Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor mealybug » 10 jul 2014 08:53

Niets ondermijnt de geloofwaardigheid van een christen meer dan de onenigheid die er is tussen zoveel verschillende denominaties, waarvan de meesten om het hardst schreeuwen de ware te zijn.
Al die namen alleen al...wat moet een tot geloof gekomene daar nu mee?
Ze allemaal maar eens uit geen proberen en checken op de waarheid?
Alleen al het feit dat ze allemaal gescheurd zijn, is een verkeerd fundament.

Enfin, een verdeeld huis kan niet staan, en daar zien we de gevolgen van tegenwoordig, waar menigeen de kerk achter zich laat.
In een dergelijke atmosfeer heb je helemaal geen meer vijanden nodig in de vorm van communisme of Islam, of wie je ook tot antichrist bombardeert.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2014 08:57

Probleem is dat tegenstanders van fusies ook zeggen dat een verdeeldheid koninkrijk niet kan blijven staan en dat je daarom beter veel denominaties kan hebben en dan 1 kerk waarin verschillende visies heersen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 jul 2014 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Atro

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Atro » 10 jul 2014 09:02

Het zou mooi zijn als alle denominaties bij elkaar kunnen komen in één kerkverband. Met nadruk op "alle". Maar ik ben realistisch genoeg te weten dat, dat onmogelijk is.

Zo is een fusie van CGK, GKV, NGK en PKN voor de hand liggend inderdaad.
Maar het is ook gewoon onmogelijk. Teveel verschil op wezenlijke zaken.
Daarnaast als de PKN erin meegaat, krijg je een herhaling van 2004 met een groot deel van de CGK.
Deze stappen er dan ook uit, net als de HHK. Dat zie je overigens ook in de kanselruil terug komen die de CGK aan is gegaan met de PKN. Het mag alleen als er aan de voorwaarde voldaan kan worden dat men het Gereformeerde belijden navolgd. Een groot deel van de PKN staat hier niet voor de volle 100% achter, alleen wat zich verwant weet met de Gereformeerde Bond.
Een fusie met de CGK, GKV en NGK zie ik dan nog sneller komen, dan met de PKN erbij.
Maar dan nog is het niet wenselijk. Omdat je dan geheid een scheuring krijgt in de CGK.
De midden-rechtse kerken gaan daar echt niet in mee, die voelen zich meer verwant met de HHK.

Anoniem_89

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 10:35

Pcrtje schreef:Een lange geschiedenis is het verschill. Verschillen zitten onder andere in doopopvatting (CGK vs. GKV en NGK), schriftgezag (NGK vs. GKV en CGK), bevindelijkheid (CGK vs. GKV en NGK) en waarheidsvisie (GKV vs. CGK en NGK). Een fusie tussen de GKV en NGK is nog wel enigzins denkbaar, maar een fusie met de CGK gaat niet lukken, denk ik.

Wat je nu al ziet bij de GKV is dat een grote groep uittreden en De Gereformeerde Kerk (hersteld) (aka. de 'hersteld vrijgemaakten') oprichten als voortzetting van de 'ware leer'. Dat zal ongetwijfeld ook gebeuren met de CGK en de NGK als er een landelijke fusie ter sprake komt.



De tijd zal het leren... :roll:
Wat ik wel weet ik dat de CGK behoorlijk verschillend kan zijn.

Ik zit zelf in een multiculturele gemeente.
Een maand geleden hadden we 2 mensen die zich lieten onderdompelen, 2 kinderen werden opgedragen en er werd een kind gedoopt.

Omdat er zo veel culturen bij elkaar zitten is het niet in één hokje in te delen waar de gemeente tussen zou passen en daarom het motto;


Eenheid in hoofdzaken, (bv. God met ons hart liefhebben)
verscheidenheid in bijzaken, (bv. doop, belijdenis)
liefde boven alles. (spreekt voor zich)


Zo kan het toch ook? :)

maaarten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor maaarten » 10 jul 2014 11:25

Spreeuw schreef:In ben benieuwd naar jullie mening over deze kwestie. Is het goed als de CGK, de GKV en de NGK samen één kerkverband vormen? En moeten zij zelfs met de PKN één kerkverband vormen?


Ik vind het lastig. Zoals al is geopperd, de meeste GKV's en NGK's zijn niet zo anders dan de linkerflank van de CGK. In principe zou je dus denken dat het mogelijk zo moeten zijn. Toch is het wel erg naief om te denken dat er dan in wezen niet zoveel zou veranderen.

De meer vooruitstrevende en de meer behoudende vleugels van de CGK houden elkaar mijns inziens nu redelijk in balans, maar de verhouding zouden compleet anders komen te liggen als ze zouden fuseren met de GKV en de NGK.

Even een heel concreet voorbeeld: vrouwen in het ambt is nu totaal niet aan de orde in de CGK en er wordt ook niet echt over gediscussieerd. In de NGK hebben ze volgens mij al een paar vrouwelijke predikanten rond lopen en in de GKV zijn ze er momenteel druk over aan het discussieren. Het moge duidelijk zijn dat het grootste deel van de CGK niet echt zit te wachten op een fusie als dat betekent dat de verhoudingen wat betreft dit soort discussies dan helemaal doorslaan naar de vooruitstrevende kant. En ik vrees dat het dat wel zou doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2014 12:49

Atro schreef:Het zou mooi zijn als alle denominaties bij elkaar kunnen komen in één kerkverband. Met nadruk op "alle". Maar ik ben realistisch genoeg te weten dat, dat onmogelijk is.

Zo is een fusie van CGK, GKV, NGK en PKN voor de hand liggend inderdaad.
Maar het is ook gewoon onmogelijk. Teveel verschil op wezenlijke zaken.
Daarnaast als de PKN erin meegaat, krijg je een herhaling van 2004 met een groot deel van de CGK.
Deze stappen er dan ook uit, net als de HHK. Dat zie je overigens ook in de kanselruil terug komen die de CGK aan is gegaan met de PKN. Het mag alleen als er aan de voorwaarde voldaan kan worden dat men het Gereformeerde belijden navolgd. Een groot deel van de PKN staat hier niet voor de volle 100% achter, alleen wat zich verwant weet met de Gereformeerde Bond.
Een fusie met de CGK, GKV en NGK zie ik dan nog sneller komen, dan met de PKN erbij.
Maar dan nog is het niet wenselijk. Omdat je dan geheid een scheuring krijgt in de CGK.
De midden-rechtse kerken gaan daar echt niet in mee, die voelen zich meer verwant met de HHK.


Atro schreef:Het zou mooi zijn als alle denominaties bij elkaar kunnen komen in één kerkverband. Met nadruk op "alle". Maar ik ben realistisch genoeg te weten dat, dat onmogelijk is.

Zo is een fusie van CGK, GKV, NGK en PKN voor de hand liggend inderdaad.
Maar het is ook gewoon onmogelijk. Teveel verschil op wezenlijke zaken.
Daarnaast als de PKN erin meegaat, krijg je een herhaling van 2004 met een groot deel van de CGK.
Deze stappen er dan ook uit, net als de HHK. Dat zie je overigens ook in de kanselruil terug komen die de CGK aan is gegaan met de PKN. Het mag alleen als er aan de voorwaarde voldaan kan worden dat men het Gereformeerde belijden navolgd. Een groot deel van de PKN staat hier niet voor de volle 100% achter, alleen wat zich verwant weet met de Gereformeerde Bond.
Een fusie met de CGK, GKV en NGK zie ik dan nog sneller komen, dan met de PKN erbij.
Maar dan nog is het niet wenselijk. Omdat je dan geheid een scheuring krijgt in de CGK.
De midden-rechtse kerken gaan daar echt niet in mee, die voelen zich meer verwant met de HHK.


Precies. Eigenlijk zou het beste zijn om alle plaatselijke gemeenten in Nederland op een grote hoop te gooien en opnieuw naar ligging in te delen. Maar dat is ook niet zo haalbaar. Aan de andere kant zie ik de invloed van landelijke synodes steeds verder afnemen, steeds meer worden dingen op plaatselijk niveau geregeld, worden besluiten van de synode genegeerd, op plaatselijk niveau samengewerkt enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 13:22

Anoniem_89 schreef:Wat zijn er voor verschillen? :roll:

Een heleboel.
Ik zal er een paar noemen:
* In veel gemeenten heeft de PKN een samenwerkingsverband met de R.K. kerk
* In veel gemeenten zitten er vrouwen in de kerkenraad, of gaan zelfs als predikant voor
* De gehanteerde Bijbelvertalingen verschillen,
* De te zingen liederen verschillen te zeer, in veel PKN kerken worden nauwelijks nog Psalmen gezongen, maar alleen uit het nieuwe liedboek
* In veel CGK kerken is het nog de goede gewoonte dat dames met een gedekt hoofd in de kerk komen
* De Hersteld Hervormde Kerk ligt veel dichter bij de CGK, in alles, dus zou dat een uitstekende fusie kunnen worden, de linkerflank van de CGK kan zich dan aansluiten bij de GKv of PKN

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 14:02

Pcrtje schreef: Een lange geschiedenis is het verschill. Verschillen zitten onder andere in doopopvatting (CGK vs. GKV en NGK), schriftgezag (NGK vs. GKV en CGK), bevindelijkheid (CGK vs. GKV en NGK) en waarheidsvisie (GKV vs. CGK en NGK). Een fusie tussen de GKV en NGK is nog wel enigzins denkbaar, maar een fusie met de CGK gaat niet lukken, denk ik.

Wat je nu al ziet bij de GKV is dat een grote groep uittreden en De Gereformeerde Kerk (hersteld) (aka. de 'hersteld vrijgemaakten') oprichten als voortzetting van de 'ware leer'. Dat zal ongetwijfeld ook gebeuren met de CGK en de NGK als er een landelijke fusie ter sprake komt.


Ik denk dat er binnen de CGK inderdaad de meeste bezwaren zijn tegen een fusie van CGK/GKV/NGK, met name van de Bewaar het Pand-stroming in de CGK. Wat wel opvallend is dat veel, ik denk zelfs de meeste "niet-Bewaar het Pand"-gemeenten, om het even zo uit te drukken, wel enigerlei vorm van samenwerking hebben met vooral de GKV, en in mindere mate met de NGK, of zelfs al samenwerkingsgemeente vormen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 14:14

schelpje3 schreef:Een heleboel.
Ik zal er een paar noemen:
* In veel gemeenten heeft de PKN een samenwerkingsverband met de R.K. kerk
* In veel gemeenten zitten er vrouwen in de kerkenraad, of gaan zelfs als predikant voor
* De gehanteerde Bijbelvertalingen verschillen,
* De te zingen liederen verschillen te zeer, in veel PKN kerken worden nauwelijks nog Psalmen gezongen, maar alleen uit het nieuwe liedboek
* In veel CGK kerken is het nog de goede gewoonte dat dames met een gedekt hoofd in de kerk komen
* De Hersteld Hervormde Kerk ligt veel dichter bij de CGK, in alles, dus zou dat een uitstekende fusie kunnen worden, de linkerflank van de CGK kan zich dan aansluiten bij de GKv of PKN


Die verschillen zijn voor de PKN geen enkel bezwaar. Dr. A.J. Plaisier (scriba van de PKN) heeft aangegeven dat er "binnen de PKN-familie ruimte is voor meerdere identiteiten". Dus alle verschillen die je noemt mogen er zijn in de PKN.

Anoniem_89

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 14:36

schelpje3 schreef:Een heleboel.
Ik zal er een paar noemen:
* In veel gemeenten heeft de PKN een samenwerkingsverband met de R.K. kerk
* In veel gemeenten zitten er vrouwen in de kerkenraad, of gaan zelfs als predikant voor
* De gehanteerde Bijbelvertalingen verschillen,
* De te zingen liederen verschillen te zeer, in veel PKN kerken worden nauwelijks nog Psalmen gezongen, maar alleen uit het nieuwe liedboek
* In veel CGK kerken is het nog de goede gewoonte dat dames met een gedekt hoofd in de kerk komen
* De Hersteld Hervormde Kerk ligt veel dichter bij de CGK, in alles, dus zou dat een uitstekende fusie kunnen worden, de linkerflank van de CGK kan zich dan aansluiten bij de GKv of PKN


Aha dank je;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor schelpje3 » 10 jul 2014 14:44

Spreeuw schreef:
Die verschillen zijn voor de PKN geen enkel bezwaar. Dr. A.J. Plaisier (scriba van de PKN) heeft aangegeven dat er "binnen de PKN-familie ruimte is voor meerdere identiteiten". Dus alle verschillen die je noemt mogen er zijn in de PKN.

Ik weet het, maar in de praktijk stuit het wel eens op vervelende gebeurtenissen.
Een "bondspredikant" had een preekbeurt in een wijkgemeente, waar de dienstdoende ouderling een vrouw was.
Dat zijn nare dingen, voor beiden. Want hij respecteert haar als vrouw, maar kan niet meegaan in het gegeven dat de vrouw (dienstdoend) ouderling was.
De vrouw toonde echter in dit geval begrip en ruilde haar beurt met een mannelijke collega.
Deze kwestie liep goed af, maar als het vaker gebeurt, de tijd verstrijkt zodat principes verwateren, wat dan?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Ruth2 » 10 jul 2014 14:52

Atro schreef:
De midden-rechtse kerken gaan daar echt niet in mee, die voelen zich meer verwant met de HHK.

Ze voelen zich verwant met de hhk? met een klein deel van de hhk hoogstwaarschijnlijk.

Anoniem_89

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 14:52

Waarom zou God niet door vrouwen heen kunnen werken?
Als er ook maar één tot bekering komt daardoor dan weet je dat God zo'n vrouw gezegend heeft en dat de Heilige Geest door haar heen werkt.

Jvslooten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 14:53

Ruth2 schreef:Ze voelen zich verwant met de hhk? met een klein deel van de hhk hoogstwaarschijnlijk.
Hoe bedoel je dat?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Ruth2 » 10 jul 2014 15:03

In de hhk heb je ook links, midden, rechts, net zoals bij de cgk.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten