Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 mei 2014 20:19

Bambi schreef:Als ik kijk naar de 3 die aangenomen zijn, wisten ze w.s. bij voorbaat al dat die gekozen zouden worden.
Want daarvan was het geestelijk leven hun al bekend.
Want:
Dhr Agteresch zijn vader zit in het curatorium.
Dhr Blok zijn vader zit in het curatorium.
Dhr Fortuyn kerkt bij een dominee die leraar is van de Theologische school.

Dan komt bij mij toch de vraag op, of ze na het horen van de kandidaten aan God vragen of hij aangenomen moet worden, of dat ze op hun eigen oordeel afgaan.


Komt bij mij zo over van;
'aha die kent een bekend iemand ijn zijn persoonlijke die ook in het curatorium zit of ook theologie gedaan heeft, die moeten we hebben'..

Waar gaat het heen in de wereld.
Dat mensen niet kunnen bedenken dat het geloof juist simpel kan zijn en niet zo gecompliceerd..

Zou Jezus dat nou echt zo erg gevonden hebben als iemand geen theologie gestudeerd heeft?
Hoe gaat dat dan in landen waar geen scholen zijn, of niet zulke theologische..
:roll:


Matteüs 5
1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. 2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
4 Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
5 Gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien.
9 Gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
13 Jullie zijn het zout van de aarde. Maar als het zout zijn smaak verliest, hoe kan het dan weer zout gemaakt worden? Het dient nergens meer voor, het wordt weggegooid en vertrapt.
14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Bambi

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2014 20:30

Anoniem_89 schreef:Komt bij mij zo over van;
'aha die kent een bekend iemand ijn zijn persoonlijke die ook in het curatorium zit of ook theologie gedaan heeft, die moeten we hebben'..

Waar gaat het heen in de wereld.
Dat mensen niet kunnen bedenken dat het geloof juist simpel kan zijn en niet zo gecompliceerd..

Zou Jezus dat nou echt zo erg gevonden hebben als iemand geen theologie gestudeerd heeft?
Hoe gaat dat dan in landen waar geen scholen zijn, of niet zulke theologische..
:roll:

Nee dat bedoelde ik niet.
Als je iemand persoonlijk kent, zoals een vader zijn zoon, dan weet je van iemands geestelijk leven.
En er waren dominees waarvan ouders al wisten dat die dominee zou worden, voordat God die persoon zelf geroepen had.
Dus dat bedoelde ik met de opmerking dat ze het van te voren w.s. al wisten dat ze die aan zouden nemen.

Niet zo doordraven en al je grieven over alle kerken nu ineens in dit topic gaan uiten. :wink:

Bambi

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2014 08:18

Dit zegt de voorzitter van het curatorium ds van Eckeveld in een interview in 2007:

"Voor toelating tot de studie, die vier jaar duurt, bestaan geen strikte richtlijnen. Als iemand predikant wil worden, dan meldt hij dit bij zijn kerkenraad, die al dan niet een zogeheten attest afgeeft voor de Theologische School. De kerkenraad vult dan een uitgebreide vragenlijst in over de psychische, geestelijke, intellectuele en sociale geschiktheid van de betrokkene. De aanvrager zal daarna mondeling moeten toelichten waarom hij denkt dat God hem geroepen heeft predikant te worden. Op basis daarvan beslist het curatorium, gehoord het advies van de docenten van de opleiding. Je hoopt altijd dat je mensen mag aannemen, maar soms heb je het gevoel dat iemand nog moet rijpen.”


http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1872216.ece

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 09:33

Heeft iemand enig idee hoeveel mensen "auditie" doen in zo'n periode? Zijn het er 3 die allemaal toegelaten zijn? Of 30 waarvan er 3 zijn toegelaten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Ayla » 22 mei 2014 09:45

Bambi schreef:Nee dat bedoelde ik niet.
Als je iemand persoonlijk kent, zoals een vader zijn zoon, dan weet je van iemands geestelijk leven.
En er waren dominees waarvan ouders al wisten dat die dominee zou worden, voordat God die persoon zelf geroepen had.
Dus dat bedoelde ik met de opmerking dat ze het van te voren w.s. al wisten dat ze die aan zouden nemen.

Niet zo doordraven en al je grieven over alle kerken nu ineens in dit topic gaan uiten. :wink:


Ik begrijp de gedachtengang van anoniem_89 wel. Natuurlijk kan je niet zomaar een ieder toelaten, maar drie van de eenentwintig is wel een heel magere oogst, vooral voor een verband dat al een schreeuwend tekort heeft. En dan toevallig ook nog slechts degenen die een bekende in het curatorium hebben zitten, ik vind het zo schandalig! Als het gaat om het kennen van het geestelijk leven van iemand: Als ze menen onvoldoende een beeld ervan te hebben doen ze maar meer moeite voor een compleet beeld.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor mealybug » 22 mei 2014 09:48

Ayla schreef:Ik begrijp de gedachtengang van anoniem_89 wel. Natuurlijk kan je niet zomaar een ieder toelaten, maar drie van de eenentwintig is wel een heel magere oogst, vooral voor een verband dat al een schreeuwend tekort heeft. En dan toevallig ook nog slechts degenen die een bekende in het curatorium hebben zitten, ik vind het zo schandalig! Als het gaat om het kennen van het geestelijk leven van iemand: Als ze menen onvoldoende een beeld ervan te hebben doen ze maar meer moeite voor een compleet beeld.


Mee eens.
Als er alleen al het kleine beetje anti-burocratische flexibileit aanwezig kan zijn, waarbij de nieuwe kandidaat een jaar ''proefpreekt'', zou er al heel wat meer ''leven'' kunnen ontstaan...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 09:51

Bambi schreef:Dit zegt de voorzitter van het curatorium ds van Eckeveld in een interview in 2007:

Voor toelating tot de studie, die vier jaar duurt, bestaan geen strikte richtlijnen. Als iemand predikant wil worden, dan meldt hij dit bij zijn kerkenraad, die al dan niet een zogeheten attest afgeeft voor de Theologische School. De kerkenraad vult dan een uitgebreide vragenlijst in over de psychische, geestelijke, intellectuele en sociale geschiktheid van de betrokkene. De aanvrager zal daarna mondeling moeten toelichten waarom hij denkt dat God hem geroepen heeft predikant te worden. Op basis daarvan beslist het curatorium, gehoord het advies van de docenten van de opleiding. Je hoopt altijd dat je mensen mag aannemen, maar soms heb je het gevoel dat iemand nog moet rijpen.”


ff tjekke. Misschien heeft God het wel over het hoofd gezien. En als het niet volstaat kan God er ook niets aan doen, dussssss............
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 09:56

Ayla schreef:
Ik begrijp de gedachtengang van anoniem_89 wel. Natuurlijk kan je niet zomaar een ieder toelaten, maar drie van de eenentwintig is wel een heel magere oogst, vooral voor een verband dat al een schreeuwend tekort heeft. En dan toevallig ook nog slechts degenen die een bekende in het curatorium hebben zitten, ik vind het zo schandalig! Als het gaat om het kennen van het geestelijk leven van iemand: Als ze menen onvoldoende een beeld ervan te hebben doen ze maar meer moeite voor een compleet beeld.


Als het maar in afhankelijkheid van God zou gebeuren, als je God niet vertrouwd hoe kun je dan die kandidaten vertrouwen. Ze hebben niet in de gaten waarover ze beslissen, welke positie ze innemen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor StillAwake » 22 mei 2014 10:29

Teus schreef:Als het maar in afhankelijkheid van God zou gebeuren, als je God niet vertrouwd hoe kun je dan die kandidaten vertrouwen. Ze hebben niet in de gaten waarover ze beslissen, welke positie ze innemen.

Toch geeft het ons kent ons gehalte van aangenomen familieleden te denken over de integriteit van dit curatorium.
Het lijkt te ruiken naar nepotisme...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 10:33

Teus schreef:Als het maar in afhankelijkheid van God zou gebeuren, als je God niet vertrouwd hoe kun je dan die kandidaten vertrouwen. Ze hebben niet in de gaten waarover ze beslissen, welke positie ze innemen.

StillAwake schreef:Toch geeft het ons kent ons gehalte van aangenomen familieleden te denken over de integriteit van dit curatorium.
Het lijkt te ruiken naar nepotisme...


Ja, verre van Gods wil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor StillAwake » 22 mei 2014 10:37

Teus schreef:Als het maar in afhankelijkheid van God zou gebeuren, als je God niet vertrouwd hoe kun je dan die kandidaten vertrouwen. Ze hebben niet in de gaten waarover ze beslissen, welke positie ze innemen.
StillAwake schreef:Toch geeft het ons kent ons gehalte van aangenomen familieleden te denken over de integriteit van dit curatorium.
Het lijkt te ruiken naar nepotisme...
Teus schreef:Ja, verre van Gods wil.

Hoewel ik je twijfels bij het curatorium deel (zeker gezien de nepotistische uitslag), durf ik niet te claimen wat Gods Wil in dezen is.
Wellicht heeft Hij ook hier een plan mee (Hij kan met een kromme stok een rechte slag maken), of wellicht komt het hele curatorium niet voor in Zijn plannen, wij weten het niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor mealybug » 22 mei 2014 10:49

schelpje3 schreef:. De GerGem bestaat niet allenlijk uit een stelletje in slaap gesukkelde oude mannetjes.
Jullie lopen op de zaken vooruit, het was zoëven nog niet eens afgelopen.

Helaas zijn de resultaten inmiddels bekend, en niet verassend, een uitkomst naar vewachting.
Dus goede reden daarop vooruit te lopen, ivm de voorspelbaarheid .
Bambi, bedankt voor je getrouwe internet-detective werk [:]|
maar wat is ''allenlijk'' ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2014 11:01

Hm ik vraag me dan altijd af hoe dat kan. 21 mensen hebben blijkbaar een roeping gehad (want ik neem aan dat je niet voor de lol wil proberen toegelaten te worden. Maar in 18 gevallen wordt er dus gezegd: Wij vinden dat je niet geroepen bent of niet capabel om deze functie uit te voeren. Waarom? Hoe zit dat? Ik ben daar erg benieuwd naar, zeker gezien het tekort aan predikanten. Dat maakt het extra pijnlijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Teus » 22 mei 2014 11:09

StillAwake schreef:Hoewel ik je twijfels bij het curatorium deel (zeker gezien de nepotistische uitslag), durf ik niet te claimen wat Gods Wil in dezen is.
Wellicht heeft Hij ook hier een plan mee (Hij kan met een kromme stok een rechte slag maken), of wellicht komt het hele curatorium niet voor in Zijn plannen, wij weten het niet...

Als God een kandidaat te kennen geeft dat hij in Zijn dienst moet gaan dan zorgt God tot in het kleinste detail dat het gebeurd, veelal met grote wonderen. Als een lid van het curatorium van God verstaan gekregen heeft dat hij deze taak op zich moet nemen dan zorgt God ook tot in het kleinste detail.
Als een kandidaat uit eigen beweging komt en God staat het niet toe dan zal de in God afhankelijk handelende lid van het curatorium zeker wijsheid krijgen om te oordelen naar Gods besluit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor mealybug » 22 mei 2014 11:13

Teus schreef:Als God een kandidaat te kennen geeft dat hij in Zijn dienst moet gaan dan zorgt God tot in het kleinste detail dat het gebeurd, veelal met grote wonderen. Als een lid van het curatorium van God verstaan gekregen heeft dat hij deze taak op zich moet nemen dan zorgt God ook tot in het kleinste detail.
Als een kandidaat uit eigen beweging komt en God staat het niet toe dan zal de in God afhankelijk handelende lid van het curatorium zeker wijsheid krijgen om te oordelen naar Gods besluit.
Weet je, ze zijn bang dat ze hun eigen dogma voorbij gaan als ze zelf de hand er niet in houden.

De hamvraag wordt nu:
Roept God de predikant, maar verhindert hij de predikant 4 jaar later middels het curatorium?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten

cron