Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor DonAppie » 02 jun 2014 21:03

Spreeuw schreef:Waarom worden de studenten P.D. den Haan en H.A. van Zetten al massaal op dubbeltallen gezet (om te beroepen), terwijl ze nog niet officieel beroepbaar gesteld zijn door het curatorium van de Theologische School?



- Omdat die gemeenten graag haantje de voorste willen zijn en denken wie het eerst komt het eerst maalt.

Of

- Omdat ze al een activiteit (gemeenteavond of weekdienst) op die datum in de agenda hadden.
(al vind ik dit zelf lariekoek omdat al lang van te voren de datum van 10 juni (beroepbaarstelling) bekend was)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Spreeuw » 02 jun 2014 21:14

DonAppie schreef: - Omdat die gemeenten graag haantje de voorste willen zijn en denken wie het eerst komt het eerst maalt.


Net als Petrus dus? Daar kan toch nooit zegen op rusten?
Petrus, altijd haantje de voorste, maar toen kwam die gruwelijke verloochening van Zijn Meester... (had hij nooit van zijn leven verwacht).

Johannes 13:36-38
36 Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. 37 Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! 38 Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt. (NBG'51)

DonAppie
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:47

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor DonAppie » 02 jun 2014 21:16

Net als Petrus dus? Daar kan toch nooit zegen op rusten?
Petrus, altijd haantje de voorste, maar toen kwam die gruwelijke verloochening van Zijn Meester... (had hij nooit van zijn leven verwacht).

Johannes 13:36-38
36 Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. 37 Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! 38 Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt. (NBG'51)



Ben het helemaal met je eens

Heb dit al eens op een vergadering aangekaart. Kreeg toen als antwoord de vergadering kiest en de kerkenraad beroept. Dat doen we pas op het moment dat desbetreffende student/kandidaat beroepbaar is. Niets aan de hand dus.

Mijn antwoord was: Waarom dan niet op de dag van kandidaatstelling als toch de brief niet eerder weggaat??

Kreeg ik als antwoord: dat paste niet in de agenda

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Spreeuw » 02 jun 2014 21:21

Net als Petrus dus? Daar kan toch nooit zegen op rusten?
Petrus, altijd haantje de voorste, maar toen kwam die gruwelijke verloochening van Zijn Meester... (had hij nooit van zijn leven verwacht).

Johannes 13:36-38
36 Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. 37 Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! 38 Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt. (NBG'51)

DonAppie schreef:Ben het helemaal met je eens


Herkennen die gemeenten zich dan niet in een hoogmoedige Petrus? Ben wel erg benieuwd hoe ze dit Bijbelgedeelte uitleggen!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Spreeuw » 02 jun 2014 21:45

DonAppie schreef:Kreeg ik als antwoord: dat paste niet in de agenda


Daar geloof ik niets van.
Ik hoop dat een kandidaat het beroep aanneemt van de gemeente die hem als laatste heeft beroepen.

Wat zei Jezus, nota bene als reactie op Petrus? (let op de vetgedrukte en onderstreepte zin)

Matteüs 19:27-30 (NBG'51)
Het loon voor het volgen van Jezus
27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? 28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten. 29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.
30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor lekkerbek » 02 jun 2014 22:00

Ik hoop en bid dat ze beiden in de classis Amsterdam mogen komen, of de gemeenten nu al stemmen of volgende week..........

Anoniem_89

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jun 2014 22:22

DonAppie schreef: - Omdat die gemeenten graag haantje de voorste willen zijn en denken wie het eerst komt het eerst maalt.

Spreeuw schreef:Net als Petrus dus? Daar kan toch nooit zegen op rusten?
Petrus, altijd haantje de voorste, maar toen kwam die gruwelijke verloochening van Zijn Meester... (had hij nooit van zijn leven verwacht).

Johannes 13:36-38
36 Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. 37 Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! 38 Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt. (NBG'51)



Zou ook wel triest zijn als ze gelijk een kandidaat willen hebben.
Het gaat erom dat God door mensen spreekt en niet de kandidaat zelf.
Al kan iemand nog zo slecht spreken, toch kan hij iets van God doorgeven (bv. profetie).

matbak83
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mei 2014 06:46

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2014

Berichtdoor matbak83 » 13 jun 2014 12:32

Lastig de een krijgt meer beroepen dan de andere dat doet je als kandidaat ook wat. Ik vraag me af hoe mensen met het afwijzen van het curatorium omgaan. Je gaat niet over een nacht ijs.

jamillah schreef:Ik ben overigens super blij met de nieuwe aanwinsten. Niet alleen hier maar ook in Amerika. Vooral wat dhr Agteresch zei in het RD afgelopen week (vrijdag of zaterdag meen ik) sprak mij aan. Over dat hij zich altijd bezig hield met ziek bloed en nu bezig mag gaan met verkondigen over het verzoenend bloed van Jezus Christus. Onze dominee zei zondag dat er minder studenten aangenomen waren dan gehoopt maar meer dan we verdiend hebben. Misschien iets om over na te denken lieve mensen..


Als we eerlijk naar ons zelf zouden kijken hebben we toch geen recht op een prediker maar is alles genade.

Laten we Bidden voor al de mannen die hier mee worstelen en hun kerkenraad.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 91 gasten