Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 nov 2015 21:32

Het is inderdaad duidelijk dat Staphorst in een bepaald opzicht wel een andere kant uitgaat dan De Jong voorstond.

Een tijd geleden ben ik op vakantie geweest in Staphorst, ik was een jaar of 10. Het was inderdaad behoorlijk druk. Heel veel vrouwen in klederdracht. Dat is wel mooi. Dat is echt iets voor Staphorst. Waar ds. De Jong over preekte, weet ik niet meer. Enkele jaren geleden heb ik hem ook gehoord in een zondagsdienst 's middags in een Hersteld Hervormde Gemeente. Het was een catechismuspreek over HC Zondag 30, vr.+antw. 80. De RK-Kerk werd behoorlijk bekritiseerd door ds. De Jong. De Mis is een vervloekte afgoderij (volgens de HC), dat klopt volgens hem helemaal. Toch denk ik dat hij een waarachtig christen was. Alleen wat meer respect voor andere christenen zou wel op zijn plaats zijn. Want hoewel ik veel kritiek heb op het RK-geloof, de gehele Mis een vervloekte afgoderij noemen gaat toch echt te ver.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor BladeStraight » 28 nov 2015 12:38

Spreeuw schreef: de gehele Mis een vervloekte afgoderij noemen gaat toch echt te ver.


Dat is gewoon de Catechismus, niet enkel die predikant.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor rotterdam » 28 nov 2015 16:33

BladeStraight ; Dat is gewoon de Catechismus, niet enkel die predikant.

De Heidelberger Catechismus is omstreeks 1563 geschreven, op verzoek van Caspar Olevianus werd in de tweede editie de omstreden vraag en antwoord 80 toegevoegd.

1563 de brandstapels smeulden nog. Objectiviteit is dan wel heel veel gevraagd.

De dominee had in z'n preek een en ander wel in historisch perspectief kunnen plaatsen en er afstand van kunnen nemen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 28 nov 2015 16:51

rotterdam schreef:BladeStraight ; Dat is gewoon de Catechismus, niet enkel die predikant.

De Heidelberger Catechismus is omstreeks 1563 geschreven, op verzoek van Caspar Olevianus werd in de tweede editie de omstreden vraag en antwoord 80 toegevoegd.

1563 de brandstapels smeulden nog. Objectiviteit is dan wel heel veel gevraagd.

De dominee had in z'n preek een en ander wel in historisch perspectief kunnen plaatsen en er afstand van kunnen nemen.


Grondig mee eens.

Yoshi

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Yoshi » 28 nov 2015 18:48

Spreeuw schreef:Het was een catechismuspreek over HC Zondag 30, vr.+antw. 80. De RK-Kerk werd behoorlijk bekritiseerd door ds. De Jong.

Staat zo'n preek ook wel eens online? Ik ben wel benieuwd. :)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 16 dec 2015 18:46

Yoshi schreef:Staat zo'n preek ook wel eens online? Ik ben wel benieuwd. :)


Ik weet niet of die preek online staat. Wellicht heeft hij deze ook ooit in Staphorst gehouden en is deze bij de HHG Staphorst opvraagbaar...

Verder is mijn voorspelling uitgekomen: aanstaande zaterdag brengt HHG Staphorst een beroep uit op ds. D. Zoet uit Ouddorp (tweede beroep van Staphorst in de huidige predikantsvacature). Waarom Staphorst eerst ds. A. Vlietstra uit Katwijk aan Zee beroepen heeft, is mij een raadsel. Deze predikant bedankt voor alle beroepen. Het zou eerlijker zijn als hij zich (voorlopig) niet beroepbaar stelt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2015 20:16

God is het toch die roept.
Het is gevaarlijk om te zeggen dat deze dominee zich maar voortaan niet meer beroepbaar moet stellen.
Het is de Heere die het doet.
Je zou van alles kunnen invullen, maar dat is niet aan ons, het is tussen God en Zijn dienaar.
Het onderstaande lied zingt het zo mooi

https://www.youtube.com/watch?v=k6Nib2B8yS0

1 God roept ons, broeders / zusters, tot de daad;
Zijn werk wacht, treedt dan aan
en weest gereed om elke weg,
die Hij u wijst, te gaan.
Wij weten dat, wat komen mag,
toch hij slechts wint die waagt,
en wie zich zelve geven wil
door 't donker vlammen draagt.

2 God roept, en in Hem is de kracht,
die onze zwakheid staalt.
Dit is de vreugd, dat Hij het doel
en onze vaart bepaalt.
Dat Hij ons over grenzen heen
laat zien het groot gezicht
van aller mensen broederschap
in 't ene, godlijk licht.

3 God roept, en wat de mensen scheidt
dat zij geen scheiding meer;
zijn Liefde houde ons allen saam
en samen met de Heer.
Want wat er in de wereld woed',
toch is het God die wint
en in een elk die Hem behoort
het nieuwe rijk begint.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 21:49

Spreeuw schreef:Verder is mijn voorspelling uitgekomen: aanstaande zaterdag brengt HHG Staphorst een beroep uit op ds. D. Zoet uit Ouddorp (tweede beroep van Staphorst in de huidige predikantsvacature). Waarom Staphorst eerst ds. A. Vlietstra uit Katwijk aan Zee beroepen heeft, is mij een raadsel. Deze predikant bedankt voor alle beroepen. Het zou eerlijker zijn als hij zich (voorlopig) niet beroepbaar stelt.

Wat is eerlijk(er)?
Zijn dit veronderstellingen of heb je hier bewijs voor?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor BladeStraight » 16 dec 2015 22:12

rotterdam schreef:BladeStraight ; Dat is gewoon de Catechismus, niet enkel die predikant.

De Heidelberger Catechismus is omstreeks 1563 geschreven, op verzoek van Caspar Olevianus werd in de tweede editie de omstreden vraag en antwoord 80 toegevoegd.

1563 de brandstapels smeulden nog. Objectiviteit is dan wel heel veel gevraagd.

De dominee had in z'n preek een en ander wel in historisch perspectief kunnen plaatsen en er afstand van kunnen nemen.


Feit is dat Christus volgens de RK kerk lichamelijk aanwezig is in een hostie, wat een ketterij is.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 16 dec 2015 22:15

rotterdam schreef:BladeStraight ; Dat is gewoon de Catechismus, niet enkel die predikant.

De Heidelberger Catechismus is omstreeks 1563 geschreven, op verzoek van Caspar Olevianus werd in de tweede editie de omstreden vraag en antwoord 80 toegevoegd.

1563 de brandstapels smeulden nog. Objectiviteit is dan wel heel veel gevraagd.

De dominee had in z'n preek een en ander wel in historisch perspectief kunnen plaatsen en er afstand van kunnen nemen.


BladeStraight schreef:Feit is dat Christus volgens de RK kerk lichamelijk aanwezig is in een hostie, wat een ketterij is.


Inderdaad, Olevianus heeft een essentieel theologisch aspect naar voren gebracht en dat is overgenomen door de keurvorst van de Pfalz.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Yoshi » 16 dec 2015 22:26

BladeStraight schreef:Feit is dat Christus volgens de RK kerk lichamelijk aanwezig is in een hostie, wat een ketterij is.

Vanuit de protestantse traditie gezien klopt dat. Vanuit katholieke oogpunt is het ontkennen van de lichamelijke aanwezigheid in een geconsacreerde hostie ketterij.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 16 dec 2015 22:37

Chaya schreef:Wat is eerlijk(er)?
Zijn dit veronderstellingen of heb je hier bewijs voor?


Een predikant die al vele jaren structureel bedankt voor elk beroep dat hij ontvangt, kan zich beter niet beroepbaar stellen. Het bespaart gemeenten tijd en geld. Anders worden er verwachtingen verwekt die blijkbaar niet gerealiseerd kunnen worden. Het is in het verleden wel vaker gebeurt dat predikanten voor elk beroep bedankten tot zij uiteindelijk met emeritaat gingen. De betreffende beroepen zijn dus allemaal voor niets uitgebracht.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 16 dec 2015 23:03

Spreeuw schreef:Een predikant die al vele jaren structureel bedankt voor elk beroep dat hij ontvangt, kan zich beter niet beroepbaar stellen. Het bespaart gemeenten tijd en geld. Anders worden er verwachtingen verwekt die blijkbaar niet gerealiseerd kunnen worden. Het is in het verleden wel vaker gebeurt dat predikanten voor elk beroep bedankten tot zij uiteindelijk met emeritaat gingen. De betreffende beroepen zijn dus allemaal voor niets uitgebracht.


Je moet toch eens voorzichtig zijn met wat je allemaal roept. Ds Vlietstra heeft juist geschreven in zijn kerkbode over dit beroep en dat daarin voor hem geld dat de stem van de Heere gevolgd moet worden. Het brengt onrust mee in het gezin en in de gemeente. Hij is in Staphorst wezen preken en heeft een gesprek met de kerkenraad gehad. Maar de Heere heeft Katwijk weer op zijn hart gebonden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 dec 2015 19:17

Speedy schreef:Je moet toch eens voorzichtig zijn met wat je allemaal roept. Ds Vlietstra heeft juist geschreven in zijn kerkbode over dit beroep en dat daarin voor hem geld dat de stem van de Heere gevolgd moet worden. Het brengt onrust mee in het gezin en in de gemeente. Hij is in Staphorst wezen preken en heeft een gesprek met de kerkenraad gehad. Maar de Heere heeft Katwijk weer op zijn hart gebonden.


@Speedy: Zie bovenstaande, met name de blauwe zin. Hoe weet hij zo zeker dat de Heere Katwijk weer op zijn hart gebonden heeft? En dat het geen menselijke beslissing is?
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 19 dec 2015 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 19 dec 2015 19:19

Spreeuw schreef:[q. Maar de Heere heeft Katwijk weer op zijn hart gebonden.

@Speedy: Zie bovenstaande, met name de blauwe zin. Hoe weet hij zo zeker dat de Heere Katwijk weer op zijn hart heeft gebonden? En dat het geen menselijke beslissing geweest is?


Omdat hij dat zelf heeft aangegeven!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten