Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 14:34

Chaya schreef:Kom ik erin met mijn knot? :lol:


Die zit toch onder je hoed ?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 14:56

rotterdam schreef:
Na de fusie in Den Haag van maart 2013 tellen de Christelijke Gereformeerde Kerken 181 plaatselijke kerken, met in totaal ongeveer 74.000 leden.
de verschillende „vleugels” in de CGK: modern, orthodox en bevindelijk. Hoewel het niet altijd duidelijk is welke ligging een gemeente precies heeft, concludeert hij dat in 2013 de meeste kerken „modern” zijn. Iets meer dan de helft –bijna 53 procent– behoort tot deze categorie. ”Bevindelijk” is de kleinste van de drie, met bijna 17 procent.

17% van 74.000 = 12.648 mensen hebben moeite met een eventuele samenwerking met NGK en GKV.
Je ziet toch wel in hoop ik dat dit Nederlands geneuzel in de marge is ?

De wereldkerk omvat 2 miljard mensen, 1 miljard zijn R.K. 400 miljoen Orthodox, 500 miljoen protestant in alle soorten en maten, 100 miljoen ondefinieerbaar en randverschijnselen.

De bovenstaande 12.648 zijn dus 0,0006% van de wereldkerk.
Ik moet daarom glimlachen - jij ook ?


Je kan met getallen aankomen, maar de synode heeft nu inmiddels al decennia federatie met NGK afgewezen en ook de samenwerking met de GKV. Alleen plaatselijk wordt dit toegestaan. Tot op heden wordt het ook niet toegestaan om NGK'ers/GKV'ers af te vaardigen naar de meerdere vergadering. Hoogstens mogen ze aanwezig zijn als adviseur. Kortom, het wordt afgehouden door de synode.

En als jij zo moet glimlachen, waarom hou jij je dan zo bezig met dit topic?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 15:14

Speedy schreef:
En als jij zo moet glimlachen, waarom hou jij je dan zo bezig met dit topic?


0,0006% en daar moet je niet om glimlachen ?
Sorry hoor maar dan ben je al je relativerend vermogen kwijt.
Het is trouwens een narrige reactie. Waarom zou glimlachen niet bij dit topic passen ?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 15:37

rotterdam schreef: Waarom zou glimlachen niet bij dit topic passen ?

Na al die beledigende en negatieve opmerkingen? ... :-&
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2016 15:51

Speedy schreef:Effe dimmen Marnix, nog niet zo lang geleden trapte jij mensen in de hoek.


Waar ik mijn excuses voor het aangeboden. Maar blijkt wel dat er vanuit de rechterflank wel meer veroordelend wordt gesproken over de linkerflank dan door Chaya alleen.

Wat wel blijkt is dat je de cgk nog niet genoeg kent. Je kan er van onder de indruk zijn dat elkaar zo lang vasthouden, maar de vraag komt wel boven tafel: voor hoe lang nog?



Klopt, dat vraag ik me ook al een poos af.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 15:54

Marnix schreef:
Waar ik mijn excuses voor het aangeboden. Maar blijkt wel dat er vanuit de rechterflank wel meer veroordelend wordt gesproken over de linkerflank dan door Chaya alleen.



Jammer
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2016 15:57

Dat is zeker jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 27 mei 2016 16:55

Chaya schreef:Naief? Mensen die onverkort aan de Bijbel en de (Christelijke) Gereformeerde belijdenis vasthouden, worden beschuldigd van onbijbelse visies door hun medekerkleden. Je zult maar naast hen in de bank zitten, hoe welkom voel je je dan als BhPer bijvoorbeeld?
Enfin, uit Hilversum komen wel meer vreemde geluiden, die dan later weer half herroepen worden, door een belangrijke meneer bij de eo.



Nou ik vind het naïef om te denken dat je alles onder één dak gaat krijgen. Dat lukt niet en ik zie zo één, twee, drie ook niet zo de noodzaak van in. Ik heb het toch niet over mensen die aan de CGK belijdenis (wat dat precies dan ook wezen mag) vasthouden?! Ik vind het prima, lekker blijven vasthouden en als andere afdelingen denken dat het anders moet... tegenhouden doe je het niet.
Noem me een prutser maar wat is een BhPer? Die terminologie is mij onbekend.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 16:56

Speedy schreef:Na al die beledigende en negatieve opmerkingen? ... :-&


Waar heb ik jou beledigd ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 17:23

pindas83 schreef:Nou ik vind het naïef om te denken dat je alles onder één dak gaat krijgen. Dat lukt niet en ik zie zo één, twee, drie ook niet zo de noodzaak van in. Ik heb het toch niet over mensen die aan de CGK belijdenis (wat dat precies dan ook wezen mag) vasthouden?! Ik vind het prima, lekker blijven vasthouden en als andere afdelingen denken dat het anders moet... tegenhouden doe je het niet.
Noem me een prutser maar wat is een BhPer? Die terminologie is mij onbekend.


O lukt dat niet ? Waarom lukt het de R.K.K. dan wel om 1 miljard mensen onder 1 dak te houden.

En in het klein, waarom is het de P.K.N. wel gelukt ?

Je ziet de noodzaak niet ? Verdeeldheid is een groot kwaad, een zonde.
Doe je ook zo gemakkelijk met andere zonde ? Bestrijden ? Dat lukt toch niet dus geen noodzaak ?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 27 mei 2016 17:46

rotterdam schreef:
O lukt dat niet ? Waarom lukt het de R.K.K. dan wel om 1 miljard mensen onder 1 dak te houden.

En in het klein, waarom is het de P.K.N. wel gelukt ?

Je ziet de noodzaak niet ? Verdeeldheid is een groot kwaad, een zonde.
Doe je ook zo gemakkelijk met andere zonde ? Bestrijden ? Dat lukt toch niet dus geen noodzaak ?


Jij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid. Waarom moet alles en iedereen PKN of RKK zijn? Is dat dan het ultieme doel? Als christenen onderling zijn we toch ook gewoon verbonden? Of je nu CGK, GG, PKN of ja, ook R.K bent? Vandaag nog in een klooster van de Koptische kerk geweest (voor zakelijke doeleinden), prima mensen en die geloven ook in Jezus Christus. Daarin zijn wij verbonden maar laat mij lekker naar mijn sobere, saaie CGK gaan en zij lekker met wierook en kraaltjes rommelen.
En je mag mij een grote zondaar noemen maar ik vertik het om me aan te sluiten bij de RKK of PKN terwille van de zgn. eenheid.

Maar goed, ik begrijp dat jij liever had gehad dat er geen reformatie had plaatsgevonden. Prima, maar er zijn er nog steeds die het wel op prijs hebben gesteld.

Yoshi

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Yoshi » 27 mei 2016 17:49

pindas83 schreef:Jij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid.

Dat is mooi want ook voor verscheidenheid is er veel ruimte in zowel de RKK als PKN. Iets wat in andere kerken uit de reformatie wel eens ontbreekt.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 27 mei 2016 18:16

Yoshi schreef:Dat is mooi want ook voor verscheidenheid is er veel ruimte in zowel de RKK als PKN. Iets wat in andere kerken uit de reformatie wel eens ontbreekt.


Goed om te weten maar ik denk niet dat jullie op een Poldertalibanstrijder als mij zitten te wachten :lol:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 18:28

pindas83 schreef:Jij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid. Waarom moet alles en iedereen PKN of RKK zijn? Is dat dan het ultieme doel? Als christenen onderling zijn we toch ook gewoon verbonden? Of je nu CGK, GG, PKN of ja, ook R.K bent? Vandaag nog in een klooster van de Koptische kerk geweest (voor zakelijke doeleinden), prima mensen en die geloven ook in Jezus Christus. Daarin zijn wij verbonden maar laat mij lekker naar mijn sobere, saaie CGK gaan en zij lekker met wierook en kraaltjes rommelen.
En je mag mij een grote zondaar noemen maar ik vertik het om me aan te sluiten bij de RKK of PKN terwille van de zgn. eenheid.

Maar goed, ik begrijp dat jij liever had gehad dat er geen reformatie had plaatsgevonden. Prima, maar er zijn er nog steeds die het wel op prijs hebben gesteld.


Lees je alleen dit topic ?
Vandaag heb ik nog geschreven (in een ander topic)

De reformatie was toen hard nodig en heeft ook invloed gehad op de R.K.K.

Verscheidenheid is een juiste benaming voor veelkleurigheid binnen een groep.
Dat andere heet verdeeldheid.

Voorbeeld ; hazelnoot - cashew - amandel zijn allemaal noten (verscheidenheid), een pinda hoort daar niet bij, da's een peulvrucht.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 19:39

pindas83 schreef:Nou ik vind het naïef om te denken dat je alles onder één dak gaat krijgen. Dat lukt niet en ik zie zo één, twee, drie ook niet zo de noodzaak van in.

Lees je wel goed, want hier houd ik dus een vurig betoog voor (wat me door sommige CGKers niet in dank wordt afgenomen)
pindas83 schreef:Ik vind het prima, lekker blijven vasthouden en als andere afdelingen denken dat het anders moet... tegenhouden doe je het niet.

Heb je weleens gehoord van het spreekwoord: een dode vis laat zich meevoeren met de stroom, een levende vis zwemt tegen de stroom in?
Die lijdelijkheid van veel mensen kan wel eens heel cruciaal en gevaarlijk zijn in bepaalde momenten als het erop aankomt.
pindas83 schreef:Noem me een prutser maar wat is een BhPer? Die terminologie is mij onbekend.

Als je lid bent van de CGK (hoeveel jaar?) en je weet niet wat Bewaar het Pand betekent, vraag ik me af in hoeverre je je verdiept hebt in het ontstaan van deze kerkelijke stroming.
pindas83 schreef:ij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid.

Jaja, een verzachtende uitdrukking.
pindas83 schreef: prima mensen en die geloven ook in Jezus Christus. Daarin zijn wij verbonden maar laat mij lekker naar mijn sobere, saaie CGK gaan en zij lekker met wierook en kraaltjes rommelen.

Ow
pindas83 schreef:En je mag mij een grote zondaar noemen maar ik vertik het om me aan te sluiten bij de RKK of PKN terwille van de zgn. eenheid.

Hier toon je gelukkig ruggengraat. Laat je alsjeblieft niet aanpraten dat je een eenheid zou tegenhouden, als je onverkort vasthoudt aan een bepaald standpunt. Mits je het maar bijbels kunt onderbouwen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten