De vorm van de eredienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

De vorm van de eredienst

Berichtdoor mona » 15 mei 2014 08:45

Vandaag staat dit op CIP te lezen
http://www.cip.nl/artikel/42088/Lastig- ... k-te-geven

Het laatste gedeelte gaat over het invullen/vorm van de kerkdienst, ik bedoel dit:
Ik denk dat je niet hele diensten moet verbouwen om aansluiting te houden. Je kunt wel een jeugddienst organiseren – en dat doen we ook – maar ik verwacht (...) daar niet veel van. Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.”

In onze kerk hebben we ook het probleem dat jongeren afhaken.
Mijn vraag aan jullie is:
Wat kan een oorzaak zijn?
Ligt het echt aan de vorm van de kerkdienst? Moet die 'leuker' worden?
Een aantrekkelijke vorm, geeft die meer kans op langdurig (!!) succes?
Spelen de ouders van de jongeren ook een rol om de jongeren bij de kerk te houden? Of moet alleen 'de kerk' dat doen?
Is een verandering ook een verbetering, of kan je dat niet zo zeggen?
Een nieuw element in de dienst wordt op een gegeven moment ook weer 'oud' en 'saai'.

Een ander gehoorde opmerking van een oudere uit onze gemeente:
Als er een muziekband moet komen, of opwekking moet zingen om de dienst leuker te maken, dan trek je de jongeren misschien aan, maar haken de ouderen weer af. Denk je dat dat zo is?

Ik ben het van harte met de laatste zin uit het artikel eens:
Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 09:00

mona schreef:Vandaag staat dit op CIP te lezen
http://www.cip.nl/artikel/42088/Lastig- ... k-te-geven

Het laatste gedeelte gaat over het invullen/vorm van de kerkdienst, ik bedoel dit:
Ik denk dat je niet hele diensten moet verbouwen om aansluiting te houden. Je kunt wel een jeugddienst organiseren – en dat doen we ook – maar ik verwacht (...) daar niet veel van. Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.”

In onze kerk hebben we ook het probleem dat jongeren afhaken.
Mijn vraag aan jullie is:
Wat kan een oorzaak zijn?
Ligt het echt aan de vorm van de kerkdienst? Moet die 'leuker' worden?
Een aantrekkelijke vorm, geeft die meer kans op langdurig (!!) succes?
Spelen de ouders van de jongeren ook een rol om de jongeren bij de kerk te houden? Of moet alleen 'de kerk' dat doen?
Is een verandering ook een verbetering, of kan je dat niet zo zeggen?
Een nieuw element in de dienst wordt op een gegeven moment ook weer 'oud' en 'saai'.

Een ander gehoorde opmerking van een oudere uit onze gemeente:
Als er een muziekband moet komen, of opwekking moet zingen om de dienst leuker te maken, dan trek je de jongeren misschien aan, maar haken de ouderen weer af. Denk je dat dat zo is?

Ik ben het van harte met de laatste zin uit het artikel eens:
Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.


Helemaal eens met die laatste regels.
Als ik uit ervaring spreek, stond de dwang en heirarchie me tegen, en het niet begrijpen van verheven, deftige, middeleeuwse taal deed ook weinig goeds.
Een muziekband of iets anders luchtigs zou er niets aan verbeterd hebben trouwens.
Misschien wel een preek, die begrijpelijk is en meer antwoorden geeft dan vragen oproept.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2014 13:28

mona schreef:Vandaag staat dit op CIP te lezen
http://www.cip.nl/artikel/42088/Lastig- ... k-te-geven

Het laatste gedeelte gaat over het invullen/vorm van de kerkdienst, ik bedoel dit:
Ik denk dat je niet hele diensten moet verbouwen om aansluiting te houden. Je kunt wel een jeugddienst organiseren – en dat doen we ook – maar ik verwacht (...) daar niet veel van. Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.”

In onze kerk hebben we ook het probleem dat jongeren afhaken.
Mijn vraag aan jullie is:
Wat kan een oorzaak zijn?
Ligt het echt aan de vorm van de kerkdienst? Moet die 'leuker' worden?
Een aantrekkelijke vorm, geeft die meer kans op langdurig (!!) succes?
Spelen de ouders van de jongeren ook een rol om de jongeren bij de kerk te houden? Of moet alleen 'de kerk' dat doen?
Is een verandering ook een verbetering, of kan je dat niet zo zeggen?
Een nieuw element in de dienst wordt op een gegeven moment ook weer 'oud' en 'saai'.

Een ander gehoorde opmerking van een oudere uit onze gemeente:
Als er een muziekband moet komen, of opwekking moet zingen om de dienst leuker te maken, dan trek je de jongeren misschien aan, maar haken de ouderen weer af. Denk je dat dat zo is?

Ik ben het van harte met de laatste zin uit het artikel eens:
Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.

Jongeren haken niet af omdat er te weinig opgefluft wordt, ze haken af omdat velen de godsdienst als een dorre boel beleven en dat ook uitstralen.
Dit mag niet en o wat moet je veel, brrrr.
Ouderen haken om allerlei redenen af, maar vaak omdat ze teleurgesteld zijn in één of meerdere mensen, of in het instituut kerk.
Maar je moet niet van jezelf uitgaan, je moet uitgaan van het gegeven dat de Heere je een plaats geeft in een gemeente. En dat je zo tot Zegen kunt zijn.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor learsi » 15 mei 2014 14:22

mona schreef:In onze kerk hebben we ook het probleem dat jongeren afhaken.
Wat kan een oorzaak zijn?
Onontkoombaar (en noodzakelijk) dat kinderen zich losmaken van de ouders.
Het losmaken van de ouders is daarom ook (vaak?) een (tijdelijk) loslaten van de kerkgang.
Hoe moeilijker dat losmakingsproces tot stand komt hoe groter de kans van een breuk in de kerkgang. Wij hebben 6 kinderen gekregen. Bij de eerste heb ik geleerd dat ik als vader "mijn zeggenschap" over het kind eerder uit handen had moeten geven. Doe je dat niet, dan moet het kind energie besteden aan het losmakingsproces. Vaak komt daar nogal wat negatieve energie bij vrij. Dat weet ik uit eigen ervaring met mijn eigen ouders. Heb een paar jaar niet gekerkt. Wel was er elke zondag dat de klokken luidden iets dat mij naar de kerk riep. God zij dank was er gezaaid en ondanks een breuk in de kerkgang riep Hij het kind terug. Daarnaast bepalen ouders noch een predikant wanneer de Heere in een leven instapt. De zoon die wegging kwam terug toen hij tot zichzelf kwam. En de zoon die gebleven was begreep niets van de vreugde van de Vader.........."Mijn Woord zal doen waartoe Ik het uitzendt"........
Eerst het natuurlijke dan het geestelijke.
En ja, het is een reden om dankbaar te zijn als het kind blijft kerken en Hem in die ononderbroken weg mag leren kennen.


hg
Learsi

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor mona » 15 mei 2014 15:35

schelpje3 schreef:Jongeren haken niet af omdat er te weinig opgefluft wordt, ze haken af omdat velen de godsdienst als een dorre boel beleven en dat ook uitstralen.
Ja, dat denk ik ook. Er is zo weinig van te zien en te horen dat het leven met de Heere een goed leven is. Jongeren hebben ook snel door of de woorden uit het hart of uit het hoofd komen.

learsi schreef:Het losmaken van de ouders is daarom ook (vaak?) een (tijdelijk) loslaten van de kerkgang.
Hier moet ik echt even over nadenken. Gaat dat vaak samen op? Als het goed is, en de kinderen maken zich los van de kerk, dan neem ik aan dat de ouders hun kind bij de Heere brengen en vurig bidden om hun behoud en terugkeer tot God. En inderdaad, het zaad wat gezaaid is in de jeugd zal doen wat de Heere behaagd. Als ik bij ons in de kerk kijk, dan zijn er toch maar weinig mensen die weer terug komen. Het leden aantal loopt schrikbarend terug.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2014 15:40

learsi schreef:[color=#800000]Onontkoombaar (en noodzakelijk) dat kinderen zich losmaken van de ouders.
Het losmaken van de ouders is daarom ook (vaak?) een (tijdelijk) loslaten van de kerkgang.
Hoe moeilijker dat losmakingsproces tot stand komt hoe groter de kans van een breuk in de kerkgang. Wij hebben 6 kinderen gekregen. Bij de eerste heb ik geleerd dat ik als vader "mijn zeggenschap" over het kind eerder uit handen had moeten geven. Doe je dat niet, dan moet het kind energie besteden aan het losmakingsproces. Vaak komt daar nogal wat negatieve energie bij vrij. Dat weet ik uit eigen ervaring met mijn eigen ouders. Heb een paar jaar niet gekerkt. Wel was er elke zondag dat de klokken luidden iets dat mij naar de kerk riep. God zij dank was er gezaaid en ondanks een breuk in de kerkgang riep Hij het kind terug. Daarnaast bepalen ouders noch een predikant wanneer de Heere in een leven instapt. De zoon die wegging kwam terug toen hij tot zichzelf kwam. En de zoon die gebleven was begreep niets van de vreugde van de Vader.........."Mijn Woord zal doen waartoe Ik het uitzendt"........

Daar herken ik wel iets van Learsi. We kunnen onze kinderen tot bij de Heere brengen, maar daarna moeten ze zelf wel willen.
Genade is geen erfgoed. We mogen en kunnen als ouders zaaien, maar de Heere moet wasdom geven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 17:39

mealybug schreef:Helemaal eens met die laatste regels.
Als ik uit ervaring spreek, stond de dwang en heirarchie me tegen, en het niet begrijpen van verheven, deftige, middeleeuwse taal deed ook weinig goeds.
Een muziekband of iets anders luchtigs zou er niets aan verbeterd hebben trouwens.
Misschien wel een preek, die begrijpelijk is en meer antwoorden geeft dan vragen oproept.


Enfin , er is niets veranderd ;

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_827491

SCHANDE!!

Rijnlander
Verkenner
Verkenner
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 dec 2013 08:28

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor Rijnlander » 16 mei 2014 08:09

Inderdaad een schande! Helemaal mee eens. :jaknikken:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 08:12

mona schreef:Vandaag staat dit op CIP te lezen
http://www.cip.nl/artikel/42088/Lastig- ... k-te-geven

Het laatste gedeelte gaat over het invullen/vorm van de kerkdienst, ik bedoel dit:
Ik denk dat je niet hele diensten moet verbouwen om aansluiting te houden. Je kunt wel een jeugddienst organiseren – en dat doen we ook – maar ik verwacht (...) daar niet veel van. Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.”

In onze kerk hebben we ook het probleem dat jongeren afhaken.
Mijn vraag aan jullie is:
Wat kan een oorzaak zijn?
Ligt het echt aan de vorm van de kerkdienst? Moet die 'leuker' worden?
Een aantrekkelijke vorm, geeft die meer kans op langdurig (!!) succes?
Spelen de ouders van de jongeren ook een rol om de jongeren bij de kerk te houden? Of moet alleen 'de kerk' dat doen?
Is een verandering ook een verbetering, of kan je dat niet zo zeggen?
Een nieuw element in de dienst wordt op een gegeven moment ook weer 'oud' en 'saai'.

Een ander gehoorde opmerking van een oudere uit onze gemeente:
Als er een muziekband moet komen, of opwekking moet zingen om de dienst leuker te maken, dan trek je de jongeren misschien aan, maar haken de ouderen weer af. Denk je dat dat zo is?

Ik ben het van harte met de laatste zin uit het artikel eens:
Een wat andere vorm oefent tijdelijk wat aantrekkingskracht uit, maar verandert geen levens. Dat doet alleen de Bijbelse boodschap zelf, die dan uiteraard wel heel concreet en actueel gebracht moet worden.


Op zich mee eens. Jongeren willen geen leuke show. Ze willen eerlijkheid, oprechtheid. Aan de andere kant is het wel goed om te beseffen dat ze geen moderne show hoeven maar ook geen traditionele. De Bijbelse boodschap is belangrijk maar ik ga er vanuit dat die in jouw gemeente ook klinkt. Waarom haken jongeren dan toch af?

Wij hebben hier een internationale kerk waar nogal wat mensen van de traditionele kerken naar zijn overgestapt. Sommigen zeggen dat dat door de evangelische boodschap komt. Ik denk dat dat niet zo is. De kracht zit hem in de warme gemeenschap, het samen delen, samen zoveel meer doen dan bij elkaar in de kerk zitten, activiteiten voor de buurt organiseren enzovoorts. Ik merk dat er een hoop mensen zijn die zoiets hebben van: Laat mij maar 2x op een zondag naar de kerk gaan en meer wil ik niet doen. Ik denk dat dat wel een remmende factor heeft. Dus, naast de Bijbelse boodschap (en die moet wel helder zijn en niet op een onbegrijpelijke manier en met een slecht te volgen vertaling en zo gebracht worden) is gemeenschap ook heel belangrijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor janneke7337 » 16 mei 2014 08:35

Ik ben het met Schelpje eens.
De hedendaagse godsdienst is vaak zo dor en dood als ik weet niet wat.
De radicaliteit om voor principes te staan is weg, een beetje schipperen hier en daar, een soort tussenweg zodat iedereen tevreden is.
Preken zonder enige inhoud, een vlak praatje.
Het doet me denken aan openbaringen, niet warm, niet koud, maar lauw!
Als voorbeeld noem ik de SGP die notebene voorstemt om de prostitutieleeftijd te verhogen, of de abortusweken gelijk te houden, terwijl de enige mogelijkheid is om dit volledig af te schaffen (standpunt SGP), om politieke redenen, om het beste uit het slechtste te halen, wordt er dan maar het minst slechtste gekozen.
Ik geloof nooit dat een Paulus of een Elia dat zou doen.

Daarnaast de uitstraling van christenen, zondags allemaal netjes naar de kerk (wat een goede gewoonte is), men loopt langs elkaar heen, groet elkaar amper, en als vreemde moet je nog vaak wachten in de kerk totdat het groene lampje brand voordat je naar binnen mag.
Terwijl niemand de straten opgaat, overal aanbelt, om mensen in de kerken te nodigen.

Er is geen uistraling, ja een beetje gezellig koffie drinken om de nieuwste roddels te bespreken.
Het staat niet meer in de wereld, maar los van de wereld in een eigen selectief clubje waar menigmaal de angst regeerd en uitstappen niet mogelijk is zonder in een sociaal isolement te komen.

Gelukkig kan het ook anders getuige de vele zendingsgemeenten over de wereld verspreid waar gelukkig veel groei mag zijn, waar nog wat van uit gaat.
Op een enkele uitzondering na, begrijp ik best dat met name jongeren niets meer zien in de Nederlandse kerken.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor Boaz » 16 mei 2014 09:01

janneke7337 schreef:Ik ben het met Schelpje eens.
De hedendaagse godsdienst is vaak zo dor en dood als ik weet niet wat.
De radicaliteit om voor principes te staan is weg, een beetje schipperen hier en daar, een soort tussenweg zodat iedereen tevreden is.
Preken zonder enige inhoud, een vlak praatje.
Het doet me denken aan openbaringen, niet warm, niet koud, maar lauw!
Als voorbeeld noem ik de SGP die notebene voorstemt om de prostitutieleeftijd te verhogen, of de abortusweken gelijk te houden, terwijl de enige mogelijkheid is om dit volledig af te schaffen (standpunt SGP), om politieke redenen, om het beste uit het slechtste te halen, wordt er dan maar het minst slechtste gekozen.
Ik geloof nooit dat een Paulus of een Elia dat zou doen.

