Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Teus » 26 mei 2014 21:01

Teus schreef:Dit duidt op eigen werk buiten de Genade om. Er zijn vele mensen die dit doen terwijl ze niet in God geloven.
Als dit alles is wat God van jou verwacht wil ik absoluut niet met jou leven ruilen.
Ik denk dat je de Bijbel er nog maar eens op na moet slaan om te weten wat er nog meer in staat wat God van ons wil.

Nog nooit gehoord van de werken uit dankbaarheid?
Het belangrijkste wat God van ons vraagt is Hem lief te hebben en onze naasten als onszelf. Het zal best dat jij de mensen tot allerlei dingen wil verplichten maar Jezus zegt niet voor niets dat zijn juk licht is. Uiteraard is dat iets wat de gemiddelde refo niet wil horen maar staat echt in de bijbel.
Ik heb nergens iets genoemd waaruit dit zou blijken.

Je suggereert het wel maar goed dan bedoelde je dat kennelijk niet.
God geeft mij daar kracht voor door de Heilige Geest, verkregen door het Bloed van Christus.
Ik mag de wapenrusting aantrekken en ten strijde gaan tegen satan en ik win in de Naam van Jezus Christus.

Voorlopig lijkt het er meer op dat je tegen mensen wil strijden.
Ik vertel absoluut niet hoe ik er over denk, ik vertel wat God met mensen doet en wat Hij wil dat wij doen.

Kleine correctie: wat jij denkt dat God met mensen doet en jij denkt wat Hij wil dat wij doen.
Het gaat ook helemaal niet over ideeën of gedachtegangen hoe christenen zouden zijn.
Het gaat om het doel van ons leven.

Beste Dingo, ik heb het donkerbruin vermoeden dat je niet helemaal weet waar het over gaat.

Volgens mij beste Teus ben je nog erger dan die Farizeeër met je houding van "dank u God dat ik zoveel beter ben dan bijvoorbeeld die tollenaar".

Erg dat je dit zegt, je benadrukt het nog eens dat het het niet verstaat.
Ik zal voor je bidden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor dingo » 26 mei 2014 21:47

Teus schreef:Erg dat je dit zegt, je benadrukt het nog eens dat het het niet verstaat.
Ik zal voor je bidden.

Gebed voor mij kan nooit kwaad dus dank je. Voor iemand die Gods verkiezende genade heeft mogen ervaren is het bijzonder storend dat iemand hem voor onwetend of niet verstaand uitmaakt, vandaar mijn niet al te vriendelijke reactie.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Teus » 26 mei 2014 22:52

Teus schreef:Erg dat je dit zegt, je benadrukt het nog eens dat het het niet verstaat.
Ik zal voor je bidden.

dingo schreef:Gebed voor mij kan nooit kwaad dus dank je. Voor iemand die Gods verkiezende genade heeft mogen ervaren is het bijzonder storend dat iemand hem voor onwetend of niet verstaand uitmaakt, vandaar mijn niet al te vriendelijke reactie.


Dan begrijp ik niet dat je dergelijke uitspraken doet.
Hoe staat het dan met je geloof, dat je satan niet kan overwinnen, je zegt dat ik het niet kan en gelooft het niet dat ik het wel kan, in Jezus Christus.
Dat je me uitmaakt voor farizeeër terwijl je geen grond hebt daarvoor?
Dat je dit zegt "Kleine correctie: wat jij denkt dat God met mensen doet en jij denkt wat Hij wil dat wij doen." terwijl niets daaruit blijkt, dat doet pijn.
Dat je een broeder of zuster beledigd door onwaarheden te zeggen?
Er op uit bent een ander te beledigen i.p.v. te waarschuwen?
Het maakt mij niet uit hoor, Als God voor mij is, wie zal tegen mij zijn?
Ik breng het bij mijn hemelse Vader en het is weer goed, ik mag me bij Hem troosten.
Ik heb het je vergeven maar jij hebt nog iets goed te maken, niet bij mij maar bij Degene die je de Genade heeft betoond.
Nogmaals ik zal voor je bidden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 07:20

Wat een fijne discussie weer.

Teus, je moet wat minder hoog van de toren blazen. Ga eens inhoudelijk op Dingo in. Je kraakt hem af omdat hij zegt dat we naakten moeten kleden, hongerigen eten geven enz. Je enige reactie is dat dat lijkt op "zelf doen" (wat het niet is) en dat ongelovigen dat ook doen (nou en? Het gaat er om waarom je het doet) en Dingo er weinig van begrepen lijkt te hebben (oordeel). Maar Bijbels gezoen heeft Dingo een goed punt. Wie begrijpt nou wat niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor mona » 27 mei 2014 10:17

Marnix schreef:Wat een fijne discussie weer.
Nee, niet echt nee...

Het gaat er nu over hoe je aan de buitenwereld kunt laten zien of je christen bent, door in de voetsporen van Jezus te treden. Hem gelijkvormig te worden, de naaste liefhebben als jezelf. Dat is een opdracht voor ons als christen. Maar.... dat betekent niet dat dat het enige is! Er staat ook:
Mattheüs 10:32 en 33:
Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Het gaat dus niet altijd alléén om onze houding, maar ook om wat we te zeggen hebben. Of we uitkomen voor Zijn zaak, en ons niet voor Hem schamen als de situatie lastig is. Als je bespot wordt, of niet serieus genomen wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Teus » 27 mei 2014 12:33

Marnix schreef:Wat een fijne discussie weer.

Teus, je moet wat minder hoog van de toren blazen. Ga eens inhoudelijk op Dingo in. Je kraakt hem af omdat hij zegt dat we naakten moeten kleden, hongerigen eten geven enz. Je enige reactie is dat dat lijkt op "zelf doen" (wat het niet is) en dat ongelovigen dat ook doen (nou en? Het gaat er om waarom je het doet) en Dingo er weinig van begrepen lijkt te hebben (oordeel). Maar Bijbels gezoen heeft Dingo een goed punt. Wie begrijpt nou wat niet?

@Marnix, Ik blaas niet hoog van de toren Ik zeg wat God van ons verwacht.
Anderzijds wil ik het wel eens van de toren schreeuwen hoe wonderlijk God we hebben.
Mijn allereerste reactie op dit topic was “Niet afvragen wat God van ons verwacht”.
Dit heeft niets met mij zelf te maken.
We weten het allemaal zo goed te te vertellen we vinden van alles en we zien alles zoals we het prettig vinden. Als we zeggen dat iemand het niet begrijpt oordelen we, blijkbaar niet wetende wat oordelen is.
Bij inhoudelijk reageren staat de wagen direct stil het is hier bijna niet besteed.
Als gezegd wordt dat we zonder Jezus niets kunnen, wat natuurlijk klopt, en we komen met een andere suggestie wat ons te doen staat, alsof we dat wel zonder Jezus kunnen, dan blijft het eigen werk toch? Kun je zeggen “nou en” maar er gaat wel iets mis.
Altijd en in alle gevallen dienen we ons af te vragen wat God van ons wil, maar dan wordt er weer gezegd dat wij niets te willen hebben omdat we zondige mensen zijn. Het is ongeloof, maar dat mag je niet zeggen want dan ben je een farizeeër of je blaast hoog van de toren.
Wij hadden een gesprek over “Vrij in Christus”, weet je nog? Toen het echt inhoudelijk werd was je niet meer thuis, geen enkele reactie meer.

Als er reden voor commentaar is duiken we erop als een bok op een haverzak maar als er redenen zijn om God de eer te geven is het muisstil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Teus » 27 mei 2014 12:56

mona schreef:
Het gaat er nu over hoe je aan de buitenwereld kunt laten zien of je christen bent, door in de voetsporen van Jezus te treden. Hem gelijkvormig te worden, de naaste liefhebben als jezelf. Dat is een opdracht voor ons als christen. Maar.... dat betekent niet dat dat het enige is! Er staat ook:
Mattheüs 10:32 en 33:
Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Het gaat dus niet altijd alléén om onze houding, maar ook om wat we te zeggen hebben. Of we uitkomen voor Zijn zaak, en ons niet voor Hem schamen als de situatie lastig is. Als je bespot wordt, of niet serieus genomen wordt.

Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is. Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
@Mona, dit is het hele punt waar dit topic om gaat. Dus je kunt het wel tolereren en er stiekem niet over hebben maar je verloochend God.
Heel bijzonder, ik wilde dit schrijven als eerste reactie maar durfde het niet aan, zal wel weer oordelend zijn dacht ik. Blijkbaar kun jij het beter doen dan ik.
Zoals je zegt gaat het niet alleen om onze houding maar je reageert wel alleen op mijn houding, wat ik wel eens te zeggen heb, gedreven door de Geest reageer je niet, heb je niet de neiging om God de eer te geven.
Ik schaam me niet voor God als de situatie lastig wordt, vertel me waar dat uit blijkt, dan heb ik wel iets om in te verdiepen en te corrigeren. Er niet mee kunnen omgaan zou een punt kunnen zijn maar dat bedoel je niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 12:56

Wie heeft het hier gehad over "dingen zonder Jezus doen"? Dat heb jij er van gemaakt maar dat is niet wat dingo heeft gezegd. Hij zegt: Wat God van ons verwacht is dat we naakten kleden, hongeren voeden, gevangenen bezoeken enz. Rechtstreeks op verschillende plaatsen in de Bijbel te vinden, duidelijkst nog in Mattheus 25.

En vervolgens zeg jij: Dat riekt naar zelf dingen doen, zonder Jezus.

Dan heb je het niet goed begrepen. Het is juist Jezus die oproept om dat te doen.... niet alleen maar met Hem, in navolging van Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Teus » 27 mei 2014 13:49

Marnix schreef:Wie heeft het hier gehad over "dingen zonder Jezus doen"? Dat heb jij er van gemaakt maar dat is niet wat dingo heeft gezegd. Hij zegt: Wat God van ons verwacht is dat we naakten kleden, hongeren voeden, gevangenen bezoeken enz. Rechtstreeks op verschillende plaatsen in de Bijbel te vinden, duidelijkst nog in Mattheus 25.

En vervolgens zeg jij: Dat riekt naar zelf dingen doen, zonder Jezus.

Dan heb je het niet goed begrepen. Het is juist Jezus die oproept om dat te doen.... niet alleen maar met Hem, in navolging van Hem.

Wat God van ons verwacht is dat we naakten kleden, de hongerigen voeden en de zieken en gevangenen bezoeken. En er staat nadrukkelijk niet bij dat ze het eerst met ons eens moeten zijn voordat we dat allemaal gaan doen.
Wat wou jij precies als klein mensje tegen Satan beginnen? Zonder Jezus blaast hij je zo van de aarde.

Uit het bovenstaande haal ik dat ik niets zonder Jezus kan, klopt, helemaal niets, maar wat ik wel kan is dat we naakten kleden, de hongerigen voeden en de zieken en gevangenen bezoeken. Dus dat kan blijkbaar zonder Jezus. Kan wel zonder afhankelijkheid van Hem maar dan is het ijdelheid.

Tegen satan vechten kan men wel degelijk in afhankelijkheid.

Maar......ik schreef nog meer.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tolerantie: verdraagzaamheid of zwakheid?

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 18:11

Dingo geeft juist aan dat we dat moeten doen maar niet zonder hem. Dat argument is dus niet juist en de rest van je reactie ga je vanuit die invalshoek verder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten