Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 31 mei 2016 14:00

Chaya schreef:Het is bepaald geen geneuzel! Sterker nog, de verdeeldheid zou ons allen moeten aanklagen.

Moeten aanklagen ? Het klaagt ons aan.
Met verdeeldheid bedoel ik niet de minimale accentverschillen tussen de reformatorische kerken, sorry Chaya maar dat vind ik inderdaad geneuzel.


Dat is niet waar, want in den verre buitenlanden hebben ze net zo goed te maken met allerlei stromingen.
Ik denk dat alleen in de verdrukking "de zuiverste kerk" ontstaat, want daar is men alleen bezig om de bescherming van God af te smeken en kracht om staande te kunnen blijven.

Je hebt gelijk, wij (de protestanten) hebben dit inderdaad geëxporteerd naar m.n. de Verenigde Staten en Afrika.
Soms is het totaal verschrikkelijk, ik was onlangs in Mali, in een armoedig plaggenhutten dorp zag ik een kerk "église réformée", en ja hoor straatje door, hoekje om, weer een kerk "Église réformée nouveau" . Ik weet nooit of ik dan moet lachen of huilen.

Weet je, Chaya, ik word altijd een beet "kriegel" als er in de kerk wordt gebeden voor eenheid.
We hebben de zooibende zelf veroorzaakt dus zelf opruimen die troep.



Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 14:18

Oh maar dat wil iedere christen ook van harte, de zooi opruimen. Iedereen vindt dat de rest zich gewoon bij zijn / haar kerkverband moet aansluiten, dan is het toch opgelost? ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Arco » 31 mei 2016 14:31

Marnix schreef:Oh maar dat wil iedere christen ook van harte, de zooi opruimen. Iedereen vindt dat de rest zich gewoon bij zijn / haar kerkverband moet aansluiten, dan is het toch opgelost? ;)


Ja, dat is inderdaad een typische benadering. In een boekje van Andries Knevel kwamen vertegenwoordigers van verschillende Reformatorische kerkverbanden aan het woord, twee daarvan spraken hun droom uit over een Katholieke Gereformeerde Kerk. Toen ik dat las, vond ik dat een goed idee.

Nu wat jaren later, vind ik het weer geen goed idee. Een oprichting van een KGK (of iets vergelijkbaars) zal niet leiden tot een vermindering van de organisatiedruk, de koninkrijkjes van sommige kerkbestuurders en geneuzel over minimale (en vaak uiterlijke) verschillen.

Mijn stelling is: hef kerkverbanden op! Laat elke gemeente zichzelf besturen, daarbij is de belangrijkste leidraad de Bijbel. Laat elkaar vrij, dus mopper niet over het soort liturgie, kleding, hoofddeksel, etc. Stop met ledenadministratie, laat mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en gooi die kaartenbak bij het oud papier. Und so weiter, und so weiter.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2016 14:42

rotterdam schreef:Weet je, Chaya, ik word altijd een beet "kriegel" als er in de kerk wordt gebeden voor eenheid.
We hebben de zooibende zelf veroorzaakt dus zelf opruimen die troep.

Dat gaat niet, dat is vanaf het begin al zo geweest en zal zo blijven. Niet alleen in Nederland.
Jij gaat kennelijk nog teveel van het goede in de mens uit. :wink:
Het lukt op een - betrekkelijk klein - forum al niet, hoe zou het dan wereldwijd moeten lukken?
Het is allemaal een gevolg van de zondeval.
Het kerkelijk leven in Nederland is trouwens in veel plaatsen een treurige zaak, want tweede diensten worden steeds minder bezocht, kerken moeten sluiten, bij elkaar gaan.
Je zou bijna zeggen: er moet een ernstige ramp gebeuren, wil de kerk weer volstromen.
Kennelijk lijkt het leven wel goed zo, zonder God, of halfbakken met God, uurtje op de zondagochtend kan er nog wel af, maar de rest van de week voor onszelf.
Als het vuur gedooft is, moet je niet vreemd opkijken als er vanuit de wereld niets te zien is.
Leg onze eigen handel en wandel eens onder een kritische loep, kan de ander iets zien van de Liefde van God en het gij, geheel anders?
Als ik hier en daar zo het forum lees, kan er van alles mee door en kan zelfs de dominee in de kroeg bivakkeren.
Nu de kroeg nog naar de kerk trachten te halen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor rotterdam » 31 mei 2016 15:19

Chaya schreef:
Jij gaat kennelijk nog teveel van het goede in de mens uit. :wink:

Ik nam jou als voorbeeld :D

Het lukt op een - betrekkelijk klein - forum al niet, hoe zou het dan wereldwijd moeten lukken?

hmmm - vaak met elkaar oneens toch op hetzelfde forum.

Het kerkelijk leven in Nederland is trouwens in veel plaatsen een treurige zaak,

Wat een zegen dat het zo goed gaat met de kerk in andere delen van de wereld b.v. Afrika en China.



Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 31 mei 2016 16:21

Chaya schreef:Dat gaat niet, dat is vanaf het begin al zo geweest en zal zo blijven. Niet alleen in Nederland.
Jij gaat kennelijk nog teveel van het goede in de mens uit. :wink:
Het lukt op een - betrekkelijk klein - forum al niet, hoe zou het dan wereldwijd moeten lukken?
Het is allemaal een gevolg van de zondeval.
Het kerkelijk leven in Nederland is trouwens in veel plaatsen een treurige zaak, want tweede diensten worden steeds minder bezocht, kerken moeten sluiten, bij elkaar gaan.
Je zou bijna zeggen: er moet een ernstige ramp gebeuren, wil de kerk weer volstromen.
Kennelijk lijkt het leven wel goed zo, zonder God, of halfbakken met God, uurtje op de zondagochtend kan er nog wel af, maar de rest van de week voor onszelf.
Als het vuur gedooft is, moet je niet vreemd opkijken als er vanuit de wereld niets te zien is.
Leg onze eigen handel en wandel eens onder een kritische loep, kan de ander iets zien van de Liefde van God en het gij, geheel anders?
Als ik hier en daar zo het forum lees, kan er van alles mee door en kan zelfs de dominee in de kroeg bivakkeren.
Nu de kroeg nog naar de kerk trachten te halen.


De wereld kijkt niet naar of je 1 of 2x in de kerk zit hoor. Dat heeft er niets mee te maken. Daar raken ze niet door overtuigd. Je oproep tot reflectie is overigens wel goed.

De rest, daar hadden we het volgens mij in een ander topic over. Dus laat dat hier nou even lekker achterweg, in dat andere topic kunnen we verder praten over hoe je de kroeg naar de kerk kan proberen te halen.

Wat streven naar eenheid betreft, dat is net als met alle andere gebrokenheid in het leven, met de zonde. Je moet vechten, strijden en het wordt nooit perfect. Verre van dat. Maar je moet die strijd wel aangaan. Dat is een betere houding dan "het is altijd zo geweest en het zal ook altijd zo blijven" en "dat gaat je nooit lukken". Het is allemaal het gevolg van de zondeval. klopt. En we moeten tegen de zonde en haar rijk strijden. En dus ook strijden voor eenheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Chaya » 31 mei 2016 16:23

rotterdam schreef:Wat een zegen dat het zo goed gaat met de kerk in andere delen van de wereld b.v. Afrika en China.

De christenen daar hebben veel, zo niet alles ervoor over, zelfs hun leven loopt vaak gevaar!
Soms uren lopen naar een kerk om daar bijeen te komen in een achteraf gebouwtje.

De verschillen tussen de verschillende kerken lijken eerder groter dan kleiner te worden.
Als je bijvoorbeeld een preek leest van een gewone gereformeerde of hervormde kerk, uit de eerste helft van de vorige eeuw, zou je misschien denken dat het een rechts bevindelijke predikant is.
Als je de gereformeerden noemt, deze mensen namen het geloof uiterst serieus.
Er werd een eigen universiteit gesticht, een eigen krant opgezet, een eigen radio- later tv omroep.
En toen kwam de ene splitsing en afscheiding na de andere en na het SoW proces herken je in veel gemeentes de signatuur van de oorspronkelijke gemeente niet meer (gehoord van de leden zelf!)

De generatie die nu op groeit heeft geen weet van de laatste fusies en ruzies.
Als de kerkverlating in dit tempo doorzet, vrees ik toch dat we i.i.g. in hetzelfde kerkgebouw zullen komen, al dan niet met gedeelde kansel. Want dan is het simpelweg niet meer op te brengen om een kerkgebouw te handhaven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2016 07:16

Of je houdt wel kerkverbanden een kerk bestaat dan uit een hele grote regio en mensen moeten lang rijden om in de kerk te komen. Absoluut niet ideaal, wat hou je dan voor gemeenteleven over buiten de kerkdiensten om? Maar in dun-bevolkte landen gebeurt het natuurlijk al. En Nederlandse emigranten in bijvoorbeeld Canada of Amerika hebben er ook wel een handje van. Ik ben bang dat er soms eerder voor die oplossing wordt gekozen dan voor een fusie. Mensen zijn vaak koppige gewoontedieren :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Komt er een fusie van CGK, GKV, NGK (en PKN)?

Berichtdoor MoesTuin » 02 jun 2016 08:19

Chaya schreef:[


De verschillen tussen de verschillende kerken lijken eerder groter dan kleiner te worden.

Als je bijvoorbeeld een preek leest van een gewone gereformeerde of hervormde kerk, uit de eerste helft van de vorige eeuw, zou je misschien denken dat het een rechts bevindelijke predikant is.
Als je de gereformeerden noemt, deze mensen namen het geloof uiterst serieus.
Er werd een eigen universiteit gesticht, een eigen krant opgezet, een eigen radio- later tv omroep.
En toen kwam de ene splitsing en afscheiding na de andere en na het SoW proces herken je in veel gemeentes de signatuur van de oorspronkelijke gemeente niet meer (gehoord van de leden zelf!)

De generatie die nu op groeit heeft geen weet van de laatste fusies en ruzies.
Als de kerkverlating in dit tempo doorzet, vrees ik toch dat we i.i.g. in hetzelfde kerkgebouw zullen komen, al dan niet met gedeelde kansel. Want dan is het simpelweg niet meer op te brengen om een kerkgebouw te handhaven.


Allemaal menselijk uitgedachte theorieen, waar je niks mee verder komt.
Waar is in jou verhaaltje / gedachten, de rol van de Heere God en de werking van Zijn Heilige Geest
Ik lees niets over persoonlijk geloof (voor ieder is de weg die de Heere God met een mens gaat anders)
Jij doet alsof alles via de gereformeerde, door mensen bedachte regeltjes binnen 1 kerk verloopt.
Wat zit je er toch weer goed naast!
Gods wegen zijn niet pas klaar uit te stippelen, o ja, voor vele christenen wellicht gaat het via deze weg, maar voor nog veel meer lopen de wegen niet zo mooi recht zoals jij zo graag zou willen, volgens jou voorwaarden.
Zo werkt het natuurlijk niet, het gaat alles volgens het Plan van God, want voor God is ieder mens uniek en geen is dezelfde, zo ook de wegen niet die God met ieder afzonderlijk mens gaat.
Want Gods Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.

Met de woorden van onderstaand lied, zo is het, zo dienst ons streven te zijn één te zijn In Christus.
Onze eigen beweegredenen en zelf bedachte regeltjes aan de kant te zetten en niets in de weg te gaan staan om samen met alle kerkstromingen in Christus, één te zijn (het is al een begin om te stoppen met al die bevooroordelen en oordelen over alle kerkzaken die ons niet aan staan en niet naar onze zin gaan en een onderscheid te maken in regeltjes die door mensen bedacht zijn en welk nut deze hebben en in hoeverre deze regels de hoofdtoon zijn gaan voeren (wat nooit de bedoeling is geweest bij invoering hiervan)

https://www.youtube.com/watch?v=PmE9alM2xuc

En zij komen van Oost en zij komen van West :
liggen aan in het Koninkrijk Gods.
samen: rijken, arm , veracht of vereerd, liggen aan in het koninkrijk Gods
en niemand vraagt naar slecht of goed, als t kleed maar rein is door het Bloed

En zij komen van Oost en zij komen van West :
liggen aan in het Koninkrijk Gods.
Daar begroet door de Vader op 't eeuwige feest liggen ze aan in het Koninkrijk Gods,
met zwart of bruin of blank gezicht,
de huidskleur is van geen gewicht.

En zij komen van Oost en zij komen van West :
Na de grote verdrukking in eeuwige rust, liggen ze aan in het Koninkrijk Gods
vanuit ieder ras, uit ieder geslacht zijn ze allen hier tesaam gebracht
Zie van Oost en van West en van Noord en van West
Allen liggen aan in het Koninkrijk Gods.
liggen aan in het Koninkrijk Gods.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 15 gasten