Daarnaast de uitstraling van christenen, zondags allemaal netjes naar de kerk (wat een goede gewoonte is), men loopt langs elkaar heen, groet elkaar amper, en als vreemde moet je nog vaak wachten in de kerk totdat het groene lampje brand voordat je naar binnen mag.
Terwijl niemand de straten opgaat, overal aanbelt, om mensen in de kerken te nodigen.

Er is geen uistraling, ja een beetje gezellig koffie drinken om de nieuwste roddels te bespreken.
Het staat niet meer in de wereld, maar los van de wereld in een eigen selectief clubje waar menigmaal de angst regeerd en uitstappen niet mogelijk is zonder in een sociaal isolement te komen.

Gelukkig kan het ook anders getuige de vele zendingsgemeenten over de wereld verspreid waar gelukkig veel groei mag zijn, waar nog wat van uit gaat.
Op een enkele uitzondering na, begrijp ik best dat met name jongeren niets meer zien in de Nederlandse kerken.


Ik sluit me helemaal bij Janneke aan: dit was voor mij de reden om op 17 jarige leeftijd (toen ik op mezelf ging wonen) de kerk te verlaten.
Ik vond het een hypocriete club: wist van mensen die fel tegen een tv waren dat ze er zelf een boven hadden staan, wist zelfs van een 'vroom' kerklid dat hij een buitenechtelijke relatie had en kan nog veel meer voorbeelden geven. Verder lag het accent altijd zo op wat niet mocht, en was het erg van ' och mocht het eens komen te gebeuren dat..' Dat was heel mijn leefwereld niet, ik hield me met heel andere dingen bezig! Vreugde zag ik niet, behalve bij mijn moeder, maar die viel in die kerk dan ook erg uit de toom.. Ik vond het een bevrijding dit achter te laten!

Toen ik een jaar of 5 later tot geloof kwam, was ik verbaasd dat ik niets liever deed dan naar Bijbelstudies en bidstonden gaan, het uitgaansleven trok me gewoon niet meer!

Nu zit ik in een erg levendige gemeente waar de leer goed is (laten we daar maar niet over twisten in dit topic), erg veel aan zending wordt gedaan en voor elke leeftijd veel wordt georganiseerd.
Mijn jongens hebben allebei een erg leuke jeugdgroep, waar ze de ene week een Bijbelstudie mee hebben, de andere week een viering. Ze werken uit zichzelf vooruit met huiswerk, want willen de avonden niet missen. Ze boffen beiden met kringleden die serieus bezig zijn met het geloof, maar kunnen ook erg met ze lachen. Ik denk dat een grote trekpleister voor hen de grote groep jeugd is, waar ze veel mee optrekken.
Op de viering avonden worden ook onderwerpen besproken die hen bezig houden. Er wordt ook niet geschroomd over onderwerpen als seksualiteit te spreken.

Als ik terugkijk denk ik: wat heb ik veel gemist.
De preken gingen mij over het hoofd (kwamen voor mijn gevoel altijd weer op hetzelfde neer) en de cathechesatielessen konen me niet boeien. In het dagelijks leven hield ik me met heel andere zaken bezig en sloot het kerkelijk gebeuren niet aan bij mijn leefwereld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 12:01

Janneke7337 schreef:Ik ben het met Schelpje eens.
De hedendaagse godsdienst is vaak zo dor en dood als ik weet niet wat.
De radicaliteit om voor principes te staan is weg, een beetje schipperen hier en daar, een soort tussenweg zodat iedereen tevreden is.
Preken zonder enige inhoud, een vlak praatje.
Het doet me denken aan openbaringen, niet warm, niet koud, maar lauw!
Als voorbeeld noem ik de SGP die notebene voorstemt om de prostitutieleeftijd te verhogen, of de abortusweken gelijk te houden, terwijl de enige mogelijkheid is om dit volledig af te schaffen (standpunt SGP), om politieke redenen, om het beste uit het slechtste te halen, wordt er dan maar het minst slechtste gekozen.
Ik geloof nooit dat een Paulus of een Elia dat zou doen.


Politiek is wat anders dan kerkbestuur. Als je als politicus door voor het gelijkhouden de abortusweken te stemmen kan voorkomen dat de leeftijd verder wordt opgehoogd terwijl je als signaal aangeeft dat je sowieso tegen abortus bent is dat het beste wat je kan doen. Beter dan je van stemming onthouden omdat je tegen abortus bent en dat door niet te stemmen er voor zorgen dat het aantal weken wordt opgehoogd. In de politiek is er vaak sprake van consensus... wat heel wat anders is dan concessies doen op het gebied van Bijbelse boodschap.

Daarnaast de uitstraling van christenen, zondags allemaal netjes naar de kerk (wat een goede gewoonte is), men loopt langs elkaar heen, groet elkaar amper, en als vreemde moet je nog vaak wachten in de kerk totdat het groene lampje brand voordat je naar binnen mag.
Terwijl niemand de straten opgaat, overal aanbelt, om mensen in de kerken te nodigen.

Gelukkig kan het ook anders getuige de vele zendingsgemeenten over de wereld verspreid waar gelukkig veel groei mag zijn, waar nog wat van uit gaat.
Op een enkele uitzondering na, begrijp ik best dat met name jongeren niets meer zien in de Nederlandse kerken.

Er is geen uitstraling, ja een beetje gezellig koffie drinken om de nieuwste roddels te bespreken.
Het staat niet meer in de wereld, maar los van de wereld in een eigen selectief clubje waar menigmaal de angst regeerd en uitstappen niet mogelijk is zonder in een sociaal isolement te komen.


En dat is denk ik wat echt belangrijk is, zeker ook voor jongeren. Echtheid, verbondenheid, eenheid. Waar de "grote mensen" bakkeleien over leerverschillen, proberen de eredienst naar hun eigen hand te zetten door veranderingen door te drukken of juist de hakken in het zand te zetten. Hoe men met elkaar omgaat tussen kerken, in de kerk, wat men wel doet en niet....

En mensen roepen dan snel en makkelijk dat jongeren maar andere vormen willen terwijl het om de leer gaat.... maar dat is te makkelijk geredeneerd.... We moeten eens kijken wat er echt mis gaat in onze kerken en de vinger op de zere plek leggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor Boaz » 16 mei 2014 12:24

In onze gemeente is er een band ipv een orgel, en ik denk dat veel 'refowebbers' zouden zeggen dat er veel uit de kast wordt gehaald om de dienst 'op te leuken'.
Toch is dàt het niet wat mijn jongens aan deze gemeente bindt, maar heldere (Bijbelgetrouwe) prediking, waar ze ook in de praktijk nog iets mee kunnen, in gewoon hedendaags Nederlands. Aldus mijn 17 jarige.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 12:36

Boaz schreef:
Ik sluit me helemaal bij Janneke aan: dit was voor mij de reden om op 17 jarige leeftijd (toen ik op mezelf ging wonen) de kerk te verlaten.
Ik vond het een hypocriete club: wist van mensen die fel tegen een tv waren dat ze er zelf een boven hadden staan, wist zelfs van een 'vroom' kerklid dat hij een buitenechtelijke relatie had en kan nog veel meer voorbeelden geven. Verder lag het accent altijd zo op wat niet mocht, en was het erg van ' och mocht het eens komen te gebeuren dat..' Dat was heel mijn leefwereld niet, ik hield me met heel andere dingen bezig! Vreugde zag ik niet, behalve bij mijn moeder, maar die viel in die kerk dan ook erg uit de toom.. Ik vond het een bevrijding dit achter te laten!


Als ik terugkijk denk ik: wat heb ik veel gemist.
De preken gingen mij over het hoofd (kwamen voor mijn gevoel altijd weer op hetzelfde neer) en de cathechesatielessen konen me niet boeien. In het dagelijks leven hield ik me met heel andere zaken bezig en sloot het kerkelijk gebeuren niet aan bij mijn leefwereld.

Dit heeft niets met de vorm van de eredienst te maken, maar met bemoeizucht van kerkgangers. Dat is zoeken naar een excuus. Zat je er echt zo mee dat mensen fel tegen tv waren en eentje een buitenechtelijke relatie had? Had je daar trouwens bewijzen van?
Je kunt je in de kerk aan van alles en nog wat ergeren, maar realiseer je dat er ook misschien mensen zijn die zich aan jou ergeren.
Een smoes of reden is altijd wel te bedenken, maar het moet toch gaan om het Woord, of dat zuiver gebracht wordt? Staat Christus centraal en wordt er over de noodzaak tot bekering gepreekt?
Laat dan de rest maar zitten.

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: De vorm van de eredienst

Berichtdoor janneke7337 » 16 mei 2014 12:50

Dat is niet helemaal waar Schelpje,

Iemands geestelijke staat wordt beoordeeld aangaande de haarlengte van de vrouw, aan het hebben van wel of geen TV, of een stropdas bij de man.
De interne druk is enorm hoog, het is soms zo dat als je eruit wil stappen je geen vrienden meer overhoud, velen kijken je scheef aan, roddelen, de sociale druk is enorm hoog.
Ik kan het niet goed verwoorden, daarom hoop ik dat je de volgende tekst wilt doorlezen, dat is wat ik bedoel.

De sollicitant
Het sollicitatiegesprek is bijna afgerond. Het laatste dat nog aan de
orde moet komen is de identiteit. In de advertentie is wat dit betreft
duidelijk vermeld dat de sollicitanten Gods Woord en de Drie
Formulieren van Enigheid van harte moeten onderschrijven.
“Het is wellicht overbodig om het te vragen” zegt de voorzitter, “maar
sta je helemaal en zonder meer achter de Drie Formulieren van
Enigheid?”
“Jazeker” antwoordt de sollicitant, “ik onderschrijf die van harte,
hoewel ik liever gehad zou hebben dat de eerste paragrafen van de
hoofdstukken in de Dordtse Leerregels wat anders geformuleerd
zouden zijn. Er wordt daar tegenwoordig zoveel misbruik van
gemaakt. Als de opstellers dat geweten zouden hebben, zouden ze
zich wel wat zorgvuldiger uitgedrukt hebben, denk ik. Maar goed, u
hoeft wat dat betreft niet bang te zijn dat ik onzuiver in de leer ben!”
De voorzitter knikt en vervolgt: “Je hebt volgens mij wel over deze
zaken nagedacht. Uit je antwoord blijkt namelijk dat je stevig in
de bevindelijk-gereformeerde traditie staat en dat je je niet laat
meeslepen met allerlei wind van leer. Als laatste punt dan nog een
vraag. Let wel, het is een formele vraag, want nodig is het eigenlijk
niet, maar formeel moet ik je de vraag toch echt stellen. Onderschrijf
je de Bijbel werkelijk van kaft tot kaft?”
De sollicitant aarzelt even en zegt dan, tot grote schrik van de
benoemingscommissie: “Nou, u zult het wel vreemd vinden, maar
eerlijk gezegd, niet helemaal…”.
Het is even stil in de kamer. Dan vraagt de voorzitter verbaasd:
“Hoezo dan niet? Niet helemaal….? Dit verdient enige uitleg, dat
begrijp je wel”.
De voorzitter gaat wat rechter zitten en zo ook de andere aanwezigen.
Allen kijken nu naar de sollicitant. Ondertussen proberen
enkele leden in gedachten te raden wat de reden kan zijn van dit
onverwachte antwoord. Misschien iemand die beïnvloed is door de
moderne theologie, denkt iemand. Maar nee, uit het antwoord van
zojuist kan toch opgemaakt worden dat de sollicitant echt stevig in
de gereformeerde traditie staat.
Na een lastige stilte vervolgt de sollicitant: “Tsja, ik begrijp dat ik dit
uit moet leggen. Eens even kijken, waar moet ik beginnen? Wel, iets
waar ik bijvoorbeeld grote moeite mee heb is dat Bijbel zoveel keer
oproept tot bekering. Ik bedoel oproepen als:‘bekeert u, bekeert u’.
Ik heb eens geteld met behulp van de Concordantie en kom zo op
een paar honderd keer! Ik begrijp dat niet. Misschien zijn het wel
vertaalfouten, maar dat ga ik nog uitzoeken. Weet u, volgens mij zou
er moeten staan: ‘u moet bekeerd wórden, u moet bekeerd wórden’.
Dat is wat onze dominees tenminste altijd zeggen en schrijven. Wij
moeten vragen aan God of Hij ons wil bekeren, en dat staat er nu net
maar een paar keer in. Hebben de Bijbelschrijvers dan niet begrepen
dat een mens zich niet kan bekeren, of hebben theologen uit de 19e
en 20e eeuw dat pas ontdekt?”
“Nou nou …” onderbreekt een van de commissieleden verschrikt,
“dat kun je niet zomaar zeggen. Er staat ook ergens dat de Heilige
Geest de Bijbelschrijvers geïnspireerd heeft. Dus wees alsjeblieft
voorzichtig met zulke opmerkingen!”
De anderen knikken instemmend.
De voorzitter vraagt de sollicitant om verder te gaan. Deze vervolgt:
“Waar ik ook moeite mee heb is dat ik regelmatig in de Bijbel lees dat
mensen zomaar opgeroepen worden om tot Christus te gaan, zonder
dat ze aan hun schuld en verloren staat ontdekt worden. De doodstaat
wordt gemist, zeg maar. Dat is nu net iets waar onze predikanten zo
voor waarschuwen. Dan krijg je mensen met een Jezus van vijf letters,
mensen met een ingebeelde hemel.
Neem nu teksten als Spreuken 1 vers 20 tot 26. Daar worden mensen
opgeroepen zich tot de opperste Wijsheid te keren, terwijl ze hun
slechtigheid beminnen. Daar had moeten staan: betreuren! Eerst
ellende, dan verlossing! Paulus en de ander apostelen hebben dat
ook nog niet helemaal begrepen, denk ik. Er staat in de Handelingen
verschillende keren dat ze ergens kwamen, Christus verkondigden en
de mensen bewogen tot geloof. Gelukkig hebben onze predikanten
dat Evangelie wat bijgesteld. Zij zeggen altijd dat Christus alleen
verkondigd mag worden aan de schuldverslagenen, aan degenen die
helwaardig zijn. De wet moet dus altijd eerst gepredikt worden. Want
wat hebben mensen nu bij Jezus te zoeken als ze nog niet aan hun
schuld ontdekt zijn?”
De sollicitant zwijgt even. Hij haalt een zakdoek te voorschijn en veegt
daarmee zijn bezwete voorhoofd af. In de kamer is het nog steeds
doodstil. Dan neemt de voorzitter weer het woord. “Zo zo, dit is nogal
wat. Wat moet ik hierop zeggen? Het zijn nogal beschuldigingen,
maar het klinkt wel, ja, hoe moet ik het zeggen, eh.. vrij rechtzinnig.”
“Ja”, vervolgt de sollicitant, “ik hoop dat u begrijpt dat ik dit niet
zomaar zeg. Maar ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat ik dingen
in de Bijbel tegenkom, waar onze dominees nu juist zo tegen
waarschuwen. Vooral over dat geloven. Als de stokbewaarder aan
Paulus vraagt wat hij moet doen om behouden te worden, zegt hij
nota bene gelijk: geloof in Jezus Christus! Dat is nu het gevaar…
Tegenwoordig hoor je dat overal, je moet maar geloven, gewoon
geloven. Onze dominee zegt altijd, we kunnen niet, we zullen niet en
we willen niet. Ik geloof overigens wel dat Paulus begrepen heeft dat
het geloof een gave is, maar het lijkt erop dat hij dat soms gewoon
vergeet. Neem nou die teksten in 2 Korinthe 5. Daar schrijft hij dat
hij de mensen beweegt tot het geloof. Ja, sterker nog, hij smeekt de
mensen, namens God staat erbij, maar dat moet een latere toevoeging
zijn, om zich met God te laten verzoenen! Alsof het van de mens
af zou hangen…. Onbegrijpelijk vind ik ook in dit verband dat de
Heere Zelf ook gelijk begint met de oproep tot geloof en bekering. Ik
vraag me werkelijk af of dat wel zo gegaan is. Nogmaals, we kunnen
ons toch niet bekeren en we kunnen toch niet geloven? Als je dan
oproept om dat toch te doen, dan krijg je van die doe-het-zelvers, en
die hebben we al genoeg in onze dagen, zegt onze predikant.
En wat denkt u van die levensgevaarlijke leer van de algemene
verzoening? Ik vraag me echt af waarom de Bijbelschrijvers niet
zorgvuldiger waren als het gaat om de reikwijdte van de verzoening.
Zo hebben ze die algemene-verzoeningsdrijvers een stok in de hand
gegeven. Al die teksten waarin staat dat God ‘de wereld’ liefheeft, dat
Hij een verzoening is voor de zonden der, ja, let op, der ‘gehele wereld’,
dat Hij een Behouder is ‘aller mensen’, dat de zaligmakende genade
Gods verschenen is aan ‘alle mensen’, dat Hij wil dat ‘alle mensen’
zalig worden, enzovoort, enzovoort. Waarom hebben de auteurs
er niet gelijk bijgeschreven dat eigenlijk de ‘uitverkoren wereld’ en
‘allerlei mensen’ bedoeld worden. Dan hadden onze predikanten dat
niet hoeven uit te leggen en zou er niet zoveel misbruik van gemaakt
worden.”
Hier zwijgt hij. In de kamer is het nog steeds doodstil, hoewel hier en
daar wat ongemakkelijk heen en weer geschoven wordt.
Om zijn opvattingen nog wat verder te onderbouwen, vervolgt de
sollicitant: “Weet u, eigenlijk zit het Evangelie heel logisch in elkaar:
God is almachtig, dat staat vast. Als Hij wil dat alle mensen zalig
worden, dan zou dat ook gebeuren. Straks zal blijken dat niet alle
mensen zalig zijn, dus dan heeft God dat ook niet gewild. En die
teksten die aangeven dat God dat wel wil, nou ja, dat kun je verklaren
door het gegeven dat God een geopenbaarde en een verborgen wil
heeft. Wel, en als God niet wil dat alle mensen verlost worden, dan
is het logisch dat je niet iedereen op moet roepen tot geloof en
bekering, want dan bied je wellicht iemand iets aan voor wie het niet
bestemd is.
En daar waar staat dat het Evangelie aan alle mensen gepredikt moet
worden, wordt de uitwendige roeping bedoeld. Je moet dus voor de
zekerheid de beloften aan de mensen voorstellen en niet aanbieden. Je
moet ze vertellen dat ze eerst aan hun schuld ontdekt moeten worden
en vertellen hoe dat gaat. Het beste is als een ware dienstknecht
daarbij zijn eigen weg als voorbeeld en maatstaf gebruikt.
Ik vind het trouwens ook belangrijk dat een predikant vooral in
wensende zin spreekt, zoals ik al gezegd heb, bijvoorbeeld: we moeten
bekeerd worden, mocht de Heere ons dat ware geloof nog eens schenken,
God mocht ons nog eens genadig zijn, we moeten een nieuw hart ontvangen,
schenke God ons die wederbarende genade, enzovoorts. Dat is de ware
prediking!
Veel passages in de Bijbel komen hier wel niet mee overeen, maar er
zijn tegenwoordig gelukkig nog predikers in het land, die nog meer
licht kregen en dat gecorrigeerd hebben.
Even zwijgt de sollicitant, kijkt de kring rond en vervolgt: “Ik voel
me soms echt geroepen om mensen te waarschuwen tegen allerlei
wind van leer. We worden de laatste tijd steeds meer overspoeld met
geluiden die tegen de zuivere waarheid ingaan. Als je je verdiept
hebt in de aloude waarheid die bij ons nog gehoord mag worden en
die te vinden is in de prekenboeken, die de laatste tijd gelukkig op
grote schaal uitgegeven worden, zult u dat wel met mij eens zijn.
Even terzijde, vindt u het ook zo fijn dat onze predikanten zo vaak
de behoefte hebben om hun preken alvast in schrift uit te laten
geven? Ik zeg altijd tegen de jongeren: Jongelui, lees ze toch veel!
We hebben natuurlijk ook nog wat Oudvaders en Puriteinen, maar
eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ook velen van hen niet zo
dicht bij de waarheid gekomen zijn als de predikanten in onze tijd.
Maar goed, ik zei net aloude waarheid, omdat die al zeker meer dan
honderd jaar oud is en zelfs te vinden is bij sommige theologen die
nog eerder leefden! Hoe meer je je in die waarheid verdiept, hoe
meer je erachter komt dat er zoveel is dat de toets van rechtzinnigheid
niet kan doorstaan. En weet u, niet alleen nu hebben we te maken
met allerlei wind van leer, zelfs heel vroeger was dat al zo. U mag
best weten dat het voor mij dan ook schrikken was dat, nadat ik me
verdiepte in onze bevindelijk-gereformeerde waarheid, zelfs iemand
als Paulus die waarheid dus toch niet ten volle bracht. Ik heb het
daar al over gehad en ik begrijp dat dat veel onbegrip oproept. Ik wil
dan ook, als dat mag, toch nog even kort uitleggen wat ik daarmee
bedoelde. Kan dat nog even?”
De voorzitter kijkt de andere commissieleden aan. Omdat hij ziet dat
iedereen aandachtig luistert, knikt hij en zegt: “Ga door, we hebben
de tijd.”
De sollicitant vervolgt. “Ik wil dat dan doen aan de hand van enkele
van zijn preken die opgetekend staan in het boek Handelingen. U
weet dat onze predikanten altijd veel nadruk leggen op de totale
onmacht van de mens en heel voorzichtig zijn als het gaat om het
aanbod van genade, als er eigenlijk wel van aanbod gesproken kan
worden. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat Paulus dat toch
niet altijd ingezien heeft. In hoofdstuk 2 bijvoorbeeld spreekt Petrus
de Joden en allen die in Jeruzalem wonen toe. Hij geeft eerst een
verklaring van de gebeurtenissen (de vervulling met de Heilige
Geest). Vervolgens gaat hij vanuit het Oude Testament bewijzen dat
de Heere Jezus de Messias is. Voorts beschuldigt hij de Joden van
het feit dat zij Jezus hebben verworpen en zelfs gekruisigd hebben.
Gelukkig spreekt hij nog wel over schuld, over zondekennis. Maar
dan? Alle toehoorders worden verslagen, staat in vers 37, en roepen
uit: wat zullen wij doen mannen broeders? Dan volgt het antwoord
van Petrus aan allen: Bekeert u en een ieder van u worde gedoopt…
Er wordt in deze preek helemaal niet gesproken over de val, de
onmacht van de mens en de uitverkiezing! Nee sterker nog, er staat
dat niet alle verslagenen worden gedoopt, alleen diegenen die zijn
woord gaarne aannemen en geloven, vers 41en 44.
Gelukkig staat er aan het eind van het hoofdstuk nog wel dat de
Heere dagelijks toedeed tot de gemeente die zalig werden. Maar
helaas komt deze dingen in de preek zelf niet aan de orde!
Bij ons is het juist andersom. Gelukkig maar! De schuld wordt
aangewezen, de uitverkiezing gepredikt en de onmacht van de
mens benadrukt. Die oproep tot bekering, laat staan dat spreken
over aannemen, dat hoor je bij ons nauwelijks. We vinden dat maar
remonstrants. Logisch eigenlijk ook, wat de Heere Zelf zal dat wel
uitwerken in Zijn uitverkoren volk. Daar hoef je toch in de preek niet
zo op aan te dringen… Dan krijg je dus allemaal van die mensen die
het zelf kunnen.
Ook in hoofdstuk 13 van Handelingen komt duidelijk naar voren
dat Paulus de aloude waarheid nog niet helemaal begrepen
had. Paulus en de zijnen zijn in Antiochie en worden daar in de
synagoge uitgenodigd om een woord te spreken. Hij begint met
de geschiedenis om aan te tonen dat Jezus de beloofde Messias
is. Daarna zegt hij zomaar tot allen, u!, vers 26, dat het woord der
zaligheid tot hen gezonden is. Een algemeen aanbod dus! Hoe kon
hij nu weten of al die mensen wel uitverkoren waren? Hij verkondigt
vervolgens aan allen de belofte, namelijk dat een iegelijk die gelooft,
gerechtvaardigd wordt. Weer zo algemeen! Beseft Paulus dan niet
dat die belofte alleen voor de Zijnen geldt? Aangezien een prediker
niet weet wie dat zijn, moet hij de kenmerken preken en de belofte
alleen de schuldverslagenen voorhouden. En dan staat er gelukkig
wel weer aan het eind van het gedeelte dat er zovelen geloofden als er
verordineerd waren tot het eeuwige leven (vs. 48). Maar ook in deze
prediking wordt niet gesproken over de val, de onmacht van de mens,
de voorwaarde om eerst van zonden overtuigd te zijn, de weg van
Gods volk en de uitverkiezing. Snapt u nu wat ik bedoel?
Maar goed, het is weer een lang antwoord geworden en ik zou nog
veel meer kunnen noemen. In ieder geval onderschrijf ik de Bijbel
zeker, behalve dan de zojuist genoemde zaken.”
Inmiddels is het veel later geworden dan de bedoeling was. De
voorzitter staat op, bedankt de sollicitant voor zijn uitvoerige
antwoorden en vraagt hem even de kamer uit te gaan. Na enige
tijd wordt hij geroepen en ontvangt een blijde boodschap. Hij mag
werknemer worden. Dankbaar neemt hij dan ook dat aanbod aan.
Op de gang wordt hij nog even aangesproken door een van de oudere
bestuursleden. “Zeg” zo spreekt hij, terwijl hij de sollicitant even apart
neemt, “we zijn het bij ons wel niet zo gewend, maar ik wil je toch
vragen of je er nou ook persoonlijk iets van mag kennen..”
De sollicitant kijkt hem wat verbaasd aan, staart vervolgens naar zijn
schoenen en zegt niets. Even blijft het stil. Dan zegt het bestuurlid:
“Bid er maar veel om. Het is je in ieder geval van harte gegund! En
blijf maar volharden in deze leer der zaligheid.”
Ze nemen afscheid van elkaar en gaan hun eigen weg.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten