Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2016 15:49

Marnix schreef:Waarom is dat niet goed te praten? De kerkelijke verdeeldheid is een trieste zaak en niet Bijbels. Bijbels is de oproep tot eenheid en als daar gehoor aan wordt gegeven is dat een goede zaak.

De Bijbel roept niet op om op deze wijze met allen één te worden, dan kun je ook een gezamenlijke dienst in de moskee beleggen, om hun zieltjes te winnen.
Met je posting gisteren (inmiddels verwijderd) gaf je zelf al aan dat de liefde voor de CGK maar een dubieuze zaak is.
Maar laten we er eens een CGK predikant bijroepen:

Het lijkt mij het beste dat je samen eerst maar eens iets heel anders gaat doen: je grondig oriënteren op de punten van verschil tussen de Rooms-Katholieke kerk en de reformatorische kerken. Het gaat bepaald niet om kleine dingen, al denk je dat misschien op dit moment. Het zou goed zijn om er eens iets over te lezen, bijvoorbeeld het boekje van dr. ir. J. van der Graaf “Rome omsloten door de traditie”.

Deze vraag gaat over een gemengd huwelijk.

Een huwelijk waarin een van de partijen niet behoort tot de Christelijke Gereformeerde Kerken en deze weigert te beloven dat de kinderen die God hun belieft te geven, in de Christelijke Gereformeerde Kerk gedoopt zullen worden en ter catechisatie zullen gaan, kan niet kerkelijk bevestigd worden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20630/cgk-en-rk

Als jij je standpunt vasthoudt dat er best een nauwe samenwerking tussen RK en CGK kan zijn, ook al is dat dan niet echt een eredienst, praat je uit 2 monden, want hoe kun je dit handhaven in je eigen gemeente?
Ik ben lid van de CGK, net als jij, dus ik spreek ook volgens deze regels, anders is mijn lidmaatschap waardeloos.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Jbkb

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Jbkb » 26 mei 2016 16:32

Ik snap wel waarom dit forum uitsterft en geen 'refo'web forum meer is. Als je zelfs al zo verketterd wordt wanneer je, hele logische en Bijbelse, bezwaren hebt tegen een Vesper met de Katholieke kerk, jongens toch :-&.

Yoshi

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Yoshi » 26 mei 2016 16:39

Jbkb schreef:Ik snap wel waarom dit forum uitsterft en geen 'refo'web forum meer is. Als je zelfs al zo verketterd wordt wanneer je, hele logische en Bijbelse, bezwaren hebt tegen een Vesper met de Katholieke kerk, jongens toch :-&.

Wat zijn die bijbelse bezwaren tegen deze gezamenlijke dienst/viering?

Het is feitelijk niet meer dan een gezamenlijke gebedsviering/dienst die tegen/in de avond plaatsvindt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2016 18:49

Chaya schreef:Waar gelijmd is zie je altijd een barst.


Foei beste Chaya, nu moet ik je toch ernstig vermanen.
Dit is een wereldse uitspraak.
Christus zegt, zie Ik maak alle dingen (ook gescheurde kerken die samengaan) nieuw.

En wees reëel, probeer mij nu eens uit te leggen waarom b.v. de HHK ontstaan is ?
Waarom zijn die bezwaarde Hervormden niet gewoon opgegaan in de C.G.K. of de G.G. ?
En waarom kunnen de C.G.K., de HHK en de G.G. niet samengaan ?

Ook de Gereformeerde leer is overduidelijk "kerkscheuringen zijn een groot kwaad".

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 26 mei 2016 18:51

rotterdam schreef:

En wees reëel, probeer mij nu eens uit te leggen waarom b.v. de HHK ontstaan is ?


Omdat de Hervormde synode niet naar hun bezwaarde broeders en zusters om zag. En de federatieve uitgestoken hand geweigerd werd.

Klaar en we gaan weer over tot de orde van de dag.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2016 21:52

Chaya schreef:De Bijbel roept niet op om op deze wijze met allen één te worden, dan kun je ook een gezamenlijke dienst in de moskee beleggen, om hun zieltjes te winnen.
Met je posting gisteren (inmiddels verwijderd) gaf je zelf al aan dat de liefde voor de CGK maar een dubieuze zaak is.
Maar laten we er eens een CGK predikant bijroepen:

Het lijkt mij het beste dat je samen eerst maar eens iets heel anders gaat doen: je grondig oriënteren op de punten van verschil tussen de Rooms-Katholieke kerk en de reformatorische kerken. Het gaat bepaald niet om kleine dingen, al denk je dat misschien op dit moment. Het zou goed zijn om er eens iets over te lezen, bijvoorbeeld het boekje van dr. ir. J. van der Graaf “Rome omsloten door de traditie”.

Deze vraag gaat over een gemengd huwelijk.

Een huwelijk waarin een van de partijen niet behoort tot de Christelijke Gereformeerde Kerken en deze weigert te beloven dat de kinderen die God hun belieft te geven, in de Christelijke Gereformeerde Kerk gedoopt zullen worden en ter catechisatie zullen gaan, kan niet kerkelijk bevestigd worden.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/20630/cgk-en-rk

Als jij je standpunt vasthoudt dat er best een nauwe samenwerking tussen RK en CGK kan zijn, ook al is dat dan niet echt een eredienst, praat je uit 2 monden, want hoe kun je dit handhaven in je eigen gemeente?
Ik ben lid van de CGK, net als jij, dus ik spreek ook volgens deze regels, anders is mijn lidmaatschap waardeloos.


Tjonge we zijn in een ander kerkverband getrouwd..... We wisten nog niet eens dat we CGK-lid zouden worden. Dus ik had mijn kind helemaal niet in de CGK mogen laten dopen volgens de visie die jij hebt. En niet mogen trouwen. Want we zijn daarna overgelopen naar de CGK... Gelukkig hanteert onze CGK een ander beleid en verschillen de visies per plaats nogal. Dus ga niet 1 mening als "HET CGK-standpunt" promoten ;) als wat jij noemt CGK-breed gedragen zou worden was ik geen lid geworden van deze gemeente. Omdat wat jij hier noemt volkomen in strijd is met wat de Bijbel leert. Ik kan er niets anders van maken helaas. Dus ik hoop dat je dat nog eens ontdekt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 mei 2016 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Yoshi » 26 mei 2016 21:54

Dus samen bidden kan niet eens, wat een droevenis en leegte in geloof zal dat zijn.

Gelukkig zijn ze in Deventer dus al wat verder dan de 16e eeuw.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2016 22:12

En gelukkig zijn er meer voorbeelden van plaatselijke fusies zonder dat het tot scheuringen en dat soort ellende leidt.

En Chaya, nee, ik heb niet zoveel liefde voor kerkverbanden. Ik heb liefde voor de Kerk, de gemeente van Christus. En gelukkig is die niet gebonden aan kerkverbanden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 26 mei 2016 22:23

Marnix schreef:
Tjonge we zijn in een ander kerkverband getrouwd..... We wisten nog niet eens dat we CGK-lid zouden worden. Dus ik had mijn kind helemaal niet in de CGK mogen laten dopen volgens de visie die jij hebt. Gelukkig hanteert onze CGK een ander beleid en verschillen de visies per plaats nogal. Dus ga niet 1 mening als "HET CGK-standpunt" promoten ;)


Ik vermoed dat onze CGK ook niet zo halsstarrig aan dat standpunt zal vasthouden als het er op aankomt. Zelfs dus binnen al die kerkverbanden is er versnippering. Ik kan me daar eigenlijk heel niet druk om maken, zoveel mensen, zoveel smaken.
Persoonlijk vind ik dat hele eenheid gebeuren dan ook wat naïef, ja één Christus , dat zeker.
Maar of het dan zo noodzakelijk is dat in één kerkverband te gieten vraag ik me af.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 07:08

Speedy schreef:Omdat de Hervormde synode niet naar hun bezwaarde broeders en zusters om zag. En de federatieve uitgestoken hand geweigerd werd.

Klaar en we gaan weer over tot de orde van de dag.


Dat was de vraag niet.

Waarom een nieuwe kerk stichten i.p.v. aansluiting zoeken bij een reeds bestaande kerk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 07:22

pindas83 schreef:Maar of het dan zo noodzakelijk is dat in één kerkverband te gieten vraag ik me af.


Niet noodzakelijk ?
Dat komt m.i. omdat we er aan gewend zijn.
Gewend aan de zonde. De versnippering bestaat al zo lang, we weten niet beter, we zijn het normaal gaan vinden.

Gisteren was er op TV een reportage vanuit Urk.
21 verschillende protestante kerken.
Op goede vrijdag vieren ze allemaal het avondmaal.
21 plekken in een dorp "dit is Mijn Lichaam en Mijn Bloed".
Doe dit om Mij te gedenken - op 21 verschillende plekken ?
Als je de waanzin hiervan niet inziet zal ik het je ook nooit kunnen uitleggen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor pindas83 » 27 mei 2016 07:45

rotterdam schreef:
Niet noodzakelijk ?
Dat komt m.i. omdat we er aan gewend zijn.
Gewend aan de zonde. De versnippering bestaat al zo lang, we weten niet beter, we zijn het normaal gaan vinden.

Gisteren was er op TV een reportage vanuit Urk.
21 verschillende protestante kerken.
Op goede vrijdag vieren ze allemaal het avondmaal.
21 plekken in een dorp "dit is Mijn Lichaam en Mijn Bloed".
Doe dit om Mij te gedenken - op 21 verschillende plekken ?
Als je de waanzin hiervan niet inziet zal ik het je ook nooit kunnen uitleggen.


Hoeveel Urkers zijn er? 20.000 volgens wiki. Hoeveel daarvan kerkelijk? Zo 'n beetje allemaal :wink: !
Heeft Urk een stadion of evenementenhal wat als kerkgebouw kan fungeren voor zulke grote aantallen?
Of mag je wel in allemaal verschillende gebouwtjes zitten zolang je allemaal maar van hetzelfde kerkverband bent?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor MoesTuin » 27 mei 2016 08:49

Lees je reacties die je na elkaar geplaatst heb in dit topic eens terug Chaya, en je ziet dat je je eigen behoorlijk tegenspreekt!

Chaya schreef:Het is te hopen dat de fusie geen landelijke steun gaat krijgen, want dan krijg je dit soort trieste dieptepunten.
Net zo veel water bij de wijn, dat er geen wijn meer te proeven is. :?


Chaya schreef: het ging mij meer om de samenwerking met Rome.


Chaya schreef:Als er ééntje over kerkmuren heenkijkt EN luistert, ben ik het hier wel!


Chaya schreef:
Een huwelijk waarin een van de partijen niet behoort tot de Christelijke Gereformeerde Kerken en deze weigert te beloven dat de kinderen die God hun belieft te geven, in de Christelijke Gereformeerde Kerk gedoopt zullen worden en ter catechisatie zullen gaan, kan niet kerkelijk bevestigd worden.

Ik ben lid van de CGK, net als jij, dus ik spreek ook volgens deze regels, anders is mijn lidmaatschap waardeloos.


Het is wel duidelijk dat zulke regels van de Christelijke Gereformeerde Kerken wel de uiterste houdbaarheidsdatum heeft bereikt of dat deze al reeds verstreken is.
Het is een menselijke bedachte regel en die zal daarom ook verdwijnen op den duur.
De regel wordt nu toch al niet meer gehouden dus het is een krampachtig iets, een schijnregel om op papier te voordoen als geldend, maar de praktijk is anders binnen de christelijk gereformeerde kerken
Dat is maar goed ook.
Want het Woord van God is leidend en Zijn Heilige Geest laat zich zeker niet vangen door zulk een regels / beperkingen en gaat dwars door kerkmuren, zelfs door interne kerkmuren / opgetrokken regels, beperkingen.
Te lezen in onderstaande reacties.

Marnix schreef:
we zijn in een ander kerkverband getrouwd..... We wisten nog niet eens dat we CGK-lid zouden worden. Dus ik had mijn kind helemaal niet in de CGK mogen laten dopen volgens de visie die jij hebt. En niet mogen trouwen. Want we zijn daarna overgelopen naar de CGK... Gelukkig hanteert onze CGK een ander beleid en verschillen de visies per plaats nogal. Dus ga niet 1 mening als "HET CGK-standpunt" promoten ;) als wat jij noemt CGK-breed gedragen zou worden was ik geen lid geworden van deze gemeente. Omdat wat jij hier noemt volkomen in strijd is met wat de Bijbel leert. Ik kan er niets anders van maken helaas. Dus ik hoop dat je dat nog eens ontdekt.


Yoshi schreef:Dus samen bidden kan niet eens, wat een droevenis en leegte in geloof zal dat zijn.

Gelukkig zijn ze in Deventer dus al wat verder dan de 16e eeuw.


pindas83 schreef:
Ik vermoed dat onze CGK ook niet zo halsstarrig aan dat standpunt zal vasthouden als het er op aankomt. Zelfs dus binnen al die kerkverbanden is er versnippering. Ik kan me daar eigenlijk heel niet druk om maken, zoveel mensen, zoveel smaken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 09:42

rotterdam schreef:
Dat was de vraag niet.

Waarom een nieuwe kerk stichten i.p.v. aansluiting zoeken bij een reeds bestaande kerk.


Altijd de context vasthouden Rotterdam, waarom hebben de Hervormden hun broeders en zusters niet vastgehouden? Dat is de vraag en dat is de vraag die bij veel hervormden leeft.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 10:02

Marnix schreef:
Ik heb liefde voor de Kerk, de gemeente van Christus. En gelukkig is die niet gebonden aan kerkverbanden.

Dat kan ik helaas nergens teruglezen. Waar je maar enigszins kunt dwarsliggen, doe je dat, doet Liefde dat?
Marnix schreef:Gelukkig hanteert onze CGK een ander beleid en verschillen de visies per plaats nogal

DAT is ook precies de oorzaak van de verdeeldheid en dat noem jij gelukkig??
Marnix schreef:Omdat wat jij hier noemt volkomen in strijd is met wat de Bijbel leert. Ik kan er niets anders van maken helaas. Dus ik hoop dat je dat nog eens ontdekt.

Dat heb je nog geen enkele keer aangetoond. Jij stelt dat 80% van de CGK onbijbels is, je moet maar durven.
pindas83 schreef:Persoonlijk vind ik dat hele eenheid gebeuren dan ook wat naïef, ja één Christus , dat zeker.
Maar of het dan zo noodzakelijk is dat in één kerkverband te gieten vraag ik me af.

Naief? Mensen die onverkort aan de Bijbel en de (Christelijke) Gereformeerde belijdenis vasthouden, worden beschuldigd van onbijbelse visies door hun medekerkleden. Je zult maar naast hen in de bank zitten, hoe welkom voel je je dan als BhPer bijvoorbeeld?
Enfin, uit Hilversum komen wel meer vreemde geluiden, die dan later weer half herroepen worden, door een belangrijke meneer bij de eo.

De vraag was, maar die is helaas eigenlijk offtopic: kunnen we Rome binnen onze gereformeerde kerken halen?
Ik heb het hier gezien bij een wijkgemeente, ze beleggen gezamenlijke diensten met een pastoor. Omdat beide kerken niet meer gevuld raken.
Mensen voelen zich dus toch vervreemd van hun kerk. Inmiddels draagt de ds precies hetzelfde gewaad als de pastoor en zit de kerk nog steeds - ondanks dat - half vol. Dat wil dus zeggen dat zowel veel RKen als veel PKNers het hier niet mee eens zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten