Leesdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 mei 2014 22:47

Kan iemand mij uitleggen waarom als er geen predikant is dat dan een ouderling de preek doet?
Ik snap dat die geen theologische achtergrond heeft.
Maar is dit dan zo belangrijk, dat het niet een keer zonder kan?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Leesdiensten

Berichtdoor EenVasteBurcht » 10 mei 2014 23:16

^De zondagse verkondiging lijkt mij toch wel vrij belangrijk ja...

Anoniem_89

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 mei 2014 23:55

EenVasteBurcht schreef:^De zondagse verkondiging lijkt mij toch wel vrij belangrijk ja...


Ja dat snap ik.
Maar is het echt per se nodig dat in ieder geval iemand alleen mag preken als hij theologie gestudeerd heeft, al zit een kerk tientallen jaren zonder predikant??

Je kan toch uitzondering maken op de regel..

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Leesdiensten

Berichtdoor EenVasteBurcht » 11 mei 2014 11:24

Dat wordt al gedaan door constructies zoals 'lerend ouderling'.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 07:02

EenVasteBurcht schreef:Dat wordt al gedaan door constructies zoals 'lerend ouderling'.


Een lerend ouderling is iemand die voor predikant leert/geleerd heeft, dus in dit geval gaat het ook om een zekere vorm van theologiestudie...

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Leesdiensten

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 07:08

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo. Het is toch goed om de kwaliteit van wat er gezegd wordt te bewaken? Helemaal in een grote gemeente. Voor iedereen is plaats in de gemeente om zijn/haar geloof te uiten. Is het niet in de woordverkondiging, dan zijn er nog vele plekken daarnaast (Bijbelstudies, bezoekjes, kringen etc.)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2014 13:19

Anoniem_89 schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom als er geen predikant is dat dan een ouderling de preek doet?
Ik snap dat die geen theologische achtergrond heeft.
Maar is dit dan zo belangrijk, dat het niet een keer zonder kan?


De reden daarvoor is volgens mij dat de dienst wordt voorgegaan door:

1. Iemand die in het kerkbestuur (kerkenraad) zit
2. Iemand die gekozen is door de gemeente en zodoende ook draagvlak vanuit de gemeente heeft.

Wat mij betreft is het niet nodig want de kerkenraad houdt al toezicht op de dienst. Daarnaast kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld het gebed door iemand uit de kerkenraad wil laten doen (hoewel dat wat mij betreft ook niet nodig is) maar dan nog hoeft zo iemand de preek nog niet te lezen. Je kan ook de preek door iemand laten lezen die dat goed kan en de overige zaken aan een ouderling overlaten.

En heb je nog wat vreemde regels. Bijvoorbeeld dat een predikant votum en zegengroet en de zegen uitspraakt met opgeheven handen en preeklezers dat meestal niet doet (en dan "De Heer zegene ons" ipv "de Heer zegene u" zeggen). Dat heb ik nooit begrepen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2014 13:20

EenVasteBurcht schreef:Zal ik eens eerlijk iets zeggen? Ik ga liever niet naar een dienst als er leesdienst is, dan ga ik wel naar een andere kerk die zondag waar wel een ds. staat (of kandidaat of wat dan ook).

Maar ik heb dan ook nog geen vaste gemeente gevonden in mijn huidige woonplaats. De kerk waar ik het meest naartoe ga, heeft bijna geen leesdiensten (nooit meegemaakt iig; hervormd, dus geen predikantentekort).


Het heeft ook niet mijn voorkeur. Alleen als je vacant bent of je predikant ziek is ontkom je er soms niet aan. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik er ook niet altijd zin in heb maar goed, dat is niet de enige reden waarom ik naar de kerk ga... en het ligt er ook maar aan wie de preek leest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leesdiensten

Berichtdoor meribel » 12 mei 2014 13:26

Sommige preeklezers zijn beter dan het origineel 8)

Anoniem_89

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 17:22

Marnix schreef:En heb je nog wat vreemde regels. Bijvoorbeeld dat een predikant votum en zegengroet en de zegen uitspraakt met opgeheven handen en preeklezers dat meestal niet doet (en dan "De Heer zegene ons" ipv "de Heer zegene u" zeggen). Dat heb ik nooit begrepen.


Tja stel je voor dat een 'willekeurige gelovige zijn/haar handen opheft tijdens het zingen/bidden.
Of inderdaad bij votum en zegengroet, of zegen.
-Dat moeten we toch niet willen met z'n allen :roll:
Het staat ook in de bijbel wat de richtlijnen daarvoor zijn.. oh wacht.. toch niet..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2014 21:44

Het is een vreemde gewoonte ja.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 22:31

Marnix schreef:Het is een vreemde gewoonte ja.


Weet iemand hier het antwoord op? Spreeuw vast wel :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2014 07:06

Simpel gezegd: de dominee spreekt namens God. Die maakt dus
zijn eigen preek. Een ouderling leest preken van een dominee en maakt ze niet zelf. Dus de dominee spreekt zegent ook namens God en zegent dus de gemeente namens God (u, opheffen van handen) maar een ouderling is geen dominee en dus niet geroepen om namens Hem te spreken, mag alleen een preek van een predikant voorlezen en zegt ons. Zoiets is volgens mij de redenering, ergens in de kerkorde is vast meer te vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 mei 2014 07:18

Marnix schreef:Simpel gezegd: de dominee spreekt namens God. Die maakt dus
zijn eigen preek. Een ouderling leest preken van een dominee en maakt ze niet zelf. Dus de dominee spreekt zegent ook namens God en zegent dus de gemeente namens God (u, opheffen van handen) maar een ouderling is geen dominee en dus niet geroepen om namens Hem te spreken, mag alleen een preek van een predikant voorlezen en zegt ons. Zoiets is volgens mij de redenering, ergens in de kerkorde is vast meer te vinden.


Oké al gevonden inderdaad omdat je begon over kerkorde..


Ik zal niet alles kopiëren;

De zegen aan het einde van de dienst wordt niet uitgesproken door iemand die niet in het ambt bevestigd is: daarin wordt ambtelijk de zegen opgelegd. Er is wel plaats voor de zegenbede. Het hervormde dienstboek (1956) geeft als formulering voor een niet-ambtsdrager: 'De Here geve ons zijn vrede en het eeuwige leven'. Maar ook de formulering '.... zij met ons allen' kan worden gebruikt. Daarbij worden door de voorganger niet de handen zegenend op de gemeente gelegd, maar - als bij een bede - gevouwen.
Een evangelist die niet in het ambt van dienaar des Woords bevestigd is, hoort zich te onthouden van het uitspreken van de zegen. Hij strekt geen zegenende handen uit over de gemeente en spreekt een zegenbede uit.


Het is toch vreemd naar mijn mening als iemand de ander niet mag zegenen :roll:
Je zegent je kinderen zelf toch ook neem ik aan?
Waarom dan niet een ander in de kerk?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Leesdiensten

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2014 09:17

Ik weet niet of dat gebeurt. Ik denk dat men eerder bidt om een zegen voor hun kinderen.

Enige wat in je redenering niet klopt is dat er in de kerkorde onderscheid wordt gemaakt tussen zegenen en de ambtelijke zegen. Je mag dus wel zegenen maar niet ambtelijk zegenen. (zegenen is denk ik iemand Gods vrede toewensen, ambtelijk zegenen is namens God een zegen uitspreken. Dat is een wat lastig onderscheid maar dat bestaat denk ik wel.

Maar goed, ik zie ook niet in waarom een predikant namens God een zegen mag opleggen en als je geen predikant hebt, die alleen om een zegen mag bidden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten