Roeping tot het predikantschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 12:14

Wat zijn de kenmerken van de roeping tot het predikantschap? Natuurlijk: er moet een roeping van de HERE zijn. Het is God, Die een mens roept tot het ambt van predikant.

Is er misschien nog meer over te zeggen? Wat als de roeping tot het predikantschap niet zeker is?

Ik doel nu niet zozeer op het feit dat een predikant theologie gestudeerd moet hebben.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor meribel » 27 mei 2014 13:00

*Off topic*

Bambi

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Bambi » 27 mei 2014 15:11

Spreeuw schreef:Wat zijn de kenmerken van de roeping tot het predikantschap? Natuurlijk: er moet een roeping van de HERE zijn. Het is God, Die een mens roept tot het ambt van predikant.

Is er misschien nog meer over te zeggen? Wat als de roeping tot het predikantschap niet zeker is?

Ik doel nu niet zozeer op het feit dat een predikant theologie gestudeerd moet hebben.

Iemand moet een levende relatie met God hebben.
Dan pas kan hij een goede predikant zijn, want dan laat hij zich leiden door de Heilige Geest in zijn prediking en niet door dogma's en regeltjes, die door andere mensen zijn ingesteld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor schelpje3 » 27 mei 2014 16:14

John Newton, de bekende Engelse predikant, noemde 3 kenmerken:

Ten eerste een vurige en ernstige begeerte om in deze dienst gebruikt te worden. Wie door Gods Geest tot dit werk geroepen wordt, verkiest het boven het goud of zilver van deze wereld, ofschoon de moed hem soms ontzinkt als hij het gewicht ervan ziet, de moeilijkheden eraan verbonden en zijn onbekwaamheid.
Die roeping zal ootmoed en zelfvernedering uitwerken. Vooral moet worden nagegaan of de begeerte tot het ambt het vurigst openbaar komt wanneer men zich het diepst verootmoedigt voor de Heere in levendige, geestelijke gemoedsgestalten. Als iemand predikant wil worden en zelf weinig honger en dorst heeft naar de genade, die hij anderen wenst voor te houden, is het te vrezen dat zijn ijver meer voortvloeit uit het beginsel van zelfzucht dan door de werking van Gods Geest.

Een tweede kenmerk is dat men ook de nodige bekwaamheid bezit. Men moet niet van kundigheden ontbloot zijn en een goede spraak hebben. Als de Heere iemand roept geeft Hij ook de gaven en de middelen ertoe. Er moeten ambtsgaven blijken in een leraar. Zij zijn noodzakelijk.

Ten derde, hetgeen eindelijk tot een bewijs van een genoegzame roeping strekt, is het kennelijk bestuur van Gods voorzienigheid. God baant de weg, wijst tijd en plaats aan om het werk te beginnen. Men zorge niet haastig te zijn. Moeilijk is het hier binnen de palen van voorzichtigheid te blijven.

===
De taal is een beetje plechtig en ouderwets, maar ik denk goed te begrijpen. :D
Heb je daar iets aan Spreeuw?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 16:21

schelpje3 schreef:De taal is een beetje plechtig en ouderwets, maar ik denk goed te begrijpen. :D
Heb je daar iets aan Spreeuw?


Ja. Er zijn meer predikanten die kenmerken hebben gegeven voor de roeping tot het predikantschap.
Bijvoorbeeld C.H. Spurgeon in zijn "Pastorale adviezen". Ik ga het eens met elkaar vergelijken.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Teus » 27 mei 2014 16:24

schelpje3 schreef:John Newton, de bekende Engelse predikant, noemde 3 kenmerken:

Ten eerste een vurige en ernstige begeerte om in deze dienst gebruikt te worden. Wie door Gods Geest tot dit werk geroepen wordt, verkiest het boven het goud of zilver van deze wereld, ofschoon de moed hem soms ontzinkt als hij het gewicht ervan ziet, de moeilijkheden eraan verbonden en zijn onbekwaamheid.
Die roeping zal ootmoed en zelfvernedering uitwerken. Vooral moet worden nagegaan of de begeerte tot het ambt het vurigst openbaar komt wanneer men zich het diepst verootmoedigt voor de Heere in levendige, geestelijke gemoedsgestalten. Als iemand predikant wil worden en zelf weinig honger en dorst heeft naar de genade, die hij anderen wenst voor te houden, is het te vrezen dat zijn ijver meer voortvloeit uit het beginsel van zelfzucht dan door de werking van Gods Geest.

Een tweede kenmerk is dat men ook de nodige bekwaamheid bezit. Men moet niet van kundigheden ontbloot zijn en een goede spraak hebben. Als de Heere iemand roept geeft Hij ook de gaven en de middelen ertoe. Er moeten ambtsgaven blijken in een leraar. Zij zijn noodzakelijk.

Ten derde, hetgeen eindelijk tot een bewijs van een genoegzame roeping strekt, is het kennelijk bestuur van Gods voorzienigheid. God baant de weg, wijst tijd en plaats aan om het werk te beginnen. Men zorge niet haastig te zijn. Moeilijk is het hier binnen de palen van voorzichtigheid te blijven.


Geweldig mooi en duidelijk!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Faramir » 27 mei 2014 18:29

Spreeuw schreef:Wat zijn de kenmerken van de roeping tot het predikantschap? Natuurlijk: er moet een roeping van de HERE zijn. Het is God, Die een mens roept tot het ambt van predikant.

Hoe stel je als gelovige vast dat je geroepen bent door God?
En hoe stelt de geloofsgemeenschap vast dat die persoon geroepen is door God?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 19:10

Faramir schreef:Hoe stel je als gelovige vast dat je geroepen bent door God?
En hoe stelt de geloofsgemeenschap vast dat die persoon geroepen is door God?


Ik zou het niet direct weten.
Vaak blijkt achteraf wat Gods roeping met iemand was/is.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 19:39

Waar het hart van vol is, daar loopt de mond van over!
....leert Mattheus.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 19:57

mealybug schreef:Waar het hart van vol is, daar loopt de mond van over!
....leert Mattheus.


Dat geldt voor elke christen, niet alleen voor predikanten of hen die daartoe geroepen zijn.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Teus » 28 mei 2014 13:36

Faramir schreef:
Hoe stel je als gelovige vast dat je geroepen bent door God?
En hoe stelt de geloofsgemeenschap vast dat die persoon geroepen is door God?

Als God iets verlangd van mensen ontstaat er min of meer een drang die door Hem zelf bevestigd wordt.
Het is niet zo dat God alleen bekwame mensen uitzoekt. Als God iets van je verlangt te doen maakt Hij je bekwaam, ongeacht waar het over gaat of wat je niet kunt of juist niet moet doen.
Als God zo,n weg met je gaat dan is iedere gebeurtenis in deze weg voor de betreffende een wonder op zich en krijgt een steeds nabijer leven. God wijst je de weg, alle vragen die je hebt worden opgelost. Hoeft niet allemaal ineens te zijn maar op een geven moment valt alles op zijn plaats. Het hoeft ook niet altijd in een gemakkelijke weg te zijn, ook dan kunnen er beproevingen zijn maar God bereikt Zijn doel. Je merkt duidelijk Gods Leiding.

Bij een a.s. dominee gebeurd het wel dat enkele gemeenteleden een bevestiging krijgen. Kan zelfs eerder als dat de kandidaat het zelf weet. Alles is natuurlijk mogelijk bij God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

matbak83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mei 2014 06:46

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor matbak83 » 11 jun 2014 15:08

Het is een worsteling denk ik om God's wil goed te verstaan. Er zijn denken ik geen kant en klare adviezen te geven. Het verlangen alleen is denk ik niet genoeg. De bijbel spreekt over een drang van ik kan niet anders.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor Teus » 11 jun 2014 19:56

matbak83 schreef:Het is een worsteling denk ik om God's wil goed te verstaan. Er zijn denken ik geen kant en klare adviezen te geven. Het verlangen alleen is denk ik niet genoeg. De bijbel spreekt over een drang van ik kan niet anders.


Nee hoor, het hoeft geen worsteling te zijn om God te verstaan.
Er is één must matbak en dat is Geloven, Geloven door de kracht van de Heilige Geest.
Je mag het wel verlangen maar je moet het ook geloven dat Hij het te verstaan geeft.
Het eist tevens vertrouwen en daardoor krijg je nabijheid.
Als je dan oprecht wil dat God je een bv oplossing geeft in het vertrouwen door het geloof en het is tot eer van Hem, dan gaat het gebeuren wat je gevraagd heb, je wordt gedwongen en wil het supergraag doen.
Als je het doet of gedaan hebt dan gebeurt er een wonder, dan vult God je hart met blijdschap en dat is onbeschrijflijk.
Als je met God wandelt dan gebeurt er wonder op wonder.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

matbak83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mei 2014 06:46

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor matbak83 » 27 jun 2014 19:36

Teus het is niet altijd even makkelijk. Er zijn mensen die hier mee worstelen. Ook al getuigen ze van geloof in Christus als hun Zaligmaker. Het zeker weten dat jij God's boodschapper bent is een worsteling op zich. Kan me zo voorstellen dat er kandidaten zijn die daarom geen beroep willen hebben. Of mensen die naar het curatorium gaan met angst omdat ze zichzelf niet waardig achten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Roeping tot het predikantschap

Berichtdoor schelpje3 » 28 jun 2014 09:19

matbak83 schreef:Teus het is niet altijd even makkelijk. Er zijn mensen die hier mee worstelen. Ook al getuigen ze van geloof in Christus als hun Zaligmaker. Het zeker weten dat jij God's boodschapper bent is een worsteling op zich. Kan me zo voorstellen dat er kandidaten zijn die daarom geen beroep willen hebben. Of mensen die naar het curatorium gaan met angst omdat ze zichzelf niet waardig achten.

Dat laatste is zo slecht nog niet. Iemand die het "goed met zichzelf getroffen heeft" zal het dan ook allemaal uit zichzelf halen. En een ware voorganger weet zich in ALLES afhankelijk van Zijn Zender!
Er zijn wel eens predikanten die bij wijze van spreken, onder aan de kanseltrap nog niet weten wat zij allemaal zeggen zullen. Maar dan bedauwd worden door de Heilige Geest.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten