Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor jamillah » 27 mei 2014 00:05

Heeft iemand van jullie dan het verzoek naar het curatorium gestuurd om hier te reageren?

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor jamillah » 27 mei 2014 00:11

Ik ben overigens super blij met de nieuwe aanwinsten. Niet alleen hier maar ook in Amerika. Vooral wat dhr Agteresch zei in het RD afgelopen week (vrijdag of zaterdag meen ik) sprak mij aan. Over dat hij zich altijd bezig hield met ziek bloed en nu bezig mag gaan met verkondigen over het verzoenend bloed van Jezus Christus. Onze dominee zei zondag dat er minder studenten aangenomen waren dan gehoopt maar meer dan we verdiend hebben. Misschien iets om over na te denken lieve mensen..

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 00:19

jamillah schreef:Heeft iemand van jullie dan het verzoek naar het curatorium gestuurd om hier te reageren?


Ik heb contact proberen te leggen met http://gergeminfo.nl/
Geen reactie mogen ontvangen.
Als ik zo wat verhalen hoor van iemand dan schijnt het dat op één persoon na niemand wilde praten van de Ger. Gem. ook een gewoon gesprek niet.
Ik ben overigens super blij met de nieuwe aanwinsten. Niet alleen hier maar ook in Amerika. Vooral wat dhr Agteresch zei in het RD afgelopen week (vrijdag of zaterdag meen ik) sprak mij aan. Over dat hij zich altijd bezig hield met ziek bloed en nu bezig mag gaan met verkondigen over het verzoenend bloed van Jezus Christus. Onze dominee zei zondag dat er minder studenten aangenomen waren dan gehoopt maar meer dan we verdiend hebben. Misschien iets om over na te denken lieve mensen..

Jamillah, het gaat mij er meer om mensen niet voor een ander kunnen bepalen of zij wel of niet geroepen zijn.
Dan kun je wel met bijbelteksten bv. aan komen zetten, maar een feit blijft dat het curatorium erg terughoudend is en heel geheimzinnig lijkt.
Dit hoeft naar mijn mening helemaal niet.
Waarom zou je?
Waarom zo moeilijk doen over nieuwe mensen aannemen.

Kijk eens naar de tekst die ik al eerder gepost had.
Lucas 10
1 Daarna stelde de Heer tweeënzeventig anderen aan, die hij twee aan twee voor zich uit zond naar iedere stad en plaats waar hij van plan was heen te gaan. 2 Hij zei tegen hen: ‘De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig; vraag dus de eigenaar van de oogst of hij arbeiders wil sturen om de oogst binnen te halen. 3 Ga op weg, en bedenk wel: ik zend jullie als lammeren onder de wolven. 4 Neem geen geldbuidel, geen reistas en geen sandalen mee, en groet onderweg niemand. 5 Als jullie een huis binnengaan, zeg dan eerst: “Vrede voor dit huis!” 6 Als er een vredelievend mens woont, zal jullie vrede met hem zijn; zo niet, dan zal die vrede bij je terugkeren. 7 Blijf in dat huis, en eet en drink wat men je aanbiedt, want de arbeider is zijn loon waard. Ga niet van het ene huis naar het andere. 8 En als jullie een stad binnengaan en daar welkom zijn, eet dan wat je wordt voorgezet, 9 genees de zieken die er zijn en zeg tegen hen: “Het koninkrijk van God heeft jullie bereikt.” 10 Maar als jullie een stad binnengaan waar je niet welkom bent, trek dan door de straten en zeg: 11 “Zelfs het stof van uw stad dat aan onze voeten kleeft, vegen we van ons af als aanklacht tegen u; maar bedenk wel: het koninkrijk van God is nabij!” 12 Ik zeg jullie: het lot van Sodom zal op die dag draaglijker zijn dan het lot van die stad. 13 Wee Chorazin, wee Betsaïda, want als in Tyrus en Sidon de wonderen waren gebeurd die bij jullie gebeurd zijn, zouden de inwoners van die steden zich allang in een boetekleed hebben gehuld en met stof op hun hoofd tot inkeer gekomen zijn. 14 Wanneer het oordeel komt, zal het lot van Tyrus en Sidon draaglijker zijn dan dat van jullie. 15 En jij, Kafarnaüm, je denkt toch niet dat je tot in de hemel zult worden verheven? In het diepst van het dodenrijk zul je afdalen! 16 Wie naar jullie luistert, luistert naar mij, en wie jullie afwijst, wijst mij af. En wie mij afwijst, wijst hem af die mij gezonden heeft.’
17 De tweeënzeventig keerden vol vreugde terug en zeiden: ‘Heer, zelfs de demonen onderwerpen zich aan ons bij het horen van uw naam.’ 18 Hij zei tegen hen: ‘Ik heb Satan als een lichtflits uit de hemel zien vallen! 19 Bedenk wel: ik heb jullie de macht gegeven om slangen en schorpioenen te vertrappen en om de kracht van de vijand te breken, zodat niets jullie kan schaden. 20 Verheug je er echter niet over dat de geesten zich aan jullie onderwerpen, maar verheug je omdat jullie naam in de hemel opgetekend is.’ 21 Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild. 22 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is weet alleen de Zoon en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren.’
23 Jezus richtte zich apart tot de leerlingen en zei tegen hen: ‘Gelukkig de ogen die zien wat jullie zien! 24 Want ik zeg jullie dat vele profeten en koningen hebben willen zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en hebben willen horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen.’

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor jamillah » 27 mei 2014 00:29

Ja die tekst heb ik gelezen maar waaruit moet ik dan opmaken dat ons gergems curatorium dan te weinig studenten heeft toegelaten? Ken jij die studenten persoonlijk? Kun jij voor de Heere spreken wie Hij wilt dat dienst gaat doen in Zijn Koninkrijk? Je kunt je vraagtekens hebben, je kunt je ook af gaan vragen wie jij bent in Zijn ogen en smeken of jij nog eens dienst mag doen in Zijn Koninkrijk ipv je zo vreselijk druk maken over een curatorium van een kerk waar jij je dit leven niet wenst deel van uit te maken..

Bambi

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Bambi » 27 mei 2014 00:36

Anoniem_89 schreef:Ik heb contact proberen te leggen met http://gergeminfo.nl/
Geen reactie mogen ontvangen.
Als ik zo wat verhalen hoor van iemand dan schijnt het dat op één persoon na niemand wilde praten van de Ger. Gem. ook een gewoon gesprek niet.


Ger.Gem. info is geen website van de Ger.Gem. zelf maar een website die privé door iemand is opgezet.
Het bovenste adres is van het kerkelijk bureau van de Ger.Gem.

http://www.cbgg.nl/

Anoniem_89 schreef:Jamillah, het gaat mij er meer om mensen niet voor een ander kunnen bepalen of zij wel of niet geroepen zijn.
Dan kun je wel met bijbelteksten bv. aan komen zetten, maar een feit blijft dat het curatorium erg terughoudend is en heel geheimzinnig lijkt.
Dit hoeft naar mijn mening helemaal niet.
Waarom zou je?
Waarom zo moeilijk doen over nieuwe mensen aannemen.


Dit is wat de voorzitter van het curatorium er vorig jaar over zei:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_742875

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 07:24

Onze dominee zei zondag dat er minder studenten aangenomen waren dan gehoopt maar meer dan we verdiend hebben. Misschien iets om over na te denken lieve mensen.


Verdiend hebben we niets, dat klopt.
Laat GENADE nu precies het tegenvergestelde zijn van ''krijgen wat je verdiend hebt''.
Er zou dus minder genade gegeven worden, deze dagen, maar nog net wel een beetje hier en daar...

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 14:05

jamillah schreef:Ja die tekst heb ik gelezen maar waaruit moet ik dan opmaken dat ons gergems curatorium dan te weinig studenten heeft toegelaten?

Gewoon d'r staat toch geschreven dat Jezus zich verheugde over het feit dat het hier gaat om simpele zielen (eenvoudige mensen), i.p.v. een paar mannetjes strak in pak en zéér zwaar serieus kijkend een besluit nemen.
Wie zijn zij dan dat zij die taak op zich mogen nemen dan? Heeft God van ons gevraagd een of andere commissie in het leven te roepen?
Mat 28:19-21: GA en trek de wereld in.. er staat niet.. wacht ff op het seintje..

De oogst is groot, maar arbeiders zijn er weinig.
Hmm... tja dan moet je wel eerst geroepen zijn toch?
Kom op man :?
Ken jij die studenten persoonlijk? Kun jij voor de Heere spreken wie Hij wilt dat dienst gaat doen in Zijn Koninkrijk?

Moet ik eerst naar een of ander curatorium om voorganger te mogen worden?
Wij zijn het zout der aarde, oh nee niet allemaal. We moeten eerst geroepen zijn, en anders ga je maar lekker achterover leunen en zie je hoe de wereld vergaat.
Op zo'n avond hef ik het glas en zeg ik, Anoniem_89, jongen, je was niet geroepen om op deze aardkloot iets van het evangelie te vertellen.. proost.
Dat ik niet iets van Zijn liefde mag vertellen dat is niet voor mij, laat anderen maar werken.
Ik hoef geen verantwoording af te leggen, ze zoeken het maar uit..

Je kunt je vraagtekens hebben, je kunt je ook af gaan vragen wie jij bent in Zijn ogen en smeken of jij nog eens dienst mag doen in Zijn Koninkrijk ipv je zo vreselijk druk maken over een curatorium van een kerk waar jij je dit leven niet wenst deel van uit te maken..

Idem zoals net.
We zijn het zout der aarde.
Matheus 13:12-16 volgens mij.

Bambi

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Bambi » 27 mei 2014 14:13

Iedere gelovige moet op zijn kleine stukje van zijn eigen leven het geloof uitdragen, maar geroepen tot het ambt van dominee zijn mensen die er speciaal door God voor geroepen zijn.
Die tekst die je aandraagt, is gezegd tegen mensen die door de Heere Jezus zelf aangesteld zijn.

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 14:56

Bambi schreef:Die tekst die je aandraagt, is gezegd tegen mensen die door de Heere Jezus zelf aangesteld zijn.


Dus niet iedere gelovige is het zout der aarde volgens jou? :shock:

Ik zou niet weten waarom ik wel het evangelie met ongelovigen mag delen, maar als ik dat in de kerk zou willen doen waar iedereen bijna het verstand heeft om te begrijpen het zelf te moeten toetsen mag het ineens niet.. :-k

Bambi

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Bambi » 27 mei 2014 15:05

Anoniem_89 schreef:
Dus niet iedere gelovige is het zout der aarde volgens jou? :shock:

Ik zou niet weten waarom ik wel het evangelie met ongelovigen mag delen, maar als ik dat in de kerk zou willen doen waar iedereen bijna het verstand heeft om te begrijpen het zelf te moeten toetsen mag het ineens niet.. :-k

Ik had het over die tekst uit Mattheüs 28.
Ik kan er niets anders van maken, Anoniem_89.
Dit is wat er in de Bijbel staat over het zout der aarde in Mattheüs 5:

13 Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en van de mensen vertreden te worden.
14 Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn.
15 Noch steekt men een kaars aan, en zet die onder een koornmaat, maar op een kandelaar, en zij schijnt allen, die in het huis zijn;
16 Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken mogen zien, en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.

Dus wat jij bijv. met die jongeren doet, is een goede kans om je geloof uit te dragen en ze op de Heere Jezus te wijzen en ze via jouw te laten zien wie de Heere Jezus is.

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 18:23

Bambi schreef:Dus wat jij bijv. met die jongeren doet, is een goede kans om je geloof uit te dragen en ze op de Heere Jezus te wijzen en ze via jouw te laten zien wie de Heere Jezus is.


Dat kun je toch ook een soort van preek noemen.
Je deelt kennis.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor mealybug » 28 mei 2014 07:32

*Off topic*

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Spreeuw » 02 jun 2014 19:44

Waarom worden de studenten P.D. den Haan en H.A. van Zetten al massaal op dubbeltallen gezet (om te beroepen), terwijl ze nog niet officieel beroepbaar gesteld zijn door het curatorium van de Theologische School?

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jun 2014 19:49

Spreeuw schreef:Waarom worden de studenten P.D. den Haan en H.A. van Zetten al massaal op dubbeltallen gezet (om te beroepen), terwijl ze nog niet officieel beroepbaar gesteld zijn door het curatorium van de Theologische School?


Dubbeltallen? :roll:
Is dat zoals je zegt dat je jezelf beschikbaar stelt ofzo?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Spreeuw » 02 jun 2014 19:53

Anoniem_89 schreef: Dubbeltallen? :roll:
Is dat zoals je zegt dat je jezelf beschikbaar stelt ofzo?


Nee uiteraard niet.
De kerkenraden doen dit.
Die zijn iets te voorbarig, denk ik.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten