal niet dat hoe linkser een gemeente is, hoe meer het gaat over wat de mens doet en des te minder over God. Ik heb soms juist het idee dat hoe rechtser het wordt, hoe meer de nadruk ligt op de mens, wat er bij hem moet gebeuren etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 29 mei 2016 06:24

Ben benieuwd of Speedy mij nog gaat antwoorden.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 29 mei 2016 16:46

Chaya schreef:Het gebeurt mij ook wel eens dat ik ergens overheen gelezen heb, reactie gemist, of zin verkeerd geïnterpreteerd. Kan gebeuren. :D

zo is dat! :)


Nee, de CGK is niet de enige ware kerk, ik denk dat geen één kerk onder deze noemer kan vallen, want het is allemaal met lek en gebrek.
Je hoeft niemand tegen te houden, maar het gaat over de vernieuwingen die soms in zo rap tempo worden doorgevoerd door een klein groepje "vernieuwers", en als de behoudende leden dit gelaten over zich heen laten komen, omdat de andere partij een grotere mond heeft, gaat het heel snel.
En zo herken je veel gemeentes dus niet meer.

Ik begrijp je wel maar sommige mensen kunnen überhaupt niet tegen wat voor verandering dan ook, terwijl dit niet per definitie verkeerd hoeft te zijn.

Ik denk dat jij een hele lieve pindaman bent, :D

Ik blijf versteld staan van jouw mensenkennis! :wink:
als het niet in je karakter zit, is het toch lastig.
Ik vind samenwerking ook helemaal niet verkeerd, (zie je wel dat je ergens overheen gelezen hebt :lol: ik kom regelmatig in de PKN/ger bond/HHK en dat mag direkt van mij. Er wordt hier en daar al van kansel geruild in de CGK, met een HHK ds, Tot beider genoegen!

Okay, dat hebben wij niet eerder gehad en ik denk dat dit ook niet snel gebeurt. Ik denk dat onze CGK gemeente niet helemaal aansluit bij de wat conservatievere HHK. Maar natuurlijk prima dat het kan!


W.b. de vis, ja, je kunt het ook met vis in blik doen en nep-krab in tijden van schaarste, maar het smaakt toch niet zo goed als je de verse vis gewend bent.
Een dooie vis drijft met het water mee de grote zee op, hij kan ook niks anders dan zich laten meevoeren. Het is eigenlijk het beeld van de onbekeerde. Maar wanneer de vis nu levend gemaakt is, zwemt hij tegen de stroom in, want hij kan zich niet lijdelijk laten meevoeren met alle water,

Natuurlijk, maar je moet ook niet tegensprutteren als het niet nodig is.

De druppel zou voor mij zijn als er een innige samenwerking zou komen met een linksere gemeente, of als de gemeente zodanig nog verder verwatert, dat ik de prediking niet meer herken, als God niet meer op het hoogst verheerlijkt wordt, omdat er teveel van de mens in wordt gelegd.
Echt pinda, je weet niet half hoeveel kleine vosjes er in de laatste jaren zijn ingeslopen en het was nog steeds niet gewichtig genoeg om mijn attestatie op te vragen. Maar het doet wel pijn!
Als er een rechtse predikant komt, blijven veel mensen weg, dan zitten we maar met een handje vol. Die prediking (die toch echt voluit CGK is en elders wel de kerk helemaal vol laat zitten) wordt als te zwaar, te depressief ervaren. Mensen worden er depressief van, zeggen ze tegen mij.

Een linksere gemeente! Maar goedbeschouwd valt mijn gemeente daar ook onder, t.o.v. die van jou, althans dat schat ik zo in. En toch zijn wij allebij CGK. Wanneer is je
het dan tè links? Is rechts dan altijd goed? Het doet me denken aan jouw onderschrift (wijk niet af naar links of rechts etc.), bedenk dat ook veel te maken heeft met voorkeur, vorm, wat je gewend bent van vroeger uit.
Ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen depressief worden van bepaalde prediking. Mijn ouders kwamen uit GG-uitgetreen en OGG, ik kan je zeggen dat ze daar weinig blijdschap en vertroosting uit kregen. Nu weet ik niet hoe de voorgangers van de uiterst rechterflank van de CGK preken maar als er enkel droevenis word verkondigt, doe je het evangelie ook tekort! Hoe 'bijbels' dat ook voor sommigen mag klinken, nadruk moet m.i. altijd liggen op de barmhartigheid en genade door Jezus Christus.



De doop wel, maar de belijdenis toch niet? Althans, andersom niet, want dat heet "overgaan met de koude hand".
De doop wordt zelfs geaccepteerd als deze in de RK kerk is verricht, mits het in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest is gedaan, volgens mijn informatie.

Ja de doop was mij bekend maar niet dat je belijdenis niet telt van CGK naar GG . Nou, maakt ook niet uit, ik was niet van plan over te stappen :D


Nee, laten we dan samen een nieuwe gemeente zoeken. :wink:

Prima, ik zit nu al te bedenken hoe ik dit thuis ga verkopen :lol:


Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2016 08:21

pindas83 schreef:

(....) Maar dan zijn wij als echte CGK-ers het in ieder geval met elkaar eens!


Waar moet je dan aan voldoen om een echte CGK-er te zijn (ik proef interne scheurtjes, er zijn zoals ik dit lees dus echte CGK-ers en onechte is dan de andere kant?
Triest!
Zeker binnen de CGK lijkt mij dat daar allen één zijn in Christus en Hem als Heer en Heiland en Redder belijden!
Daar gaat het om!
en niet al die menselijke bijkomstigheden gericht op pietluttige zaakjes die de hoofdtoon dreigen te gaan voeren.
Christus en die gekruisigd, daar moet de mens uitkomen!

Chaya schreef:(.......) Nee, laten we dan samen een nieuwe gemeente zoeken. :wink:

En dan....... je vind een gemeente en je begint weer van voor af aan met van alles te ontdekken wat niet juist is volgens..... jou?
Onthoudt maar altijd dat je het hier op aarde in geen gemeente zal vinden.
"Want wij hebben hier geen blijvende stad
Maar wij zoeken de Toekomende" (Hebreeen 13 vers 14)

Erken elkaar als Christenen, als broeders en zuster in Hem die ons allen liefheeft.
In elke gemeente waar Christus en die Gekruisigd wordt, daar is God aanwezig, dat is een zekerheid waaraan nooit getwijfeld mag worden of afbreuk of tegenwerking in gebracht kan en mag worden.

Afbeelding

Pas op voor het elkaar uitspelen
"Het moet je gegeven worden het Geloof"
"Je moet kiezen en aannemen het Geloof"

Hoe vaak worden deze twee tegen over elkaar gezet (Reformatorisch - Evangelisch)
Maar die 2 zijn geen tegenstanders.
Beiden zijn het waarheden.
Maar als je er 1 van neemt slechts, wordt het een halve waarheid.
Die twee gaan arm in arm, gaan samen....
in Liefde!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2016 09:03

pindas83 schreef:Okay, dat hebben wij niet eerder gehad en ik denk dat dit ook niet snel gebeurt. Ik denk dat onze CGK gemeente niet helemaal aansluit bij de wat conservatievere HHK. Maar natuurlijk prima dat het kan!

Onze gemeente sluit ook niet aan bij een HHK, slechts enkele leden - waaronder ik - zouden dit graag zien. Wel is er contact gezocht met een GKv, maar dat bleef tot nu toe in een soort "snuffel-kennismaking", noem ik het maar. :wink:
pindas83 schreef:Natuurlijk, maar je moet ook niet tegensprutteren als het niet nodig is.

Snap ik en dat doe ik ook niet. Zaken die van meet af aan onomkeerbaar zijn, echt bijzaken zijn of misschien zelfs logische veranderingen, laat ik geheel gebeuren.
Voorbeeld: invoeren ritmisch zingen, ik begrijp wel dat dit aan de orde kwam en het is bij ons op een wijze manier ingevoerd. Niet abrupt van de ene zondag op de andere. Ik zing liever netjes en gelijk ritmisch dan slepend en ongelijk op hele noten.
Ook werd besloten dat we gaan staan als de dominee de belijdenis opzegt. Eigenlijk is dat ook wel logisch.
Sommige gemeenten zien er hetzelfde uit als in de jaren 60 vorige eeuw, niets veranderd. Knap dat dat kan, maar dan moet je niet vreemd opkijken als de jeugd elders gaat kijken.
pindas83 schreef:Een linksere gemeente! Maar goedbeschouwd valt mijn gemeente daar ook onder, t.o.v. die van jou, althans dat schat ik zo in. En toch zijn wij allebij CGK. Wanneer is je het dan tè links? Is rechts dan altijd goed? Het doet me denken aan jouw onderschrift (wijk niet af naar links of rechts etc.), bedenk dat ook veel te maken heeft met voorkeur, vorm, wat je gewend bent van vroeger uit.

Mijn onderschrift heeft niets met kerkverbanden te maken pinda.
Ik hou niet van zwabberen en een "aai-evangelie", zo moet je dat zien, maar het wordt weer eens tijd om het te veranderen. :D
Te links wordt het als ik mn eigen gemeente niet meer herken. Je ziet dat als het één (de prediking) verandert, de rest ook in rap tempo verandert.
Wij hebben wel eens gastpredikanten die in hun gemeentes de opwekkingsliederen al hebben ingevoerd. Dat zeggen ze ook op de kansel en soms stelt één zelfs dat het jammer is dat hij zo eentje niet mocht opgeven in de liturgie.
Dat is niet wijs. Als een BhPpredikant een dergelijke opmerking zou maken, in omgekeerde richting, zouden de haren overeind gaan staan van sommigen. (zo van: tjonge jonge, ik was hier 30 jaar geleden ook eens en wat is het hier modern geworden zeg)
Ik heb in de "zwaarste" kerken gezeten, dus ik ben heel veel gewend. Afsnijdend, scherp, bevindelijk, separerend, lieflijk, evangelisch, nodigend, slaapverwekkend, oppervlakkig, kinderkerk-niveau, ik heb het allemaal voorbij zien en horen komen.
pindas83 schreef:Ik kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen depressief worden van bepaalde prediking. Mijn ouders kwamen uit GG-uitgetreen en OGG, ik kan je zeggen dat ze daar weinig blijdschap en vertroosting uit kregen. Nu weet ik niet hoe de voorgangers van de uiterst rechterflank van de CGK preken maar als er enkel droevenis word verkondigt, doe je het evangelie ook tekort! Hoe 'bijbels' dat ook voor sommigen mag klinken, nadruk moet m.i. altijd liggen op de barmhartigheid en genade door Jezus Christus.

Ik word niet depressief van de aard van de prediking, maar soms van de toon waarop het gebracht. Beetje jankerig, huilerig, boos toontje. Je kent het vast wel.
Heel onaangenaam en onnatuurlijk.
Als de preek "te zwaar is" , m.a.w. het is maar een zeer select groepje dat behouden wordt, kun je als gemiddelde kerkganger moedeloos worden ja.
Maar bij een blijmoedig oppervlakkig verhaaltje, gebeurt dat net zo goed.
Als slechts wordt gezegd dat je achter Jezus aan moet, moet gaan geloven, raken mensen verlamd als hen de Weg niet wordt gewezen. Hoe dan?
Een evenwichtige preek is eerst afsnijdend voor de mens en God op het hoogst verheerlijkt. Als de mens door de werking van de Heilige Geest doorleeft dat hij zondaar is en zal blijven en niets kan bijdragen aan het behoud, zal hij aan de voeten van de Heere Jezus terecht komen.
Maar dat is geen exclusieve CGK prediking, dat is interkerkelijk!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 30 mei 2016 09:09

MoesTuin schreef:

(....) Maar dan zijn wij als echte CGK-ers het in ieder geval met elkaar eens!

Waar moet je dan aan voldoen om een echte CGK-er te zijn (ik proef interne scheurtjes, er zijn zoals ik dit lees dus echte CGK-ers en onechte is dan de andere kant?
Triest!
Zeker binnen de CGK lijkt mij dat daar allen één zijn in Christus en Hem als Heer en Heiland en Redder belijden!
Daar gaat het om!
en niet al die menselijke bijkomstigheden gericht op pietluttige zaakjes die de hoofdtoon dreigen te gaan voeren.
Christus en die gekruisigd, daar moet de mens uitkomen!


Moestuin, als je mij een heel klein beetje kende zou je weten dat die uitspraak met een dikke knipoog gelezen moet worden. Ik achtte het eigenlijk niet eens nodig deze te gebruiken; :wink:
Natuurlijk heb je gelijk met wat je hier zegt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2016 10:25

Gelukkig hier geen slappe verhaaltjes in de kerk maar een voluit Bijbelse prediking. En we zijn dus samen met de GKV en nog een CGK maar werken bijvoorbeeld ook samen met twee protestantse gemeenten. Soms hebben we een predikant die bijvoorbeeld nog een Psalm uit de oude berijming laat zingen. Prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dies

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Dies » 30 mei 2016 19:56

Het meest waarschijnlijk is dat er in de toekomst een kerkelijke herverkaveling komt.
1. De CGK (exclusief BhP) gaat samen met de GKV en de NGK, die dan vervolgens een eenheidsproces aangaat met de PKN.
2. CGK-BhP fuseert met de HHK.
3. De (O)GG(iN) hebben geen reden om onderling samen te gaan: het leeft daar niet genoeg.

Een fusie tussen de GG en de HHK is uitgesloten omdat de verbondsvisies te ver uiteen liggen.
Wel is er de mogelijkheid dat de HHK steeds meer gaat verrechtsen en zodoende meer in de buurt van de GG gaat uitkomen. Dan gaat het voor de hand liggen dat een deel van de HHK-leden terugkeert naar de PKN en het andere deel fuseert met de GG.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2016 20:44

Zou inderdaad mogelijk zijn. Het steeds kleiner worden van de Kerk in Nederland speelt ook een rol. Op een gegeven moment moet je wel gaan kijken naar fusiemogelijkheden of anders vormen wijzigen, anders is het vaak niet vol te houden.

Zo'n "herverkaveling" zou niet eens heel slecht zijn als dat tot minder verbanden zou leiden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 31 mei 2016 09:33

Dies schreef:Het meest waarschijnlijk is dat er in de toekomst een kerkelijke herverkaveling komt.
1. De CGK (exclusief BhP) gaat samen met de GKV en de NGK, die dan vervolgens een eenheidsproces aangaat met de PKN.
2. CGK-BhP fuseert met de HHK.
3. De (O)GG(iN) hebben geen reden om onderling samen te gaan: het leeft daar niet genoeg.

Een fusie tussen de GG en de HHK is uitgesloten omdat de verbondsvisies te ver uiteen liggen.
Wel is er de mogelijkheid dat de HHK steeds meer gaat verrechtsen en zodoende meer in de buurt van de GG gaat uitkomen. Dan gaat het voor de hand liggen dat een deel van de HHK-leden terugkeert naar de PKN en het andere deel fuseert met de GG.


Interessante visie - zou zo maar kunnen.
Maar laten we ons realiseren dat al dit echt Nederlandse geneuzel is.
Ga 5 km de grens over en men heeft geen idee waarover je praat.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 31 mei 2016 11:14

Dies schreef:Het meest waarschijnlijk is dat er in de toekomst een kerkelijke herverkaveling komt.
1. De CGK (exclusief BhP) gaat samen met de GKV en de NGK, die dan vervolgens een eenheidsproces aangaat met de PKN.
2. CGK-BhP fuseert met de HHK.
3. De (O)GG(iN) hebben geen reden om onderling samen te gaan: het leeft daar niet genoeg.

Een fusie tussen de GG en de HHK is uitgesloten omdat de verbondsvisies te ver uiteen liggen.
Wel is er de mogelijkheid dat de HHK steeds meer gaat verrechtsen en zodoende meer in de buurt van de GG gaat uitkomen. Dan gaat het voor de hand liggen dat een deel van de HHK-leden terugkeert naar de PKN en het andere deel fuseert met de GG.


Er is inderdaad op veel punten best herkenning tussen de kerkgenootschappen onderling, maar echte kerkfusies zijn in Nederland vrijwel uitgesloten (de PKN vormt hierop een uitzondering). Er is altijd wel iets verschil tussen de kerkgenootschappen onderling, dat men in ons land blijkbaar al zeer snel wil behouden. Mochten er in de toekomst wel kerkfusies plaatsvinden, dan zal dat niet zonder afscheidingen of afsplitsingen gepaard gaan. Ik zie de CGK en de GG niet zomaar samengaan met de HHK: er zijn al veel CGK- en GG-leden overgegaan naar de HHK en die zouden dan weer moeten fuseren met de kerk van waaruit zij afkomstig zijn. Bovendien wil de HHK als zodanig blijven bestaan, omdat zij de NHK als een planting van God ziet, die zij graag op zichzelf als hersteld wil voortzetten.

rotterdam schreef:Interessante visie - zou zo maar kunnen.
Maar laten we ons realiseren dat al dit echt Nederlandse geneuzel is.
Ga 5 km de grens over en men heeft geen idee waarover je praat.


Inderdaad zijn de zeer vele kerkgenootschappen een typisch Nederlands fenomeen. Triest. Jezus bidt tot Zijn Vader (zie Johannes 17:20-23, geciteerd uit vertaling NBG'51): "20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven, 21 opdat zij allen één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij en Ik in U, dat ook zij in Ons zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt. 22 En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn: 23 Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt." Aan God ligt het niet. Wij mensen maken er een potje van.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2016 13:38

rotterdam schreef:Maar laten we ons realiseren dat al dit echt Nederlandse geneuzel is.

Het is bepaald geen geneuzel! Sterker nog, de verdeeldheid zou ons allen moeten aanklagen.
rotterdam schreef:Ga 5 km de grens over en men heeft geen idee waarover je praat.

Dat is niet waar, want in den verre buitenlanden hebben ze net zo goed te maken met allerlei stromingen.
Ik denk dat alleen in de verdrukking "de zuiverste kerk" ontstaat, want daar is men alleen bezig om de bescherming van God af te smeken en kracht om staande te kunnen blijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten