Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 dec 2015 19:20

Speedy schreef:Omdat hij dat zelf heeft aangegeven!


Ik snap het, maar predikanten zijn ook mensen. Zij kunnen zich vergissen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2015 19:24

Spreeuw schreef:
Ik snap het, maar predikanten zijn ook mensen. Zij kunnen zich vergissen.


Waarom post jij dan beroepingsberichten? omdat zij zich kunnen vergissen?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 dec 2015 19:27

Speedy schreef:Waarom post jij dan beroepingsberichten? omdat zij zich kunnen vergissen?


Nee, omdat het kerkelijk nieuws is. Dit ongeacht of de beslissing van de beroepene wel of niet terecht is; hierover oordeel ik niet als ik beroepingsberichten post.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2015 19:31

Spreeuw schreef:
Nee, omdat het kerkelijk nieuws is. Dit ongeacht of de beslissing van de beroepene wel of niet terecht is; hierover oordeel ik niet als ik beroepingsberichten post.


Nou dan, wees dan voorzichtig om zulke berichten als 'zij zich kunnen vergissen' te plaatsen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 dec 2015 19:37

Speedy schreef:Nou dan, wees dan voorzichtig om zulke berichten als 'zij zich kunnen vergissen' te plaatsen.


Natuurlijk kunnen zij zich vergissen. Ze staan niet gelijk aan God. Dus waarom zou ik hierin voorzichtig moeten zijn? Ik ga alleen niet voor elk beroep waarover een beslissing genomen is, na of het een vergissing van de betreffende predikant is ja of nee. Maar in het geval van ds. Vlietstra twijfel ik, omdat hij inmiddels al voor zeer veel beroepen bedankt heeft sinds hij in Katwijk aan Zee staat.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2015 20:04

Spreeuw schreef:Natuurlijk kunnen zij zich vergissen. Ze staan niet gelijk aan God. Dus waarom zou ik hierin voorzichtig moeten zijn? Ik ga alleen niet voor elk beroep waarover een beslissing genomen is, na of het een vergissing van de betreffende predikant is ja of nee. Maar in het geval van ds. Vlietstra twijfel ik, omdat hij inmiddels al voor zeer veel beroepen bedankt heeft sinds hij in Katwijk aan Zee staat.


Ja en? Daar ga jij niet over en als hij van de Heere 1 gemeente moet dienen, dan is het zo en daar blijven wij mensen van af, omdat wij het niet beter dan de Heere weten. Stel je dan niet boven de Heere.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 24 dec 2015 22:09

Speedy schreef:Ja en? Daar ga jij niet over en als hij van de Heere 1 gemeente moet dienen, dan is het zo en daar blijven wij mensen van af, omdat wij het niet beter dan de Heere weten. Stel je dan niet boven de Heere.


Ik zeg toch niet dat ik het beter weet dan de Here? Wat ik bedoel te zeggen is dat het mogelijk is dat predikanten foutieve beslissingen kunnen nemen. Anders zou het betekenen dat er nooit gezondigd wordt op deze hele aardbodem. Dat is natuurlijk niet zo. Wel gaat er niets buiten God om, dus alle dingen werken mee ten goede voor degenen die God liefhebben.

OudeWaarheid

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor OudeWaarheid » 29 dec 2015 21:29

Spreeuw schreef:Ik zeg toch niet dat ik het beter weet dan de Here? Wat ik bedoel te zeggen is dat het mogelijk is dat predikanten foutieve beslissingen kunnen nemen. Anders zou het betekenen dat er nooit gezondigd wordt op deze hele aardbodem. Dat is natuurlijk niet zo. Wel gaat er niets buiten God om, dus alle dingen werken mee ten goede voor degenen die God liefhebben.


Spreeuw, voor jou heb ik een vraag: Als het zo zou moeten zijn dat (in dit geval) Ds. A. Vlietstra van 's Hemelswege geroepen wordt om naar een andere gemeente te trekken, de Heere daar Zelf niet zorg voor zal dragen? Ook al bedankt de predikant in eerste instantie? Een Bijbels voorbeeld hiervan is Jona. De Heere brengt dan Zijn dienstknecht echt wel op de plek waar Hij hem hebben wil. Of niet?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 30 dec 2015 09:03

OudeWaarheid schreef:Spreeuw, voor jou heb ik een vraag: Als het zo zou moeten zijn dat (in dit geval) Ds. A. Vlietstra van 's Hemelswege geroepen wordt om naar een andere gemeente te trekken, de Heere daar Zelf niet zorg voor zal dragen? Ook al bedankt de predikant in eerste instantie? Een Bijbels voorbeeld hiervan is Jona. De Heere brengt dan Zijn dienstknecht echt wel op de plek waar Hij hem hebben wil. Of niet?


Dag OudeWaarheid,

Dank voor je vraag. God zorgt ervoor dat Zijn dienstknechten op de bestemming komen waar Hij hen hebben wil. Dat is waar. Toch kan het zo zijn dat een predikant een verkeerde beslissing neemt op een beroep. Dan gebruikt God het kwaad blijkbaar om hier iets goeds uit te laten voortkomen. Dat is voor ons mensen niet (geheel) te bevatten, maar horen we ook niet nieuwsgierig te onderzoeken (zie artikel 13 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis). Vanwege het laatstgenoemde kan ik je vraag dus niet volledig beantwoorden.

vr. groet,
Spreeuw

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 11 jan 2016 20:31

Ds. D. Zoet heeft bedankt voor het beroep van Staphorst. Alweer een enorme teleurstelling voor deze gemeente van maar liefst ca. 4600 leden. Soms denk ik wel: hoe worden al die bedankjes toch verwerkt? Want van de Gereformeerde Gemeenten alleen al waren vandaag maar liefst 6 bedankjes te melden. Steeds al die vergaderingen, briefjes, kaartjes enz. voor niks! Men houdt er een kater aan over, in plaats van een verheugend bericht te krijgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor MoesTuin » 12 jan 2016 13:31

Toch geloof ik dat niets voor niets is omdat ik geloof dat er Eén is de het al bestuurd en begeleidt en in Handen heeft.
Anders wordt het zoet wel heel zuur....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor lekkerbek » 17 mar 2016 22:32

Wat erg dat er op het forum getwijfeld wordt over het wel of niet terecht bedanken van een beroep. Ik dacht dat we naar de persoon zelf moeten als we denken dat er niet naar Gods wil gehandeld wordt. Dat is beter dan hier twijfel zaaien!

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor henkie » 18 mar 2016 10:22

lekkerbek schreef:Wat erg dat er op het forum getwijfeld wordt over het wel of niet terecht bedanken van een beroep. Ik dacht dat we naar de persoon zelf moeten als we denken dat er niet naar Gods wil gehandeld wordt. Dat is beter dan hier twijfel zaaien!

Ik ben bang dat die twijfel zelf wordt aangewakkerd. Om bij de HHK te blijven, daar zijn zo'n 10 predikanten de afgelopen jaren met problemen weggegaan bij hun gemeente. Dan is er dus duidelijk iets niet goed gegaan...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor rotterdam » 18 mar 2016 14:26

henkie schreef:Ik ben bang dat die twijfel zelf wordt aangewakkerd. Om bij de HHK te blijven, daar zijn zo'n 10 predikanten de afgelopen jaren met problemen weggegaan bij hun gemeente. Dan is er dus duidelijk iets niet goed gegaan...


Ben ik ff blij dat Henkie het zegt, hij kan zichzelf moeilijk een ban geven. :D

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor lekkerbek » 19 mar 2016 07:49

@Henkie, toch ben ik het er niet mee eens, ik weet niet ziveel van de HHK, ben zelf van de gergem, heb na jaren vacant te zijn geweest ervaren dat de Heere ook daar een bedoeking mee heeft gehad.....
En om hier dan zomaar een naam van een ds op te schrijven die al zolang in een gemeente staat, dat eraan getwijfeld wordt of dit wel volgens Gids wil is, vind ik echt erg! Ga dan naar hem toe en spreek je twijfels uit, maar uit dit niet op dit forum!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten