De zonde tegen de Heilige Geest

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4631
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Spreeuw » 07 jun 2014 19:18

Een aangrijpende tekst in de Bijbel is het gedeelte waar Jezus spreekt over de zonde tegen de Heilige Geest. Deze zonde zal niet vergeven worden.

We lezen dit in de drie synoptische evangeliën:
- Matteüs 12:31,32
- Marcus 3:28,29
- Lucas 12:10


Matteüs 12:22-32 (NBG'51)
Jezus en Beëlzebul
22 Toen bracht men een bezetene tot Hem, die blind en stom was. En Hij genas hem, zodat de stomme sprak en zag. 23 En al de scharen waren buiten zichzelf en zeiden: Dit is toch niet de Zoon van David? 24 Maar de Farizeeën hoorden het en zeiden: Deze drijft de boze geesten slechts uit door Beëlzebul, de overste der geesten. 25 Maar Hij kende hun gedachten en zeide tot hen: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en geen stad of huis, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden. 26 En indien de satan de satan uitdrijft, is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn koninkrijk kunnen standhouden? 27 En indien Ik door Beëlzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn. 28 Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. 29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen. 30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden. 32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.



Er is dus een zonde die niet vergeven zal worden: het lasteren van de Geest oftewel het spreken tegen de Heilige Geest.

Maar wat houdt het spreken tegen de Heilige Geest precies in? Wat houdt het in dat deze zonde niet vergeven zal worden? Wanneer iemand berouw heeft over zijn zonde dat hij de Geest gelasterd heeft, zal hem dat nooit meer vergeven worden? En als iemand bang is deze zonde begaan te hebben, hoe moet hij hiermee omgaan?

Jvslooten

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Jvslooten » 07 jun 2014 22:30

Lasterlijke woorden tegen den Heiligen Geest zijn de ergste soort van zonden der tong, en zij zijn onvergeeflijk, vers 31, 32. Hier is ene genaderijke verzekering van vergeving van alle zonden, op Evangelievoorwaarden. Dit zegt ons Christus, en het is een troostrijk zeggen, dat de grootte der zonde geen hinderpaal zal zijn om door God aangenomen te worden, indien wij waarlijk berouw hebben en het Evangelie geloven. Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden. Al waren uwe zonden als scharlaken en karmozijn, Jesaja 1:18, al waren zij ook nog zo snood in haren aard, of verzwaard door de omstandigheden, en ook nog zo dikwijls herhaald, al zouden zij ook tot den hemel reiken, toch is er bij den Heere vergeving, die boven de hemelen reikt. Zelfs tot Godslastering, ene zonde, die onmiddellijk Gods naam en eer raakt, zal de genade worden uitgestrekt. Aan Paulus, die een Godslasteraar was, is barmhartigheid geschied, 1 Timotheus 1:13. Wèl mogen wij zeggen: Wie is een God gelijk Gij, die de ongerechtigheid vergeeft? Micha 7:18. Zelfs woorden, gesproken tegen den Zoon des mensen, zullen vergeven worden, zoals de woorden hun vergeven werden, die Hem smaadden bij Zijn’ dood, want velen hunner hebben zich bekeerd en genade verkregen. Christus heeft hierin aan alle mensenkinderen het voorbeeld gegeven van bereidvaardigheid om woorden te vergeven, die tegen hen gesproken zijn. Ik ben als een dove, ik hoor niet. Merk op: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden, den mensen, niet den duivelen, dit is liefde voor geheel de wereld der mensheid boven de wereld der gevallen engelen, dat alle zonde hun vergeven kan worden. Hier is echter ene uitzondering voor de lastering tegen den Heiligen Geest, welke hier verklaard wordt de enige onvergeeflijke zonde te zijn. Zie hier: Wat deze zonde is: het is spreken tegen den Heiligen Geest. Zie, hoe boosaardig de zonde der tong is, als de enige onvergeeflijke zonde ene zonde der tong is. Maar Jezus kende hun gedachten, vers 25. Het is niet alle spreken tegen den Persoon, of het Wezen, des Heiligen Geestes, of tegen enigen Zijner meer bijzondere werkingen, of het blote weerstaan van Zijne inwendige werking in den zondaar zelven, dat hier bedoeld wordt, want, wie zou dan zalig worden? Het Evangelie is ene acte van straffeloosheid, waarvan niemand uitgezonderd is dan alleen diegenen, die den Heiligen Geest lasteren, en dus in den engsten, meest beperkten zin, opgevat moet worden. Alle onboetvaardige zondaren worden door de voorwaarden van deze acte van straffeloosheid, n.l. geloof en bekering, hiervan krachtdadig en voor goed buitengesloten, en daarom moeten de andere uitzonderingen niet te ver uitgestrekt worden, en deze Godslastering wordt uitgezonderd, niet om enigerlei tekortkoming van genade in God, of verdienste van Christus, maar omdat zij den zondaar onvermijdelijk in ongeloof en onboetvaardigheid laat blijven. Wij hebben reden te denken, dat niemand schuldig is aan deze zonde, die gelooft, dat Christus de Zoon van God is, en oprechtelijk begeert deel te hebben in Zijne verdienste en genade, en zij, die vrezen deze zonde begaan te hebben, geven hiermede een goed teken, dat zij haar niet begaan hebben. De geleerden merken terecht op, dat Christus niet spreekt van hetgeen toen gezegd of gedaan werd, maar van wat gezegd en gedaan zal worden, Markus 3:28, Lukas 12:10, Die gelasterd zal hebben. Wat hen betreft, die Christus gelasterd hebben, toen Hij op aarde was, en Hem een wijnzuiper, een bedrieger, een Godslasteraar, en wat dies meer zij, genoemd hebben, er was voor hen nog een schijn van verontschuldiging vanwege het geringe, het onaanzienlijke van Zijn uiterlijk voorkomen, en de vooroordelen des volks tegen Hem, en het bewijs Zijner Goddelijke zending was niet volledig gegeven dan na Zijne opstanding, en daarom zal hun, als zij berouw hebben en zich bekeren, vergeving worden geschonken. En het is te hopen, dat zij bij de uitstorting des Geestes, tot overtuiging zullen komen, gelijk dit dan ook geschied is met velen, die Zijne verraders en moordenaars zijn geweest. Maar indien zij, nadat de Heilige Geest is gegeven met Zijne gaven van innerlijke openbaring, het spreken van vreemde talen, en dergelijke bedelingen des Geestes onder de apostelen, toch nog voortgaan met den Geest te lasteren, alsof Hij een boze geest was, dan is er gene hoop, dat zij ooit tot het geloof in Christus zullen gebracht worden. Want ten eerste: Deze gaven des Heiligen Geestes in de apostelen waren het laatste bewijs, dat God gebruiken wilde ter bevestiging van het Evangelie, en werd voor het laatste bewaard, nadat de andere waren voorafgegaan. Ten tweede: Dit was het krachtigste bewijs en meer geschikt tot overtuigen dan de wonderen zelf. Ten derde: Daarom kunnen zij, die deze bedeling des Geestes lasteren, onmogelijk er toe gebracht worden om in Christus te geloven. Wat zou hen tot overtuiging kunnen brengen, die ze zullen toeschrijven aan ene samenspanning met Satan, gelijk de Farizeeën de wonderen daaraan hebben toegeschreven? Dit is zodanig ene sterkte des ongeloofs, dat een mens er nooit uit verdreven kan worden, en daarom is het onvergeeflijk, omdat berouw en bekering er voor de ogen des zondaars door verborgen worden. Hoedanig het vonnis is, dat er over geveld wordt: Het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. Gelijk er in den toenmaligen staat der Joodse kerk geen zoenoffer was voor de ziel, die iets gedaan zal hebben met opgeheven hand, zo zal er onder de bedeling der Evangeliegenade, welke in de Schrift dikwijls de toekomende eeuw wordt genoemd, gene genade of vergeving zijn voor hen, die het bloed des Testaments onrein achten en den Geest der genade smaadheid aandoen. Er is gene genezing voor ene zonde, die zo regelrecht tegen het geneesmiddel ingaat. In onze oude wetten gold de regel: Geen heiligdom (als toevluchtsoord) voor heiligschennis. Of wel: Het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, dat is: noch heden, in zijne eigene consciëntie, noch in de toekomende, dat is: in den groten dag, wanneer de vergeving afgekondigd zal worden. Of wel: dit is ene zonde, die den zondaar blootstelt aan tijdelijke en eeuwige straf, zowel aan den toorn van heden als aan den toekomenden toorn.

(Matthew Henry)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mealybug » 07 jun 2014 22:38

Spreeuw schreef:Een aangrijpende tekst in de Bijbel is het gedeelte waar Jezus spreekt over de zonde tegen de Heilige Geest. Deze zonde zal niet vergeven worden.

We lezen dit in de drie synoptische evangeliën:
- Matteüs 12:31,32
- Marcus 3:28,29
- Lucas 12:10


Matteüs 12:22-32 (NBG'51)
Jezus en Beëlzebul
22 Toen bracht men een bezetene tot Hem, die blind en stom was. En Hij genas hem, zodat de stomme sprak en zag. 23 En al de scharen waren buiten zichzelf en zeiden: Dit is toch niet de Zoon van David? 24 Maar de Farizeeën hoorden het en zeiden: Deze drijft de boze geesten slechts uit door Beëlzebul, de overste der geesten. 25 Maar Hij kende hun gedachten en zeide tot hen: Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en geen stad of huis, tegen zichzelf verdeeld, zal standhouden. 26 En indien de satan de satan uitdrijft, is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn koninkrijk kunnen standhouden? 27 En indien Ik door Beëlzebul de boze geesten uitdrijf, door wie doen uw zonen het dan? Daarom zullen zij rechters over u zijn. 28 Maar indien Ik door de Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het Koninkrijk Gods over u gekomen. 29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst die sterke heeft gebonden? Dan zal hij zijn huis plunderen. 30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij, en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden, maar de lastering van de Geest zal niet vergeven worden. 32 Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar spreekt iemand tegen de heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.



Er is dus een zonde die niet vergeven zal worden: het lasteren van de Geest oftewel het spreken tegen de Heilige Geest.

Maar wat houdt het spreken tegen de Heilige Geest precies in? Wat houdt het in dat deze zonde niet vergeven zal worden? Wanneer iemand berouw heeft over zijn zonde dat hij de Geest gelasterd heeft, zal hem dat nooit meer vergeven worden? En als iemand bang is deze zonde begaan te hebben, hoe moet hij hiermee omgaan?


Je bijgevoegde bijbelgedeelte spreekt voor zich.
Wanneer iemand het werk van de Geest voor duivelswerk uitmaakt, is dat onvergeeflijk.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Boerin » 09 jun 2014 19:13

Spreeuw schreef:Er is dus een zonde die niet vergeven zal worden: het lasteren van de Geest oftewel het spreken tegen de Heilige Geest.

Maar wat houdt het spreken tegen de Heilige Geest precies in? Wat houdt het in dat deze zonde niet vergeven zal worden? Wanneer iemand berouw heeft over zijn zonde dat hij de Geest gelasterd heeft, zal hem dat nooit meer vergeven worden? En als iemand bang is deze zonde begaan te hebben, hoe moet hij hiermee omgaan?

Dat is al een teken dat je 'm niet hebt begaan. De Farizeeën die het deden zondigden willens en wetens en waren totaal niet berouwvol erover. Ze zaten nota bene te wachten in de tempel dat Hij een wonder ging doen, dus ze hadden nog geloof ook, zodat ze Hem aan konden klagen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Boerin » 09 jun 2014 19:16

mealybug schreef:Je bijgevoegde bijbelgedeelte spreekt voor zich.
Wanneer iemand het werk van de Geest voor duivelswerk uitmaakt, is dat onvergeeflijk.

Klopt niet, dat gebruiken ze in rare diensten als bangmakerij. Waag het eens te zeggen dat dit niet van God is wat hier gebeurt, dat is de onvergevelijke zonde. En omdat er zoveel rariteiten zijn en demonische troep en mixture in de charismatische kerk, weten mensen het ook niet meer en kan het zo maar eens voorkomen dat iemand iets van de Geest aan de duivel toeschrijft. Heb ik zelf ook gedaan uit onwetendheid, dan is het niet de onvergevelijke zonde.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Bambi » 09 jun 2014 19:41

Dat is ook wel eens in de vragenrubriek aan de orde geweest.
Daar wordt o.a. dit gezegd:

De zonde tegen de Heilige Geest is iets heel anders. Je leest daarover in Mattheus 12 vers 22-32. Je ziet in dat gedeelte, waar in mijn bijbeltje bovenstaat: de godslastering der Farizeeën, dat de Farizeeën welbewust het wonder dat de Heere Jezus doet toeschrijven aan de overste van de duivelen. In dat verband spreekt de Heere Jezus over de zonde tegen de Heilige Geest. Het is welbewust spotten met en verdacht maken van het werk van de Heere en dat tegenstaan terwijl men beter weet. Van de Farizeeën lezen we nergens dat zij berouw hadden over hun zonden. Zij zijn net zolang doorgegaan tot de Heere Jezus aan het kruis hing. Mensen die de zonde tegen de Heilge Geest doen verharden dus totaal tegen beter weten in. Je kunt daarover lezen in Hebreën vers 26: Want zo wij willens ( en wetens) zondigen nadat wij de kennis der waarheid hebben ontvangen, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonde.


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/9163

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor mealybug » 09 jun 2014 20:33

Boerin schreef:Klopt niet, dat gebruiken ze in rare diensten als bangmakerij. Waag het eens te zeggen dat dit niet van God is wat hier gebeurt, dat is de onvergevelijke zonde. En omdat er zoveel rariteiten zijn en demonische troep en mixture in de charismatische kerk, weten mensen het ook niet meer en kan het zo maar eens voorkomen dat iemand iets van de Geest aan de duivel toeschrijft. Heb ik zelf ook gedaan uit onwetendheid, dan is het niet de onvergevelijke zonde.

Ik ben nog nooit naar rare diensten geweest.
Beter geen dienst dan een rare dienst.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Ayla » 12 jun 2014 23:00

Boerin schreef:Klopt niet, dat gebruiken ze in rare diensten als bangmakerij. Waag het eens te zeggen dat dit niet van God is wat hier gebeurt, dat is de onvergevelijke zonde. En omdat er zoveel rariteiten zijn en demonische troep en mixture in de charismatische kerk, weten mensen het ook niet meer en kan het zo maar eens voorkomen dat iemand iets van de Geest aan de duivel toeschrijft. Heb ik zelf ook gedaan uit onwetendheid, dan is het niet de onvergevelijke zonde.


Daar ben ik nu een heel interessant boek over aan het lezen: Charismatic chaos van John MacArthur, echt ongelofelijk wat voor bizarre dingen daar gebeuren! (Niet overal natuurljk).
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4631
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 19:14

Jvslooten schreef:Lasterlijke woorden tegen den Heiligen Geest zijn de ergste soort van zonden der tong, en zij zijn onvergeeflijk, vers 31, 32. Hier is ene genaderijke verzekering van vergeving van alle zonden, op Evangelievoorwaarden. Dit zegt ons Christus, en het is een troostrijk zeggen, dat de grootte der zonde geen hinderpaal zal zijn om door God aangenomen te worden, indien wij waarlijk berouw hebben en het Evangelie geloven. Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden. Al waren uwe zonden als scharlaken en karmozijn, Jesaja 1:18, al waren zij ook nog zo snood in haren aard, of verzwaard door de omstandigheden, en ook nog zo dikwijls herhaald, al zouden zij ook tot den hemel reiken, toch is er bij den Heere vergeving, die boven de hemelen reikt. Zelfs tot Godslastering, ene zonde, die onmiddellijk Gods naam en eer raakt, zal de genade worden uitgestrekt. Aan Paulus, die een Godslasteraar was, is barmhartigheid geschied, 1 Timotheus 1:13. Wèl mogen wij zeggen: Wie is een God gelijk Gij, die de ongerechtigheid vergeeft? Micha 7:18. Zelfs woorden, gesproken tegen den Zoon des mensen, zullen vergeven worden, zoals de woorden hun vergeven werden, die Hem smaadden bij Zijn’ dood, want velen hunner hebben zich bekeerd en genade verkregen. Christus heeft hierin aan alle mensenkinderen het voorbeeld gegeven van bereidvaardigheid om woorden te vergeven, die tegen hen gesproken zijn. Ik ben als een dove, ik hoor niet. Merk op: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden, den mensen, niet den duivelen, dit is liefde voor geheel de wereld der mensheid boven de wereld der gevallen engelen, dat alle zonde hun vergeven kan worden. Hier is echter ene uitzondering voor de lastering tegen den Heiligen Geest, welke hier verklaard wordt de enige onvergeeflijke zonde te zijn. Zie hier: Wat deze zonde is: het is spreken tegen den Heiligen Geest. Zie, hoe boosaardig de zonde der tong is, als de enige onvergeeflijke zonde ene zonde der tong is. Maar Jezus kende hun gedachten, vers 25. Het is niet alle spreken tegen den Persoon, of het Wezen, des Heiligen Geestes, of tegen enigen Zijner meer bijzondere werkingen, of het blote weerstaan van Zijne inwendige werking in den zondaar zelven, dat hier bedoeld wordt, want, wie zou dan zalig worden? Het Evangelie is ene acte van straffeloosheid, waarvan niemand uitgezonderd is dan alleen diegenen, die den Heiligen Geest lasteren, en dus in den engsten, meest beperkten zin, opgevat moet worden. Alle onboetvaardige zondaren worden door de voorwaarden van deze acte van straffeloosheid, n.l. geloof en bekering, hiervan krachtdadig en voor goed buitengesloten, en daarom moeten de andere uitzonderingen niet te ver uitgestrekt worden, en deze Godslastering wordt uitgezonderd, niet om enigerlei tekortkoming van genade in God, of verdienste van Christus, maar omdat zij den zondaar onvermijdelijk in ongeloof en onboetvaardigheid laat blijven. Wij hebben reden te denken, dat niemand schuldig is aan deze zonde, die gelooft, dat Christus de Zoon van God is, en oprechtelijk begeert deel te hebben in Zijne verdienste en genade, en zij, die vrezen deze zonde begaan te hebben, geven hiermede een goed teken, dat zij haar niet begaan hebben. De geleerden merken terecht op, dat Christus niet spreekt van hetgeen toen gezegd of gedaan werd, maar van wat gezegd en gedaan zal worden, Markus 3:28, Lukas 12:10, Die gelasterd zal hebben. Wat hen betreft, die Christus gelasterd hebben, toen Hij op aarde was, en Hem een wijnzuiper, een bedrieger, een Godslasteraar, en wat dies meer zij, genoemd hebben, er was voor hen nog een schijn van verontschuldiging vanwege het geringe, het onaanzienlijke van Zijn uiterlijk voorkomen, en de vooroordelen des volks tegen Hem, en het bewijs Zijner Goddelijke zending was niet volledig gegeven dan na Zijne opstanding, en daarom zal hun, als zij berouw hebben en zich bekeren, vergeving worden geschonken. En het is te hopen, dat zij bij de uitstorting des Geestes, tot overtuiging zullen komen, gelijk dit dan ook geschied is met velen, die Zijne verraders en moordenaars zijn geweest. Maar indien zij, nadat de Heilige Geest is gegeven met Zijne gaven van innerlijke openbaring, het spreken van vreemde talen, en dergelijke bedelingen des Geestes onder de apostelen, toch nog voortgaan met den Geest te lasteren, alsof Hij een boze geest was, dan is er gene hoop, dat zij ooit tot het geloof in Christus zullen gebracht worden. Want ten eerste: Deze gaven des Heiligen Geestes in de apostelen waren het laatste bewijs, dat God gebruiken wilde ter bevestiging van het Evangelie, en werd voor het laatste bewaard, nadat de andere waren voorafgegaan. Ten tweede: Dit was het krachtigste bewijs en meer geschikt tot overtuigen dan de wonderen zelf. Ten derde: Daarom kunnen zij, die deze bedeling des Geestes lasteren, onmogelijk er toe gebracht worden om in Christus te geloven. Wat zou hen tot overtuiging kunnen brengen, die ze zullen toeschrijven aan ene samenspanning met Satan, gelijk de Farizeeën de wonderen daaraan hebben toegeschreven? Dit is zodanig ene sterkte des ongeloofs, dat een mens er nooit uit verdreven kan worden, en daarom is het onvergeeflijk, omdat berouw en bekering er voor de ogen des zondaars door verborgen worden. Hoedanig het vonnis is, dat er over geveld wordt: Het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende. Gelijk er in den toenmaligen staat der Joodse kerk geen zoenoffer was voor de ziel, die iets gedaan zal hebben met opgeheven hand, zo zal er onder de bedeling der Evangeliegenade, welke in de Schrift dikwijls de toekomende eeuw wordt genoemd, gene genade of vergeving zijn voor hen, die het bloed des Testaments onrein achten en den Geest der genade smaadheid aandoen. Er is gene genezing voor ene zonde, die zo regelrecht tegen het geneesmiddel ingaat. In onze oude wetten gold de regel: Geen heiligdom (als toevluchtsoord) voor heiligschennis. Of wel: Het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, dat is: noch heden, in zijne eigene consciëntie, noch in de toekomende, dat is: in den groten dag, wanneer de vergeving afgekondigd zal worden. Of wel: dit is ene zonde, die den zondaar blootstelt aan tijdelijke en eeuwige straf, zowel aan den toorn van heden als aan den toekomenden toorn.

(Matthew Henry)



Tja, Matthew Henry, maar mag ik alles aannemen wat deze man zegt?

Jvslooten

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Jvslooten » 30 jul 2014 19:28

Tja, Matthew Henry, maar mag ik alles aannemen wat deze man zegt?
Vest op prinsen geen betrouwen. Desalniettemin is Mattew over het algemeen erg Schriftgetrouw. Spurgeon zei: "Iedere dominee zou zijn commentaar op z'n minst één keer in het geheel moeten lezen en zorgvuldig moeten bestuderen." Maar dat betekend niet dat je alles wat je leest automatisch aan moet nemen..dan kun beter net als Withefield doen, die las Matthew Henry's commentaar vier keer - op zijn knieën. Biddend.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4631
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 19:45

mealybug schreef:
Je bijgevoegde bijbelgedeelte spreekt voor zich.
Wanneer iemand het werk van de Geest voor duivelswerk uitmaakt, is dat onvergeeflijk.


Klopt.
Maar waar de tekst niet zo duidelijk antwoord op geeft, is de vraag wanneer iemand de Geest gelasterd heeft, en hij heeft er later berouw over, is het dan ook onvergeeflijk?

Wie lasteren de Geest? Zijn dit in feite alle "ongelovigen"?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 30 jul 2014 20:39

Spreeuw schreef:
Maar waar de tekst niet zo duidelijk antwoord op geeft, is de vraag wanneer iemand de Geest gelasterd heeft, en hij heeft er later berouw over, is het dan ook onvergeeflijk?

Wie lasteren de Geest? Zijn dit in feite alle "ongelovigen"?


Als je zondigt tegen de Heilige Geest dan schrijf je het werk van de Heilige Geest toe aan satan, tegen beter weten in.
Je kunt nooit per ongeluk zondigen tegen de Heilige Geest.
Ik sprak eens met iemand en die vertelde mij dat hij zo bang was, bang dat hij tegen de Heilige Geest gezondigd had, ik mocht hem zeggen dat het dan niet zo was.
Bij deze zonde krijg je geen hartzeer.
Overigens heeft hij nu een dichtbij leven bij God
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4631
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Spreeuw » 18 aug 2014 09:47

Teus schreef:Je kunt nooit per ongeluk zondigen tegen de Heilige Geest.


Kun je dan ook nooit "per ongeluk" ongelovig zijn (niet geloven in de Drie-enige God)?
Volgens mij kan dit inderdaad niet.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Teus » 18 aug 2014 17:48

Teus schreef:Je kunt nooit per ongeluk zondigen tegen de Heilige Geest.


Spreeuw schreef:Kun je dan ook nooit "per ongeluk" ongelovig zijn (niet geloven in de Drie-enige God)?
Volgens mij kan dit inderdaad niet.


Inderdaad Spreeuw, je kunt niet "per ongeluk"ongelovig zijn.
Iedereen zal weten dat God de Almachtige Koning van Hemel en aarde is.
Een ieder heeft een ingeschapen godskennis, niemand kan zeggen "ik heb het niet geweten", dan zou er een excuus zijn om ongelovig te zijn en dat kan niet.
Naar mijn mening bestaan er ook geen atheïsten, misschien tijdelijk, ik weet niet wanneer en hoe iemand dat besef krijgt dat ze niet "zomaar" leven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De zonde tegen de Heilige Geest

Berichtdoor Boerin » 19 aug 2014 09:13

Spreeuw schreef:
Klopt.
Maar waar de tekst niet zo duidelijk antwoord op geeft, is de vraag wanneer iemand de Geest gelasterd heeft, en hij heeft er later berouw over, is het dan ook onvergeeflijk?

Wie lasteren de Geest? Zijn dit in feite alle "ongelovigen"?

Het feit dat iemand berouw heeft laat al zien dat het niet de zonde tegen de Geest was. De Farizeeën zondigden willens en wetens en hadden ook geen berouw. Anders zou iemand met La Tourette ook de onvergevelijke zonde doen als ie zoiets zei.
Laatst gewijzigd door Boerin op 19 aug 2014 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten