Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor moderngelovige » 23 jun 2014 21:51

Je bent goed op de hoogte v.w.b. Stompwijk.
En idd vaste Burcht de refos daar kunnen naar Benthuizen of Zoetermeer.

Over Staphorst: Kan te maken hebben met de geografische ligging, er is veel buitengebied, de leden kunnen ook kerken in HHG Rouveen. Die gemeenten zijn wel apart georganiseerd.
Misschien kan een "insider" daar inzicht in verschaffen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2014 14:59

rotterdam schreef:Da's de reformatie


Nee, dat was een correctie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor johannes1 » 09 jul 2014 15:03

EenVasteBurcht schreef:^ In Benthuizen wel, da's niet zo ver van Stompwijk. Zowel een OGG als een GG, en zelfs beide met predikant. Wat wil je nog meer ?!?! :) In Zoetermeer trouwens ook (met een GG predikant ook nog).
Verder: misschien heeft HHG Staphorst wel veel 'papieren leden', die altijd wel papieren lid waren van de hervormde kerk en automatisch overgeschreven zijn naar de HHK, maar niet daar kerken. Volgens mij heeft het kerkgebouw namelijk geen 4000 zitplaatsen, eerder de helft (?).

De papieren leden werden in het algemeen automatisch lid van de PKN gemeente. Want men redeneerde dat de PKN de voortzetting was van de hervormde kerk. En daarom ging men automatisch over naar de PKN.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2014 15:06

En dat is juridisch gezien juist, daar de HHK'ers zich niet neerlegden bij het meerderheidsbesluit van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor johannes1 » 09 jul 2014 15:15

Het gaat niet over het feit of het juridisch klopt, maar het gaat er over dat de papieren leden naar de PKN gingen dus niet tot de HHG van Staphorst behoren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2014 15:43

Omdat men actief moest aangeven dat men uit de PKN zou stappen en naar de HHK zou overgaan. Wie dat niet deed, ging automatisch mee naar de PKN. Als je afslaat, moet je richting aangeven, anders kan men er vanuit blijven gaan dat je rechtdoor gaat.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 09 jul 2014 15:43

johannes1 schreef:Het gaat niet over het feit of het juridisch klopt, maar het gaat er over dat de papieren leden naar de PKN gingen dus niet tot de HHG van Staphorst behoren.


Ik denk dat het hier wel om gaat, omdat de meerderheid voor de fusie was, dus wordt men ook automatisch lid van de PKN, tenzij men aangeeft bij de HHK te willen behoren.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor johannes1 » 09 jul 2014 15:52

Nee hier gaat het niet om, want eenvaste burcht had het erover dat de HHG misschien wel veel papieren leden hebben. Papieren leden zijn bij de fusie automatisch de PKN ingegaan. Dat was wat ik bedoelde.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 09 jul 2014 15:55

johannes1 schreef:Nee hier gaat het niet om, want eenvaste burcht had het erover dat de HHG misschien wel veel papieren leden hebben. Papieren leden zijn bij de fusie automatisch de PKN ingegaan. Dat was wat ik bedoelde.


De HHK-leden zijn dus geen "papieren" leden, bedoel je? Maar dat was ook wat ik bedoelde.

Anoniem_89

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jul 2014 19:58

Was het niet persoonlijker geweest als ze die 'papieren' leden hadden opgebeld en gevraagd of ze nog naar de gemeente gingen?
Is toch wat persoonlijker lijkt me.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 09 jul 2014 20:03

Anoniem_89 schreef:Was het niet persoonlijker geweest als ze die 'papieren' leden hadden opgebeld en gevraagd of ze nog naar de gemeente gingen?
Is toch wat persoonlijker lijkt me.


Dat denk ik ook, maar wel is het zo dat allen die in een ledenbestand van een kerkelijke gemeente staan, in principe eens per twee jaar bezoek krijgen van de kerkenraad (huisbezoek).

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Memmem » 09 jul 2014 20:39

Misschien voor de duidelijkheid eens bij een HHK-er uit Staphorst vragen hoe en wat er gebeurt in de gemeente. De dominee of iemand van de kerkenraad of gewoon een gemeentelid wil vast wel uitleggen hoe het eraan toe gaat.
Voor zo ver ik weet is bijna de hele HK overgegaan in de HHK, dus ook veel papieren leden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 09 jul 2014 21:55

rotterdam schreef:Da's de reformatie

Optimatus schreef:Nee, dat was een correctie.


"De" reformatie bestaat niet, heb ik me laten vertellen.
Er was de reformatie o.l.v. Luther, Calvijn, Simons enz.. Maar het klopt wel, de meeste reformatoren, in ieder geval Calvijn wilde terug naar de situatie van de vroege kerk (de kerk tijdens de eerste eeuwen na Christus).
Er was echter ook een katholieke reformatie, denk aan het Concilie van Trente.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 04 nov 2014 13:31

Ds. B. Reinders (predikant van de HHG Staphorst) gaat voorlopig niet meer voor in de HHG Staphorst, blijkt uit het preekrooster.
Weet iemand wat hier de reden van is?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor johannes1 » 04 nov 2014 15:20

Laatste nieuws is dat hij met ziekenverlof is. Hij staat ook niet meer dat hij elders voorgaat dit jaar.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten