Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Chaya » 14 nov 2015 10:04

Spreeuw schreef:
Dat klopt zeker wel. Toen gingen er naast de eigen predikant slechts twee andere predikanten regelmatig voor, en een heel enkele keer een andere.

Houd je het administratief bij?
Dat kan allerlei redenen hebben hoor. In onze kerk gaan ook niet alle predikanten voor, dat heeft o,m. ook met afstand te maken. Bij ons willen ze niet dat de predikant in alle vroegte zijn pastorie moet verlaten, 300 km te rijden om vervolgens zondagsavonds tegen de nacht weer binnen te stappen.
Het aantal predikanten is niet heel dik gezaaid, (in de Herst Herv) m.a.w. er is meer vraag dan aanbod, dus dan krijg je dat bepaalde gemeentes wel eens verstoken blijven van een predikant.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Marloes1g » 14 nov 2015 12:37

Laten we eerlijk blijven.
Niet iedere predikant is welkom in verschillende gemeenten van de HHK.
Ook daar zijn 'vleugels'. Rechts/links.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 15 nov 2015 22:46

Marloes1g schreef:Laten we eerlijk blijven.
Niet iedere predikant is welkom in verschillende gemeenten van de HHK.


Precies. En dat geldt zeker voor Staphorst, of je dit nu wilt of niet. Ondanks het feit dat Speedy dit bagatelliseert.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 16 nov 2015 10:11

Spreeuw schreef:
Precies. En dat geldt zeker voor Staphorst, of je dit nu wilt of niet. Ondanks het feit dat Speedy dit bagatelliseert.


Ach ja, 23 verschillende predikanten in een half jaar tijd .. het is maar wat je 'bagatelliseren' noemt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 17 nov 2015 08:08

Speedy schreef: Ach ja, 23 verschillende predikanten in een half jaar tijd .. het is maar wat je 'bagatelliseren' noemt.


Via de website van de HHG Staphorst lees ik dat sinds 27 mei 2015 de volgende predikanten zijn voorgegaan in de HHG Staphorst:
1. ds. B. Reinders
2. ds. H. Lassche
3. ds. W.M. Mulder
4. ds. A. de Groot
5. ds. A.T. van Andel
6. ds. J.D. Heikamp
7. ds. K. Veldman
8. ds. J.G. Blom
9. ds. J. den Boer
10. ds. W.J. op 't Hof
11. ds. A.C. Rijken
12. kand. G.J. Veldhuis
13. ds. M. van Sligtenhorst
14. ds. D. Zoet
15. kand. H. Roelofsen
16. kand. D. Baarssen
17. ds. W. Roos
18. ds. H. Zweistra
19. ds. C.M. Buijs
20. ds. A. Vlietstra
21. ds. W. van Vlastuin
22. ds. A.J. Britstra

Aanstaande zondag (22 november) hoopt ds. R.W. Mulder in Staphorst voor te gaan. Dan zijn we het halve jaar rond (27 mei tot 27 november). Dan is het aantal inderdaad 23 verschillende predikanten en kandidaten die in een half jaar tijd in de HHG Staphorst zijn voorgegaan. Nu moet ik toch eerlijk toegeven dat het meer is dan ik aanvankelijk dacht. Blijkbaar is deze gemeente breder geworden dan ten tijde dat ds. Tj. de Jong hier predikant was. Wat het beroepingswerk betreft vermoed ik dat Staphorst de eerstvolgende keer een beroep gaat uitbrengen op ds. D. Zoet te Ouddorp.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2015 10:08

Spreeuw schreef: Blijkbaar is deze gemeente breder geworden dan ten tijde dat ds. Tj. de Jong hier predikant was.


Ook dat kan je niet vasthouden omdat veel van deze predikanten reeds toen ook in Staphorst kwamen en daarbij kwamen dan nog ds S. de Jong, ds Wijnmalen. En ook ds MC Tanis heeft in de tijd van ds Tj. de Jong gepreekt. Waar jij tegenaan loopt is het punt dat ds Tj. de Jong nooit ruilde en een enkele keer de gemeente verliet. Ds Tj. de Jong had de overtuiging dat een predikant niet elders moest zijn, maar in zijn eigen gemeente en dan lijkt het of er amper andere predikanten voorgaan, maar het is niet zo. Daarnaast de bovengenoemde namen en nog andere kwamen altijd 1x in een jaar in Staphorst vanwege banden die er lagen etc.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 17 nov 2015 14:39

Speedy schreef:Ook dat kan je niet vasthouden omdat veel van deze predikanten reeds toen ook in Staphorst kwamen en daarbij kwamen dan nog ds S. de Jong, ds Wijnmalen. En ook ds MC Tanis heeft in de tijd van ds Tj. de Jong gepreekt. Waar jij tegenaan loopt is het punt dat ds Tj. de Jong nooit ruilde en een enkele keer de gemeente verliet. Ds Tj. de Jong had de overtuiging dat een predikant niet elders moest zijn, maar in zijn eigen gemeente en dan lijkt het of er amper andere predikanten voorgaan, maar het is niet zo. Daarnaast de bovengenoemde namen en nog andere kwamen altijd 1x in een jaar in Staphorst vanwege banden die er lagen etc.


Dus ds. De Jong mocht zijn eigen beleid uittrekken en de gemeente moest gehoorzamen? Overigens ten tijde van ds. Reinders gingen er ook maar weinig verschillende predikanten voor in Staphorst. Naast hem vrijwel alleen ds. De Jong en ds. Heikamp.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2015 14:57

Spreeuw schreef:
Dus ds. De Jong mocht zijn eigen beleid uittrekken en de gemeente moest gehoorzamen? Overigens ten tijde van ds. Reinders gingen er ook maar weinig verschillende predikanten voor in Staphorst. Naast hem vrijwel alleen ds. De Jong en ds. Heikamp.


Zucht, en ds Lassche en ds Op 't Hof en ds Veldman en ds Rijken en .........

In veel gemeenten is hetzelfde beleid en van oudsher is dat altijd gebruikelijk geweest. Op zondag wordt er niet gereisd en blijft de predikant in zijn eigen gemeente. Alleen de enkele vrije zondag dan was er een andere predikant.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 15:35

Spreeuw schreef:Dus ds. De Jong mocht zijn eigen beleid uittrekken en de gemeente moest gehoorzamen? Overigens ten tijde van ds. Reinders gingen er ook maar weinig verschillende predikanten voor in Staphorst. Naast hem vrijwel alleen ds. De Jong en ds. Heikamp.

Spreeuw, lees je eerst eens terdege in voordat je allerlei vooronderstellingen gaat roepen.
Datzelfde zie je ook in de GGiNed, OGG en OGGiN. Daar wordt nog steeds niet gereisd op zondag, derhalve gaat in elke gemeente een eigen predikant voor. (of er wordt preek gelezen) Zo ging dat tot een paar decennia geleden ook in de GerGem en de CGK.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 17 nov 2015 16:39

Chaya schreef:Spreeuw, lees je eerst eens terdege in voordat je allerlei vooronderstellingen gaat roepen.
Datzelfde zie je ook in de GGiNed, OGG en OGGiN. Daar wordt nog steeds niet gereisd op zondag, derhalve gaat in elke gemeente een eigen predikant voor. (of er wordt preek gelezen) Zo ging dat tot een paar decennia geleden ook in de GerGem en de CGK.


Ik reageerde op Speedy, uit wiens reactie bleek dat de gemeente handelde conform de wensen van haar eigen predikant. Dat vind ik wel vreemd. Dat er nu meer verschillende predikanten voorgaan in Staphorst heeft ongetwijfeld te maken met de vacaturetijd in de predikantsplaats.

Gaat er in elke gemeente van de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland een eigen predikant voor? Deze kerkverbanden hebben weinig predikanten en in veel gemeenten worden derhalve leesdiensten gehouden.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2015 16:47

Spreeuw schreef:[

Ik reageerde op Speedy, uit wiens reactie bleek dat de gemeente handelde conform de wensen van haar eigen predikant. Dat vind ik wel vreemd. Dat er nu meer verschillende predikanten voorgaan in Staphorst heeft ongetwijfeld te maken met de vacaturetijd in de predikantsplaats.


Als de kerkenraad het er niet mee eens zou zijn geweest dan was er wel een andere situatie ontstaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 16:49

Spreeuw schreef:Ik reageerde op Speedy, uit wiens reactie bleek dat de gemeente handelde conform de wensen van haar eigen predikant. Dat vind ik wel vreemd. Dat er nu meer verschillende predikanten voorgaan in Staphorst heeft ongetwijfeld te maken met de vacaturetijd in de predikantsplaats.

Wat jij deed was het negatieve eruit halen en ik hoop dat dit onbedoeld is. Je dacht toch niet echt dat een ds. een komplete kerkenraad in de tang zou kunnen nemen?
Hoe goed kende jij ds. de Jong eigenlijk (Hij werd de vader van Staphorst genoemd, wist je dat?)
Lees DIT INTERVIEW met hem maar eens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 nov 2015 13:32

Chaya schreef:Wat jij deed was het negatieve eruit halen en ik hoop dat dit onbedoeld is. Je dacht toch niet echt dat een ds. een komplete kerkenraad in de tang zou kunnen nemen?
Hoe goed kende jij ds. de Jong eigenlijk (Hij werd de vader van Staphorst genoemd, wist je dat?)
Lees DIT INTERVIEW met hem maar eens.


Ik haalde helemaal het negatieve er niet uit. Ik verwoordde alleen wat Speedy schreef. Als de kerkenraad het eens is met ds. Tj. de Jong, is het overigens helemaal niet "de kerkenraad in de tang nemen".

Ik heb enkele zondagen onder het gehoor van ds. Tj. de Jong gezeten, maar heb hem nooit persoonlijk gesproken.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Spreeuw » 19 nov 2015 13:37

Speedy schreef: Als de kerkenraad het er niet mee eens zou zijn geweest dan was er wel een andere situatie ontstaan.


Dan zou ik toch wel protesteren tegen de kerkenraad. Ik zou het er beslist niet mee eens zijn als ik zo weinig verschillende predikanten op de kansel zie staan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hersteld Hervormde Gemeente Staphorst

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 14:17

Spreeuw schreef:Ik haalde helemaal het negatieve er niet uit. Ik verwoordde alleen wat Speedy schreef. Als de kerkenraad het eens is met ds. Tj. de Jong, is het overigens helemaal niet "de kerkenraad in de tang nemen".

Okay, fijn om te lezen. :D
Spreeuw schreef:Ik heb enkele zondagen onder het gehoor van ds. Tj. de Jong gezeten, maar heb hem nooit persoonlijk gesproken.

En hoe was dat, met allen lopend op te gaan naar een dienst in zo'n grote volle kerk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten