Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 22:09

Niet mee eens. Waar je minder over hoort maar wel zo is, is dat het ook een hoop eenheid en verbroedering oplevert. Dat er ook ellende van komt ligt niet aan de goede fusie maar aan de slechtheid van mensen. En iets goeds niet doen omdat sommigen er slecht mee omgaan is een nog slechter alternatief.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 jul 2014 09:08

Ik zou het niet erg vinden om naar een preek van een dominee te luisteren hoor.
Als ze maar een beetje boeiend kunnen preken.
Ik zeg het met alle respect, maar aan de stem en manier van spreken weet ik al gauw dat het om een refo gaat :lol:

maaarten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor maaarten » 12 jul 2014 10:46

naamloos schreef:* :lol: :lol: :lol: jaja, een groot verschil van wie je hoort hoe je gered kunt worden. Het offer van Jezus heeft vast minder waarde als je het van een vrouw verneemt dan van een man.
Kom op zeg, het gaat om de inhoud. En God gebruikt die mensen ervoor die hij daartoe bekwaam maakt.


Meen je dit nou?

Je mag natuurlijk denken zoals je wil over de betreffende teksten in de Bijbel waar mensen zich op baseren om tegen vrouwen in het ambt te zijn; maar dit getuigt wel van zeer weinig respect en begrip voor een standpunt wat bijna alle christenen tot op de dag van vandaag aanhangen en doorheen bijna 2000 jaar van christendom aangehangen hebben.

Sorry hoor, maar vanaf de vroege kerk tot vandaag de dag zijn de RKK, de Oosters Orthodoxe Kerk en alle behoudende Protestantse kerken op grond van de Bijbel tegen vrouwen in het ambt en jij snapt niet waar het probleem ligt? Ik bedoel, jij mag er een andere mening op na houden, maar om schelpje uit te lachen omdat zij een standpunt aanhangt wat voor bijna alle christenen doorheen de geschiedenis tot op de dag van vandaag vanzelfsprekend is geweest, draagt nou niet echt bij aan die eenheid waar jij voor pleit!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor naamloos » 12 jul 2014 11:30

Ja natuurlijk meen ik dat. Mensen denken wel meer eeuwen lang verkeerd over dingen, dat zegt me dus helemaal niets,
Ik vind het dan weer van heel weinig respect getuigen hoe er eeuwen lang tegen vrouwen is aangekeken.
Er zijn vandaag de dag al aardig wat vrouwelijke predikanten die door God worden geroepen en gebruikt.
Maar het staat iedereen vrij om het evangelie af te wijzen omdat ze het van een vrouw horen.
Of dat slim is laat ik dan maar in het midden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 14:16

Spreeuw schreef:Dus mensen, begin nooit aan zo'n grote kerkfusie! Voorkomt een hoop ellende, pijn, verdriet, verwijdering, en juridische processen...

Kerken die destijds uiteen gescheurd zijn, kun je niet meer terug "lijmen" tot één. De scheuren zullen altijd voelbaar en zichtbaar blijven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 14:27

schelpje3 schreef:Kerken die destijds uiteen gescheurd zijn, kun je niet meer terug "lijmen" tot één. De scheuren zullen altijd voelbaar en zichtbaar blijven.

Dankzij de leden die dus weigeren de mindere te willen zijn.
Het opschuimende zuurdesem van het eigen gelijk ...

maaarten

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor maaarten » 12 jul 2014 17:10

naamloos schreef:Ja natuurlijk meen ik dat. Mensen denken wel meer eeuwen lang verkeerd over dingen, dat zegt me dus helemaal niets,
Ik vind het dan weer van heel weinig respect getuigen hoe er eeuwen lang tegen vrouwen is aangekeken.
Er zijn vandaag de dag al aardig wat vrouwelijke predikanten die door God worden geroepen en gebruikt.
Maar het staat iedereen vrij om het evangelie af te wijzen omdat ze het van een vrouw horen.
Of dat slim is laat ik dan maar in het midden.


Mijn beroep op traditie en het feit dat dit standpunt heel breed gedragen wordt is dan ook niet bedoeld als argument voor het standpunt, maar om je te laten zien dat je nogal respectloos reageert tegenover bijna al je broeders en zusters. Wat men eeuwenlang (en overigens de overgrote meerderheid van het christendom doet dat nog steeds) dacht is mijns inziens ook geen argument voor dit standpunt. Maar dat bijna alle christenen het vanzelfsprekend vinden en het altijd al vanzelfsprekend hebben gevonden geen vrouwen toe te laten tot het ambt op grond van wat de Bijbel daar over leert, zou je op zijn minst nog eens aan het denken kunnen zetten over hoe jij betreffende teksten in de Bijbel interpreteert. Ik heb niet zo veel behoefte om die discussie hier te voeren, daar zijn andere topics voor. Ik probeer alleen te zeggen dat als je graag met al die christenen wil samenwerken je misschien iets meer respect kunt tonen voor standpunten die ze toch min of meer letterlijk uit de Bijbel halen.......

Als schelpje aangeeft samenwerken met de RKK een heikel punt te vinden windt je je daar over op, maar je toont zelf vervolgens totaal geen respect voor het standpunt van geen vrouwen in het ambt wat ze er in de RKK ook op na houden. Als je zo graag met de RKK wil samenwerken moet je misschien zonder gelach reageren als ze je vertellen dat ze daar geen vrouwelijke bisschoppen hebben!

mealybug schreef:Nou, Naamloos lacht schelpje niet echt uit, natuurlijk.
Ze geeft gewoon haar standpunt.
Als de vrouw de man niet mag leren, als je dat echt onderschrijft, moet schelpje zich stante pede uitschrijven op het frum, want ze leert de mannen hier voortdurend! 8)


Nou ja, niet uitlachen.... Ik weet niet hoe jij die lachende smiley's interpreteert, maar voor mij ziet dat er toch als uitlachen uit. Verder is meepraten op een internetforum natuurlijk niet 'onderricht geven en autoriteit hebben over een man', waar Paulus zich tegen verzet. Althans, ik heb in ieder geval niet het idee dat als schelpje hier haar mening deelt, waar ik natuurlijk wat van kan leren, ze mij onderricht geeft en autoriteit over mij uitoefent.

Anoniem_89 schreef:Wat ik al zei;
als er ook maar één iemand tot bekering komt omdat de Geest door een vrouwelijke spreker heen werkte dan weet je toch dat God zulke mensen ook gebruikt.
En het hoeft dan nog niet eens altijd zichtbaar te zijn.
In het hart van mensen kan ook veel gebeuren, is het niet gelijk, dan kan God nog wel later door mensen heen werken.


Als jij ervaart dat de bediening van een vrouwelijke oudste vrucht draagt, terwijl de Bijbel duidelijk leert dat vrouwen het ambt van oudste niet toekomt; stel je dan de Bijbel buiten werking omwille van jouw ervaring? Het gaat mij erom wat de Bijbel in dezen leert. Maar goed; die discussie is voor een ander topic. God kan ook ondanks onze falende organisatie naar Zijn goedertierenheid mensen tot bekering brengen.

Alles wat ik wou doen is naamloos erop attenderen, dat als hij/zij inderdaad graag met al die christenen wil samenwerken, het misschien een goed idee is als ze met iets meer begrip reageert op standpunten die bijna al die christenen aanhangen. Met gelach erop reageren bevordert de samenwerking niet echt denk ik zo!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor naamloos » 12 jul 2014 22:23

maaarten schreef:maar om schelpje uit te lachen omdat zij een standpunt aanhangt wat voor bijna alle christenen doorheen de geschiedenis tot op de dag van vandaag vanzelfsprekend is geweest, draagt nou niet echt bij aan die eenheid waar jij voor pleit!
maaarten schreef: Ik probeer alleen te zeggen dat als je graag met al die christenen wil samenwerken je misschien iets meer respect kunt tonen voor standpunten die ze toch min of meer letterlijk uit de Bijbel halen.......
maaarten schreef:Als je zo graag met de RKK wil samenwerken moet je misschien zonder gelach reageren als ze je vertellen dat ze daar geen vrouwelijke bisschoppen hebben!
Hoe kom je erbij dat ik voor een dergelijke eenheid pleit? Dat heb ik nooit gezegd!
Eén in Christus voor iedereen die in hem gelooft, dat staat buiten kijf of je nou rooms, cgk, gkv, pkn bent, of weet ik veel wat.
Echter moet ik er niet aan denken om alles onder 1 dak te hebben.
Ik wil niet lid zijn van een gemeente waar ze vrouwen discrimineren, overheersen en betuttelen tot en met de kleding aan toe incl. een pet op je hoofd.
En ik moet er ook niet aan denken om in een gemeente te zitten waar ze alleen psalmen galmen, ik ben meer van de opwekking met een goeie band.
Ik wens geen lid te zijn van een gemeente die gefocust is op het middel i.p.v. de inhoud. Krijg je Gods woord te horen uit de 'goede' vertaling, en het komt toch wel uit de mond van een man ](*,) ](*,) ](*,)
En ik wil geen lid zijn van een gemeente die qua leer ver van mijn overtuigingen ligt.

We zouden ons niet bij elkaar op het gemak voelen, daarom ben ik blij dat iedere denominatie z'n eigen kleur heeft en we dus kunnen kiezen waar we ons thuis voelen.

En ik lach Schelp niet uit, dat ging om dergelijke standpunten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Byte » 13 jul 2014 13:51

Ik vind dit verhaal wel gepast mbt de reacties die diverse stromingen op elkaar geven op dit forum niet perse dit onderwerp maar over het forum heen.

veel leesplezier en wie het vatte die vatte het :wink:

De Timmermanswerkplaats.

De gereedschappen waren bijeen voor een vergadering. Oh, ja ze hadden allemaal een goede verstandhouding met hun Baas, dat wel... maar toch, het was de laatste tijd toch niet meer zo fijn in de gereedschapsbak. Daarom hadden ze een vergadering belegd om te zien wat daarvan de oorzaak was. Ze hadden besloten om echt eerlijk tegen elkaar te zijn.

Broeder Hamer was de voorzitter en met een paar fikse hamerslagen op de tafel opende hij de vergadering. Broeder Boor ergerde zich al direct: Daar had je die Hamer weer hoor! Met een stuk lawaai zichzelf op de voorgrond plaatsen en ook nog altijd het laatste woord hebben. Broeder Boor stond op en deed eens flink uit de doeken hoe hij over broeder Hamer dacht. De broeders en zusters knikten ja, ja dat was waar. Die Hamer kon misschien maar beter zijn mondhouden en zijn functie neerleggen. Broeder Hamer stond perplex; altijd was hij bezig voor de gemeente, dag en nacht bijna, en nu dit commentaar. Moest je die broeder Boor nu eens horen, altijd maar in andermans leven wroeten, laat die zelf maar opstappen en br. Schroef ook. Die moest je alsmaar ronddraaien en ronddraaien om hem ergens te krijgen. Broeder Schroef reageerde niet. Kijken jullie maar liever naar broeder Schaaf. Die is zo oppervlakkig, er zit totaal geen diepgang in die broeder. Wat heeft de gemeente daar nu aan?

Op zijn beurt zag broeder Schaaf het helemaal niet zitten met Broeder Duimstok. Dat Pietje Precies, daar kreeg je wat van. Altijd anderen opmeten. Laat die maar eens zichzelf bekijken. Broeder Duimstok ergerde zich weer aan Zuster Schuurpapier, ruw mens, en een stof dat ze deed opwaaien!!!! Daar wist hij wel een paar verhalen over. Zuster Schuurpapier deed haar beklag over Zuster Kleinboortje: klein, maar vol venijn. Helemaal haar type niet. Zo ging deze discussie nog een tijdje door.

Maar opeens ging de deur open. En wie kwam daar binnen? DE TIMMERMAN, DE MAN VAN NAZARETH. De Meester keek de werkplaats rond en liep naar het midden. Hij trok Zijn mantel uit en deed Zijn werkkleed aan. Hij wilde een werkstuk maken: een tafel. Een tafel als zinnebeeld van gemeenschap met elkaar. De Meester keek de werkplaats rond en Hij nam de hamer en de boor en de schroef, en ook de schaaf die Hij nodig had en de duimstok en... het schuurpapier en het kleine boortje. De Meester begon te werken. Hij werkte dag en nacht door. Aan het einde van de tweede dag was Zijn werkstuk klaar. Tevreden keek Hij naar het Meesterstuk. Het was prachtig geworden!!!! Precies zoals Hij het bedoeld had. Dankbaar gleden Zijn ogen over de gereedschappen. Hij had ze allemaal nodig gehad. Zonder hen had Hij dit werkstuk niet kunnen maken. De Meester deed Zijn werkkleed weer uit en trok Zijn mantel weer aan en verliet de werkplaats. En de gereedschappen???? Ze waren doodstil. Hadden ze daar even hun lesje gehad! Hij gebruikte de hamer niet als boor, noch de schaaf als duimstok of het schuurpapier als een klein boortje. Nee, ieder werd gebruikt voor dat doel waartoe hij gemaakt was. De gereedschappen kregen spijt van hun gekibbel en kritiek. Zuster Schuurpapier voelde zich onrustig en dacht: dat had ik nooit mogen zeggen van zuster Kleinboortje. Goed, ze was wel eens wat fel, maar was ze zelf ook niet venijnig geweest? Ze besloot na de vergadering tegen Zuster Kleinboortje te zeggen dat het haar speet. Hè hè, die gedachte alleen al luchtte haar op. Ook br. Schaaf voelde zich vervelend met zijn kritiek op br. Duimstok. Die broeder was penningmeester en misschien had hij die preciezigheid wel nodig. Als broeder Duimstok voor die taak nodig was, waar bemoeide hij zich dan mee?

Zo verging het broeder Boor ook... En broeder Hamer was best een goeie kerel, al had hij nogal wat lawaai. Broeder Hamer besteedde heel wat tijd aan de gemeente en had soms slapeloze nachten van alle zorgen in de gemeente. En hij wist gewoon diep in zijn hart dat hij jaloers was op hem. Wie moest al dat werk doen als broeder Hamer wegging? Zo begonnen alle gereedschappen hun hoog opgelaaide emoties weer op een rij te zetten. En broeder Hamer? Zoals altijd nam broeder Hamer het laatste woord, dat will zeggen hij nam het woord... maar gaf God het laatste woord! Broeder Hamer sprak: Broeders en zusters, ik zie dat wij allen medewerkers mogen zijn van de Heere. Laten wij daarom elkaar aanvaarden zoals Hij ons aanvaardde, en tja, wat moest hij daar zelf nog aan toevoegen?

Toen pakte hij zijn bijbel en zocht naar een woord van de Heere. De gezindheid van Christus, ja daar ging het om. En broeder Hamer begon te lezen: Fil. 2:3. In ootmoed achte de één de ander uitnemender dan zichzelf. Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus is. Ja, knikten de gereedschappen, zo is het! De ander hoger achten dan jezelf, ruimte geven en liefhebben: daar waren ze het allemaal mee eens. Zij hadden begrepen hoe men met elkaar als gereedschap in Gods werkplaats moet werken in verdraagzaamheid


Bron: http://www.pgvarsseveld.nl/site/438-ing ... rhaal.html

Goede zondag allemaal
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Teus » 13 jul 2014 14:29

Mooi verhaal byte, kunnen we van leren. het gaat in principe over de verschillende karakters van mensen.
Het gaat hier meer om de verschillen in uitleg van de Bijbel en het najagen van verkeerde invloeden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Byte » 13 jul 2014 14:47

Ik weet het dat het over de karakters gaat van de diverse mensen je kan het echter ook op div kerkstromen plakken....

De meetlat komt altijd in zijn maatpak naar de kerk, de hamer maakt meer herrie op de drums dan dat hij wijze woorden spreekt, de kwast is meer met kunst bezig dan met de prediking, het kleine boortje is met kleine zaken bezig en wil alleen kleine huisgemeentes , de grote boor pakt zaken groots aan en kijkt neer op de kleine boor met zijn grote kerk.....
Etc.

Ook hierin is het de Timmerman die de diverse instrumenten gebruikt tot meerdere eer en glorie van Zijn Grote Naam om mensen te bereiken gebruikt hij de diverse wegen.

Zullen wij niet kunnen begrijpen wat ik wel weet als mijn broeder zegt dat hij
Jezus Christus kent als middelaar en verlosser dat we samen de Heere mogen dienen.

Zo heb ik momenten meegemaakt in een kroeg, op een mannenochtend bij de baptisten, bij ons in de kerk, op de diverse commissie dagen, bij mijn broeder in de evangelische kerk, etc. Hij werkt doormaken dingen heen en wat mogen we dankbaar zijn als Hij ons als instrument wil gebruiken.

Gr en zegen Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Teus » 13 jul 2014 14:59

Het is zeker geweldig als je samen met een zuster of broeder de Heere mag dienen. als je er goed bij stil staat geeft het vreugde in je hart.
Maar ik zou zo graag ook eens met andere, die zo erg beïnvloed worden door andere mensen, als broeder of zuster de Heere dienen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2014 18:30

Er is ook veel samenwerking tussen oud-katholieke en lutherse gemeenten.
Verder kun je inderdaad kijken in hoeverre delen van CGK, NGK en GKV niet inderdaad met de PKN een verregaande vorm van samenwerking dan wel fusie kunnen onderzoeken. Als PKN'er met een zekere liefde voor oecumene zeg ik: "Van harte welkom." En ik heb het vermoeden dat de Gereformeerde Bond binnen de PKN een versterking vanuit de rechterflank van de CGK per definitie zou afwijzen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor mealybug » 13 jul 2014 21:41

Optimatus schreef:Er is ook veel samenwerking tussen oud-katholieke en lutherse gemeenten.
Verder kun je inderdaad kijken in hoeverre delen van CGK, NGK en GKV niet inderdaad met de PKN een verregaande vorm van samenwerking dan wel fusie kunnen onderzoeken. Als PKN'er met een zekere liefde voor oecumene zeg ik: "Van harte welkom." En ik heb het vermoeden dat de Gereformeerde Bond binnen de PKN een versterking vanuit de rechterflank van de CGK per definitie zou afwijzen.

Het klinkt echt net als voetbalclubs he?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 07:18

schelpje3 schreef:Kerken die destijds uiteen gescheurd zijn, kun je niet meer terug "lijmen" tot één. De scheuren zullen altijd voelbaar en zichtbaar blijven.


Onzin, tijd heelt ook wel wonden. Neem de scheiding van de GKV met de synodalen of met de NGK. De meesten zouden weer samengaan goed vinden, plaatselijk gebeurt dat ook al wel. Het heeft wat tijd nodig en we moeten on richten op Zijn wil en niet op de onze maar dan kunnen fusies vaak best ongedaan worden gemaakt. Het is overigens ook schandalig, van die verhalen waar men elkaar na een scheuring niet meer aankijkt, groet, maar dwarsboomt, beledigt enz. Mooie uitstraling heb je dan als christenen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten