Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2014 07:48

Eilandisering binnen de PKN.

Nieuw woord: ‘eilandisering’ uitgevonden door ds. F. van Roest.

Je kunt zomaar in het nieuws komen, zonder er veel bijzonders voor te doen. Het overkomt ds. F. van Roest dit jaar: hij is het enige synodelid dat als predikant een gemeente dient die zich tot de Gereformeerde Bond rekent. Waar zijn de anderen?
http://www.dewaarheidsvriend.nl/blog/en ... -1108.html

over eenheid binnen de PKN gesproken. :lol:

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 10:00

benefietdiner schreef:Eilandisering binnen de PKN.

Nieuw woord: ‘eilandisering’ uitgevonden door ds. F. van Roest.

Je kunt zomaar in het nieuws komen, zonder er veel bijzonders voor te doen. Het overkomt ds. F. van Roest dit jaar: hij is het enige synodelid dat als predikant een gemeente dient die zich tot de Gereformeerde Bond rekent. Waar zijn de anderen?
http://www.dewaarheidsvriend.nl/blog/en ... -1108.html

over eenheid binnen de PKN gesproken. :lol:


De PKN is helaas geen eenheid, maar dat hoeft ook niet, er is in de PKN ruimte voor meerdere families, zegt scriba dr. A.J. Plaisier.
Het is ook niet voor niets dat sommigen de PKN hebben gekarakteriseerd als een plurale maakkerk, dat wil zeggen dat de drie kerkgenootschappen (NHK, GKN en ELK) van waaruit de PKN is ontstaan kunstmatig bij elkaar gevoegd zijn, ook al verschillen ze nogal van elkaar. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de aanvaarding van zowel de gereformeerde als de lutherse belijdenisgeschriften. Over bijvoorbeeld de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal wordt door de gereformeerden en lutheranen anders gedacht, zo zelfs dat het op sommige punten tegenstrijdig is met elkaar, terwijl ze wel beiden, door die ene kerk, de PKN, erkend worden. In feite kunnen op deze manier alle protestantse kerkgenootschappen zich opnemen in de PKN, als tegenstrijdigheden in de grondslag geen belemmering meer vormen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2014 21:09

mealybug schreef:Het klinkt echt net als voetbalclubs he?


FC Limburg komt er minder snel dan een fusie van RKK en GGiN.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2016 15:37

Lees net op RD.nl
In de Maria Koninginkerk in Deventer houden de Heilige Lebuïnusparochie en de samenwerkingsgemeente cgk-gkv-Ngk woensdagavond gezamenlijk een vesper.

De viering is bedoeld als „geestelijke invulling” van de overdracht van het kerkgebouw door de rooms-katholieke kerk aan de samenwerkingsgemeente.

Het is te hopen dat de fusie geen landelijke steun gaat krijgen, want dan krijg je dit soort trieste dieptepunten.
Net zo veel water bij de wijn, dat er geen wijn meer te proeven is. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Yoshi » 25 mei 2016 15:49

Je hebt geen flauw idee wat een Vespers is hè....
Mooi van deze samenwerkingsgemeente, en ik wens ze veel plezier van hun nieuwe kerk. De kerk waar ik mijn vormsel heb gedaan.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Pcrtje » 25 mei 2016 16:18

Chaya schreef:Het is te hopen dat de fusie geen landelijke steun gaat krijgen, want dan krijg je dit soort trieste dieptepunten.
Net zo veel water bij de wijn, dat er geen wijn meer te proeven is. :?
Jammer dat je geen wijn wilt proeven en slechts met het water blijft staan.
"Een libelle zweeft over het water..."

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Boanerges » 25 mei 2016 22:54

Chaya schreef:Het is te hopen dat de fusie geen landelijke steun gaat krijgen, want dan krijg je dit soort trieste dieptepunten.
Net zo veel water bij de wijn, dat er geen wijn meer te proeven is. :?


Dit is toch wel het schandalige dieptepunt in het land van de betweters. Walchelijke reactie!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2016 05:34

Inderdaad Chaya. En dan klaag je over de houding van anderen... ga je schamen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor MoesTuin » 26 mei 2016 08:06

Chaya schreef:In de Maria Koninginkerk in Deventer houden de Heilige Lebuïnusparochie en de samenwerkingsgemeente cgk-gkv-Ngk woensdagavond gezamenlijk een vesper.

De viering is bedoeld als „geestelijke invulling” van de overdracht van het kerkgebouw door de rooms-katholieke kerk aan de samenwerkingsgemeente.

Het is te hopen dat de fusie geen landelijke steun gaat krijgen, want dan krijg je dit soort trieste dieptepunten.
Net zo veel water bij de wijn, dat er geen wijn meer te proeven is. :?


Het is net Pinksteren geweest, de Heilige Geest waait en trekt zich niets aan van opgetrokken kerkmuren.
Hoe kortzichtig Chaya, het is verschrikkelijk hoe je hierin staat en ik schrik er ook behoorlijk van.
Het maakt me zeer verdrietig.
Wat een hardheid, wat een veroordeling zit er in je posting.

In jou kerkelijke gemeente Chaya, en in je persoonlijk geloof (in?)
Komt hierin ook voor bij jou

"Ik geloof in de Heilige Geest,
ik geloof in één heilige, katholieke,
Christelijke kerk
de gemeenschap der heiligen...."


Iedereen die in Christus is, een ieder die gelooft in de Heere Jezus Christus
zij zijn je broers en zussen in Christus.
de Heere Jezus de Verlosser is ons aller Broer
God is ons aller Vader.
Een verpletterend machtig groots Wonder!

Dat klinkt eigenlijk te eenvoudig, is het wel zo simpel?
Het is te kinderlijk eenvoudig, er komt wel wat meer bij kijken zou je zeggen?
want je moet eerst nog dit en dat en daar aan voldoen enz....

Maar het is echt waar, dit ene regeltje wat zo klein en nietig lijkt is groots! Het heeft zeer compact de toegang tot de zaligheid van de totale mensheid in zich.
De Parel in de oester.
De "huissleutel", de toegang tot de woning en het gezin van dé Vader.

"Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren...."

Ook al ben je Gereformeerd vrijgemaakt, Nederlands Gereformeerd, Christelijk Gereformeerd, maar je gelooft dat Jezus de Christus is, je bent mijn broer of zus in Christus.
Ben je Hervormd of Rooms-Katholiek en geloof je in Jezus de Christus, broers / zussen bent u van mij in Christus.
Ben je Evangelisch of Oud Gereformeerd en geloof je in Jezus de Christus, u bent mijn zus / broer in Hem die ons allen liefheeft!
Hou je van gospel of van het orgel, maar geloof je in Jezus de Christus, dan hou ik van u als broer en zus in Hem!

Wat kunnen we het moeilijk vinden om dit rijke en bevrijdende EvangelieWoord te geloven, dat dit ook voor ons is.
Bid tot onze Grote God en Vader.
"Lieve Heere Jezus, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
En toch ik geloof....... Jezus is de Christus!"




SMEEKGEBED VOOR EENHEID ONDER CHRISTENEN
Abbé Paul Couturier (1881-1953)

Heer Jezus Christus,
Gij hebt voor ons gebeden, dat wij één zouden zijn, zoals Gij één zijt met de Vader.
Voor ons gebrek aan vrede en eenheid:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor het gebrek aan aandacht voor het woord dat van uw goddelijk Hart is uitgegaan: “Ik heb nog andere schapen die niet van deze kudde zijn; ook hen moet Ik leiden en zij zullen luisteren naar mijn stem”:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor het vaak spottende, kleingeestige of overdreven twisten met onze medechristenen,
voor ons gebrek aan soepelheid en onze harde oordelen:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor alle gewelddaden, vroeger en zelfs nu nog door ons gepleegd jegens onze christelijke broeders:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor alle niet gerechtvaardigde, beperkende maatregelen
die we ten opzichte van elkaar hebben genomen:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor de hoogmoed en zelfoverschatting
die ons gedrag tegenover onze medechristenen eeuwenlang hebben gekenmerkt
en ons onbegrip ten opzichte van hen:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor ons slechte voorbeeld
dat de uitwerking van genade in hun harten heeft vertraagd, verminderd of teniet gedaan:
Schenk ons vergiffenis, Heer.
Voor het verzuim van een veelvuldig, vurig en broederlijk gebed voor elkaar:
Schenk ons vergiffenis, Heer.

Ondanks de beperkingen van onze verstandelijke en geestelijke vermogens:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Ondanks onze verscheidenheid van taal, ras en volk:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Ondanks onze onwetendheid, vooroordelen en natuurlijke afkeer:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Tot uw meerdere eer en glorie:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Terwille van de overtuiging van het goede en de waarheid:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Opdat er slechts één kudde zal zijn en één herder:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Om de hoogmoed van de duivelse machten te beschamen:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Opdat er vrede heerse op aarde:
Leid ons tot eenheid, Heer.
Om het hart van uw Zoon te verblijden:
Leid ons tot eenheid, Heer.



want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Speedy » 26 mei 2016 08:42

MoesTuin schreef:
Het is net Pinksteren geweest, de Heilige Geest waait en trekt zich niets aan van opgetrokken kerkmuren.
..
Het maakt me zeer verdrietig.
Wat een hardheid, wat een veroordeling zit er in je posting.

"Ik geloof in de Heilige Geest,
ik geloof in één heilige, katholieke,
Christelijke kerk
de gemeenschap der heiligen...."


Iedereen die in Christus is, een ieder die gelooft in de Heere Jezus Christus
zij zijn je broers en zussen in Christus.
de Heere Jezus de Verlosser is ons aller Broer
God is ons aller Vader.
Een verpletterend machtig groots Wonder!

Dat klinkt eigenlijk te eenvoudig, is het wel zo simpel?
Het is te kinderlijk eenvoudig, er komt wel wat meer bij kijken zou je zeggen?
want je moet eerst nog dit en dat en daar aan voldoen enz....

Maar het is echt waar, dit ene regeltje wat zo klein en nietig lijkt is groots! Het heeft zeer compact de toegang tot de zaligheid van de totale mensheid in zich.
De Parel in de oester.
De "huissleutel", de toegang tot de woning en het gezin van dé Vader.

"Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren...."

Ook al ben je Gereformeerd vrijgemaakt, Nederlands Gereformeerd, Christelijk Gereformeerd, maar je gelooft dat Jezus de Christus is, je bent mijn broer of zus in Christus.
Ben je Hervormd of Rooms-Katholiek en geloof je in Jezus de Christus, broers / zussen bent u van mij in Christus.
Ben je Evangelisch of Oud Gereformeerd en geloof je in Jezus de Christus, u bent mijn zus / broer in Hem die ons allen liefheeft!
Hou je van gospel of van het orgel, maar geloof je in Jezus de Christus, dan hou ik van u als broer en zus in Hem!


Nu ga ik toch eens weer reageren op jou. Want vertel jij dit ook tegen degenen die in een gemeente zitten (ongeveer 30-35% van de gemeente) die het allemaal anders willen. Die ten koste van hun mede-broeders en mede-zusters hun eigen vrijheid opeisen? Dat ze nu hun zin krijgen, dat een gemeente gaat scheuren? Oh wat zullen ze het goed hebben, allemaal happy in Jezus.

Maar heb jij dan het lef om dit allemaal tegen hun te zeggen, dat scheuren niet goed is? Want dat is de de consequentie van wat jij hier neer zet. Je kan te keer gaan tegen Chaya en aangeven dat ze veroordelend is. Maar op dit moment gebeurt het gewoon dat een gemeente scheurt met juist jouw argumenten. Dat ze niet meer met hun mede-broeders en mede-zusters in gesprek willen en ze willen vrij zijn.

Iedereen kan foeteren en schelden, maar ik zie dezelfde gal te voorschijn komen, die jullie anderen verwijten.

Fuseren? Kinderen van één Vader? één zijn? Laat me niet lachen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor MoesTuin » 26 mei 2016 09:22

Speedy, ik reageer inhoudelijk op deze reactie van Chaya

Chaya schreef:Lees net op RD.nl
In de Maria Koninginkerk in Deventer houden de Heilige Lebuïnusparochie en de samenwerkingsgemeente cgk-gkv-Ngk woensdagavond gezamenlijk een vesper.

De viering is bedoeld als „geestelijke invulling” van de overdracht van het kerkgebouw door de rooms-katholieke kerk aan de samenwerkingsgemeente.

Het is te hopen dat de fusie geen landelijke steun gaat krijgen, want dan krijg je dit soort trieste dieptepunten.
Net zo veel water bij de wijn, dat er geen wijn meer te proeven is. :?


Speedy schreef:
Nu ga ik toch eens weer reageren op jou. Want vertel jij dit ook tegen degenen die in een gemeente zitten (ongeveer 30-35% van de gemeente) die het allemaal anders willen. Die ten koste van hun mede-broeders en mede-zusters hun eigen vrijheid opeisen? Dat ze nu hun zin krijgen, dat een gemeente gaat scheuren? Oh wat zullen ze het goed hebben, allemaal happy in Jezus.

Maar heb jij dan het lef om dit allemaal tegen hun te zeggen, dat scheuren niet goed is? Want dat is de de consequentie van wat jij hier neer zet. Je kan te keer gaan tegen Chaya en aangeven dat ze veroordelend is. Maar op dit moment gebeurt het gewoon dat een gemeente scheurt met juist jouw argumenten. Dat ze niet meer met hun mede-broeders en mede-zusters in gesprek willen en ze willen vrij zijn.


Als dit in jou gemeente ook het geval is is dit heel verdrietig.
Op aarde is niets volmaakt, zeker geen ene kerk (richting) ook al wordt dit wel geclaimd soms.
niet de locatie zal straks van belang zijn.
De kinderen van de Vader zullen God wereldwijd gezamelijk kunnen aanbidden, in eenheid van de Heilige Geest.
Dit lijkt nog ver weg, want de verdeeldheid onder hen die in de Vader geloven (en zelfs onder hen die in de Zoon geloven) duurt voort.
Het licht van Christus is niet even zuiver behouden in alle groeperingen die zich op Hem beroepen.

Speedy schreef:Iedereen kan foeteren en schelden, maar ik zie dezelfde gal te voorschijn komen, die jullie anderen verwijten.

Fuseren? Kinderen van één Vader? één zijn? Laat me niet lachen.


Vergeet daarom ook nooit dat jij en ik, wij zijn Gods huis, omdat door genade Gods Geest in ons woont.
Daarom stop toch met elkaar te verwijten en bid om Zijn eenheid in Christus en laat de Heilige Geest werken!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2016 09:31

Speedy schreef:Nu ga ik toch eens weer reageren op jou. Want vertel jij dit ook tegen degenen die in een gemeente zitten (ongeveer 30-35% van de gemeente) die het allemaal anders willen. Die ten koste van hun mede-broeders en mede-zusters hun eigen vrijheid opeisen? Dat ze nu hun zin krijgen, dat een gemeente gaat scheuren? Oh wat zullen ze het goed hebben, allemaal happy in Jezus.

Maar heb jij dan het lef om dit allemaal tegen hun te zeggen, dat scheuren niet goed is? Want dat is de de consequentie van wat jij hier neer zet. Je kan te keer gaan tegen Chaya en aangeven dat ze veroordelend is. Maar op dit moment gebeurt het gewoon dat een gemeente scheurt met juist jouw argumenten. Dat ze niet meer met hun mede-broeders en mede-zusters in gesprek willen en ze willen vrij zijn.

Iedereen kan foeteren en schelden, maar ik zie dezelfde gal te voorschijn komen, die jullie anderen verwijten.

Fuseren? Kinderen van één Vader? één zijn? Laat me niet lachen.


De opdracht tot eenheid geldt zowel richting andere kerken als tot je eigen kerk. Als streven naar eenheid leidt tot enorme verdeeldheid in je eigen kerk wordt het inderdaad wat complex. Maar om het hier genoemde voorbeeld te bespreken, volgens mij heeft de fusie in Deventer niet geleidt tot scheuringen. Dus die cijfers zeggen niet zoveel. Daarnaast is de vraag waarom mensen wel of niet veranderingen willen, of dat om goede redenen is. Het gaat in de kerk niet om statistieken over wie wat wel wil en wie niet. Het gaat om het volgen van Jezus en doen wat Hij van ons vraagt.

Anyhow, de argumenten die je hier aandraagt gaan volgens mij niet op voor de gemeente waar Chaya over oordeelt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2016 13:12

Misschien heb ik mijn reactie in het verkeerde topic geplaatst, het ging mij meer om de samenwerking met Rome.
Marnix schreef:Inderdaad Chaya. En dan klaag je over de houding van anderen... ga je schamen.

Als je mijn naam leest, schiet je al in de rode vlekken geloof ik.
Ik schaam me helemaal niet, waarom zou ik, jij poneert overal je mening toch ook? Bij voorkeur tegen de mijne in.
Het gaat mij niet om een ander kerkverband dat niet goed zou zijn, het gaat om de herkenbaarheid van een kerkelijke gemeente!
Als er ééntje over kerkmuren heenkijkt EN luistert, ben ik het hier wel!
Ik heb pas nog gepost in een ander topic, dat ik rond Pasen, Pinksteren en Hemelvaartsdag een aantal keren in de PKN heb gekerkt, zeer tot Zegen en verblijding.

Wanneer 2 verschillende kerken samengaan, maakt niet uit welke, wordt de invulling van de erediensten anders, meestal moderner. Zeer tot verdriet van de mensen die behoudend zijn.
Een scheuring is nooit goed te praten, maar lijmen om een kerk groter te maken, ook niet.
Waar gelijmd is zie je altijd een barst.
Marnix schreef:Het gaat om het volgen van Jezus en doen wat Hij van ons vraagt.

Inderdaad! En dat betekent ook dat je tegen de stroom van oecumene en allerlei winden van leer in durft te zwemmen.
Durf je in de eerstkomende gemeentevergadering een balletje op te gooien om de plaatselijke pastoor een preekbeurt te geven op de kansel?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor hans0166 » 26 mei 2016 13:32

Chaya schreef: het ging mij meer om de samenwerking met Rome.


spuug jij in het dagelijks leven ook zo over je moeder?

Ja ik gebruik hier niet voor niets moeder... want ondanks alle ogenschijnlijke verschillen , is en blijft de Rooms Katholieke Kerk de moeder van ook de reformatorische gemeenten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2016 15:27

Chaya schreef:Misschien heb ik mijn reactie in het verkeerde topic geplaatst, het ging mij meer om de samenwerking met Rome.


Samenwerking met Rome? Volgens mij houden ze een dienst met een ander kerkverband in Deventer. Dat ligt wat noordelijker dan Rome.

Marnix schreef:Als je mijn naam leest, schiet je al in de rode vlekken geloof ik.
Ik schaam me helemaal niet, waarom zou ik, jij poneert overal je mening toch ook? Bij voorkeur tegen de mijne in.
Het gaat mij niet om een ander kerkverband dat niet goed zou zijn, het gaat om de herkenbaarheid van een kerkelijke gemeente!
Als er ééntje over kerkmuren heenkijkt EN luistert, ben ik het hier wel!
Ik heb pas nog gepost in een ander topic, dat ik rond Pasen, Pinksteren en Hemelvaartsdag een aantal keren in de PKN heb gekerkt, zeer tot Zegen en verblijding.


Nee hoor, die rode vlekken hebben niets met je naam te maken maar met je reactie. Het gaat hier om een fusie van een CGK, GKV en CGK. Geen fusie met een katholieke kerk. Er wordt alleen een gezamelijke vesper gehouden. Dat afdoen als "samenwerking met "Rome"" en zoveel water bij de wijn doen dat je de wijn niet meer proeft getuigt van weinig kennis en het veroordelen van allerlei zaken waar je geen kennis van hebt.

Wanneer 2 verschillende kerken samengaan, maakt niet uit welke, wordt de invulling van de erediensten anders, meestal moderner. Zeer tot verdriet van de mensen die behoudend zijn.
Een scheuring is nooit goed te praten, maar lijmen om een kerk groter te maken, ook niet.
Waar gelijmd is zie je altijd een barst.


Waarom is dat niet goed te praten? De kerkelijke verdeeldheid is een trieste zaak en niet Bijbels. Bijbels is de oproep tot eenheid en als daar gehoor aan wordt gegeven is dat een goede zaak.


Marnix schreef:Inderdaad! En dat betekent ook dat je tegen de stroom van oecumene en allerlei winden van leer in durft te zwemmen.
Durf je in de eerstkomende gemeentevergadering een balletje op te gooien om de plaatselijke pastoor een preekbeurt te geven op de kansel?


Je weet blijkbaar niet wat een vesper is. Dat is geen eredienst en er is ook geen preek.

Overigens was het een eenmalige bijeenkomst met als reden: De parochie deed haar kerkgebouw over aan de CGK/NGK/GKV-samenwerkingsgemeente in Deventer:

Gezamenlijk vesper rkk en cgk/gkv/Ngk Deventer - De Maria Koninginkerk in Deventer. beeld Reliwiki
De Maria Koninginkerk in Deventer. beeld Reliwiki
In de Maria Koninginkerk in Deventer houden de Heilige Lebuïnusparochie en de samenwerkingsgemeente cgk-gkv-Ngk woensdagavond gezamenlijk een vesper.

De viering is bedoeld als „geestelijke invulling” van de overdracht van het kerkgebouw door de rooms-katholieke kerk aan de samenwerkingsgemeente. Deze gemeente ontstond op 1 januari 2009 vanuit de plaatselijke christelijke gereformeerde kerk (cgk), de gereformeerde kerk vrijgemaakt (gkv) en de Nederlands gereformeerde kerk (Ngk). Met de Maria Koninginkerk heeft de gemeente nu een eigen kerkgebouw.

In de viering gaan leden van het rooms-katholieke pastoraal team en de twee predikanten van de samenwerkingsgemeente voor. Er wordt gebeden, gezongen en uit de Bijbel gelezen. Uit beide gemeenschappen zal een voorganger een korte meditatie houden.

 (Bron: RD)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten