OKK - RKK - PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

OKK - RKK - PKN

Berichtdoor Optimatus » 09 mei 2014 20:55

Faramir schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het de lutheranen vergaat binnen de PKN. Iemand daar iets meer informatie over?


In Delft en Gouda werken die veel samen met de oud-katholieken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 21:14

Optimatus schreef:In Delft en Gouda werken die veel samen met de oud-katholieken.


Apart. Ik denk niet dat Maarten Luther hier een voorstander van geweest zou zijn, gezien zijn kritiek op de katholieke kerk destijds.
Hetzelfde geldt denk ik voor het opgaan in de PKN.

Riska

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Riska » 09 mei 2014 21:24

De Lutheranen werken samen met, zoals Opti zegt, de Oud-Katholieke kerk.
Die kerk is net als de Lutheranen wars van de paus. Daarom heet het OKK.
En de liturgie van de Lutheranen en de OKK komt behoorlijk overeen.

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 21:26

Spreeuw schreef:Apart. Ik denk niet dat Maarten Luther hier een voorstander van geweest zou zijn, gezien zijn kritiek op de katholieke kerk destijds.
Hetzelfde geldt denk ik voor het opgaan in de PKN.

De oud-katholieke kerk is niet in communio met de rooms-katholieke kerk.

Maar de PKN en RKK doen op lokaal niveau best veel activiteiten samen. Zo is het in de meeste plaatsen wel gebruikelijk om een paar keer per jaar een gezamenlijke viering/dienst te houden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 21:27

Riska schreef:De Lutheranen werken samen met, zoals Opti zegt, de Oud-Katholieke kerk.
Die kerk is net als de Lutheranen wars van de paus. Daarom heet het OKK.
En de liturgie van de Lutheranen en de OKK komt behoorlijk overeen.


Maar de OKK is qua leer toch grofweg hetzelfde als de RKK, maar dan zonder de paus?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 21:29

Faramir schreef:De oud-katholieke kerk is niet in communio met de rooms-katholieke kerk.

Maar de PKN en RKK doen op lokaal niveau best veel activiteiten samen. Zo is het in de meeste plaatsen wel gebruikelijk om een paar keer per jaar een gezamenlijke viering/dienst te houden.


Is dat gebruikelijk in de meeste plaatsen? Bij mij in de buurt zijn er vrijwel geen PKN-kerken die dit doen.

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 21:32

Spreeuw schreef:Is dat gebruikelijk in de meeste plaatsen? Bij mij in de buurt zijn er vrijwel geen PKN-kerken die dit doen.

In de regio's waar zowel PKN als RKK actief zijn is dat idd vrij gebruikelijk.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 21:39

Faramir schreef:In de regio's waar zowel PKN als RKK actief zijn is dat idd vrij gebruikelijk.


Kunnen de PKN en de RKK wat jou betreft samengaan, of niet?

Zo ja, dan heb ik direct een voorstel voor de naam van deze kerk: de Oecumenische Kerk in Nederland (OKN), in plaats van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

De OKN onderscheidt zich dan in zes stromingen:
- hervormde gemeenten
- gereformeerde kerken
- lutherse gemeenten
- protestantse gemeenten
- rooms-katholieke parochies
- oecumenische gemeenten

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 21:45

Spreeuw schreef:Kunnen de PKN en de RKK wat jou betreft samengaan, of niet?

Nee, dat is volstrekt niet aan de orde. Maar ook met verschillen kan je bepaalde zaken heel goed samen doen. Zoals diaconale projecten. En een paar keer per jaar een gezamenlijke viering/dienst kan ook echt geen kwaad. En op landelijk niveau zitten zowel de PKN alsook de RKK en wat andere geloofsgemeenschappen in de Raad van Kerken.
Zo ja, dan heb ik direct een voorstel voor de naam van deze kerk: de Oecumenische Kerk in Nederland (OKN), in plaats van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

Heel leuk en aardig maar de katholieke Kerk is een wereldkerk. De katholieke Kerk in Nederland zal dus nooit samen kunnen gaan met iets anders als niet de gehele wereldkerk dat doet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 22:00

Faramir schreef:Heel leuk en aardig maar de katholieke Kerk is een wereldkerk. De katholieke Kerk in Nederland zal dus nooit samen kunnen gaan met iets anders als niet de gehele wereldkerk dat doet.


Dat is wel jammer.
Mag de RK-Kerk in Nederland niet haar eigen beleid voeren?
In de OKN is het overigens nog steeds mogelijk om je eigen identiteit te bewaren.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor rotterdam » 10 mei 2014 07:06

Spreeuw schreef:
Maar de OKK is qua leer toch grofweg hetzelfde als de RKK, maar dan zonder de paus?




1) de OKK verwerpt de paus als primaat met algehele jurisdictie over de gehele katholieke Kerk

2) de OKK verwerpt het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van de Maagd Maria en het dogma over de lichamelijke tenhemelopneming

3) in de OKK is de biecht is niet verplicht maar facultatief

4) de OKK heeft niet het celibaat - alle ambten - priester/diaken staan open voor gehuwden

5) de OKK heeft vrouwelijke priesters

6) In de 20e eeuw hebben de oudkatholieke kerkgenootschappen zich mede sterk ontwikkeld in de richting de oecumenische consensus. Dit onder invloed van de contemporaine anglicaanse en orthodoxe theologie.

7) De OKK heeft progressieve opvattingen over de inzegening van gelijkgeslachtelijke huwelijken

8) De liturgische viering, zal voor buitenstaanders klassieker overkomen dan die van de RKK.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 10 mei 2014 07:49

Een beetje off-topic, maar welke dingen komen volgens jou dan nog wel overeen tussen OKK en RKK?

Riska

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Riska » 10 mei 2014 09:18

Maar de PKN en RKK doen op lokaal niveau best veel activiteiten samen. Zo is het in de meeste plaatsen wel gebruikelijk om een paar keer per jaar een gezamenlijke viering/dienst te houden.

Het hangt ook heel erg af van het bisdom.
Wij werkten veel samen met de plaatselijke RK-kerk, vooral op gebied van vorming en toerusting. Zo was er bv. een cyclus over Avondmaal en Eucharistie.
Zowel de dominee van de protestantse kerk, als de dominee van de Lutherse kerk verzorgden een avond waarin de overeenkomsten en verschillen aan de orde kwamen.
Ook iemand van het bisdom kwam om over de ins en outs van de Eucharistie te spreken.
Toen kwam het moment dat de touwtjes strak werden aangespannen en er mocht helemaal niets meer. Er werd een zeer behoudende pastoor aangesteld en alle banden werden verbroken. Dood- en doodzonde!

Faramir

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Faramir » 10 mei 2014 09:47

Op lokaal niveau hebben enkele katholieke geloofsgemeenschappen veel te veel vrijheid genomen en dat is op een gegeven moment gecorrigeerd. Dat kan ervaren worden als spijtig door de mensen die erbij betrokken zijn/waren. De ene bisschop staat er ook wat lichter in dan de andere bisschop dat klopt.

Riska

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Riska » 10 mei 2014 10:04

Het bisdom werkte altijd mee.
Ik denk aan het 75-jarig bestaan van de parochie. Wij, als PKN-gemeente gingen, met de dominee voorop halverwege de dienst naar de 'overkant' - de RK kerk staat schuin tegenover onze kerk - om daar samen de viering verder te volgen. Een viering die geleid werd door dezelfde bisschop die later de touwtjes aan trok.
Dat is voor mij onverklaarbaar (en ook voor parochieleden die met hart en ziel voor de kerk hebben gewerkt - en in stilte nog steeds werken).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten